• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Stacja kolei piaskowej "Korfanty" - szyb podsadzkowy

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
424 2 1
#22
konstrukcja mojego mostu była powtarzalna i znajdowała się na siedmiu szybach podsadzkowych, m.in. na szybie Witczak czy Zbigniew.
Te siedem mostów to raczej zdecydowanie za mało, konstrukcja z zaokrąglonymi rogami, charakterystycznym cofnięciem frontów ku dołowi i poziomymi pomostami bocznymi była konstrukcją powszechnie stosowaną i jak dobrze pamiętam występowała w 2 wariantach różniących się długością.
Absolutnie nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, zapewne nasz nieodżałowany kolega Mariusz "Piaskowy" zrobiłby nam szczegółowy wykład na ten temat. Mostów eksploatowanych przez PMP-PW było coś około 100, na zdjęciach do których miałem dostęp w internecie, książkach i w pamięci (choć ta bywa zawodna) mamy ponad 50, a z tych 50 blisko połowa jest właśnie tego typu.
 

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
598 0 0
#23
Te siedem mostów to raczej zdecydowanie za mało, konstrukcja z zaokrąglonymi rogami, charakterystycznym cofnięciem frontów ku dołowi i poziomymi pomostami bocznymi była konstrukcją powszechnie stosowaną i jak dobrze pamiętam występowała w 2 wariantach różniących się długością.
Absolutnie nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, zapewne nasz nieodżałowany kolega Mariusz "Piaskowy" zrobiłby nam szczegółowy wykład na ten temat. Mostów eksploatowanych przez PMP-PW było coś około 100, na zdjęciach do których miałem dostęp w internecie, książkach i w pamięci (choć ta bywa zawodna) mamy ponad 50, a z tych 50 blisko połowa jest właśnie tego typu.
Jak napisałem wcześniej most który zbudowałem (czyli wariant krótki konstrukcji mostostalu) występował na siedmiu szybach podsadzkowych. Mostów o konstrukcji wydłużonej (dwa połączone przęsła, czyli inna niż mój model) było dokładnie 22 sztuki. Mamy wiec 7 krótkich i 22 długie i są to zdecydowanie prawidłowe liczby. Też mam wiedzę na temat mostów i całkiem sporą;) PS. A szybów podadzkowych i punktów sprzedaży piasku wyposażonych w most zsypowe przystosowane do rozładunku wagonów rolkowych rozstawu pyskowickiego było dokładnie 116.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
424 2 1
#24
Mamy wiec 7 krótkich i 22 długie i są to zdecydowanie prawidłowe liczby. Też mam wiedzę na temat mostów i całkiem sporą;)
Super, to już wiem do kogo uderzać w razie pytań :)
Te 7 krótkich to Zbigniew, Witczak, Bojków, IV (Staszic), chyba Ignacy (Miechowice), Lompa (jak dobrze pamiętam), i brakuje jeszcze jednego, Bobrowniki był chyba długi?
 

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
598 0 0
#25
Super, to już wiem do kogo uderzać w razie pytań :)
Te 7 krótkich to Zbigniew, Witczak, Bojków, IV (Staszic), chyba Ignacy (Miechowice), Lompa (jak dobrze pamiętam), i brakuje jeszcze jednego, Bobrowniki był chyba długi?
W razie pytań zapraszam, na pewno pomogę. Siódmym krótkim mostem był Zygmunt August I i to jego (jeśli chodzi o typ zbiornika piasku) należy się najbardziej doszukiwać w moim modelu, A na szybie Bobrowniki rzeczywiście był długi „Mostostal”
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
424 2 1
#26
Siódmym krótkim mostem był Zygmunt August I i to jego (jeśli chodzi o typ zbiornika piasku) należy się najbardziej doszukiwać w moim modelu
Super, dzięki za wszystkie informacje.
W latach 90-tych wiele razy byłem w Maciejkowicach na stacji GKW, ale jakoś nigdy nie wpadłem na to, że zaraz obok są mosty na Zygmuncie Auguście, i można dosłownie podejść i je (zapewne zza ogrodzenia) zobaczyć, szkoda, są może gdzieś ich zdjęcia, bo chyba nigdy ich nie widziałem.
To jeszcze te 22 długie mosty: Dołki, Leśny (tu nie jestem pewien), Piekary, Wschodni (Kleofas, oba?), Północny (Halemba), Bobrowniki, Maczki, Aniołki, Leopold, Maciej, Wschodni (Nowy Wirek), Lech, Marta, Julita, Wschodni (Wieczorek), coś tu jeszcze brakuje ...
 

