• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

SPUTNIK (ET21) wystartował !

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.987 125 22
#22
Nie no, trudno chyba jednak uznać, że obie lokomotywy są do siebie podobne w czymś zewnętrznie.

http://woziarze.cal.pl/albums/userpics/10001/ET21-270_2007_05_13.JPG
ze strony woziarze.cal.pl
 

Załączniki

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#23
A czy ja gdzieś napisałem że są podobne zewnętrznie?? Czy to jest jedyne kryterium podobienstwa lokomotyw?? Druga sprawa że ET21 do polska konstrukcja - Czy jeżeli dla Metra Warszawskiego zrobili Metropolisy w Chorzowie to są one już polską konstrukcją??
A może to że żaluzje w ET21 i w WL22 znajdują się się w tym samym miejscu nie świadczy o podobnym rozmieszczeniu aparatury w przedziale maszynowym?? Podobna długość - moc?
Czy przemysł i gospodarka zniszczone IIWŚ w latach 50tych w Polsce pozwalała na opracowanie od A do Z konstrukcji elektrowozu??? Jeżeli takie FSO czy Nowa Huta to były technologie ściągnięte od Rosjan (już pominę że oni to zerżnęli od Amerykanów). Więc od Rosjan wykorzystano konstrukcję WL22 - wiadomo nie można było do końca zerżnąć - skrajnia sprzęg samoczynny - pewne rzeczy trzeba było przekonstruować lub skonstruować od nowa ale porównując parametry techniczne obu elektrowozów widać pewne rzeczy moc silników, obwody główne, parametry sprężarek, przetwornic, budowa i spięcie wózków(nie są takie same ale podobieństwo konstrukcyjne jest widoczne)?
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.987 125 22
#24
No właśnie tak napisałeś. :D
Rutek napisał(a):
popatrz na wózki układ żaluzji itp.
W pewnym stopniu to podobieństwo konstrukcyjne, szczególnie aparatury el., bo tego "nasi" chyba najbardziej nie znali, musi być. Z tym się zgodzę.
Ale konstrukcja wózków czy pudła, to jak dla mnie zupełnie inna bajka. To nie jest nawet podobne. Układ żaluzji też wydaje mi się inny, bo inne są rozpiętości między nimi. A że są dwie na końcach... Jak nie jedna maszyna. :p
 
E

e-lektryk

Gość
#25
Rutek napisał(a):
.. Więc od Rosjan wykorzystano konstrukcję WL22 - wiadomo nie można było do końca zerżnąć - skrajnia sprzęg samoczynny - pewne rzeczy trzeba było przekonstruować lub skonstruować od nowa ale porównując parametry techniczne obu elektrowozów widać pewne rzeczy moc silników, obwody główne, parametry sprężarek, przetwornic, budowa i spięcie wózków(nie są takie same ale podobieństwo konstrukcyjne jest widoczne)?
Taaa, bardzo interesująca teoria :D

Proponuję poczytać :
http://www.mundek.krakow.pl/images/elek ... iset21.htm

Pisze tam że
...natomiast część elektryczna jest wzorowana na radzieckiej konstrukcji lokomotywy serii WŁ22M...
a więc skorzystano z gotowego systemu elektrycznego zastepując radzieckie urządzenia Polskimi odpowiednikami, mam ksiązkę o ET21 są tam różne urządzenia , styczniki , przekaźniki a wszystko wyprodukowane w Polsce .
 
E

e-lektryk

Gość
#26
CoCu napisał(a):
Tak a propos tego. Znaczy się ET21.
Znam maszynistę, który obecnie co prawda na kolei już od lat nie pracuje, ale kiedyś jeździł "trochę".
Przy rozmowie o ET21 upierał się, że to rosyjska maszyna, a nie polska. Tłumaczyłem mu, że produkcji polskiej, ale on mi że co ja mu będę gadał, jak sam prowadził te maszyny, a nawet tabliczki z opisami były po rosyjsku.

Ja swoje wiem, że maszyna polska, ale może zaadaptowanie rozwiązań rosyjskich poszło na tyle daleko, że nawet tabliczki były z literkami rosyjskimi...
Ten człowiek (z całym szacunkiem dla niego)nigdy nie był nawet w kabinie ET21 słyszał jakieś plotki i je powtarzał.
ps. w EU06 to i owszem były tabliczki nie po naszemu a po angielsku.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.987 125 22
#27
Nie no, elektrykami jeździł na pewno. Jakimi nie wiem. Czy mu się coś pomerdało z tymi tabliczkami, czy nie - też nie wiem.

