• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Więc tak wyglądał ten tender po przebudowie:

Tender jako wagon, Żnin 16.07.2010, fot.T.Suchorolski.jpg

Tender jako wagon, Żnin 16.07.2010, fot.T.Suchorolski

Widać, że dobudowano drzwi boczne, a w zasadzie wykonano je z wyciętego fragmentu ściany bocznej dodając zawiasy i prymitywne zamknięcie, oraz zdjęto środkową oś wraz z jej panewkami i odresorowaniem.

Tender ten, jak ustaliliśmy wspólnie z mym Przyjacielem, posiada podwozie od jakiejś trzyosiowej lokomotywy spalinowej.
Zapewne była to poniemiecka lokomotywka z czasu II WŚ zbudowana dla potrzeb Wehrmachtu.
Tu najbardziej pasowałaby HF130C.
Dodatkowo jako ciekawostka wynikło, że ten tender nie był na stanie PKP.
Jego właścicielem była Cukrownia Żnin, gdzie to pod numerem 5 wspomagał pracę parowozu tendrzaka Nr5, Bt2n Lowa 8344.
Na stronie:
http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc=on&par=lowa16028
jest zdjęcie, gdzie widać ten tender z tym numerem oraz parowóz numer 5 na terenie Cukrowni Żnin.
Prawdopodobnie po likwidacji kolejki cukrowniczej tender przekazano do parowozowni wąskotorowej Żnin.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.222 3 1
Wygląda na to, że Żnin takimi zdegradowanymi lokomotywami niegdyś stał.
Ale do HF130C trochę mi ta rama nie pasuje. Zawieszenie resorów jest nieco inne i zdaje się, że HF130C miała ramę spawaną nie nitowaną

Dziękuję i życzę Wesołych Świąt!

Ale jeszcze zapytam, pomęczę: Z jakiego to pojazdu w Bieszczadach powstał pług? To też ponoć jakaś spalinówka...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Tender ten, jak ustaliliśmy wspólnie z mym Przyjacielem, posiada podwozie od jakiejś trzyosiowej lokomotywy spalinowej.
Tak, tak, ale to było wczoraj. A ja wczorajszy późny wieczór i pół nocy ... szukałem i na razie nic nie znalazłem, ale jestem blisko, bardzo blisko. ;)
Zapewne była to poniemiecka lokomotywka z czasu ...
... pierwszej wojny światowej, zbudowana dla Armii Cesarstwa Niemieckiego. Jakiś Oberrursel, Montania, bądź jeszcze jakaś firma.
A także, ... nie wykluczam, że może to być jeszcze coś innego.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Tak, pisząc że najbardziej pasowałaby HF130C, już od razu zauważyłem szereg różnic. Powinienem zatem napisać: coś podobnego do w/w typu.
Dziękuję Kolegom Dobrzynowi i Jarząbkowi za słuszne uwagi.
Rzeczywiście, po ponownym przyjrzeniu się budowie podwozia tego tendra można zauważyć, że dla tak obfitej w nity, i to o dużych łbach, konstrukcji należy przyjąć dużo wcześniejsze lata pochodzenia.
Niestety nie natrafiłem do tej pory na pasującą mi konstrukcję, chociaż kilka różnych lokomotyw trzyosiowych dla dtHF jest uchwyconych na napotkanych zdjęciach.

Co do pługa w Majdanie, to niewątpliwie ma podwozie po byłej lokomotywie spalinowej.
Takie koła nie były przy parowozach. Dodatkowo widać pomiędzy osiami zaspawany okrągły wykrój, w którym chyba był ślepy wał napędowy.
Jednakże widać, że znajdował on się nieco powyżej osi kół. Zatem korbowód musiał być nieco trókątny.
Od jakiego typu lokomotywy pochodzi to podwozie, niestety nie wiem.

Poniżej zdjęcie tych szczegółów:

Podwozie pługa odśnieżnego, Majdan 29.07.2016, fot.T.Suchorolski.JPG

Podwozie pługa odśnieżnego, Majdan 29.07.2016, fot.T.Suchorolski
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Jeszcze nawiązując do tego tendra trzyosiowego, tak on wyglądał jak miał komplet osi:



Tender Nr5 z Cukrowni Żnin 23.08.1973, fot.T.Suchorolski..jpg

Tender Nr5 z Cukrowni Żnin, stacja Żnin 23.08.1973, fot.T.Suchorolski

Tę piątkę to chyba rozpuszczalnikiem potraktowano.


A jak już jesteśmy w Żninie, to takie małe wspomnienie, trzy japki wyglądają z szopy:

Parowozownia KD, od l. Py4-741, 742 i Py27-731, Żnin 23.08.1973, fot.T.Suchorolski..jpg

Parowozownia KD, od l. Py4-741, -742 i Py27-731, Żnin 23.08.1973, fot.T.Suchorolski

Wiem, ża zdjęcie jest lekko nieostre, ale tego nie da się już nigdy powtórzyć, niestety . . .
 
Ostatnio edytowane:

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.466 7 0
Stacja towarowa w Starym Bojanowie, a wśród resztek taboru samotna para transporterów adamowskich. Zastanawiałem się, czy te zdjęcia mają jakąś wartość (z artyzmem są raczej na bakier) ale z uwagi na to, że ta stacja również już odeszła do krainy wspomnień wstawiłem je. 03.09.2008 r.
 

Załączniki

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.466 7 0
Stacja Stare Bojanowo Wąskotorowe, kilka zdjęć ze szlaku, przystanek osobowy Robaczyn w dniu 3 września 2008 roku. Na ostatnim zdjęciu odgałęzienie do cegielni Nietążkowo. Tu zapytuję Kolegów do którego roku bocznica ta była eksploatowana.
 

Załączniki

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.636 45 1
31. 05. 2006 r. Zdjęcia z wizyty gnieźnieńskiego parowozu Px48-1785, na Kolejce Śmigielskiej. Przez kilkanaście dni maszyna ta prowadziła pociągi do Wielichowa i Starego Bojanowa, a odbyło się to dzięki zaangażowaniu zagranicznych miłośników "pary".
1. Stare Bojanowo
2006_0531_113106.jpg

2. Śmigiel
2006_0531_180001.jpg

3. Śmigiel. Obok głównego bohatera, zimny Px48-1765 i MBxd2-218
2006_0531_140226.jpg

4. i 5. Szlak Wielichowo - Śmigiel.
2006_0531_160336.jpg
2006_0531_162448.jpg
 

Podobne wątki