• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

Karol Walesieniuk

Moderator Grupy PGM
Reakcje
340 3 2
@bstok70 to widziałem i czytałem. Konkluzje mam jedną. Skoro drut to tylko ozdoba bo prądu nigdy przewodzić nie będzie to poco go dotykać? Poco przerabiać lokolotyw. Nie wystarczy umówić się że trakcję robimy i naprężamy na wysokości x. Natomiast pantografy blokujemy na wysokości x-2mm. Czasem gdzieś pantograf tylko smyrnie druty ale nie będzie potrzebne ani usuwanie sprężyny ani jakieś trudne w transporcie mega naprężanie. Taki kompromis.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.200 542 30
poco go dotykać? Poco przerabiać lokolotyw.
A nie można pisać trochę uważniej? A po to, żeby wyglądało realistycznie. Wbrew pozorom, taką 2-milimetrową przerwę między ślizgaczem a drutem widać dość wyraźnie i nie robi to dobrego wrażenia. Ale oczywiście da się i niektórzy tak robią.
Ciekawe jak zablokujesz odbieraki żeby jednocześnie był lekko sprężysty?
Np nitką, przywiązaną do ślizgacza i zakotwiczoną w podstawie pantografu lub przepuszczoną przez otworek w dachu. Ale tak czy tak, będzie to widoczne i efekt ostateczny będzie taki sobie. Więc jest to trochę niekonsekwentne: z jednej strony wielki wysiłek, żeby zbudować w miarę realistyczną sieć (z całym balastem problemów, jak naprężenie przewodów, trudności z montażem i łączeniem na granicach segmentów), a z drugiej strony takie uproszczenie w lokomotywach, psujące moim zdaniem cały efekt.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.578 34 1
@bstok70 to widziałem i czytałem. Konkluzje mam jedną. Skoro drut to tylko ozdoba bo prądu nigdy przewodzić nie będzie to poco go dotykać? Poco przerabiać lokolotyw. Nie wystarczy umówić się że trakcję robimy i naprężamy na wysokości x. Natomiast pantografy blokujemy na wysokości x-2mm. Czasem gdzieś pantograf tylko smyrnie druty ale nie będzie potrzebne ani usuwanie sprężyny ani jakieś trudne w transporcie mega naprężanie. Taki kompromis.
Karolu. Nie wycofuj się na początku ;-) Naprężanie w ogóle nie jest problemem. Realizuje się to przez ciężarki zawieszone pod makietą. Jedyne co mnie sprawia problem, to haczyki na końcu segmentów (czyli na znormalizowanym profilu). Haczyki między segmentami robi się po kolei i minimalne przemieszczenie zagięcia drutu względem granicy modułu jest zaniedbywalne. Natomiast na granicy zagięcie drutu powinno być dokładnie na granicy modułu aby było kompatybilne z innymi. Nie wiem jaki defekt we mnie to powoduje ale nigdy nie jest to w tym miejscu, co powinno. Jak na razie jedyną osobą w Polsce budującą sieć 0.3mm, która potrafi to zrobić jest @Arturro , ale swoją stację (Radzymin) sprzedał Piotrowi (@Salsa ). W Nostalgii za Parą nie ma jednak innych modułów z siecią 0.3mm i haczyki wiszą czekając, aż Piotr weźmie Radzymin na jakąś imprezę z innymi modułami pod drutem 0.3mm. O ile pamiętam Artur zastosował inny sposób naprężania ale może znajdzie chwilę i o tym nam napisze.
PS Ja nie umiem zrobić ładnej sieci 0.3mm ale i taka jaką robię wydaje mi się, że cieszy oko. Mogę opisać i pokazać szczegółowo jak ją robię ale może poczekajmy na @jacol_placol, bo to co powstaje na razie, mnie osobiście oszałamia. Jeżeli uda mu się połączyć filigranowość z wytrzymałością to pobije mistrzostwem sieć FREMO
(A ja przestanę się już udzielać w tym wątku, bo mi będzie wstyd).
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
147 13 0
A z innej beczki - robi/robił ktoś sieć w TT (1/120). jakie tam są standardy? Są dostępne jakieś polskie słupy?
Kilka lat temu długo nad tym dyskutowaliśmy, nie dochodząc ostatecznie do wypracowania normy. Testowane były różne rozwiązania - żadne z nich nie było w pełni zadowalające. Poza względami realizmu odwzorowania, problematyczne bywało, zwłaszcza na stacjach, ustawienie wykolejonego taboru - mało miejsca na wsunięcie ręki pod sieć lub między tory.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.173 117 11
Popieram @Karol Walesieniuk. Dla mnie 2mm nie robi aż takiej różnicy a wyglada to o niebo lepiej niz jazda w opuszczonym pantografem. To tego nie trzeba naprężaczy, odpada problemem z "wyskakiwaniem" szlizgaczy itd. Jazda kontaktowa jak dla mnie jest dla "pięknych umysłów" jak mój imiennik Michał (oraz Gawryluk oczywiście!)
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.612 19 9
A z innej beczki - robi/robił ktoś sieć w TT (1/120). jakie tam są standardy? Są dostępne jakieś polskie słupy?
Jak już wspomniał @gemol testowane były różne rozwiązania. W naszych zloTTach brały udział moduły z siecią sztywną, opartą na rozwiązaniach fabrycznych (Viesmann). Ciekawie prezentowała się też sieć ręcznie lutowana z bodajże fosforobrązu. W każdym z tych przypadków możliwa była jazda "kontaktowa".
Niestety, pewnym problemem taboru TT jest to, że pantografy w tej skali są mniej precyzyjne i działają z różną siłą nacisku. Z tego m.in. powodu sieć napinana nie znalazła jak na razie swoich zwolenników, a w przypadku sieci sztywnej trudność stanowi zbudowanie przęseł o realistycznej długości, które by były jednocześnie odporne na wyboczenie. Zaś sieć fabryczna jest po prostu brzydka i za gruba. ;)

W normie sTTandard nie ma jeszcze żadnych zapisów regulujących budowę sieci, ale ja osobiście skłaniałbym się do unormowania tej kwestii w taki sposób, że sieć powinna wisieć na wysokości nie niższej niż X mm, a pantografy albo podwieszone na X-2 mm, albo (jeśli wszyscy uczestnicy danego zloTTu wyrażą taką zgodę) ślizgające się po sieci.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.813 15 0
Pytanie czy sieć 0.3 bez naprężenia będzie odporniejsza na transport i czy zwyczajnie nie będą wisiały łypy.
Tu trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy montować sieć 0,3 mm ponad wszystko, czy iść na kompromis i montować sieć 0,6 mm wygodną w użytkowaniu. Ja osobiście poszedłem w stronę Viessmanna, bo montaż ich sieci jest stosunkowo szybki i odporny na różne czynniki.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 87

Podobne wątki