• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Impreza Sosnowiec – Festiwal Kolej w Miniaturze, VII edycja – 18-19 marca 2023 r.

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
Napisałeś "donosiciel", ale to przestarzałe określenie, ponieważ wpis dotyczy współczesności to jednak "sygnalista" inaczej osoba, która bez żadnych konsekwencji prawnych identyfikuje wszelkie przejawy nieprawidłowości zachodzących w organizacji czy zakładzie pracy, a następnie raportuje to swoim bezpośrednim przełożonym lub wyżej.
W kontekście wpisów sygnaliście powyższemu brak korelacji z jakąkolwiek funkcją sprawowaną, wykonywaną w zw. z pracami na kolei.
O, to mnie zasmuciłeś :(. Czyli nie potraktowałeś mnie jako kolejkarza tylko jako pracownika w dowolnym zakładzie. A ja myślałem, że doceniłeś moje przebranie, które oprócz manewrowego, również mogło odpowiadać sygnaliście kolejowemu. Bo taki też istnieje i pełni bardzo ważną funkcję zwłaszcza przy remontach na kolei. ;-)
 

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.654 81 4
O, to mnie zasmuciłeś :(. Czyli nie potraktowałeś mnie jako kolejkarza tylko jako pracownika w dowolnym zakładzie. A ja myślałem, że doceniłeś moje przebranie, które oprócz manewrowego, również mogło odpowiadać sygnaliście kolejowemu. Bo taki też istnieje i pełni bardzo ważną funkcję zwłaszcza przy remontach na kolei. ;-)
Brutalnie nazywasz sam siebie "donosicielem', a gdy proponuję łagodniejszą i bardziej dźwięczną formę "sygnalista" obruszasz się i fukasz że nie doceniam cię jako "pracownika kolei".
Czy jest was dwóch?
 

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.654 81 4
Ok, dyżurni mogą się dogadać i wprowadzić jazdę na widoczność..



Chciałem popełnić swój model i działać na imprezach, w Sosnowcu byłem zobaczyć jak to wygląda z takim założeniem. Ale zacząłem mieć wątpliwości: moim konikiem jest sterowanie ruchem kolejowym i według mojej wiedzy (która nie jest być może w tym zakresie oszałamiająca) opisane przeze mnie zjawisko jest nie do obrony: tak, pociągi mogą teoretycznie jechać na widoczność i ustawić się w koreczku przed stacją, tak, sygnał zezwalający może być zdejmowany z semafora ręcznie i dlatego może się świecić po wjeździe pociągu. Ale z tego, co wiem ma i nie może być możliwości, żeby przy podanym sygnale zezwalającym można było zmienić ustawienie któregokolwiek rozjazdu w ustawionym za tym sygnałem przebiegu.

Przepraszam, że wytykam odejście od realizmu, ale akceptuję wszystkie możliwe do zaakceptowania wyjaśnienia:
wygląda jak posterunek zapowiadawczy a jest bocznicowy? Ok, zdegradowali go.
semafor od czapy stoi? nie unieważlili po degradacji (choć powinni, ale się zdarza), (ja bym w swoim module nawet cieszył się dokładając znacznik unieważnienia, tylko jak go w miarę mocno przylepić do semafora, żeby nie odpadł sam ale dało się go zdjąć? fajna rzecz do wyczajenia)
Jedziemy na widoczność? OK, choć jeżeli robimy to bo nie umiemy inaczej ogarnąć rozkładu jazdy, to coś już jest jednak nie tak w naszej zabawie w kolej (ale oczywiście to może być spowodowane czymś całkowicie niezależnym od dyżurnych, którzy dopuścili się tego działania)

Ale nie da się na jeden sygnał zezwalający przyjąć dwóch pociągów na różne tory stacyjne. Mnie to boli tak samo jak niektórych podkłady zamiast mostownic czy nie w skali grubość masztu semafora...

