• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tiry na Tory - rozpoczynamy

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.532 59 3
#42
Witam,

Pozwólcie koledzy na parę refleksji na omawiany w tym wątku temat.

Po pierwsze uważam, że zarówno ciężko pracujący kierowcy, jak i ciężko pracujący informatycy i managerowie powinni być godziwie wynagradzani. Przeciwstawianie ich sobie nawzajem pachnie mi starymi, "dobrymi" czasami... Jedni i drudzy są potrzebni: bez tych pierwszych, ci drudzy nie mieliby czym i kim zarządzać, a bez tych drugich ciężka praca kierowców (i innych pracowników) szłaby na marne. Inna sprawa, co to znaczy godziwie, ale tu chyba nie jesteśmy w stanie tego ustalić, zadyskutujemy się na śmierć, a i tak niczego nie osiągniemy. Proponuję więc skończyć tę dyskusję, tym bardziej, że staje się ona mało kulturalna.

Ale wracając do zasadniczego tematu: poza oczywiście posiadaniem odpowiedniej infrastruktury do przewozów intermodalnych, konieczne jest stworzenie systemu zachęt ekonomicznych, by firmy transportowe chciały korzystać z przewozu ciężarówek koleją. Taki transport musi się opłacać przewoźnikom drogowym. Z drugiej strony, koszt prowadzenia takiej działalności (przewożenia ciężarówek) jest tak wysoki, że aby było to opłacalne dla przewoźnika kolejowego, ceny tych usług musiałyby być znacznie wyższe, niż akceptowalne dla właścicieli ciężarówek. I tu koło się zamyka. W krajach, gdzie takie przewozy funkcjonują (np. w Szwajcarii), dopłaca do tego interesu państwo, promując tę formę transportu z powodów społecznych lub ekologicznych. Jakoś nie bardzo sobie mogę to wyobrazić w warunkach naszego kraju, przynajmniej w najbliższej przyszłości. Niestety, choć sam chętnie widziałbym takie pociągi w Polsce, obawiam się, że na razie jest to mało realne. Zresztą próbne przewozy tego typu uruchomiono w Polsce w latach dziewięćdziesiątych i właśnie z powodów ekonomicznych zakończyły się one niepowodzeniem.

Podane wyżej w tym wątku przykłady wypadków na przejazdach nie są najlepszą ilustracją problemu. Przewozy „tirów” koleją nie zapobiegłyby tym nieszczęściom, bo zdarzyły się one na drogach lokalnych, gdzie i tak ciężarówka musiałaby dojechać na własnych kołach. Przewozy samochodów koleją mogą częściowo wyeliminować przejazdy na duże odległości, po autostradach (których u nas, póki co, tyle, co kot napłakał) i głównych drogach, natomiast wypadki na przejazdach zdarzają się przede wszystkim na drogach bocznych.

I na koniec potwierdzam, że nazwa „tir” pochodzi od, już chyba nie funkcjonującego porozumienia dotyczącego międzynarodowego transportu drogowego (skrót od francuskiej nazwy „transport international de route”, niestety, nie znam francuskiego, więc nie gwarantuję poprawności pisowni tej nazwy). W tamtych czasach, ciężarówki oznaczone tablicami T.I.R. były uprzywilejowane przy przekraczaniu granic (kontrola celna odbywała się w miejscu załadunku i wyładunku, samochody jechały zaplombowane przez celników). Obecnie, jak wiadomo, pojęciem „tir” określa się po prostu duże samochody ciężarowe.

Pozdrawiam
Witam
przeczytałem wątek i poszukałem jakiejś alternatywy bo to z wagonami problem to z terminalem dla tirów albo wielkie terminale portowe (kontenerowe) służa do załadunku kontenerów żeby je zawieść z pkt. A do B, ale chodzi tez o to aby z małej firmy do najblizszej stacji dowieśc i wywiść kontener bez rozbudowy dojazdów ramp itp i w wikipadi znalazlem coś takiego nad czym można było sie zastanowic na początek
ACTS3.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.532 59 3
#43
Można też pomyślec o czymś takim - na małych stacjach?

Ale podkreślam to jest temat na szerszą dyskusję a jeśli władze nie bedą się tym interesować to możemy tu sobie pogadać
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
131 3 0
#44

Zachodnioniemiecki Von Haus Zu Haus chyba kojarzycie? :) Ciekawe czemu to na dłużej się nie przyjęło. Zdaje się zrezygnowali z tego sposobu transportu intermodalnego jeszcze przed utworzeniem DB AG.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.532 59 3
#45
Po przeczytaniu tych artykułów http://www.wykop.pl/ramka/1556533/towarowy-pociag-z-chin-do-polski-strzal-w-dziesiatke/, http://opolskie.coie.gov.pl/pl/aktualnosci/a,1067,rusza-pociag-kontenerowy-polska-chiny.html , http://www.rynek-kolejowy.pl/45173/pkp_cargo_chce_uruchomic_staly_pociag_polska_chiny.htm oraz http://www.dzienniklodzki.pl/artyku...dzi-do-chin-zdjecia,id,t.html?cookie=1nabiera KampaniaTIRY NA TORY nabiera dużo większego znaczenia ponieważ może to przyspieszyć transport niektórych towarów, a towary na wagonach mogą do stacji docelowej jechać bez przeładunku (lub przeładunku z wagonu na wagon). Kolej w tym momencie może być jedynym antidotum na zmniejszenie ruchu cieżarowego po polskich drogach, a jeżeli dobrze się przemyśli logistycznie dostawy towarów koleją to zamykanie kolejnych linii kolejowych przez PLK staje się totalną głupotą
 
