• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.620 36 1
W związku z przygotowaniami szlaku pod drutem na Hobby 2015, po wielkim blamażu na Hobby 2013 roku, cała załoga dokłada wszelkich starań aby choć raz się nie skompromitować. Malujemy trawę, przyklejmy liście... Nie, nie żartuję. Ale ten kiepski żart jest dlatego kiepski, bo bardzo mało śpię - żeby się wyrobić. Drobiazgi urastają do problemów trudnych do pokonania, a wszystko z powodu stresu - czy zdążymy? Chociaż Maciek @ciekma wbija nam do głowy, że trzeba robić haczyki na granicy modułu, ja wiem, że ta metoda u mnie się nie sprawdza. Zaczepiam bowiem tymi haczykami o wszystko i łamię słupy. Z drugiej strony metoda FREMO jest najbardziej uniwersalna, ponieważ pasuje do każdego innego modułu. Pomyślałem więc, że opracuję metodę tworzenia "szybkich przęseł uniwersalnych". W założeniu miały powstawać bardzo szybko, liczba wykrzyczanych w procesie tworzenia przekleństw nie powinna być większa niż 11 (P11), z jednej strony miały być przygotowane do montażu, a z drugiej doginane i przycinane już na imprezie.
Zrobiłem więc wzornik w oparciu o granice modułów, które jadą na Hobby
Wzornik.jpg

WZORNIK

Kolejny etap to przygotowanie podwójnego przewodu jezdnego oraz wieszaków - wszystkie zaginane na tej samej wysokości
Wyginanie.jpg

ZGINANIE WIESZAKÓW

Gotowe wieszaki wkładałem między przewody jezdne (Chciałem w ten sposób nie podpaść Jacolowi_Placolowi :) )
Szykowanko.jpg

Stojące wieszaki.jpg


Wszystko później połączyłem i zanurzyłem w kąpieli mydlanej (zużyłem całe mydło aby roztwór był bardzo alkaliczny, toteż tego dnia się już nie myłem). Rano dowiedziałem się od Żonki, że to było specjalne mydło pH-5.5 ale pomyślałem, że zawsze to lepiej niż pH-2
Kąpiel w mydlinach.jpg


I gotowe..... Teraz tylko chrzest na Hobby - moje emocje sięgają zenitu. Czy wreszcie zbudowałem sieć, która będzie bezpieczna dla elektrowozów jednosprężynkowych?
Przygotowane.jpg


PS Aha! Nie zmieściłem się w P11 :niepewny:
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.539 18 0
Na Hobby w Poznaniu, Michała trakcja Przeszła test bojowy, który pokazał że jego pomysł na nią sprawdza się :). Elektrowozy bez zdejmowania sprężynek, bez problemowo przejeżdżały pod jego pajęczynkami. Także jeśli ktoś korzysta z pomysłów Michała, może śmiało budować trakcję, by powiększać grono elektrycznie zakręconych.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.620 36 1
Myślałem, że zrobię to na spokojnie, po ochłonięciu i ogarnięciu wszystkiego ale Darek wywołał mnie do tablicy, więc podchodzę. Hobby 2015r stało się doskonałą okazją do pokazania trzech różnych sposobów podejścia do współpracy elektrowóz-sieć trakcyjna.
Sposób 1
Mój ulubiony - jazda kontaktowa, w odbieraku tylko jedna z trzech sprężynek

Sposób 2
Odbierak ze wszystkimi sprężynkami i sławny cytat Darka: "Kiepski sprzęt eliminuje się sam" . Początkowo myślałem, że to Darek jest gotowy do poświęcenia swojej "Czekolady" ale ten mnie poklepał po ramieniu i powiedział, że to ja z moją siecią "mam prawo się bać" :)


Sposób 3
Tutaj pomysł Michała (Acida), który może być wykorzystywany nawet pod siecią prawdziwego pająka..... albo pod jedwabną nicią.... :)

Wnioski: Mechanicy elektrowozów! Dyrektorzy lokalnych dyrekcji! Wszyscy! Do diaska! Elektryfikujcie swoje moduły i dioramy!!

