• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
26 0 0
Od innego kolekcjonera otrzymałem kilka zdjęć szyn z zakładów znajdujących się na terenie dzisiejszej Republiki Czeskiej. Są to głównie znaki Wien, Graz, Teschen, BUCHSCH, TEPLITZ, ZELTWEG i WIT / VIT.

Mam problem z przyporządkowaniem skrótu N-M-C. A może to być NMG?

Szyny pochodzą z lat 1871 i 1872. Dlatego nie łączę ich z francuskimi szynami z Neuves-Maisons Chatillon (NMC). Ta francuska fabryka na południe od Nancy powstała znacznie później.
NMC 1872.jpg

"M St. N M C. -1872."
Skrót „St” (stal) wskazuje na szynę pochodzącą z obszaru niemieckojęzycznego.
Możliwe wyjaśnienie „M St” Stal Martina (Martin Stahl)


NMC 1871.jpg

"B G St N M C 1871"
Możliwe wyjaśnienie „B G St” Stal odlewana metodą Bessemera (Bessemer Gussstahl)
Znak bardzo podobny z obrazkiem powyżej.

Kolejny znak wydaje mi się niekompletny i nie potrafię go zinterpretować:
"BS: B: 74" Możliwe wyjaśnienie „BS” Stal odlewana Bessemera. Brak dalszych informacji o producencie.
BS.B. 1874.jpg



Podobnie:
"HDL 1857"
HDL 1857.jpg
 

Marek Marecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
227 4 0
Witam szanownych forumowiczów. Chciałbym Was zapytać czy może wie ktoś co to jest za typ szyny oznaczony F95? Nie spotkałem się wcześniej z takim oznaczeniem, a szyny tego typu były układane w 1961 roku w torze szlakowym na jednej z linii kujawskiej kolei dojazdowej. Oprócz tego oznaczenia w dokumentach podana jest waga 1 metra wynosząca 30,0 kg (w innym dokumencie 29,0 kg) i długość pojedyńczej szyny 30 metrów. Można domniemać, że były to szyny staroużyteczne normalnotorowe regenerowane i spawane z odcinków krótszych i po spawaniu cięte na 30 metrów bo w owym czasie szyny dostarczane na koleje wąskotorowe takie w większości były.
 

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
26 0 0
Odkryłem dwa kolejne zdjęcia, na których nie mogę odczytać części oznaczeń szyn.

1)
Jedna szyna pochodzi z ALAIS („Forges d'Alais”)
https://walzzeichen.de/walzzeichen-alais/

Wytoczona w marcu 1922 roku („3 22”)
Ale z dopiskiem: „M S B 2”. Co to może oznaczać?
DSC_7377.jpg


Inna szyna z października 1922 roku („10-22”) ma dopisek „M-S-B-2”.
dsc_8653.jpg


2)
Na kilku szynach różnych producentów znajduję duże „G”. Czy to ma być symbol?
1203-d20190608-t182956-nikon-d7200-c.jobst2019.jpg


Ta ogromna litera „G” pojawia się również na szynach ze skrótem CFD. Wyprodukowano w kwietniu 1910 r. („10-III”)
https://walzzeichen.de/walzzeichen-cfd/
Screenshot 2025-11-22 at 11-55-28 Walzzeichen CFD – Die Welt der Eisenbahnschienen.png


Takie samo oznaczenie nosi także szyna firmy LONGWY (styczeń 1907 „1-07”).
https://walzzeichen.de/walzzeichen-longwy/
Screenshot 2025-11-22 at 11-58-25 Walzzeichen LONGWY – Die Welt der Eisenbahnschienen.png


Oznacza to, że symbol „G” pojawił się u co najmniej 3 producentów w latach 1907–1922.

