• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.221 3 1
Zawsze się zastanawiam, a może ktoś wie: czy istnieje jakaś wymierna korzyść ze stosowania sprzęgów typu "Compact"?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.909 527 30
Skład zachowuje się prawie jak by był jednym pojazdem.
Pytanie, czy to na pewno zaleta. Pamiętam, jak kiedyś rozmawiałem z maszynistą, któremu zdarzało się prowadzić długie składy pasażerskie wagonów SŻD, połączonych (między sobą) sprzęgami SA-3, które zachowują się podobnie. Maszynista narzekał, że ruszenie takim składem jest znacznie trudniejsze właśnie dlatego, że wszystkie wagony ruszają jednocześnie, co wymaga dużej początkowej siły pociągowej i trudniej jest ruszyć całym składem płynnie. Dzięki sprzęgom śrubowym i zderzakom skład nie jest taki sztywny i łatwiej nim ruszyć. Wiem, że takie zjawisko (sztywnego składu) jest normalne na kolejach, stosujących sprzęgi samoczynne (sieć 1520 mm, Ameryka itd.), ale może to jest jedna z wad takich sprzęgów, przy niewątpliwych innych zaletach?
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
Pytanie, czy to na pewno zaleta.
Dla pasażerów jest to jak najbardziej zaleta.
Maszynista narzekał, że ruszenie takim składem jest znacznie trudniejsze właśnie dlatego, że wszystkie wagony ruszają jednocześnie, co wymaga dużej początkowej siły pociągowej i trudniej jest ruszyć całym składem płynnie..
Sprzęg SA3 ma luz po sprzęgnięciu. Właśnie przez ten luz jest ciężko ruszyć płynnie bo wagony ruszają po kolei jeden po drugim powodując efekt takiego jakby "strzału z bicza" gdzie ostatnie wagony ruszają dość gwałtownie. Dlatego też rosyjskie wagony pasażerskie mają bufory które powodują skasowanie luzu między szczękami sprzęgu i ograniczenie szarpnięć. Gdyby nie to to w ostatnich wagonach podłoga podczas ruszania "uciekała" by spod nóg.
Dzięki sprzęgom śrubowym i zderzakom skład nie jest taki sztywny i łatwiej nim ruszyć.
Tu bym też drążył dyskusję. Sprzęg śrubowy sam w sobie jest sztywny. To co powoduje elastyczna pracę sprzęgu to elementy sprężyste w aparacie cięgłowym. A ten występuje i przy sprzęgu śrubowym i przy sprzęgu samoczynnym. Ba, jeżeli mamy tabor przystosowany do wymiany sprzęgów ze śrubowego na SA3, to i tak siłą pociągowa jest przenoszona przez ten sam aparat cięgłowy, obojętnie czy mamy hak czy autoszczepę.
 
Reakcje
115 0 0
Zawsze się zastanawiam, a może ktoś wie: czy istnieje jakaś wymierna korzyść ze stosowania sprzęgów typu "Compact"?
Przypominam, że typowy sprzęg górnośląski to łańcuch. Na takim sprzęgu szarpnięcie przy ruszaniu i hamowaniu jest dużo bardziej odczuwalne niż przy sprzęgu orczykowym, o kompakcie nie wspominając. Odpowiedź jest więc prosta
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.221 3 1
Śmigają tymi kapciami bardzo odważnie. Ciekawe jak często im te pociągi "wychodzą".
Gdzieś w sieci funkcjonuje również zdjęcie chińskiego peiksa... ciekawe czy jeszcze istnieje
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
Nie ma gadków szmatków wąskotorowych, więc zamieszczę tu, dla varsavianistów i miłośników torów węższych niż zazwyczaj, książka naszego niezrównanego nestora wąskich torów Pana Bogdana do pobrania za free.

http://www.bielany.waw.pl/page/1577,koleje-bielanskie.html

Szkoda że podobno z błędami, i to rażącymi, no ale to już nie jest takie niespotykane.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.909 527 30
Ale właśnie w "Gadkach-szmatkach" była informacja o tej książce. Już sobie ściągnąłem. Ale może warto było to podać także tu, w dziale dostępnym bez logowania się.
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.208 216 0
Pewnego dnia w Sosnowcu.
Sosnowiec, luty 2021.
Zastanawiałem się gdzie to wsadzić..., padło tutaj.
Kolejka kopalniana KWK Kazimierz Juliusz.
EAF2EE56-C176-4001-93CC-F686CB31607E.jpeg
2A9932EF-7B7C-461D-96E6-1232215BBC19.jpeg

DA95F4B5-4B62-4ED4-98D2-36E57FE25C70.jpeg
38D86B77-6354-42F4-8140-3DEDB4D24A35.jpeg

Warszawscy developerzy na takie sąsiedztwo, mówią ciche i równo ułożone.
94DC91DF-9004-4F06-839C-11ADEB0B6EE4.jpeg
8657488F-BCCD-4841-A827-727214C5FCC8.jpeg

Niestety ktoś wpadł na genialny pomysł... Teren budowy... trzeba mieć tupet.
E6FEB15C-99B9-4B2F-97A2-CA76141EAAB0.jpeg
457622E0-8580-4EFB-BDF6-BE2A7FCA2711.jpeg
4F90E8EF-4C98-4273-8071-83A098528B7F.jpeg
51A86ADA-718F-4E13-B0B6-C264D8E40A1D.jpeg
436009EE-39BD-447E-B5CC-F6B33D35821A.jpeg
1BF84C0E-08DA-4370-8F41-FCBB1E09538C.jpeg
7DF4E0FD-5F1C-4A84-9EC7-263E5459EB77.jpeg
250FE3C5-C597-487C-B7D8-329B730A0777.jpeg

Tyle zostało z krzyża św. Andrzeja
E8F37843-FB3F-4BE4-8C7E-8F6B2F8B22CB.jpeg

Wycieczka w skrócie
Sosnowiec 2.jpg

Oraz tak sobie satyra.
 

Podobne wątki