• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Sterowanie rozjazdami

David

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam serdecznie. Dopiero mam zamiar zająć się budową makiety, której podstawą mają być tory Roco Line oraz centralka z21 z MM na kablu. Chciałbym sterować rozjazdami za pomocą dodatkowych przełączników z pominięciem dekodera i MultiM. Jestem kompletnym laikiem jeśli chodzi o elektrykę. Nie mam pojęcia jak mam podłączyć napęd np. MP1 lub MP5 do rozjazdu rocoline z zachowaniem polaryzacji krzyżownicy i jakich przełączników użyć (najlepiej panel z kilkoma przyciskami do obsługi kilku rozjazdów np. Piko). Nie mam także zielonego pojęcia jak podłączyć to wszystko razem do zasilania i jakiego zasilacza użyć (prąd stały czy zmienny, jakie napięcie, natężenie, itp.). Czy da się kilka rozjazdów podłączyć do jednego źródła zasilania? A może przez centralkę, jeśli tak to w jaki sposób. Jeżeli podłączę rozjazdy do oddzielnego zasilania to czy muszę odizolować pozostałą część torowiska zasilanego z z21? Bardzo proszę o pomoc. Najlepiej w formie prostych sformułowań i schematów z komentarzem (elektryczne symbole są mi zupełnie obce). Pozdrawiam Wszystkich Forumowiczów.
 

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
284 1 1
#2
Witaj, bez podstaw choćby elektrycznych tego nie zrobisz. Temat który chcesz ogarnąć to dość zawiły materiał dla laika.
Na początku to zdecyduj się raczej na sterowanie cyfrowe, czyli napęd np: mp... , do tego dekodery dcc(do sterowania tymi napędami) i sterowanie po przez MultiM...
Natomiast jak chcesz wejść w to głębiej to możesz pogłębiać wiedzę:
- serwomechanizmy
- dekodery dcc do serw allegro bogos_75, tu też znajdziesz sterownik panelu kontrolnego do obsługi serw i semaforów
- oraz przeszukać forum w kwestii sterowania serwami
- możesz też próbować Arduino i sterowanie serwami - ale to wyższy level

Co do podłączania to najpierw co to będzie, a wtedy jak to wpiąć.

lub najprościej coś dedykowanego do danych rozjazdów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.588 558 30
#3
W pełni się zgadzam tylko z pierwszym zdaniem kolegi @leszek-rzeszów, cała reszta jest moim zdaniem do odrzucenia dla kogoś, kto, jak sam stwierdził, nie ma o tym zielonego pojęcia. Więc jednak na początek podstawowa znajomość elektrotechniki, na poziomie podłączenia żarówek, przełącznika i baterii. Do podłączenia napędów zwrotnicowych w minimalnej wersji potrzebne jest źródło napięcia zmiennego 16 V i włączniki niestabilne (chwilowe) - niczego więcej nie trzeba. Ale trudno w kilku słowach powiedzieć jak to wszystko podłączyć, dobrze jest najpierw poznać działanie napędów zwrotnicowych. Najprostsze obwody można zobaczyć tu - nie ma żadnej elektroniki, tylko zwykłe włączniki. Powodzenia!
 
OP
OP
D

David

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Witaj, bez podstaw choćby elektrycznych tego nie zrobisz. Temat który chcesz ogarnąć to dość zawiły materiał dla laika.
Na początku to zdecyduj się raczej na sterowanie cyfrowe, czyli napęd np: mp... , do tego dekodery dcc(do sterowania tymi napędami) i sterowanie po przez MultiM...
Natomiast jak chcesz wejść w to głębiej to możesz pogłębiać wiedzę:
- serwomechanizmy
- dekodery dcc do serw allegro bogos_75, tu też znajdziesz sterownik panelu kontrolnego do obsługi serw i semaforów
- oraz przeszukać forum w kwestii sterowania serwami
- możesz też próbować Arduino i sterowanie serwami - ale to wyższy level

Co do podłączania to najpierw co to będzie, a wtedy jak to wpiąć.

lub najprościej coś dedykowanego do danych rozjazdów.
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
Reakcje
4.519 175 19
#6
A ja ze swojej strony laika .
Postanowiłem kiedyś zrobić sobie anglika na lini dwutorowej a potem rozejście na stację z 4 torami.
Nie kombinowałem zbyt wiele , tylko napędy piko do rozjazdów, digikeys 4018 oraz z21 z ruterem , zapomniałem o tablecie i apce z21.
Jesteś laikiem, ale kabelek, wiesz co to jest, srubokręcik, tory , napęd do zwrotnic tez potrafisz chyba przykręcić? To tak na początek. Ja połaczyłem te zwrotnice i sterowałem , niestety poległem na semaforach.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
D