Być może nie jest to litera, ale symbol gruszki Bessemera?
Screenshot 2025-11-22 at 12-07-03 Bessemer Converter Sheffield - Bessemer-Verfahren – Wikipe...png


3)
Na szynie z São Chamond znajduję dopisek do nazwy, który brzmi: „P. G Sᵀ Chamond 78 IIIIIIIII”. Co może oznaczać „P. G”?
DSC_7421.jpg
 
Reakcje
46 0 0
Grigorij tylko, że na fotografii jaką zamieściłeś nie ma rzeczonej szyny o której wspominasz, a w związku z tym co napisałeś ("wyprodukowana przez Rusko- Belgijskie przedsiębiorstwo metalurgiczne w roku 1894") chętnie zobaczyłbym zdjęcie takiej szyny, ponieważ wszelka literatura tematu, czyli rosyjskojęzyczna z epoki, informuje, że spółkę Р. Б. М. О. (R. B. M. O.) czyli Русско-Бельгийское Металлургическое Общество (Russko-Belgijskoje Metalurgiczeskoje Obszcziestwo) powołano rok później, w 1895 r., a w 1897 ukończono budowę zakładu i uruchomiono pierwszy z dwóch wielkich pieców i dwa konwertory Bessemera, co umożliwiło rozpoczęcie produkcji szyn kolejowych.

Najwcześniejsza data produkcji szyny z cechą Р. Б. М. О. jaką mam w zbiorach zdjęć, to kwiecień 1898, choć oczywiście można domniemywać, że były też szyny z wcześniejszych miesięcy 1898 r. jak i prawdopodobnie z rocznika 1897.
Witam Stanisławie oraz innych szynkomaniaków. Jestem winny wam sprostowanie wspomniana wyżej szyna nie została wyprodukowana przez Rusko-Belgijskie przedsiębiorstwo metalurgiczne a przez Jużno-Russkoje Dnieprowskoje Metallurgiczeskoje Obszcziestwo w skrócie Ю.Р.Д.М.О w roku 1894 niestety wspomniany kawałek szyny poszedł na przetop nieudało się również wykonać zdjecia, gdyż wyżej wspomniana szyna była przywalona stosem innych szyn i nie było możliwości złapania aparatem całej cechy producenta, oraz wycięcia kawałka z cechą, udało się uratować tylko krótki kawałek z końca na którym znajdowała się cecha mówiąca że szyna została wyprodukowana dla kolei południowo-wschodnich.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.974 629 30
Huta Królewska kończy działalność...
Smutne, ale nie jest to sprawa bezpośrednio związana z tematem wątku, a nawet całego forum. Bardzo proszę o powstrzymanie się od dyskusji na ten temat, a zwłaszcza uczulam na niepodejmowanie wątków politycznych. Wpisy nie na temat będą usuwane bez uprzedzenia, a w razie potrzeby wątek będzie zamknięty.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
H0m
Reakcje
3.423 85 12
Smutne, ale nie jest to sprawa bezpośrednio związana z tematem wątku, a nawet całego forum. Bardzo proszę o powstrzymanie się od dyskusji na ten temat, a zwłaszcza uczulam na niepodejmowanie wątków politycznych. Wpisy nie na temat będą usuwane bez uprzedzenia, a w razie potrzeby wątek będzie zamknięty.
Andrzeju, ty widzisz tu politykę, a ja cechy na niejednej szynie po której sobie jeżdżę i historie.
Prosiłbym o nie dopatrywanie się rzeczy, których tu nie ma... Poprostu, data w kalendarzu...

Pozdrawiam i miłego, piątkowego wieczoru,...
 

Grigorij

Użytkownik
Reakcje
46 0 0
Witam wrzucam zdjęcia dwóch fragmentów szyn których producentów nie mogę rozszyfrować może Tadeuszowi bądź tez komuś z forumowiczów się to uda. 1 z nich jest szyna najprawdopodobniej produkcji rosyjskiej zaś 2 jest szyną bardzo starą gdyż jej profil jest troszeczkę zmieniony i najprawdopodobniej pochodzi z przełomu lat 50 i 60 XIX w aczkolwiek cecha nie jest kompletna widoczne jest pierwsza cyfra 9 następna litera A oraz pionowa kreska od następnej cyfry bądź litery. Pozdrawiam
FE8D6B4D-88A5-4924-8E60-157F2643F23D.jpeg
FE8D6B4D-88A5-4924-8E60-157F2643F23D.jpeg
CDB6F1B1-1373-41DC-9A8F-2C16A19745CF.jpeg
4D68C335-D10B-4ECE-A644-4F3A8B5D3EA0.jpeg