Poniżej spotkany dziś w stolicy kolega Słowak-Z-Pochodzenia w trakcie manewrów z wagonami rodziny 411V na remontowanej grupie towarowej stacji Warszawa-Gdańska,
Zobacz załącznik 347306
Zobacz załącznik 347307
M62-1242 / Warszawa Gdańska / 13.12.2015
Nawet jak na 'gagarina' maszyna ta ma nieprzeciętnie barwną historię. Otóż M62-1242 (Ługańsk 1242 / 1971 r.) wszedł do 'gry' jako T679.1368 kolei ČSD z pierwszym przydziałem do lokomotywowni Margecany, będącej oddziałem lokomotywowni Spišská Nová Ves. Z ługańskiej fabryki na miejsce dotarł w dn. 9.09.1971 roku a planową służbę rozpoczął 6 dni później po wykonaniu tzw.'TBZ' (próba bezpieczeństwa i sprawności eksploatacyjnej). Co ciekawe maszyna ta utrzymała swój przydział przez kolejne przeszło 20 lat i po rozłamie Czechosłowacji nadal pracowała po szyldem jednostki Margecany. W międzyczasie (ściślej od 1.01.1988 r.) zmieniła zgodnie z nowymi przepisami oznaczenie na 781.368-6. Po 1993 roku maszyna kilkukrotnie zmieniała przydział trafiając m.in. do lokomotywowni Spišská Nová Ves, Haniska pri Košiciach, Humenné i ostatecznie Vrútky. W tej ostatniej lokalizacji od około 2005 roku (lokomotywownia od 2001 roku była formalnie zlikwidowana) maszynę jedynie przechowywano zimą z zamiarem włączenia jej do parku historycznych maszyn ŽSR (w owym czasie rolę taką pełniły już lokomotywy #168 i #312). Kiepska sytuacja finansowa i znaczne nakłady potrzebne na utrzymanie czynnego 'siergieja' przyczyniły się jednak do decyzji o sprzedaży 781.368-6, która trafiła na naprawę do zakładów ZOS Zvolen, a następnie sprzedana została polskiemu przewoźnikowi prywatnemu STK. Na przełomie 2007 i 2008 roku przeszła 'polonizacę' w zakładach PESA Bydgoszcz, a następnie pracowała pod szyldem STK. W 2012 roku skierowana została na naprawę główną i modernizację do zakładów PESA, w wyniku czego straciła swój pierwotny charakter (m.in. wymieniono szerokie prostokątne czechosłowackie tarcze, usunięto małe reflektory ponad zgarniaczem, zabudowano 'wiadra', usunięto listwy ozdobne pod oknami czołowymi, wymieniono silnik spalinowy). W kolejnych miesiącach maszyna znalazła się na ilostanie firmy PHU Lokomotiv, która podnajmowała ją firmie STK (pojawiła się m.in. w ramach parady parowozów w Wolsztynie w 2013 roku). Od września 2013 roku maszyna przeszła pod flagę firmy PRK Kraków (Grupa ZUE S.A.), gdzie pozostaje do chwili obecnej. Spotkać ją można głównie przy pociągach roboczych i remontowych.
Taki oto los niedoszłego eksponatu muzealnego...