Chciałbym też dodać, że ten post urodził się bo chciałem zgadnąć „co jest nie tak”. Poza tym makieta była super i po raz pierwszy zobaczyłem jak to (chyba) powinno być zorganizowane. Zapewne na niektórych mostach leżały mostownice zamiast podkładów, zapewne niektóre semafory miały nie w skali słupy i było mnóstwo odstępstw od realizmu w sygnalizacji, na które patrzyłem, a o wystąpieniu których nie mam pojęcia, bo za mało o tym wiem. Nie ma chyba bezbłędnej odwzorowanej makiety z prowadzonej na niej bezbłędnie zgodnie z instrukcjami ruchem..

Edit:


Rozumiem dlaczego i nawet bym to zaakceptował, gdyby nie ten niegasnący semafor...
(IMVHO posterunek, którego semafory wjazdowe nie wygasają automatycznie nie powinien w ogóle na ich sygnały przyjmować pociągów w przypadku jazdy na widoczność, ale to taka dygresja, nie znam przepisów w tym zakresie)



Tego też nie wiedziałem, myślałem, że imprezy modułowe zawsze mają rozkład jazdy.... To też bardzo wiele tłumaczy, dzięki...
Kuba polecam Wystawa makiet kolejowych, 22-23.04.2023, Reda dla równowagi.
U kolegów z PMMH0 wszytko powinno być jak UTK przykazał.

Na prawdziwej kolei się nie da, na makiecie najwyraźniej tak. ;)


Kolega Tomasz chyba nie musi się powtarzać, sądzę, że wszyscy jasno zrozumieli przekaz już za pierwszym razem.

Wątek chyba do posprzątania, ale ponieważ jest wyznaczony moderator, opiekujący się tym działem, a w dodatku w dyskusję jest zaangażowany inny kolega moderator, samemu nie chcę niczego usuwać.
Koledzy trwają święta, jest dzień wolny, a nadzór kas na posterunku?
Proponuję relaksujące prace w ogródku, ew. pracę nad modelem lub modułem, a najlepiej długi spacer, jest naprawdę przepiękna pogoda.

Ok, dyżurni mogą się dogadać i wprowadzić jazdę na widoczność..



Chciałem popełnić swój model i działać na imprezach, w Sosnowcu byłem zobaczyć jak to wygląda z takim założeniem. Ale zacząłem mieć wątpliwości: moim konikiem jest sterowanie ruchem kolejowym i według mojej wiedzy (która nie jest być może w tym zakresie oszałamiająca) opisane przeze mnie zjawisko jest nie do obrony: tak, pociągi mogą teoretycznie jechać na widoczność i ustawić się w koreczku przed stacją, tak, sygnał zezwalający może być zdejmowany z semafora ręcznie i dlatego może się świecić po wjeździe pociągu. Ale z tego, co wiem ma i nie może być możliwości, żeby przy podanym sygnale zezwalającym można było zmienić ustawienie któregokolwiek rozjazdu w ustawionym za tym sygnałem przebiegu.

Przepraszam, że wytykam odejście od realizmu, ale akceptuję wszystkie możliwe do zaakceptowania wyjaśnienia:
wygląda jak posterunek zapowiadawczy a jest bocznicowy? Ok, zdegradowali go.
semafor od czapy stoi? nie unieważlili po degradacji (choć powinni, ale się zdarza), (ja bym w swoim module nawet cieszył się dokładając znacznik unieważnienia, tylko jak go w miarę mocno przylepić do semafora, żeby nie odpadł sam ale dało się go zdjąć? fajna rzecz do wyczajenia)
Jedziemy na widoczność? OK, choć jeżeli robimy to bo nie umiemy inaczej ogarnąć rozkładu jazdy, to coś już jest jednak nie tak w naszej zabawie w kolej (ale oczywiście to może być spowodowane czymś całkowicie niezależnym od dyżurnych, którzy dopuścili się tego działania)

Ale nie da się na jeden sygnał zezwalający przyjąć dwóch pociągów na różne tory stacyjne. Mnie to boli tak samo jak niektórych podkłady zamiast mostownic czy nie w skali grubość masztu semafora...

Chciałbym też dodać, że ten post urodził się bo chciałem zgadnąć „co jest nie tak”. Poza tym makieta była super i po raz pierwszy zobaczyłem jak to (chyba) powinno być zorganizowane. Zapewne na niektórych mostach leżały mostownice zamiast podkładów, zapewne niektóre semafory miały nie w skali słupy i było mnóstwo odstępstw od realizmu w sygnalizacji, na które patrzyłem, a o wystąpieniu których nie mam pojęcia, bo za mało o tym wiem. Nie ma chyba bezbłędnej odwzorowanej makiety z prowadzonej na niej bezbłędnie zgodnie z instrukcjami ruchem..

