• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje w Krakowie

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
497 18 0
Warto też wspomnieć, że w ostatni piątek z mapy Krakowa zniknął wiadukt tramwajowy, który wcześniej przez lata służył kolei na linii do Kocmyrzowa. Przez niego przebiegał jeden z dwóch splotów torowych prowadzących do pętli Wzgórza Krzesławickie. Stoi jeszcze drugi wiadukt nad torami linii 95, ale i jego dni są już policzone choć miał został i służyć rowerzystom.
Tuż obok powstają nowe wiadukty tramwajowe a wszystko to w ramach budowy trasy drogowej S7.
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
1.046 23 0
Wzruszyłem się ;) po wielu, wielu latach, na pętlę na Dąbiu powróciła linia 17 - co prawda tylko czasowo ale zawsze :)
Dawno temu, w latach 80-tych, w swojej pierwotnej wersji, linia 17 kursowała z Dąbia do Cichego Kącika. Za dzieciaka jeździłem 17 z Dąbia do centrum miasta (7 która też jeździła z Dąbia na ówczesne os. XXX PRL przez centrum miasta nie cieszyła się jakoś moim zainteresowaniem). Linia 17 była obsługiwana taborem generacji N, później "akwariami". Potem 17 zniknęła zastąpiona na tej trasie jadącą z Nowej Huty linią 15 - przełożoną z ul. Mogilskiej na al. Pokoju. Po jakimś czasie po 15 też słuch zaginął...

forum_IMG_20240608_134828931.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
807 5 0
9 czerwca rozpoczął się 22 sezon Krakowskiej Linii Muzealnej.
Na trasę linii 0 wyruszyły dwa składy. Sanok SN1-37 z przyczepą SN3-555 i gdański Ring 272 z przyczepą Wismar 506, która zadebiutowała w Krakowie.
RING 272 + WISMAR 506  kopia.jpg
RING 272 + WISMAR 506 (2) kopia.jpg
RING 272 + WISMAR 506 kopia.jpg
RING 272 +WISMAR 506 kopia.jpg
RING 272+RF327 kopia.jpg
RING 272+WISMAR 506 (1) kopia.jpg
RING 272+WISMAR 506 (2) kopia.jpg
SN1-37 +PN3-555 kopia.jpg
SN1-37+ PN3-555 kopia.jpg
SN1-37+PN3-555 (2) kopia.jpg
SN1-37+PN3-555 (3) kopia.jpg
 

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
807 5 0
23.06.2024 "Konstale" w akcji na Linii Muzealnej 0 i specjalnej 7 na trasie Dąbie -Krowodrza Górka . Wagon 13N-503 ( rok prod. 1959 ) wypożyczony na ten sezon z Warszawy, a 102Na-71 (rok prod.1972) z Poznania i krakowski 102Na-210.
_FIN4505.jpg
_FIN4510.jpg
_FIN4520.jpg
_FIN4542.jpg
_FIN4564.jpg
_FIN4571.jpg
_FIN4574.jpg
_FIN4591.jpg
_FIN4595.jpg
_FIN4602.jpg
_FIN4619.jpg
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
497 18 0
Jutro na ulice (a dokładniej na tradycyjnie obsługiwaną zabytkowymi wagonami linię 0) wyjedzie wagon typu N nr 9. Tramwaj wyprodukowany dokładnie 70 tal temu w 1962 roku przeszedł głęboką modernizację wykonaną przez MPK w Krakowie według dokumentacji opracowanej w warszawskim instytucie. Ideą było unowocześnienie starych wagonów przy braku dostaw nowych, których całą produkcję kierowano wyłącznie do Stolicy. Wzorem do modernizacji były oczywiście wagony 13N. W tym samym czasie powstały dwa prototypy: po jednym w Krakowie (9) i Poznaniu (161). Zewnętrznie wagony były do siebie bardzo podobne, ale różnice można było zobaczyć lub odczuć w pojeździe. Najważniejszą zmianą było zastosowanie elektrycznego zamykania drzwi przez motorniczego (w wagonie poznańskim zamykanie było ręczne z możliwością blokady). Był to pierwszy krakowski wagon dwuosiowy z automatycznie zamykanymi drzwiami. W tym celu niezbędne było poprowadzenie obwodów niskiego napięcia. Podłogę ułożono na jednym poziomie a dwuosobowa obsługa otrzymała miejsca siedzące. Dla pasażerów zamontowano miękkie siedzenia ze wspomnianych polskich wagonów typu PCC. Ciekawostką jest, iż w wagonie zastosowano układ samoczynnego rozruchu.
Długo trwały testy i do ruchu wszedł dopiero latem 1963 roku. Przez kolejną niemal dekadę przewoził pasażerów, ale wiosną 1973 roku po remoncie otrzymał nową funkcję, którą pełnił przez 50 kolejnych lat - został pługiem odśnieżnym.
W 2023 roku przystąpiono do jego remontu z zamiarem reaktywowania mu pierwotnego przeznaczenia - przewożenia pasażerów - i przywrócenia efektów modernizacji z 1962 roku. Nie byłoby to możliwe bez zachowanej przez krakowskiego przewoźnika dokumentacji i inwencji doświadczonych tramwajarzy, którzy ożywili wagon w tej niecodziennej formie.

