• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szynobus BR 810 054-7, SKPL "Tomek" (Roco 70384)

OP
OP
G

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
541 11 3
Ciekawy skład M 152. Dwa motorowe i jeden doczepny, normalnie push-pull ;).
Fajny zestaw wozow Motoraka. Wlasnie w takiej kombinacji woz motorowy nie musi objezdzac skladu tylko motorniczy zmienia kabiny. Juz niedlugo bede w stanie zestawic sobie taki skladzik: Dwa wozy motorowe i woz doczepny w srodku. Dzieki za udostepnienie super fotki !
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.809 525 30
Ciekawy skład M 152. Dwa motorowe i jeden doczepny, normalnie push-pull ;).
Żadna nowość, tak w latach 1970. jeździły w Polsce SN61 ze specjalnie dostosowanymi ryflakami w środku (z przewodem sterowania wielokrotnego). Oba wagony silnikowe były sterowane z pierwszej kabiny. Później z nieznanych mi przyczyn (których mogę się tylko domyślać) zaniechano takiego sposobu zestawiania składów.
 
OP
OP
G

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
541 11 3
Kilku wiecej pasazerow zajelo miejsca w wagonie doczepnym Motoraka. W wiekszosci pasazerowie sa w skali H0, ale tez zasiedli pasazerowie w skali TT. K
IMG_1411.JPG
to jest w stanie odroznic tych pasazerow w odmiennych skalach ?
IMG_1408.JPG
IMG_1406.JPG
IMG_1405.JPG
 
OP
OP
G

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
541 11 3
Przyszly czesci zapasowe w ramach reklamacji, i niezaleznie od tego jak wozki maja sie zachowywac, bede nadal eksperymentowal. Sa tez dwa dekodery 10895 ktore zamontuje w wagonach doczepnych. Za pomoca takiego dekodera mozna tez zmienic system sterowania wagonu motorowego, ale tego jeszcze nie wiem zanim nie sprawdze, z tym ze nie bedzie funkcji dzwieku. Dalsze zdjecia pokazuja: gotowy wagon doczepny z zamontowanym dekderem, i z pasazerami, oraz dwa kolejne wagony nadeslane z Rumuni.
IMG_1430.JPG
IMG_1431.JPG
IMG_1437.JPG
IMG_1438.JPG
IMG_1440.JPG
 
OP
OP
G

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
541 11 3
Po wstepnych probach zbadania czy dekoder 10895 nadaje sie dla Motoraka 70384, odpowiedz jest TAK, i z miejsca po zamontowaniu jezdzi i sa swiatla. Natomiast zamontowany ten sam dekoder nie dziala mi w doczepie, jestem przekonany ze cos zle robie. Tak czy inaczej chcialem tez sprawdzic czy nadwozie SKPL wozu z napedem przypasuje do podwozia doczepy. Okazuje sie ze pasuje, z tym ze oczywiscie nalezaloby pozbyc sie takich detali jak lusterka czy wycieraczki szyb. Potem cos uciac i pomalowac. Oczywiscie nic nie bede cial czy zmienial w nadwoziu SKPL, poprostu z ciekawosci chcialem to sprawdzic, a w przyszlosci gdy znajdzie sie zapasowa buda, to juz bede wiedzial co zrobic.
IMG_1441.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.809 525 30
czy dekoder 10895 nadaje sie dla Motoraka 70384, odpowiedz jest TAK, i z miejsca po zamontowaniu jezdzi i sa swiatla. Natomiast zamontowany ten sam dekoder nie dziala mi w doczepie, jestem przekonany ze cos zle robie.
Do doczepy potrzebny jest dekoder funkcyjne, a nie normalny dekoder jazdy. Dekoder funkcyjny (bez możliwości sterowania silnikiem, co w doczepie jest całkowicie zbędne) ma chyba inne obsadzenie styków złącza i dlatego zwykły dekoder w gnieździe funkcyjnym (w doczepie) może nie działać. Trzeba sprawdzić obsadzenie styków (pinów) w dekoderach i w gnieździe doczepy.
 