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
598 0 0
#27
Super, dzięki za wszystkie informacje.
W latach 90-tych wiele razy byłem w Maciejkowicach na stacji GKW, ale jakoś nigdy nie wpadłem na to, że zaraz obok są mosty na Zygmuncie Auguście, i można dosłownie podejść i je (zapewne zza ogrodzenia) zobaczyć, szkoda, są może gdzieś ich zdjęcia, bo chyba nigdy ich nie widziałem.
To jeszcze te 22 długie mosty: Dołki, Leśny (tu nie jestem pewien), Piekary, Wschodni (Kleofas, oba?), Północny (Halemba), Bobrowniki, Maczki, Aniołki, Leopold, Maciej, Wschodni (Nowy Wirek), Lech, Marta, Julita, Wschodni (Wieczorek), coś tu jeszcze brakuje ...
most na Zygmuncie widoczny jest w kawałku na tym zdjęciu:
114. zygmunt august I.jpg
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.166 68 6
#28
Trochę czasu minęło od wystawy, ale nie śpimy i działamy dalej. @kuznior zaprojektował kolejne moduły sąsiadujące z mostem i dostaliśmy wycięte elementy. Skrzynki sklejone, szpachlowanie i szlifowanie w trakcie. Moduł z mostem będzie pomiędzy pierwszą a drugą skrzynką od dołu.
Wkrótce kolejna aktualizacja (y)

IMG_20231214_223338.jpg
 

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
598 0 0
#29
Teren wokół mostu zsypowego się rozrasta. Z początkowo planowanej bocznicy, obecnie uformowała się fikcyjna stacja kolei piaskowej "Korfanty". Dwutorowa z bocznicą do mostu oraz mijanką za nim, która umożliwia również zmianę czoła i jazdę do odgałęzienia na wschodniej głowicy i kolejnym odgałęzieniem na zachodnim krańcu stacji. Inspiracją dla niej jest połączenie istniejących na północnej magistrali piaskowej stacji Zygmunt August oraz posterunku Kazimierz. Będzie się składać z 8 modłów o łącznej długości prawie 7,4m oraz dwóch modułów odgałęziających się na obu krańcach stacji.

Korfanty główny.png


Bez-nazwy-222b.jpg

Takiego widoku od strony wschodniej głowicy należy się spodziewać (Stacja Zygmunt August, Chorzów)


11s.jpg


13sa.jpg

Moduł z mostem zsypowym zainspirowany podg. Kazimierz w Mysłowicach

DSC_0153.jpg


Urządzenie SRK będą rozmieszczone wg. zamieszczonego niżej schematu.
 

Załączniki

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.233 29 2
#30
Zaczęło się od pomysłu na bocznicę i skrzynki z profilem F96 na której miał stanąć most. Potem Maciek rozwinął pomysł na stację.
stacja kolei piaskowej "Korfanty". Dwutorowa z bocznicą do mostu oraz mijanką za nim, która umożliwia również zmianę czoła i jazdę do odgałęzienia na wschodniej głowicy i kolejnym odgałęzieniem na zachodnim krańcu stacji.
Panowie... często wracam do Waszego tematu i dużo myślę, tak myślę :p
Zastanawia mnie ten tor objazdowy za mostem... zakładam, że nie chcieliście połączyć go od zachodu głowicą, bo skład po rozładunku i oblocie wróci w kierunku próżnym, "wschodnim". Tylko pytanie, jaka jest długość mijanki? Czy mieści się tam w ukresie skład z lokomotywą, czy tylko wagony i oblot? Dłubię obecnie głównie tabor, ale projekt "A" nie został porzucony i powoli raczkuje, dojrzewa, ewoluuje. Zastanawia mnie, jaką można przyjąć minimalną, uniwersalną dla kolei piaskowych długość mijanki, toru mostowego :niepewny:
Wasza stacja daje też spore możliwości ruchowe i tutaj pytanie, jakie macie dalsze plany? ;)
 

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
598 0 0
#31
Ukres będzie miał jakieś 230 cm. Wejdzie skład 18stu wagonów typu 401v/vc i lokomotywa, a od biedy nawet skład 20stu wagonów się obleci. I tyle, czyli jakieś 230cm, powinna mieć mijanka, ale przecież można dzielić skład i robić różne manewry jak na Wschodnim Mysłowic czy Agacie.
A co do planów to na razie ukończyć do drugiej połowy roku 3 moduły, które są teraz na warsztacie, co da nam do dyspozycji most z torem do oblotu na kolejne wystawy, a następnie zabrać się za pozostałe 4 i skończyć stację.

