• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0e Wagon osobowy 1Aw H0e

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.772 30 2
Ważna informacja dla składających zestawy!
Podczas ostatnich jazd zauważyłem błąd montażu, który skutkuje oporami ruchu na łukach. Powodem są uchwyty stopni, które mogą blokować skręt wózków. Dlatego przy montażu stopni do ramy proponuję usunąć poprzeczkę łączącą oraz montować stopnie na samej krawędzi ostoi. Na zdjęciu zaznaczyłem te miejsca, zeszlifowałem je. Ponadto przy montażu wózków proponuje dać podkładki o,5 mm aby zwiększyć swobodę ruchu.
 

Załączniki

horrido

Aktywny użytkownik
Reakcje
229 11 1
@piotr66
Przy jakich łukach zaczyna haczyć?

@hamulcowy
Dzięki za reakcję :) Tak, w Rudach mają ze trzy 1Aw. No chyba, że znów jakiś oszust czy inny złodziej coś sprzedał na lewo. W ogóle jak ogląda się aktualne zdjęcia tej pięknej linii i jej żałosne szczątki to faktycznie płakać się chce. Kiedyś pociągi na trasie Gl. Trynek - Rudy były czymś stałym, niezmiennym, CONSTANS! Ba, były wyznacznikiem czasu. Jako dziecko nie patrzyło się na zegar tylko na przejazd pociągu. Najpierw było głośne TUUUUU... potem pojawiał się pociąg i wiadomo było, że trzeba zmykać do domu na obiad... To se uż ne vrati pane Havranek... :cry:
 

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.404 0 0
Problemu farby jeszcze do końca nie rozwiązałem. Chcę zrobić skład z Rud Raciborskich z początku lat 80-tych XX w. a wtedy wagony te nie były tradycyjnie oliwkowo-zielone. Na jednej z fantastycznych fotografii pana K. Soidy - kronikarza Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej, zrobionej na gliwickim Trynku w 1985 r widać to wyraźnie. Fotografia jest zapewne powszechnie znana, mimo to pozwolę sobie ją tutaj zacytować:

Zobacz załącznik 652861
Przepraszam za zaśmiecanie tematu ale jak zobaczyłem to zdjęcie to musiałem tam pojechać i zobaczyć jak wygląda teraz to miejsce.
Poniżej ujęcie mniej więcej z tej samej perspektywy...
IMG_20190527_174117.jpg

W trawie wyraźnie widać zarys peronu, leży sporo betonowych podkładów. Wystarczy chwila i można sobie wyobrazić
jak to wszystko wyglądało 30 lat temu. Dzięki za tą (mnie nie znaną) fotkę.
 

hjugytf

Aktywny użytkownik
Reakcje
461 47 4
Byłem tam ostatnio. W takim miejscu stacyjka kolejki wąskotorowej to inwestycja turystyczna na wysokim poziomie. Urokliwe miejsce, ale szkoda, że już zdewastowane.
 

zdeniu

Znany użytkownik
Reakcje
430 13 17
horrido, nie sądzę aby @piotr66 kogokolwiek ignorował.
Jest to osoba która po prostu zajmuje się modelarstwem a nie tylko o nim pisze po forach jak większość.
Piotr tworzy modele a nie tylko posty a z racji ze nie za często zagląda na forum to na odpowiedź trzeba cierpliwie poczekać.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.772 30 2
Staram się nikogo nie ignorować, ale rzeczywiście zaglądam na forum tak raz , czasem dwa razy dziennie więc nie oczekujcie proszę że będę natychmiast odpowiadał. Nie używam też smarturządzeń tylko laptopa więc jestem dostępny tylko stacjonarnie.
Ten sprzęg który pokazałeś da się zrobić.
Co do pokonywania łuków to myślę że opisałem dokładnie co trzeba zrobić aby nie było oporów ruchu, jest to raczej drobiazg.
Horrido, nie zapomnij o kominku zanim pomalujesz dach końcowym kolorem, chyba celowo go nie montujesz, bo takie też się zdarzały.
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
62 0 0
Dokładnie to samo miałem napisać. Ot, ludzie mają jeszcze resztę życia poza forum. ;)

W sumie ciekawe tylko, jak takiego hazerowego compacta zrobić, coby działał :p sam chciałem temat rozgryźć, lecz inne sprawy mocno temat odroczyły.

W oryginale wewnątrz sprzęgu jest 'klin' na sprężynie, który samoczynnie zamyka połączenie, zaś dźwignią jest ręcznie odciągany do rozpięcia. W H0 trzeba byłoby do tego mikroskopu, więc przypuszczam że jedynym rozwiązaniem byłoby oszukanie nieco wyglądu sprzęgu i zamontowanie czegoś na kształt wsuwki/bolca do zaklinowania. Ewentualnie wariant z atrapą połączonych compactów mocowanych do czół wagonów w jakiś utajony sposób.

Na Karbiu znajdują się również compacty jako przejściówki montowane na hak Faura, można iść tym tropem.
 

horrido

Aktywny użytkownik
Reakcje
229 11 1
Zycie poza forum? Panowie, nie żartujcie. To tak można? :eek:

@hamulcowy
To ten wagon odrestaurowany w 2006. Jak widać też już trochę zbrzydł i zbladł...

@Fisz
O DZIAŁAJĄCYM compakcie to ja nawet nie marzę! Ale fajnie byłoby spinać śląskie wagony choćby takim jednoczęściowym sztywnym sprzęgiem zamocowanym pod wagonami np. na śrubki czy czopy żeby w razie czego skład rozłączyć. Coś w tym stylu:

SPRZEG.jpg

Na fotce, którą pokazałem wcześniej jest właśnie taki "adapter", o którym piszesz. W wagonach 1Aw natomiast compakty były stałe. Co ciekawe, sprzęgi owe wcale nie były takie niezawodne. Zdarzało się, że lokomotywa po drodze wagony po prostu "gubiła". Sam 2 razy byłem tego naocznym świadkiem :D

@Piotr66
Dziękuję za udzielenie mi odpowiedzi i wskazówki :)
Kominek, tak samo zresztą jak uchwyty tarcz końca składu, oczywiście będą. W zestawie, który pierwszy wpadł mi w ręce kominka po prostu nie było. Nie stanowi to jednak problemu - się dorobi ;) W dwóch pozostałych zestawach kominki są.
 

horrido

Aktywny użytkownik
Reakcje
229 11 1
Dziękuję Piotr, nie rób sobie kłopotu. Niektóre śląskie 1Aw kominów faktycznie w ogóle nie miały:

01.jpg

A reszta miała raczej takie:

00.jpg

więc to żaden problem.
 

Podobne wątki