• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Testowa diorama

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
Jeśli poczytasz istniejące wpisy na tym forum to sporo sam się dowiesz jak inni to robią. Natomiast jeśli chcesz bardzo konkretnej pomocy to wpierw Ty podaj bardzo konkretnie jakie są wymiary i grubość Twojej sklejki (3 cm to grubość sklejki czy wysokość wraz z kątownikami?).

Tak na sucho mogę Ci dać tylko parę wskazówek na dobry początek:

Zależy jak jest gruba Twoja sklejka, ale prawie na pewno będziesz musiał dodać oprócz obrzeża/obramowania jeszcze poprzeczne i zapewne podłużne "wręgi" żeby się nie deformowała. I to raczej z pasów podobnej sklejki o wysokości co najmniej rzędu 10 cm (zwykle stosuje się jeszcze wyższe pionowe elementy) albo ew. z kątowników L50x4 czy L50x5, a nie malutkich (a właściwie co rozumiesz przez "malutkie"?). Inaczej nawilżanie przy klejeniu i malowaniu, obciążenie elementami makiety i nagrzewanie od słońca powygina ci ją.

Jeżeli będziesz robił dioramę modułową, skręcaną w całość, to segmenty muszą kończyć się dokładnie spasowanymi pionowymi płytami, które będą skręcane ze sobą na kilka śrub, dając duże podkładki i nakrętki motylkowe. Najlepiej jeżeli śruby takie rozmieścisz przy narożnikach i dodatkowo pomiędzy, z grubsza po jednej parze na każdy metr szerokości styku (ile dokładnie ile to trzeba będzie zaprojektować na końcu). Najlepiej dawać w każdym miejscu po dwie śruby jedną nad drugą w jak najszerszym rozstawie, wtedy jest najbezpieczniej.

A nóżki chyba najlepiej ze specjalnych rurek chromowanych do mebli - lekkie i sztywne a przy okazji najlepiej takie z możliwością regulacji poziomu (obracając "stopkę"). Ilość zależy od rozmiaru Twojej płyty/sklejki.

W ogóle to jeżeli masz szansę, warto zrobić całość na tyle sztywną, żeby przypadkowe oparcie się o stół w czasie pracy kiedy np. stracisz równowagę sięgając wgłąb dioramy nie skończyło się pęknięciem sklejki czy zgięciem kątowników i zniszczeniem całej makiety. Dlatego przy większych wymiarach może się okazać że trzeba będzie jeszcze zwiększyć sztywność jak i dać więcej nóżek.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.083 115 11
@viator, dzieki za odpowiedz(y).

A wiec tak - wymiary mojego "blatu" to 90 x 80 x1.2cm. Co gorsza juz mam kable polozone wiec jak bede robil "wregi" to bede musial je troche odsunac od "blatu" (tyle ze wtedy usztywnienie niejako szlag trafia, jesli kratownica nie bedzie przyklejona do gornej powierzchni dioramy.

(a właściwie co rozumiesz przez "malutkie"?)
na chwile obecna mam obramowania zrobione z resztek sklejki (wysokosc sklejki ok 3 cm wiec katowniki (2x na obrzeze) mam rzedu 1,5-2cm

- Scianki boczne czyli obrzeza - jakiej wysokosci (10-15cm), takiej samej jak - grubosc 1.2cm bedzie ok?
- rama pod skrzynke - jak czesto rozplanowac rozporki (wregi?), jakich wymiarow uzyc aby nie przywymiarowac. wiekszosc Guglowych obrazkow ukazuje jedna:)
- czy rozporka bedzie ma miec taka sama wysokosci jak obrzeza, czy mniejsza ( zakladam ze taka sama)
- kleic na Wikol?

Ps: znalzem cos takiego u kolegi a watku- bedzie ok?

http://forum.modelarstwo.info/attachments/skrzynka-jpg.66564/
 

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.607 2 0
Jeżeli mówisz o rozpórkach, ściankach i ich klejeniu, to sam wikol to mało. Musiałbyś jeszcze jakieś małe wkręty, albo gwoździe dać.
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
443 0 1
Gwoździe przy tak zaawansowanym etapie budowy dioramy to nie najlepszy pomysł,lepiej nie duże wkręty z tym że i tak najpierw bym nawiercił otwory pod wkręty.
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
Ja bym zrobił to na 2 sposoby.

Pomysł nr 1
Zrobił klasyczną prostokątną skrzynkę wraz z rozpórkami. Na to przymocowałbym blat z cienkiej sklejki.
Potem od spodu krótkimi wkrętami do drewna (tak żeby nie uszkodzić niczego na powierzchni) przykręciłbym Twój blat z dioramą.
Pod wkręty nawierciłbym małe dziurki żeby łatwiej szło wkręcanie. Przy czym na wiertle zrobiłbym sobie jakiś znacznik/ogranicznik co by nie przejść na wylot.
Niestety kable trzeba by przeciąć, dolutować przedłużki i przewlec przez wcześniej wywiercone otwory w blacie ze sklejki .