Moduły które na teraz zrobimy będą mogły oczywiście być dołączone do każdej fremo'wskiej makiety. Tak to wgląda, ale więcej pokaże niebawem @Adam Kobyliński
Zdjęcie WhatsApp 2023-12-30 o 22.42.00_3344963a.jpg
 

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
598 0 0
#32
Witam. Po dłuższej przerwie chciałbym Wam zaprezentować rezultaty prac z ostatnich miesięcy. W tym czasie projekt stacji Korfanty przeszedł kolejne ( i mam wrażenie, że już ostatnie) zmiany. Pozwolą one na lepsze wykorzystanie potencjału układu torowego i umożliwią przyjęcie na stacji do 5 składów, a nawet szóstego - piaskowego na tor mostowy. Koncepcja stacji na szlaku dwutorowym została oczywiście zachowana, przeprojektowana została natomiast zachodnia głowica, a odgałęziający się z niej szlak jednotorowy prowadzi teraz w kierunku południowym. Ten zabieg pociągnął za sobą konieczność dołożenia kolejnego - dziewiątego modułu i zwiększył długość stacji do ponad 8m.

Ze względu to fakt, iż powstająca stacja (obecnie 5 przejezdnych modułów) jest już wykorzystywana do układów makiet na imprezach, do czasu ukończenia całości będzie funkcjonować jako posterunek Korfanty. Dzięki dwutorowej przejściówce 2E96 dołączanej od zachodniej strony uzyskamy dwutorowy szlaku na całej długości, odgałęzienia szlaku jednotorowego na wschodniej głowicy oraz dostęp do mostu i możliwość rozładunku składu na nim. Wariant posterunku będzie można również wykorzystywać, po ukończeniu całej stacji, na imprezach z ograniczoną przestrzenią. Poniżej rysunki możliwych układów Korfantego.

STACJA KORFANT.png


Poniżej kilka fotek posterunku Korfanty z imprezy na terenie Zabytkowej Kopalni Ignacy w Rybniku. 4 moduły są już obsiane trawą, ale brak jeszcze wysokiej zieleni, infrastruktury w postaci słupów, latarni, budynki nastawni, dodatkowych semaforów itp. Na dwóch ostatnich modułach tworzących odgałęzienie na wschodniej głowicy jeszcze nie wyrosła trawa, ale w pierwszej kolejności tymczasowe wiadukty musza zostać zastąpione właściwymi. W każdym razie, jak pisałem wcześniej, posterunek jest przejezdny i umożliwia pełną obsługę mostu zsypowego.

IMG_3377.jpg


IMG_3383.jpg


IMG_3389.jpg


IMG_3391.jpg


IMG_3392.jpg


Bez-nazwy-1.jpg


Na tą chwile z mojej strony tyle. Wkrótce relacja z wykończenia wschodniej głowicy, którą @Adam Kobyliński przystosowuje do zabudowy właściwych wiaduktów.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.028 37 4
#33
@kuznior, skrobię szczękę z podłogi, pamiętam ten projekt, ale teraz to już czapki z głów. :eek: Wspaniały klimat, domyślam się, (ale i pytam, w jednym), że powstanie jakaś "wyższa" zieleń w przyszłości i smaczki jak slupy telegraficzne? Coś jak widzimy na skrzynkach w tle. Chylę czoła za projekt i wykonanie.(y)
 

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
598 0 0
#34
@kuznior, skrobię szczękę z podłogi, pamiętam ten projekt, ale teraz to już czapki z głów. :eek: Wspaniały klimat, domyślam się, (ale i pytam, w jednym), że powstanie jakaś "wyższa" zieleń w przyszłości i smaczki jak slupy telegraficzne? Coś jak widzimy na skrzynkach w tle. Chylę czoła za projekt i wykonanie.(y)
Dzięki za słowa uznania :). Odpowiedź na Twoje pytanie jest w moim poście ;)
4 moduły są już obsiane trawą, ale brak jeszcze wysokiej zieleni, infrastruktury w postaci słupów, latarni, budynki nastawni, dodatkowych semaforów itp. Na dwóch ostatnich modułach tworzących odgałęzienie na wschodniej głowicy jeszcze nie wyrosła trawa, ale w pierwszej kolejności tymczasowe wiadukty musza zostać zastąpione właściwymi.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.028 37 4
#35
Oo! Sorry, musiałem przeoczyć we wpisie :giggle: Już nadrabiam. Zdjęcia jak przewinąłem na pierwsze tak wciągnęły, że nie doczytałem wszystkiego do końca.
Powtarzam: kapitalna robota (y) Jedno pytanie, czy tam gdzie jest ten zsyp nie powinno być jakiegoś budyneczku socjalnego czy chociażby wychodka, gdzie można czasem się schować? Pewnie ze względu na "ucięcie" placu przez krawędź modułu taki budyneczek znalazł się poza planem. Aż sobie poszukam filmików jak to działało, jeden jest na poprzedniej stronie, ale generalnie ciekawy temat. (y)
Pierwszy z brzegu film, z drona, fenomenalne takie miejsce jest:
MOST
 