Edit:


Rozumiem dlaczego i nawet bym to zaakceptował, gdyby nie ten niegasnący semafor...
(IMVHO posterunek, którego semafory wjazdowe nie wygasają automatycznie nie powinien w ogóle na ich sygnały przyjmować pociągów w przypadku jazdy na widoczność, ale to taka dygresja, nie znam przepisów w tym zakresie)



Tego też nie wiedziałem, myślałem, że imprezy modułowe zawsze mają rozkład jazdy.... To też bardzo wiele tłumaczy, dzięki...
Kuba przeanalizowałem schemat makiety i o szczegóły musisz zapytać kolegów z OKMK Oświęcim, bo to ich moduły.
 
Reakcje
18 0 0
Kuba polecam Wystawa makiet kolejowych, 22-23.04.2023, Reda dla równowagi.
U kolegów z PMMH0 wszytko powinno być jak UTK przykazał.
Z tym wielokrotnym wjazdem nie chodziło mi wcale o niezgodność z przepisami, ale o zachowanie urządzeń SRK, które po prostu fizycznie nie może wystąpić. To jest brak realizmu w zakresie, w którym jestem wyczulony..
Rozumiem, że moduł może być tak wykonany, że z pulpitu sterujemy rozjazdami i sygnalizatorami pojedynczo i całkowicie niezależnie a do zachowania realizmu służy interfejs białkowy – mając trzy pociągi w kolejce na jednej głowicy stacyjnej (i nie wiem jaką kolejkę na drugiej) mógł być on przeciążony..

Podchodząc konstruktywnie do tematu: postaram się wymyślić coś, co będzie zdejmować z dyżurnego ruchu takie rzeczy.

No i mam następny argument za tym, żeby wybrać się do Redy.

Kuba przeanalizowałem schemat makiety i o szczegóły musisz zapytać kolegów z OKMK Oświęcim, bo to ich moduły.
Czyli to jednak był posterunek zapowiadawczy?

To jest w sumie dla mnie mniej ważne, tzn jest to temat dla komisji ;), ale samo zdarzenie nie jest nierealistyczne, tzn pewnie da się wymyślić (może bardzo dziwny) ciąg zdarzeń, który spowodowałby w rzeczywistości coś takiego. Myślę, że w trakcie całej imprezy podobnych incydentów..

Natomiast ta druga sytuacja, która jest całkowicie nierealna, nie jest uwieczniona na filmiku, widziałem ją osobiście (i w sumie nikt mi nie musi wierzyć) wystąpiła w innym miejscu na makiecie. Nie pamiętam nazwy stacji, widząc plan potrafiłbym ją wskazać palcem, ale specjalnie go nie obejrzę, żeby tej nazwy sobie nie przypomnieć i nie podawać – zwracam uwagę na problem ogólnie ale nie chcę wytykać palcami nikogo..
 
Reakcje
18 0 0
Nie trzeba nic wymyslać, wystarczy zastosować automatyczne zbijanie na czerwne po przejechaniu składu.
Dla mnie to minimum, ale to nie temat na ten wątek. Z resztą akurat tu rozwiązanie już jest – ludzie z eSeMka maja fajne czujniki wykrywające tabor nad sobą, zgodne z dogmatami (żadnego galwanicznego połączenia z szyną, żadnej ingerencji w sygnał DCC – są optyczne), których używają w swojej SBLce. Idealne, żeby zbić sygnał na wznoszące (świetlny) lub opadające (kształtowy) zbocze.
 