Pomysł nr 2
Przygotowałbym skrzynkę (ramę), na której opierałaby się diorama.
Poprzeczki o odpowiedniej długości podfrezowałbym w miejscach gdzie idą kable.
Całość osadziłbym na wikolu + od spodu przykręciłbym na małych metalowych kątownikach blat do ścianek i rozpórek.

Wysokości ścianek itp nie podaje bo nie wiem czy to ma być tylko taki modulik czy potem chcesz swoją pracę podłączać do modułów na imprezach.
Tam już są normy wysokości itp.

PS Praca super. Może jedynie te białe linie krawężników bym zrobił trochę bardziej proste.
Ale i tak praca mi się bardzo podoba
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.267 39 0
Na tej fotce gdzie jest tablica z nazwą stacji:
1. Mam wrażenie że szyny są troche niedomalowane - tak jakby miejscami pozostawał biało-metaliczny kolor (u dołu szyny) - chyba że to coś tam jest takiego rozsypane - jakiś jasnoszary tłuczeń ??
2. Bardzo mi się podoba "wyszczerbiony" krawężnik - lekko w lewo od tablicy !
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.083 115 11
Zgadza się. Mam problem gdyż mi odpada płatkami patyna farb akrylowych.. W tym miejscu jeszcze ok ale gdzie indziej już trochę gorzej. Będę łatał

Wyszczerbiony "krawężnik" to rezultat bliskich spotkań moich zgrabnych łapek z krawedziami peronowymi od kolegi Hugwy. Na szczęście tylko dwie płytki tak skończyły, więc wygląda jak tak miało być od początku.
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
Jest super!
A odnośnie farby na szynach to może trzeba było je odtłuścić albo zmatowić. Teraz to chyba tylko pokryć jakimś matowym hubrolem albo co.
Tu nie doradzę bo doświadczenia nie mam.
 

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
@viator, dzieki za odpowiedz(y).
(...)

Ps: znalazlem cos takiego u kolegi a watku- bedzie ok?

http://forum.modelarstwo.info/attachments/skrzynka-jpg.66564/
Tak, to zdjęcie dobrze obrazuje jaka byłaby pożądana sztywność całości. Resztę już Ci koledzy podpowiedzieli.

Zrobienie wręgi tak aby kable chowały się w jej obrysie jest możliwe, jeżeli zrobisz wycięcia które potem zamkniesz paskiem z dołu - sklejki, blachy, kątowniczkiem, jakąś rurką - czymkolwiek. Ten element będzie tylko rozciągany więc nie musi być bardzo sztywny. Coś jak na szkicu który załączam (tu pokazałem płaskownik, zaznaczony jest na żółto). Wycięcia nie powinny być tylko przy samych końcach wręgi i nie głębsze niż około 2/3 jej wysokości. Może dasz radę jeśli kable mają minimalny luz, podsunąć tak wyciętą wręgę pod nie "na leżąco" i obrócić do pionu a potem przymocować.

Przy okazji pokazałem jeden kątownik (pomarańczowy), takimi kątownikami (najlepiej obustronnie, i wówczas z minimalnym przesunięciem w pionie żeby wkręty nie trafiały w siebie) możesz wzmocnić styk wręgi z płytą i obrzeżami, wówczas wręga nie musi być szczególnie gruba (wręga i tak jest dostatecznie sztywna nawet jeśli będzie zrobiona ze sklejki 8-10 mm, nie zaraz z "trzydziestki").
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.083 115 11
Witam, czy ktoś możne mi poradzić ile i jakiej wielkości są "dziury" w rozporkach (wewnętrznych) skrzynki? Czy są one podyktowane tylko i wyłącznie obniżeniem jej ciężaru czy maja jakąś inna funkcje?

Rozumiem ze profile przejściowe (jak choćby FREMO) maja "dziury" ze względu na mocowanie (śruby motylki) oraz w celu łatwego przenoszenia modułów?
 

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
Kolega pytał o to jak dorobić wręgi żeby nie kolidowały z okablowaniem, które już jest zrobione (kable poprzycinane na długość), czyż nie?
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
929 79 5
Najlepszymi wkrętami do skręcania skrzynek są czarnuchy-wkręty do regipsów. Sklejoną skrzynkę nawiercasz wiertłem fi3mm, a jeszcze lepiej przed klejeniem elementy nawiercasz wiertłem fi4mm z nałożonym frezem, który robi falc pod łeb wkręta-można potem zaszpachlować.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 13
Buduję makietę 1089
Buduję makietę 20
Buduję makietę 49
Buduję makietę 10

Podobne wątki