• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

janik53

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Witam wszystkich forumowiczow !

Jest to moj pierwszy wpis na tym forum , prosze wiec o wyrozumialosc.
Temat, ktory chce poruszyc jest nastepujacy.
Z koncem lat 70-tych ( XX w. )w drodze powrotnej z delegacji do Kazimierzy Wielkiej zaliczylem trase z tejze Kazimierzy do Miechowa.
Trwalo to chyba ze 2-e godziny, wiec bylo oczym gadac z obsluga pociagu. Jeden z pracownikow opwiadal mi o parowozie
zwanym popularnie "Pawel" a to z racji ukladu osi. Jego oficjalne oznakowanie bylo : Pwa1 . Pracowal on na JKD . Ciekawe jest to,
ze ten piecioosiowiec ( z osia toczna z przodu ozywiscie ) mial zakaz obslugi wielu bocznic przy stacji Wislica. Mial tez zakaz pracy w trakcji podwojnej z Px48 . Podobno w latach 60-tych ( XX w. ) byl odeslany do naprawy glownej do ZNTK Nowy Sacz, z ktorej nigdy nie powrocil.
Poniewaz nikt nie poruszal tego tematu, zwracam sie z pytaniem, czy ktos posiada jakies informacje na ten temat, a jeszcze lepiej jakies fotki.
Nadmieniam, ze jest o nim mowa w Regulaminie Stacji Wislica z 1961 roku. Czy byl to parowoz pochodzenia niemieckiego a moze to austryjak ?
Osobiscie nie znalazlem nic zbieznego z tym tematem na innych forach. Moze koledzy Dobrzyn oraz Prezes TS lub Jarzabek pomoga ?

Z powazaniem janik53
 
Ostatnio edytowane:

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.686 28 2
Moze koledzy Dobrzyn oraz Prezes TS lub Jarzabek pomoga ?
Bartek, to może i by odpowiedział, ale na resztę bym już nie liczył. ;)

- Według Pokropińskiego "Kujawskie Koleje Dojazdowe":
1946÷62 - Pwa1-1811. Po 1962 - Pxa9-1811
'45
Krośniewice, '56 Karczmiska, '62 Kazimierza Wlk. 1975

- Według Pokropińskiego "Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej".
I tu Cię zdziwię :cool: parowóz był produkcji naszego Fabloku :devil: dla kolei łotweskich. W 1931 zamówiono 6 sztuk takiej maszyny.
Parowóz miał oś toczną z przodu, cztery wiązane i 3-osiowy tender z kontrbudką.
1947 - Pwa1-1811. 1961 - Pxa9-1811. W 1973 wysłany do ZNTK Nowy Sącz w celu przeprowadzenia naprawy głównej. W końcu jej nie wykonano i został złomowany w 1974 r.
W opracowaniu są trzy zdjęcia oraz schemat parowozu. Jedno zdjęcie nawet w czasie służby na PKP. :devil:
 

janik53

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Bartek, to może i by odpowiedział, ale na resztę bym już nie liczył. ;)

- Według Pokropińskiego "Kujawskie Koleje Dojazdowe":
1946÷62 - Pwa1-1811. Po 1962 - Pxa9-1811
'45
Krośniewice, '56 Karczmiska, '62 Kazimierza Wlk. 1975

- Według Pokropińskiego "Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej".
I tu Cię zdziwię :cool: parowóz był produkcji naszego Fabloku :devil: dla kolei łotweskich. W 1931 zamówiono 6 sztuk takiej maszyny.
Parowóz miał oś toczną z przodu, cztery wiązane i 3-osiowy tender z kontrbudką.
1947 - Pwa1-1811. 1961 - Pxa9-1811. W 1973 wysłany do ZNTK Nowy Sącz w celu przeprowadzenia naprawy głównej. W końcu jej nie wykonano i został złomowany w 1974 r.
W opracowaniu są trzy zdjęcia oraz schemat parowozu. Jedno zdjęcie nawet w czasie służby na PKP. :devil:


PingwinRico dziekuje za informacje. Jezeli Pan Pokropinski ma rzeczywiscie racje to parowoz ten nazywano na JKD "Pawel" nie ze wzgledu na
uklad osi ale ze wzgledu na bledne oznaczenie, chociaz wymieniony przeze mnie pracownik JKD nie wspominal mi o Pxa.
Jezeli chodzi o ten parowoz dla kolei lotewskich, to w oznaczeniu Fabloku widnial on jako W-1-K. Jego uproszczony szkic znajduje sie w mojej
pierwszej polskiej biblii parowozowej Jana Piwowonskiego-" Parowozy Kolei Polskich ", a jego podstawowe dane techniczne sa nastepujace
( podaje za Piwowonskim, dla tych co nie posiadaja )( w nawiasie dla porownania odpowiednie dane dla parowozu Px48 ) :

- kraj przeznaczenia, ilosc egzemplarzy, rok produkcji, uklad osi - tak, jak podales
- szerokosc toru - 750 mm
- srednica kol wiazanych - 900 mm
- srednica kol tocznych - 700 mm (!)
- rozstaw osi sztywnych - 3250 mm ( 1900 mm )
- rozstaw osi calkowity - 4950 mm ( 2900 mm )
- dlugosc calkowita - 8400 mm ( 6998 mm )
- dlugosc z tendrem - 13400 mm ( 12826 mm )
- szerokosc - 2550 mm ( 2240 mm )
- wysokosc - 3440 mm ( 3060 mm )
- masa z tendrem ( stan prozny ) - 38,9 t ( 28 t )
- masa z tendrem ( stan sluzbowy ) - 55,6 t (40 t)
- nacisk osi napednych - 7,2 t ( 5,5 t )
- sila pociagowa - 5900 kG ( 3835 kG )
- szybkosc max - 40 km/h ( 35 km/h )
- kociol opalany drewnem ( oryginalnie )