OP
OP
G

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
541 11 3
Majac mozliwosc zeby eksperymentowac z modelami ktore posiadam, zlozylem oto taki zestaw SKPL, z doczepa. Jak juz wczesniej wspomnialem, ze nie bede niczego zmienial w wygladzie obudowy na wyglad doczepy, tudziez wyglada ona jak woz motorowy. Kupie obudowe do ciecia i malowania to cos w tej kwesti sie zmieni. Wspomne jeszcze tylko o mojej koncowej opini na temat: dlaczego jeden wozek jest sztywny a drugi nie. Taka zamierzona konstrukcja producenta nie ma nic wspolnego z wlasciwosciami jazdy Motoraka, a raczej ma na celu polepszenia kontaktu doplywu pradu do kol w jednym z wozkow. Wozek jezdny jest ruchomy ale kontakty kol sa zamocowane na sztywno, i tylko sprezystosc blaszek kontaktowych zapewnia do pewnego stopnia kontakt z kolami. Po czasie kontakty sie odspreza, szczegolnie w luzno obracajacym sie wozku. Choc z relacji kolegow wiemy ze model w wersji DIGITAL i tak czasami sie zatrzymuje, np na rozjazdach, to jednak sztywny wozek w jakims stopniu poprawia ten kontakt. Inaczej to sie przedstawia w wozie doczepnym. Kontakty kol ida za sladem ruchomych wozkow, czyli kontakty nie beda sie tak odsprezac, jak to ma miejsce w w wozie motorowym Motoraka..
IMG_1442.JPG
 
OP
OP
G

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
541 11 3
Do doczepy potrzebny jest dekoder funkcyjne, a nie normalny dekoder jazdy. Dekoder funkcyjny (bez możliwości sterowania silnikiem, co w doczepie jest całkowicie zbędne) ma chyba inne obsadzenie styków złącza i dlatego zwykły dekoder w gnieździe funkcyjnym (w doczepie) może nie działać. Trzeba sprawdzić obsadzenie styków (pinów) w dekoderach i w gnieździe doczepy.
Instrukcja modelu mowi, ze nalezy zamienic standardowy kontakt znajdujacy sie w modelu doczepy w wersji analogowej na dekoder 10895 dla mozliwosci kontroli modelu w systemie cyfrowym.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.809 525 30
No to jeszcze raz. Instrukcja jest, niestety, nieprecyzyjna i może wprowadzać w błąd, co chyba miało miejsce w tym wypadku. W wagonie doczepnym, bez silnika, dekoder jazdy i świateł jest całkowicie zbędny, bo poza samymi światłami, nie ma czym sterować. Żeby nie wiem jaki dekoder tam wsadzić, nie będzie miał żadnego wpływu na jazdę modelu, a będzie sterował wyłącznie światłami. Niżej wycinek z instrukcji, w języku chyba najbliższym koledze @Gekom (poza polskim, oczywiście, ale na stronie Roco nie znalazłem modelu w wersji SKPL, z instrukcją po polsku, a sam nie mam tego modelu). Wyraźnie jest tam napisane o dekoderze funkcyjnym. Oczywiście można zamontować dekoder jazdy, ale funkcje sterowania silnikiem po prostu nie będą wykorzystane.

instrukcja.JPG


Roco w swojej ofercie nie ma jednak dekoderów funkcyjnych, a wyłącznie dekodery jazdy (z dźwiękiem i bez) i pewnie dlatego Roco sugeruje użycie dekodera jazdy 10895. Jednak coś tu chyba jest nie tak, bo sam kolega @Gekom napisał:
Po wstepnych probach zbadania czy dekoder 10895 nadaje sie dla Motoraka 70384, odpowiedz jest TAK, i z miejsca po zamontowaniu jezdzi i sa swiatla. Natomiast zamontowany ten sam dekoder nie dziala mi w doczepie
Nie wiem, co konkretnie nie działa w doczepie, ale to może potwierdzać moją tezę o innym obsadzeniu pinów gniazda w doczepie w porównaniu z wagonem silnikowym. Tak że ja nie potrafię powiedzieć, jak jest na prawdę, ale jedno jest pewne, co powtórzę: żaden dekoder w doczepie nigdy nie będzie miał wpływu na jazdę wagonu silnikowego.
 