20240823_144325.jpg

To stojące obok na ogumionych kołach cacko pochodzi z 1957 roku i jest w barwach tego samego przewoźnika, który w 1956 roku uruchomił przewozy taksówkowe właśnie takimi samochodami.
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
1.046 23 0
Muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem wagonu N nr 9, który w ostatnią niedzielę obsługiwał linię muzealną, razem z doczepą ND nr 502. Co tu kryć, wagon nr 9 jest piękny. Zarówno dzięki modernizacji, którą przeszedł w latach 60-tych, jak również dzięki kunsztowi i jakości wykonania jego odbudowy (y) Wagony generacji N zawsze były mi bliskie - w zasadzie jak dla mnie - były, są i będą symbolem Tramwaju przez duże T (y)

forum_IMG_20240825_122324945_HDR.jpg forum_IMG_20240825_110650457_HDR.jpg forum_IMG_20240825_113724459_HDR.jpg forum_IMG_20240825_105816836_HDR.jpg forum_IMG_20240825_105729087_HDR.jpg forum_IMG_20240825_110423543_HDR.jpg
 

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
807 5 0
Prototyp wagonu zmodernizowanego w MPK Kraków w 1963 roku. / Konstal 606/1954 /
prototyp wagonu zmodernizowanego wykonany MPK Kraków w 1963 roku.jpg


A następnie przebudowany na pług w 1972 roku i oznaczony numerem 1201. Zdjęcie na zajezdni w Podgórzu w 1985 roku wraz z Jelczem /na licencji Berliet/ przerobionym na barobus dowożący ciepłe posiłki dla pracowników MPK.
pług 1201 ZTP 1985.jpg

oraz 25.08.2024 zjeżdżający do zajezdni po całodziennych kursach na linii 0.
Wagon N nr 9 (2).jpg
Wagon N nr 9.jpg
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
1.046 23 0
Krakowska Linia Muzealna. Niedziela 11 sierpnia br. wagon SN3-92 (MAN Tw).

IMG_20240811_125816.jpg IMG_20240725344.jpg IMG_202122312756.jpg

Krakowska Linia Muzealna. Niedziela 15 września skład SN2-87 i PN2-530. Efekt wizualny w tych wagonach nieco psują widoczne na dachach nierówności powierzchni ;)

IMG_20240_122537082.jpg IMG_2025_114433760.jpg

Czwartek 12 września - widok na prace przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic. Rondo Polsadu, na pierwszym planie strop tunelu tramwajowego, na drugim planie fragment budowanego przystanku podziemnego w rejonie ul. Miechowity.

IMG_20260432932.jpg
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
1.046 23 0
Niedziela, 22 września br. Wizyta w Zajezdni Nowa Huta, przegląd taboru (nie tylko zabytkowego i nie tylko szynowego), udział w Paradzie Tramwajów, przejazd do Zajezdni Podgórze, gdzie można było m. in. znów pooglądać sobie z bliska i daleka ;) tabor tramwajowy. Na koniec przejazd Krakowską Linią Muzealną obsługiwaną w tym dniu przez poznański wagon 102Na o nr. 71. Część I.

13_IMG_20240.jpg 12_IMG_20240.jpg 11_IMG_20240922.jpg 10_IMG_20240.jpg 9_IMG_20240922_10.jpg 8_IMG_20240.jpg 7_IMG_20240.jpg 2_IMG_202409.jpg 1_IMG_20240922_101.jpg 6_IMG_2024092.jpg 5_IMG_20240.jpg 4_IMG_20240922_10.jpg 3_IMG_20240922_10.jpg
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
1.046 23 0
Niedziela, 22 września br. Wizyta w Zajezdni Nowa Huta, przegląd taboru (nie tylko zabytkowego i nie tylko szynowego), udział w Paradzie Tramwajów, przejazd do Zajezdni Podgórze, gdzie można było m. in. znów pooglądać sobie z bliska i daleka ;) tabor tramwajowy. Na koniec przejazd Krakowską Linią Muzealną obsługiwaną w tym dniu przez poznański wagon 102Na o nr. 71. Część II.

14_IMG_20240.jpg 15_IMG_2024092.jpg 16_IMG_20240.jpg 17_IMG_20240.jpg 18_IMG_20240.jpg 19_IMG_20240.jpg 20_IMG_2024.jpg 21_IMG_202.jpg 22_IMG_202.jpg 23_IMG_2024.jpg 24_IMG_2024.jpg 25_IMG_20.jpg

Byłem mile zaskoczony wysoką kulturą jazdy wagonu 102Na z Poznania ;) bardzo cicho, płynnie i bez szarpania :)
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
1.046 23 0
Przy okazji zapytam - mając nadzieję nie wywołania tzw. "gównoburzy" - co sądzicie o poważnych już deklaracjach obecnych władz miasta dot. budowy metra zamiast premetra (tramwaju)?
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.746 38 3
Jeśli jako nie-Krakus mam prawo głosu, to: tylko metro! A nie jakieś substytuty z tramwajem dobre dla biednych miast. Co, z tego, że tak jest w niektórych miastach Europy? To w ogóle nie powinno nas obchodzić. Już w swoim ostatnim raporcie towarzysz Mario Draghi sugeruje, żeby obciąć fundusze unijne dla Polski, bo za bardzo się wzbogaciliśmy (czytaj: mamy być zawsze dziadostwem w stosunku do Zachodu). Dlatego Kraków, drugie co do wielkości miasto w Polsce, historyczne, dumne, (w niektórych miejscach) bardzo piękne, powinno mieć prawdziwe metro, świadczące o randze miasta.
 

Podobne wątki