Krzyżownica aktywna - polaryzowana jest zasilana odpowiednim biegunem napięcia (polaryzacja), zależnie od położenia zwrotnicy. Dzięki temu lokomotywa ma cały czas zasilanie, co jest ważne przy krótkich lokomotywach, odbierających prąd tylko dwiema lub trzema osiami. Krzyżownica pasywna jest odizolowana od pozostałych szyn i stanowi wprawdzie krótki, ale jednak odcinek toru, na którym nie ma zasilania. Rozjazdy standardowo nie mają zasilania krzyżownicy (krzyżownice są pasywne). Jeżeli taka krzyżownica jest metalowa, musi być odizolowana od reszty szyn, ale można do niej doprowadzić zasilanie przez odpowiedni przełącznik - tak jest np. w rozjazdach Roco geoLINE - wtedy staje się aktywna. Jeżeli krzyżownica jest plastikowa, jak np. w rozjazdach Piko, nie ma możliwości doprowadzenia do niej zasilania.
Zarówno krzyżownice aktywne, jak i pasywne, mogą być używane i przy zasilaniu analogowym i cyfrowym, ale lokomotywy sterowane cyfrowo są bardziej wrażliwe na krótkie przerwy zasilania.