• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje na Górnym Śląsku

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
62 0 0
Trochę mnie tu nie było... a więc:

Czy ten znak oznacza koniec ograniczenia do 10 km/h? Naprawdę szybko. Wolniej niż hulajnoga.
Ograniczenia prędkości w TŚ to temat na kabaret, ograniczenie do 10km/h w tym miejscu kończy się za łukiem, na którym szyny są dość mocno wytarte, choć już po naprawie. Wisi... na zapas i na wszelki wypadek, choć nie musi, bo przepisy już to opisują. Za nimi jest zgodnie z wytycznymi ruchowymi 40km/h z uwagi na konstrukcję sieci płaskiej, a powyżej 20km/h spadną z krzeseł wszyscy z motorowym włącznie. Nie wiem, jak jest na innych sieciach tramwajowych, u nas niemal po każdym remoncie wiesza się te paskudy w miejscach, gdzie wcześniej ich nie było i to niekoniecznie z racjonalnego powodu. Najnowsze do 20km/h między Ośrodkiem Sportowym a Uniwersytetem Ekonomicznym wisi, bo hałas ludziom przeszkadza, więc tramwaje mają zwolnić. Głowica rozjazdowa stacji kolejowej Katowice po drugiej stronie tak nie hałasuje... ;)

Co do wcześniejszych wpisów:
- w TŚ są tylko maszyny Duewag Pt, ich niemiecka modernizacja PtB (zwane Helmutami, moja ukochana maszyna), oraz modernizacja TŚ rodem z ZUR Chorzów - Ptm (zwana Multiplą, chyba nie trzeba tłumaczyć dlaczego). Pokasowane już wagony Lohner E1, będące wariacją licencyjną nt. wagonu Duewag GT6 pochodziły z Austrii i zwyczajowo zwały się u nas Wiedenkami albo Sznyclami.
- samo oznaczenie Pt8 jest idiotycznym błędem kogoś, kto zobaczył na tabliczce z oznaczeniem typu PtB na pulpicie starte B, wziął to za 8 i tak to poszło w papiery...
- oznaczenie poc. 14/05 jest błędem (taki prztyczek w nos miłośnikom), zgodnie z tradycjami spółki pociągi tramwajowe oznacza się według zupełnie odmiennej metody...
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
279 35 1
Najnowsze do 20km/h między Ośrodkiem Sportowym a Uniwersytetem Ekonomicznym wisi, bo hałas ludziom przeszkadza, więc tramwaje mają zwolnić. Głowica rozjazdowa stacji kolejowej Katowice po drugiej stronie tak nie hałasuje... ;)
I to ma być ten szybki transport? We Wrocławiu zrobili wiadukt nad torami i sie okazało, ze tramwaje trzeba zwolnic do 20. https://www.tuwroclaw.com/wiadomosc...walaja-tory-na-wiadukcie,wia5-3312-72034.html . Chyba to celowe działanie?
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
62 0 0
Ode mnie charakterystyczny element infrastruktury - skrzynki z żaróweczkami (pardon: skrzynki przełącznikowe), czyli wskaźniki zajętości odcinka jednotorowego, sterowanego przez motorniczych za pomocą kluczyka:

Zobacz załącznik 1047210 Zobacz załącznik 1047209
...czyli największe lokalne przekleństwo tramwajarzy. Z pozoru prosta, jest paskudnie wrażliwa, awaryjna i nieraz już poczęstowała motorniczego prądem. Szczerze się cieszę, że ręczna zaczyna już wymierać, choć w niektórych miejscach niestety zostanie jeszcze na długo.

Warto wspomnieć, że jest to podstawowy rodzaj sygnalizacji na remontowanych odcinkach, gdzie remont odbywa się z utrzymaniem ruchu wahadłowego. Zasada jest prosta - skrzynka z kwadratem daje pierwszeństwo przejazdu, z trójkątem nie. W przypadku równoczesnego przekręcenia sygnał zachowa się jak włącznik schodowy, zgaśnie i ponownie się zapali. Kwadrat daje możliwość ponownego zgaszenia i jazdy z tego kierunku.
Motorowi konsekwentnie unikali kręcenia skrzynek i jeździli na sygnały "ręczne" ;) co bywało nieraz pewniejsze od samej sygnalizacji, ale Nadzór Ruchu bardzo tego nie lubił...
Jest wiele smaczków związanych z tym paskudztwem, które sam przeżyłem, jak choćby "równoczesne po będzińsku" albo sygnalizacja ręczna trójdrożna znana choćby z Lipin i Pawła. W modelu można ją odwzorować niemal banalnie za pomocą włącznika schodowego.
 

Podobne wątki