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.654 81 4
Dla mnie to minimum, ale to nie temat na ten wątek. Z resztą akurat tu rozwiązanie już jest – ludzie z eSeMka maja fajne czujniki wykrywające tabor nad sobą, zgodne z dogmatami (żadnego galwanicznego połączenia z szyną, żadnej ingerencji w sygnał DCC – są optyczne), których używają w swojej SBLce. Idealne, żeby zbić sygnał na wznoszące (świetlny) lub opadające (kształtowy) zbocze.
Rozwiązań tanich i skutecznych jest wiele, to nie czasy gdy dostępne i w niskiej cenie były wyłącznie kontaktrony, a do loka mocowało się magnesik, teraz masz tanie czujniki optyczne, indukcyjne, etc., a większość w miniaturze i w cenie dwu bochenków chleba, nawet z gotowymi układami pod analog, cyfrę, otwórz wątek to zobaczysz ile rozwiązań się stosuje.
Niestety na makiecie modułowej, na imprezach jest ten problem, że nie ma ciągłości szlaku i może być tak że autor danego modułu ma rozwiązania, ale moduł który jest jego częścią został w domu, a nie zgłosił sprawy organizatorowi, albo wstawia się skrzynkę sygnałową bo złożeniu modułów brakuje szlaku lub coś się nie ułożyło tak jak potrzeba i na szlaku pojawiają się sygnalizatory których tam być nie powinno, bez sterowania.
Wiem, powiesz: trzeba było je unieważnić, ale nie zawsze jest do tego głowa przy składaniu, gdy makieta ma kilkaset metrów, a później gdzieś to umyka.
Kuba otwórz wątek np. "Braki i błędy w makietach modułowych" i szalej.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
A tu najprostszy układ kasowania semafora przy pomocy przekaźnika bistabilnego(kosztuje ok 5 zł). Wystarczy jeżeli odcinek izolowany ma długość dwóch podkładów, a umieścić go można zaraz za semaforem i problem z głowy.
kasowanie semafora.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Brejlovec

Moderator Działu Imprezy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
SMK Katowice
Reakcje
826 15 0
Przypominamy, że obszerna relacja z największego, publicznego Festiwalu „KOLEJ W MINIATURZE” w Sosnowcu 2023 znajduje się na dedykowanej witrynie www.festiwal2023.kmd.pl Link do niej zamieszczony został także na Facebook: https://www.facebook.com/GieldaSMKK...7XAphFYN7Mcg5PBhNAVgd7EEJBUENnDsS7t2V9TFVZJ1l

Relacja obejmuje:

prezentację atrakcji, których w 2023 roku było 18: http://www.festiwal2023.kmd.pl/atrakcje.html

przedstawienie największej atrakcji – wielkiej makiety modułowej H0: http://www.festiwal2023.kmd.pl/atrakcje.html#7

wspólne zdjęcie wystawców w dużej rozdzielczości: http://www.festiwal2023.kmd.pl/index.html#wystawcy

opis konkursów i zdjęcia laureatów: http://www.festiwal2023.kmd.pl/atrakcje.html#konkurs

echa Festiwalu w postaci zebranych filmów na YouTube: http://www.festiwal2023.kmd.pl/index.html#echa

Kolej w miniaturze 2023 1.jpg

Główna atrakcja Festiwalu - zbudowana z modułów wielka makieta sieci kolejowej. Obsługa ruchu kolejowego na wielkiej makiecie sieci kolejowej zawsze skupia największe zainteresowanie
fot. Andrzej Wilk

Kolej w miniaturze 2023 2.jpg

Wspólne zdjęcie wystawców i obsługi makiet modułowych z ekipy Festiwalu „KOLEJ W MINIATURZE” • Sosnowiec 2023.
fot. Rafał Kołczyński „Meteor”

Wspólne zdjęcie wystawców w dużej rozdzielczości: http://www.festiwal2023.kmd.pl/index.html#wystawcy

Kolej w miniaturze 2023 3.jpg

Zebranie wystawców na zakończenie Festiwalu. Ogłoszenie wyników konkursów i wręczenie nagród. kolaż fot. Rafał Kołczyński „Meteor”
Opis konkursów i zdjęcia laureatów: http://www.festiwal2023.kmd.pl/atrakcje.html#konkurs

Kolej w miniaturze 2023 4.jpg

OKz32: https://www.youtube.com/watch?v=reRj6AH9zFc
Echa Festiwalu w postaci zebranych filmów na YouTube: http://www.festiwal2023.kmd.pl/index.html#echa
 

Podobne wątki