I jeszcze raz sposób 3 (powtórzony film z wątku o Hobby) - Jarkowy Byk tylko czasem raczył dotknąć sieci - czy to więc sposób 3 czy może 4?!

https://youtu.be/C3b_OsqZNr0

Pozdrawiam Michał
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.539 18 0
Zapomnieliśmy Michał przetestować pantografy połówkowe. Jeśli chodzi o mnie to przychylam się do sposobu drugiego, zdjąć sprężynkę w pantografie czteroramiennym to nie problem (są przeważnie dwie, rzadziej trzy). Gorzej z pantografem jednoramiennym, tam czasami jest tylko jedna sprężyna (Piko, Sommerfeld).
 

Acid Rain 1973

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
304 0 0
Podwiązanie pantografu od spodu za pomocą żyłki 0,08 mm (konia z rzędem temu kto bez zwrócenia szczególnej uwagi zauważy miejsce podwiązania). Zaletą jest naturalny wygląd pantografu na modułach bez sieci lub tylko z samymi konstrukcjami wsporczymi (np. moduły Sławka Okrojka) . Wadą stała wysokość uniesienia pantografu a co za tym idzie szczelina miedzy ślizgiem a drutem oraz brak współpracy z siecią.
 
Ostatnio edytowane:

Neodokuran

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
Czytam i czytam i oczom nie wierzę :D Niedługo, jeśli fundusze pozwolą, razem z moim przyjacielem bedziemy elektryfikować moduły! Sieć trakcyjna będzie tworzona ręcznie (oczywiście postęp będzie dokumentowany). A teraz pytanie konkursowe - lepiej składać (lutować) sieć w powietrzu, wieszając ją od razu na wysięgnikach, czy raczej gdzieś na desce? Wybaczcie za to banalne pytanie, ale to będzie mój chrzest bojowy w tej dziedzinie :D
 

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
443 17 2

Załączniki

Neodokuran

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
Woooow :O O takich wyrobach własnych mogę sobie na razie pomarzyć... Na nieużywanym module będę bawić się Hulackim, potem jak ogarnę sztukę plecenia pajęczyny przejdę na delikatniejszy sprzęt ;)
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.620 36 1
BARDZO WAŻNA SPRAWA
Szanowni Koledzy, którzy chcieliby elektryfikować swoje moduły lub dioramy! Rozmawiałem z P. Zbigniewem Klubą, który nie decydując się na osobisty wpis w wątku prosił mnie o przekazanie następującego pytania:
Czy chcielibyśmy się spotkać na jeden dzień , gdzieś w Polsce w celu omówienia kierunku elektryfikacji naszych modułów? Np przy okazji jakiejś imprezy? Chodzi bowiem o to, że Panu Klubie udało się zdobyć dokładną dokumentację zdjęciową i wymiary najróżniejszych bramek i słupów wykorzystywanych na naszej kolei. Jest gotów podjąć się ich produkcji, co zwłaszcza dioramom może nadać niezwykły realizm. Dokumentacja obejmuje także bramki i słupy z początków elektryfikacji na PKP, które udało się zmierzyć podczas ich demontowania. "Niestety" różnią się one od tych współczesnych, czyli wymagają stworzenia oddzielnych linii produkcyjnych. Celem spotkania (a może forumowej debaty?) byłaby próba ustalenia co wykonywać w pierwszej kolejności. Czy ktoś z Was Koledzy chciałby się włączyć w dyskusję?
 

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
143 6 0
Realistyczna sieć jezdna na naszych modułach, dioramach jest tematem jak bardziej na topie. Coraz bogatsza oferta elektrowozów w polskich barwach sprawia, że staje się czymś naturalnym chęć elektryfikowania naszych modułów. Zwiększenie różnorodności i dostępności elementów polskiej sieci jezdnej w tej sytuacji będzie jak najbardziej pożądane przez modelarzy zmęczonych już kombinacjami i sztukówkami z tego co jest dostępne na rynku.
Cieszę się, że Pan Zbyszek podjął temat powiększenia swojej oferty. Jestem jak najbardziej za.(y)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 91

Podobne wątki