W EU06 mogły być po angielsku opisy, ale i lokomotywa była produkcji angielkiej.
 
E

e-lektryk

Gość
#28
CoCu napisał(a):
Nie no, elektrykami jeździł na pewno. Jakimi nie wiem. Czy mu się coś pomerdało z tymi tabliczkami, czy nie - też nie wiem.

W EU06 mogły być po angielsku opisy, ale i lokomotywa była produkcji angielkiej.
Były na bank!!!w roku 1982 jechałem (tylko raz) na EU06 z Krakowa do Gdyni , wszystkie tabliczki w kabinie były po Angielsku była tam nawet tabliczka producenta ,,General Elektric,, czy jakoś tak, bo już pamięć mnie też zawodzi :D
 
OP
OP
L
Reakcje
0 0 0
#29
Ladies & Gentelmen,
- już niedługo się dowiemy z jakiej stali zostały zrobione koła Sputnika nie o to tu biega - rozchodzi się jedynie o to czy jest jakikolwiek sens budowy konkretnego modelu.
Niedawno zapodałem ankiete dot. wyboru EU lub EP zero pięć i ani jeden z Was się nie określił - fajnie by było, żeby można było obrać jakiś wstępny kierunek;)
 
E

e-lektryk

Gość
#31
Możesz dać większe fotki budy do EP bo jakoś na tych małych nie widać szczegółów-potem rozczar wielki bedzie :D
 
OP
OP
L
Reakcje
0 0 0
#32
Niestety nie moge - Czech jest w drodze na "warsztat PROJEKTU SPUTNIK" i już niedługo foty będą - za to bardziej kolorowe i już z właściwymi pantografami a nie tak jak w przypadku ET21 atrapami...zresztą Sputnik też zrzuci atrapy i będzie wyglądał milej:)
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.987 125 22
#34
No to w związku z faktem, iż inny "producent" nie ogarnął dla mnie tematu "pomarańczy", to ja jestem za tym.
A i "jabłuszkiem" bym nie pogardził.
Ale w pierwszej kolejności ta pierwsza.
 
E

e-lektryk

Gość
#35
lokojacko napisał(a):
Niestety nie moge - Czech jest w drodze na "warsztat PROJEKTU SPUTNIK" i już niedługo foty będą - za to bardziej kolorowe i już z właściwymi pantografami a nie tak jak w przypadku ET21 atrapami...zresztą Sputnik też zrzuci atrapy i będzie wyglądał milej:)
No to się nie określę, bo widzę tam pewne niezgodności z oryginałem nawet duże niezgodności ale z daleka nie jestem w stanie prawidłowo ich ocenić :D
 

Grzeju

Aktywny użytkownik
Reakcje
36 0 0
#36
A wierz mi Jacku, że Darek wie co mówi, bo na "Czechu" już zęby zjadł. Ja montowałem jego trawionki na budzie z Czech, i wiem o czym mówi...
 
OP
OP
L
Reakcje
0 0 0
#38
To nie jest ET21 z PROJEKTU SPUTNIK
W związku z licznymi zapytaniami jestem w trakcie preparowania małego "demo" czym PROJEKT SPUTNIK chce się zajmować...powinno być ciekawie i to już wkrótce 8)
 

Rafał G.

Znany użytkownik
Reakcje
3 1 0
#39
lokojacko napisał(a):
To nie jest ET21 z PROJEKTU SPUTNIK
W związku z licznymi zapytaniami jestem w trakcie preparowania małego "demo" czym PROJEKT SPUTNIK chce się zajmować...powinno być ciekawie i to już wkrótce 8)
Tak, domyśliłem się że to nie Twój model ale nie ukrywam ciekawości za ile "pójdzie". Na marginesie pytanie - porównywalna jakość z Twoim?
 

Daniel

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#40
Cocu Może i Sputnik ma coś Radzieckiego kto wie oni wszędzie maczali łapy,Byś się nawet nie spodziewał,ale Renault Magnum też jest konstrukcją Ruską,ino patent sprzedali bo nie umieli zamontować kabiny i im się majgało cale auto do przodu:),a kabinę ukradli z kombajnu rolniczego:p:p:p
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 22
Tabor 1
Tabor 0
Tabor 21
A
Tabor 12

Podobne wątki