Wróćmy do etapu projektowania układu torowego Twojej stacji. Z rysunku wynika, że chcesz mieć peron wyspowy dwukrawędziowy, umieszczony na międzytorzu dwóch torów, które będą torami przebiegowymi (dla ruchu pociągów), ponadto na stacji ma być tor boczny do obsługi tartaku oraz tor boczny do obsługi składu węgla, ponadto jest na Twoim planie tor boczny opisany „bocznica”, a za nią jednostanowiskowa hala lokomotywowni. To wszystko sugeruje, że do stacji będzie przyjeżdżał pociąg towarowy, który będzie prowadził wagony przeznaczone dla stacji (do tartaku, do składu węgla i na „bocznicę”). Pociąg taki musi zostać w stacji zatrzymany i poddany obróbce manewrowej, polegającej na wybiciu wagonów przeznaczonych na punkty ładunkowe dla Twojej stacji, a także równocześnie na zabraniu wagonów po pracach ładunkowych, jakie były wykonywane wcześniej na tychże torach bocznych, włączeniu do pociągu i wyekspediowaniu w świat. Postaraj się zatem wyobrazić sobie – na który tor taki pociąg zostanie przyjęty, w jaki sposób będą wybijane wagony przeznaczone do prac ładunkowych na stacyjnych trzech torach bocznych, w jaki sposób wagony po pracach ładunkowych na tych torach bocznych będą zabierane i włączane do pociągu.
Lokomotywownia – jaką ona ma pełnić rolę? Jeśli ma być zapleczem trakcyjnym dla lokomotyw, to musi być do niej bezpośredni dostęp, który w Twoim projekcie jest niemożliwy, bo blokuje go odstawiony tabor na torze zwanym „bocznica”.. Lokomotywy, które mają podlegać obsłudze w lokomotywowni, muszą się skądś brać – czy to będą lokomotywy od pociągów, które w stacji skończą bieg? Jeśli tak, to na którym torze skończą bieg? A co będzie się działo z wagonami od tych pociągów, od których lokomotywa poszła na obsługę do lokomotywowni? Pociągi do stacji przyjeżdżają z dwóch stron i wyjeżdżają w dwie strony – zatem – jak w definicji stacji – musi być możliwość ich krzyżowania i wyprzedzania (to podstawowe zadania stacji). Jak to się ma odbywać na Twoim projekcie? To są podstawowe pytania, na które musisz znaleźć odpowiedź przy projektowaniu układu torowego. Oznacza to, że musisz dokładnie zdefiniować ruch pociągów na Twojej stacji oraz dokładnie zdefiniować cały ruch manewrowy, jaki będzie się odbywał na Twojej stacji w związku z obsługą pociągów oraz punktów ładunkowych, a także pracą i obsługą trakcyjną, dokonywaną przez lokomotywownię. Takie zdefiniowanie będzie dopiero podstawą do próby zaprojektowania układu torowego stacji, wyznaczenia wymaganej ilości torów stacyjnych (przede wszystkim torów przebiegowych) w taki sposób, aby zakładane czynności eksploatacyjne stacji były możliwe do wykonania. Dopiero w taki sposób powstały układ torowy można poddać próbie osygnalizowania go, by zamierzone czynności eksploatacyjne stacji odbywały się w sposób bezpieczny. Nadto przy projektowaniu stacji i wszystkich jej procesów technologicznych należy założyć rodzaj urządzeń srk, jakie na stacji będą modelowane, bo z tego założenia także będą wynikały określone konsekwencje, dotyczące sposobów rozmieszczenia sygnalizatorów przytorowych, ich rodzajów i ich funkcji.
Rozumiem, że jest to materia niezwykle obszerna i co oczywiste – skomplikowana – ale to jest właśnie to COŚ, co odróżnia MODELARSTWO KOLEJOWE od zabawy kolejkami…
Musisz zatem dokonać wyboru…