David

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
A ja ze swojej strony laika .
Postanowiłem kiedyś zrobić sobie anglika na lini dwutorowej a potem rozejście na stację z 4 torami.
Nie kombinowałem zbyt wiele , tylko napędy piko do rozjazdów, digikeys 4018 oraz z21 z ruterem , zapomniałem o tablecie i apce z21.
Jesteś laikiem, ale kabelek, wiesz co to jest, sróbokręcik, tory , napęd do zwrotnic tez potrafisz chyba przykręcić? To tak na początek. Ja połaczyłem te zwrotnice i sterowałem , niestety poległem na semaforach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.588 558 30
#9

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.588 558 30
#11
Analogowy, jak to się teraz mówi, czyli zasilanie prądem zmiennym 16 V i włączniki, jak w tej książeczce, do której link podałem. Bez żadnej elektroniki i sterowania cyfrowego - na początek do niewielkiej liczby zwrotnic w sam raz. Przy bardziej rozbudowanych układach sterowanie cyfrowe (DCC) ma już sens, bo mnie jest plątaniny przewodów. Ale system analogowy ma tę zaletę, że pozwala (a właściwie wymaga żeby) zrozumieć jak to wszystko działa. Potem przejście na DCC jest łatwiejsze, bo wiadomo, o co chodzi.
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
Reakcje
4.519 175 19
#12
Kolego Andrzeju, błąd poprawiony, dzieki za uwagę.
Anglik, zle napisałem, miałem na mysli takie połaczenie ogólnie 2 rozjazdy prawe, 2 lewe, K30 i 2x G107.
 
OP
OP
D

David

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
Analogowy, jak to się teraz mówi, czyli zasilanie prądem zmiennym 16 V i włączniki, jak w tej książeczce, do której link podałem. Bez żadnej elektroniki i sterowania cyfrowego - na początek do niewielkiej liczby zwrotnic w sam raz. Przy bardziej rozbudowanych układach sterowanie cyfrowe (DCC) ma już sens, bo mnie jest plątaniny przewodów. Ale system analogowy ma tę zaletę, że pozwala (a właściwie wymaga żeby) zrozumieć jak to wszystko działa. Potem przejście na DCC jest łatwiejsze, bo wiadomo, o co chodzi.
Będę się bawił. Co z tego wyjdzie, zobaczymy. W razie problemów będę pytał. Dziękuję i pozdrawiam.
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
Reakcje
4.519 175 19
#15
Kolego @Andrzej Harassek takie pytanko mam o sterowanie analogowe rozjazdami w stosunku do sterowania DDC , jesli mam juz centralę DDC.
Do sterowania analogowego potrzebuję zasilacz, pulpit i kable , natomiast do sterowania cyfrowego potrzebuje dekoder i kable. Czy cos żle rozumiem?
 

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
892 4 0
#16
Na pewno tak łatwo się nie poddam.
Wiesz.. Założyłbym taki sam wątek. Też jestem elektrycznym laikiem i elektroniczną nogą.
Tylko po co, skoro wszytko jest na forum? Mam działające analogowo zwrotnice z napędami MTB MP1, jak zacznę robić pulpit to będę miał świecidełka pokazujące położenie rozjazdu. Do tego świecące semafory, latarnie zwrotnicowe i inne wskaźniki plus latarnie. I może nawet budynki.
Wystarczy poszukać.
http://forum.modelarstwo.info/search/
http://forum.modelarstwo.info/threads/pierwsza-makieta.41945/page-5#post-876162
http://forum.modelarstwo.info/threads/sterowanie-napędu-zwrotnicy-z-sygnalizacją-położenia.7425/
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.588 558 30
#17
Do sterowania analogowego potrzebuję zasilacz, pulpit i kable , natomiast do sterowania cyfrowego potrzebuje dekoder i kable. Czy cos żle rozumiem?
Dobrze Kolega zrozumiał, do sterowania cyfrowego zwrotnicami, jeżeli już się ma centralkę DCC (np. multiMAUS), potrzeba dodatkowo dekoderów do zwrotnic (ew. jeden dekoder, który może obsłużyć kilka zwrotnic) i przewody do podłączenia wszystkiego. Teoretycznie, jak się już ma zestaw sterowania DCC (np. multiMAUS), to zwrotnice lepiej też sterować cyfrowo. Ale: moim zdaniem łatwiej ogarnąć wszystko jak zwrotnicami steruje się z (mini) pulpitu (albo choćby zwykłymi włącznikami), a lokomotywami multiMAUSem. Kiedyś Roco miało specjalny pulpit do cyfrowego sterowania zwrotnicami i sygnalizatorami, właśnie po to, żeby nie trzeba było wszystkiego robić z myszy. Po drugie, dekodery jednak trochę kosztują, myślę, że sprzęt do sterowania analogowego wyjdzie taniej. A po trzecie, podłączenie analogowe (tradycyjne) pozwala poznać zasady działania tego wszystkiego.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.283 88 0
#20
Niedawno popełniłem taki filmik n.t. cyfrowych napędów do rozjazdów Roco Line. Chociaż zgadzam się z przedmówcami, że analogowe sterowanie jest całkowicie ok - gdyby Kolega jednak chciał zastosować cyfrowe napędy pod gumą, tu jest ten filmik:

 

Podobne wątki