OP
OP
G

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
541 11 3
Andrzej Harassek napisal: "Nie wiem, co konkretnie nie działa w doczepie"

Nie dzialaja swiatla w doczepie po zamontowaniu nowego dekodera 10895.

Dekoder znajdujacy sie w doczepie, ma za zadanie zsynchronizowanego wlaczania i wylaczania oswietlenia wnetrza doczepy, wraz z oswietleniem wnetrza wozu motorniczego. Ponadto, w doczepie znajduja sie czerwone swiatla konca wagonu, ktore wspolpracuja ze swiatlami wozu motorniczego. Nowe dekodery poprostu trzeba skonfigurowac i zaprogramowac, a ja jak narazie tego nie ogarnalem. Dodam jeszcze, ze fabrycznie zamontowany dekoder w doczepie z zestawu motoraka w wersji Czeskiej, po wyjeciu i zamontowaniu do doczepy SKPL, dziala, i zostalo to praktycznie sprawdzone co widac na zdjeciu powyzej. . Konieczna jest wizyta u Janusza.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
G

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
541 11 3
Nadeszly czesci zapasowe do Motoraka wiec eksperymentuje dalej.
IMG_1787.JPG

Koncepcja sztywnego jednego wozka jezdnego, wedlug mojego sposobu myslenia, ma miedzy innymi za zadanie zapobieganiu odejscia kola jezdnego od blaszki kontaktowej, tudziez odcinajac doplyw pradu do silnika modelu.( wspominal o tym jeden z Kolegow ze model sie zatrzymywal ) Jak wiemy drugi wozek jest ruchomy a blaszki kontaktowe sa zamontowane na stale. Ja z kolei chcac zeby dwa wozki poruszaly sie swobodnie a tym samym zeby nie bylo przerw w doplywie pradu zamontowalem po dwie blaszki kontaktowe po kazdej stronie kola co widac na zdjeciach. Plyna z tego dwie korzysci: Lepszy kontakt elektryczny kol do blaszek, oraz lekkie usztywnienie wozka jezdnego, ale nie takie jak to mialo miejsce przed modernizacja gdzie wozek byl calkowicie pozbawiony mozliwosci obrotu na boki.
IMG_1786.JPG

IMG_1788.JPG
 
OP
OP
G

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
541 11 3
Witam,
Po dluzszym czasie powracam do tematu szynobusa i jego modifikacji, gdyz nadarzyla sie okazja przetestowania modelu na makiecie u Janusza. Aczkolwiek z przykroscia musze oznajmic ze Janusz nagle zmarl na zawal serca dnia 25 Grudnia zeszlego roku, a zaproszenie do spotkania przy makiecie otrzymalem od jego syna Marka. Jest mi bardzo smutno, bo stracilem przyjaciela i towarzysza od wspolnej zabawy przy ulubianym hobby.
Kilka slow o makiecie: Jest ona zbudowana na bazie drewnianej konstrukcji, poprowadzonej wokolo scian garazu. Znajduja sie na niej dwie klimatyczne stacje kolejowe, most oraz niewielka wioska, budowle gospodarcze i bocznica. Kontrola pojazdow odbywa sie za pomoca systemu cyfrowego i dla monitorowania ruchu modelowej kolei, Janusz zastosowal program operacyjny RocoMotion, a dla kontroli napedow rozjadow uzyl dekodery Lenz150. Wszystkie modelowe szlaki kolejowe sa wyposazone w siec gornego zasilania, co umozliwia jazde elektrowozow z podniesionymi pantografami.
Jazda Motoraka z doczepa:
Jazda motoraka z doczepa po makiecie oceniam jak nieco mniej niz perfekt, gdyz przy mniejszej predkosci pojazd sie zatrzymywal, natowiast przy wiekszej szybkosci jezdzil bez przeszkod. Moglo tak sie dziac z dwoch powodow: brudne szyny, lub za luzny obrot jednoosiowego wozka, co moglo powodowac sporadyczny brak kontaktu kol jezdnych z odbierakami pradu. Jazdy Motoraka przez skrzyzowania oraz rozjazdy przy zwiekszonej szybkosci odbywaly sie bezproblemowo. Poniewaz pojazd posiada tylko dwie osie jezdne, czyli dobry kontakt kol z odbierakami pradu ma wielkie znaczenie, zatem doszedlem do konkluzji, ze gdy jeden wozek jezdny jest na sztywno osadzony w podwoziu, kontakty zbierakow pradu, ktore sa na sztywno w podwoziu, ma stanowczo solidniejszy kontakt z kolami, ktore nie wedruja na lewo czy prawo. Kilka zdjec z niedzelnego spotkania przy makiecie.
Pozdrawia,
Jurek
 