Ostatnio edytowane:

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.961 122 22
#46
Bardzo słuszne wnioski, nasuwające się chyba każdemu kto potrafi myśleć. Jaka wiec szkoda, że przez tyle lat nikt w rządzie jakoś na to nie wpadł.
 

jastarnik84

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
OP
OP
MAnTonI

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
#49
Otrzymałem takiego oto maila:

Idea „Tiry na tory” wpisana w program zwycięskiej partii.
gru 29th, 2015 @ 01:54 pm › Piotr Skubisz
↓ Skip to comments

Sukces!

Nareszcie po 19 latach prowadzenia naszej kampanii „Tiry na tory” partia, która wygrała wybory ma w swoim programie wpisane realizację tej idei – i to dosłownie! Co możemy znaleźć w programie PiS:

„do strategicznych celów naszej polityki gospodarczej należy zaliczyć odbudowanie polskiego kolejnictwa oraz utrzymanie własności Skarbu Państwa w tym sektorze. Odbudowania kolejnictwa wymaga konieczność wyeliminowania wjazdu samochodów do centrów dużych miast i unikania zatorów na drogach, a także dążenie do poprawy bezpieczeństwa podróżnych i stanu środowiska. Koleje w Polsce powinny pozostać polską własnością.”

„W dziedzinie kolejowych przewozów towarowych jako cel priorytetowy potraktujemy wdrażanie zasady „tiry na tory”. Operację tę rozpoczniemy od najtrudniejszych tranzytowych kierunków przewozowych – między zachodnią częścią Europy a krajami bałtyckimi.”

W 2011 na zlecenie INSPRO agencja badawcza Inquiry Market Research przeprowadziła badanie opinii publicznej. Już wtedy 87% badanych popierało ideę „Tiry na tory” (51% zdecydowanie, a 36% raczej potrzebna).

W Polsce nieomal 5% ładunków przewozi się przy użyciu transportu kombinowanego, intermodalnego (wykorzystującego więcej niż jeden środek transportu). Tymczasem średnia europejska to 18% (2012 r.)


Czekamy zatem na wprowadzenie programu w życie!)

Po kilku rozmowach w tym wątku nadal myślę że jest to wykonalne ale, mam też świadomość iż może nie wszystko da się uchwalić ciemną nocą a związkowcy najpierw będą strajkować. Czytałem ostatnie wydanie Rynku kolejowego i na pewno poprzedni rząd i ten obecny realizują remonty linii kolejowych do portów by zwiększyć przewozy wynikające z rzeczywistych ilości przewożonych drogą morską towarów. A jakby nie tylko intermodalne przewozy ale i całe składy całych ciężarówek i gdzieś pod portami załadunek na kontenery i na pokład opływającego statku? Pożyjemy - zobaczymy.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
484 1 0
#52
Pracuję obecnie jako kierowca w transporcie międzynarodowym. Jeżdżę Fiatem Ducato ładowność 1,5 tony, ciężar własny 2 tony. Drogi w całej Europie są zatłoczone a tory puste. Wieczorem jest ciężko znaleźć miejsce na parkingu żeby stanąć na noc, dochodzi do tego że stoi się na tzw. przejazdówkach na węzłach autostradowych. Dziesiątki tysięcy ludzi koczuje w kabinach ciężarówek całymi tygodniami w warukach które Amnesty International uważa za uwłaczające dla więźniów. A w Paryżu radzono o dekarbonizacji gospodarki nie widząc problemu i jego rozwiązań.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.235 117 11
#54
odkurzamy raz jeszcze

Jak czytamy w komunikacie na temat projektu, 14 maja 2020 r. pociąg z 25 naczepami przybył do terminalu Šeštokai, nieopodal granicy polsko-litewskiej, po dwudniowej podróży z terminalu intermodalnego Kaldenkirchen, zlokalizowanego w pobliżu granicy Niemiec z Holandią. Był to pierwszy w historii transport naczep pociągiem towarowym na trasie Niemcy – Polska – Litwa. Rola PKP Cargo polegała na zabezpieczeniu operacyjnej części przedsięwzięcia, czyli poprowadzeniu pociągu na całej trasie między Niemcami a Litwą.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiado...zewozie-naczep-pociagiem-towarowym-96728.html
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
269 1 1
#56
Pociąg z tymi wagonami (na razie tylko kilka w składzie, reszta to "zwykłe" platformy do naczep) kursuje kilka razy w tygodniu na trasie Horka - Węgliniec - Wrocław - Poznań - Swarzędz. Nieraz jeździ za dnia, w przypadku opóźnień, więc można i próbować łapać na zdjęciach :)
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.152 26 1
#57
Piękna idea, ale patrząc na chęci naszych decydentów do rozwiązania tego problemu myślę, że prędzej PKP przejdzie na rozstaw przylądkowy niż zobaczymy tiry na platformach i całe ich pociągi.
 

Podobne wątki