Ostatnio edytowane:

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
598 0 0
#36
Oo! Sorry, musiałem przeoczyć we wpisie :giggle: Już nadrabiam. Zdjęcia jak przewinąłem na pierwsze tak wciągnęły, że nie doczytałem wszystkiego do końca.
Powtarzam: kapitalna robota (y) Jedno pytanie, czy tam gdzie jest ten zsyp nie powinno być jakiegoś budyneczku socjalnego czy chociażby wychodka, gdzie można czasem się schować? Pewnie ze względu na "ucięcie" placu przez krawędź modułu taki budyneczek znalazł się poza planem. Aż sobie poszukam filmików jak to działało, jeden jest na poprzedniej stronie, ale generalnie ciekawy temat. (y)
Pierwszy z brzegu film, z drona, fenomenalne takie miejsce jest:
MOST
Przy moście zsypowym stanie budynek podsadzkowni. W swoim czasie oczywiście ;).

DSC_4459.jpg
 

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
598 0 0
#38
Jak pisałem we wcześniejszych postach na wschodniej głowicy, rozgałęziające się szlaki dwu- i jednotorowy, przecinają górą szosę. Z racji tego, że przyjęte zostało iż odgałęzienie jednotorowe powstało w innym czasie aniżeli szlak dwutorowy, wiadukty będą różniły się konstrukcją, a ten na odejściu w kierunku północno-wschodnim otrzyma przęsło blachownicowe.
Bez tytułu.png


Inspiracją dla mnie jest oczywiście wiadukt na kolei piaskowej, stojący do dziś dzień nad ul. będzińską w Czeladzi.
Bez-nazwy-3.jpg
Bez-nazwy-1.jpg

Bez-nazwy-4.jpg


Konstrukcję wiaduktu musiałem dostosować do geometrii skrzyżowania z jezdnią na moim module. Przęsło zostało nieco skrócone, zwiększył się kąt z jakim szlak przecięcia się z drogą, natomiast cała konstrukcja została wiernie odwzorowana. Materiał jaki wykorzystałem do budowy to polistyrenowe arkusze oraz kształtowniki L i C.
IMG_2076.jpg
IMG_2078.jpg

IMG_2103.jpg

IMG_2104.jpg

IMG_2124.jpg

IMG_2125.jpg

IMG_2191.jpg

IMG_2195.jpg


W toku jeszcze kwestia przyczółków, czy będą formą muru oporowego czy też po prostu wpuszczone w nasyp - to jeszcze nie zostało ustalone.

C.D.N.
 

Załączniki

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
598 0 0
#40
Równolegle do wiaduktów powstaje budynek nastawni, który stanie na wschodniej głowicy. Będzie to dobrze znana miłośnikom kolej piaskowej konstrukcja ze stacji Zygmunt August w Chorzowie. Jedyną różnicą będzie lustrzane odbicie względem oryginału.

moje.jpg


Budynek rozrysowano w Autocadzie i wycięto laserem z tektury 2mm.

IMG_2644.jpg

image002.jpg


image001.jpg


Po sklejeniu założono odrobinę szpachli aby ukryć krawędzie na łączeniach, a następnie całość pomalowano podkładem akrylowym w sprayu

IMG_2639.jpg

IMG_2638.jpg

IMG_2637.jpg


Osobiście, trochę ze względu na lenistwo, trochę z braku warsztatu, do osiągnięcia efektu tynku używam właśnie podkładu akrylowego, który przy odpowiednim operowaniem puszką, daje ciekawy efekt i o wiele mniejszą "granulację" uzyskanej faktury w porównaniu do metod manualnych jakie ostatnio na naszym forum obserwowałem. Ja przynajmniej jestem zupełnie zadowolony. Będę się teraz starał utrzymać ten efekt tynku po pomalowaniu właściwym kolorem.
Bez tytułu.jpg
 

Podobne wątki