Załączniki

Januszki

Użytkownik
Reakcje
25 1 0
Witam,
Po dluzszym czasie powracam do tematu szynobusa i jego modifikacji, gdyz nadarzyla sie okazja przetestowania modelu na makiecie u Janusza. Aczkolwiek z przykroscia musze oznajmic ze Janusz nagle zmarl na zawal serca dnia 25 Grudnia zeszlego roku, a zaproszenie do spotkania przy makiecie otrzymalem od jego syna Marka. Jest mi bardzo smutno, bo stracilem przyjaciela i towarzysza od wspolnej zabawy przy ulubianym hobby.
Kilka slow o makiecie: Jest ona zbudowana na bazie drewnianej konstrukcji, poprowadzonej wokolo scian garazu. Znajduja sie na niej dwie klimatyczne stacje kolejowe, most oraz niewielka wioska, budowle gospodarcze i bocznica. Kontrola pojazdow odbywa sie za pomoca systemu cyfrowego i dla monitorowania ruchu modelowej kolei, Janusz zastosowal program operacyjny RocoMotion, a dla kontroli napedow rozjadow uzyl dekodery Lenz150. Wszystkie modelowe szlaki kolejowe sa wyposazone w siec gornego zasilania, co umozliwia jazde elektrowozow z podniesionymi pantografami.
Jazda Motoraka z doczepa:
Jazda motoraka z doczepa po makiecie oceniam jak nieco mniej niz perfekt, gdyz przy mniejszej predkosci pojazd sie zatrzymywal, natowiast przy wiekszej szybkosci jezdzil bez przeszkod. Moglo tak sie dziac z dwoch powodow: brudne szyny, lub za luzny obrot jednoosiowego wozka, co moglo powodowac sporadyczny brak kontaktu kol jezdnych z odbierakami pradu. Jazdy Motoraka przez skrzyzowania oraz rozjazdy przy zwiekszonej szybkosci odbywaly sie bezproblemowo. Poniewaz pojazd posiada tylko dwie osie jezdne, czyli dobry kontakt kol z odbierakami pradu ma wielkie znaczenie, zatem doszedlem do konkluzji, ze gdy jeden wozek jezdny jest na sztywno osadzony w podwoziu, kontakty zbierakow pradu, ktore sa na sztywno w podwoziu, ma stanowczo solidniejszy kontakt z kolami, ktore nie wedruja na lewo czy prawo. Kilka zdjec z niedzelnego spotkania przy makiecie.
Pozdrawia,
Jurek
A dało by się pokazać więcej zdjęć tej makiety garażowej. I jeszcze jedno pytanie. Czy ten garaż pełni też rolę garażu na auto?. I jak wtedy jest zabezpieczona makieta przed kurzem?.
 
OP
OP
G

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
541 11 3
A dało by się pokazać więcej zdjęć tej makiety garażowej. I jeszcze jedno pytanie. Czy ten garaż pełni też rolę garażu na auto?. I jak wtedy jest zabezpieczona makieta przed kurzem?.
Witam ponownie,
Cos wiecej o makiecie postaram sie napisac w innym dziale tego forum. A tymczasem odpisze na zadane pytanie: Garaz jest zupelnie dedykowany na hobby, a sama makieta posiada zadaszenie i kurtyny ktore zabezpieczaja przed kurzem.
Pozdrawiam Jurek
 

Grzesiek

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
Witam odgrzebię trochę temat. Zakupiłem motorówka w wersji analogowej. Przyszedł czas na przejście w system dcc. Czy ktoś z Was uporał się z tematem dekodera jazdy i dźwięku ? Szukałem ale nie mogę znaleźć.
 

Podobne wątki