Rozstaw osi sztywnych ( napedowych ) plus os toczna oraz nacisk osi sa prawdopodobnie przyczyna zakazu obslugi pewnych bocznic przyleglych do stacji Wislica. Jednak pozostaje dla mnie zagadka, dlaczego zakazano laczenia go z Px48 w trakcji podwojnej ( patrz- "Regulamin Stacji
Wislica " z 1961 roku ).

janik53
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.222 3 1
Witamy serdecznie!
Chętnie bym pomógł, ale jak to mówią musztarda po obiedzie... A koledzy PrezesTS oraz Jarząbek nas opuścili...
Dlaczego błędne oznaczenie? Pwa w tym przypadku było poprawne. Przynajmniej w myśl starych przepisów. Liczyło się ilość osi ogółem (5 więc w) i podawało dodatkowo toczne (tutaj a).
Na wyrzyskiej było jeszcze śmieszniej, bo mieli tam maszynę Pwaa, innymi słowy 2-3-0.
 

janik53

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Witamy serdecznie!
Chętnie bym pomógł, ale jak to mówią musztarda po obiedzie... A koledzy PrezesTS oraz Jarząbek nas opuścili...
Dlaczego błędne oznaczenie? Pwa w tym przypadku było poprawne. Przynajmniej w myśl starych przepisów. Liczyło się ilość osi ogółem (5 więc w) i podawało dodatkowo toczne (tutaj a).
Na wyrzyskiej było jeszcze śmieszniej, bo mieli tam maszynę Pwaa, innymi słowy 2-3-0.
Dzieki za wyjasnienie .

janik53
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.208 216 0
Siedzę sobie na tarasie, nagle gwizd, nagle świst.... no to lecę zobaczyć co jedzie.
GKW przystanek Tarnowskie Góry Kopalnia Srebra, Lxd2-374 ze składem turystycznym odjeżdża w kierunku Bytomia.
23 czerwiec 2019

A66CA082-17B6-4CBE-AA30-ECE02FDD4456.jpeg
16C6EE2B-01C1-45B3-AE52-66FAA08C938F.jpeg

Na tle Tarnogórskiego "Kanionu"
1CD66B79-0AA5-4CA4-93DF-9ACF488D8F76.jpeg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
Kilka słów tytułem wstępu.
Wrzucam te zdjęcia tu, bo nie za bardzo wiem gdzie.
Zdjęcia są autorstwa byłego członka ŁKMK, który w zamierzchłych czasach dał nam kopertę z tymi i rzekł "może Wam się przyda", koperta przeleżała prawie piętnaście lat, znalazł ją Piotrek, autor miał na imię Tomasz, tyle pamiętamy, już wtedy popełniliśmy błąd, lekceważąc licznie przychodzących do klubu miłośników kolei, idąc w stronę ortodoksyjnego klubu wyłącznie modelarzy, wina leży po mojej stronie, byłem wtedy wodzem naczelnym, cóż czasu się nie cofnie, dziś gdy klub praktycznie nie istnieje, gdyby miał więcej takich członków jak Tomek, który chodząc na wagary, jeździł i robił zdjęcia wąskotorówek i nie tylko, nie doszło by do takiego stanu jaki jest, ale mniejsza z tym.

Na zdjęciach jest parowóz Px48-1916 , którego żywot i losy po opuszczeniu kraju można prześledzić tu:

http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc2=on&par=Px48-1916

Wybaczcie stan zdjęć, odbitki swoje już przeszły, a i skan nie jest doskonały, miłego oglądania i podróży w czasie, być może ktoś rozpozna okolice, byłoby świetnie gdyby się z nami podzielił ta wiedzą.

skan20190702053309_001-crop.jpg


skan20190702053338_001-crop.jpg


skan20190702053357_001-crop.jpg


skan20190702053422_001-crop.jpg


skan20190702053444_001-crop.jpg


skan20190702053459_001(1)-crop.jpg
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.222 3 1
Zdjęcia są z różnego okresu. Gdzieś pomiędzy1984 a 1989 ten parowóz zyskał inną budkę (fot nr 4 z okresu wcześniejszego - budka w trzecim wykonaniu poręczy). Ta strona (https://sentymentalny.com/) daje potwierdzenie że to Opalenica:

Autor oraz źródło jak w podpisie na zdjęciu.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.222 3 1
nie wiadomo jaki parowóz.
A tam zaraz nie wiadomo... No może i nie wiadomo, ale można zawęzić pole wyszukiwania.
1. Spójrz na zbieralnik - wysoki. Taki miało (ma) tylko kilka ostatnich numerów. Ja wiem tylko o 1916 i 1919
2. Spójrz na poręcze. Ostatnie numery powinny mieć wystające rury. A mają jednak wgłębne, ale w prostokątnych otworach.
Moim zdaniem to jest ciągle 1916 i opalenicka
A 1919 ma podmieniony tender.
Dobrej nocy!
 

Johannes

Użytkownik
Reakcje
56 0 0
Jak Pomorskie Koleje Dojazdowe, to...
:) Jeszcze jedna "klimatyczna perełka"... Tym razem dedykowana wszystkim, którzy korzystali z wszelakich kolejek wąskotorowych o charakterze "dojazdowym" :)... Pamiętam częste podróże na trasie Sochaczew - Chodaków - Wyszogród... Wtedy jeszcze mormalnie, "liniowo"... O Muzeum-skansenie nikt jeszcze wtedy nawet nie myślał :) Stare, piękne czasy...
 

Podobne wątki