• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Roco - Parowóz Ty2

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.362 452 99
Kojarzy ktoś jaki nr części Roco to skrzynka (narzędziowa?) czasem spotykana na tej serii parowozów na pomoście przy budce z lewej strony parowozu?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.922 577 30
Jedyne, co znalazłem w wykazie części zamiennych, to zestaw o numerze 124996 (grupa cenowa 7) - wydaje mi się, że w tym zestawie jest właśnie ta skrzynka, ale nie mam pewności. Niestety, jedyna możliwość sprawdzenia to zaryzykowanie i zamówienie tego zestawu, pojedynczych części kupić się raczej nie da.

Zrzut ekranu 2025-07-30 213153.jpg
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.362 452 99
We wrześniu ma wyjść Ty2-208. Trochę inne malowanie niż cały czarny...
Tak. była mowa już o tym modelu.

W tym wpisie --> https://forum.modelarstwo.info/threads/nowości-pkp-2025.61883/post-1160251
...kolega @Młodzikowski pokazał zdjęcie oryginału. Na nim widać maszynę i owszem, z budką i wiatrownicami pomalowanymi na zielono (wiatrownice obłe jak w modelu), ale np. nie widać drzwi dymnicy (mogły być np. obłe). Widać za to inżektor Nathana, którego Roco nie przewidziało w modelu (model ukazuje parowóz z inżektorami w budce). Pytanie też, czy 208-emka miała drugi inżektor pod budką z lewej strony. Tego ze zdjęcia nie widać. Model Ty2-208 specyfikacją to jest to samo co poprzednik.
 
Ostatnio edytowane:

Dzulian

Aktywny użytkownik
Reakcje
132 0 0
Witam
Mam takie pytanie.
W lokomotywie Roco Ty2 911 genarator dymu Seuthe. nr11 aktywuje się poprzez włączenie świateł F1.
W dekoderze Zimo który jest w niej pod CV60 mamy opcję przyciemniania świateł gdzie wartość 255 daje nam maksymalną jasność.
Czy poprzez zwiększenie tej wartości podnosimy mA , który też wpłynie na generator dymu?
Pozdrawiam
 
Ostatnio edytowane:

Dzulian

Aktywny użytkownik
Reakcje
132 0 0

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.922 577 30
A co mają światła wspolnego z generatorem to że się włącza generator razem ze światłami funkcją F0
Ale to znaczy tylko tyle, że ten sam klawisz F0 włącza wyjścia świateł przednich/tylnych (zależnie od kierunku jazdy) i jednocześnie włącza wyjście funkcyjne (prawdopodobnie AUX1), do którego podłączony jest generator dymu. Same wyjścia świateł i wyjście do generatora nie są ze sobą w żaden sposób powiązane i parametry jednego wyjścia nie mają wpływu na parametry drugiego wyjścia.
W dekoderze Zimo który jest w niej pod CV60 mamy opcję przyciemniania świateł gdzie wartość 255 daje nam maksymalną jasność.
Czy poprzez zwiększenie tej wartości podnosimy mA , który też wpłynie na generator dymu?
Rozumiem, że za pomocą CV60 reguluje się jasność świateł podłączonych do wyjść świateł przednich/tylnych. To, że tym samym klawiszem włącza się również generator dymu, nie ma żadnego wpływu na parametry wyjścia AUX, do którego jest generator podłączony.
Swoją drogą trochę to dziwne, że generator włącza się razem ze światłami - to by znaczyło, że nie da się włączyć generatora dymu bez włączenia świateł, a to byłby absurd. Ale w instrukcji jest też uwaga, że zworka obok gniazda dekodera decyduje o tym, czy generator włącza się przyciskiem świateł F0, czy oddzielnie, klawiszem F1 (lub F4, zależnie od modelu). Wystarczy przełożyć zworkę, żeby oddzielnie włączać światła (F0) i oddzielnie generator dymu (F1, ew. F4).
 

Dzulian

Aktywny użytkownik
Reakcje
132 0 0
Rozumiem, że za pomocą CV60 reguluje się jasność świateł podłączonych do wyjść świateł przednich/tylnych. To, że tym samym klawiszem włącza się również generator dymu, nie ma żadnego wpływu na parametry wyjścia AUX, do którego jest generator podłączony.
Swoją drogą trochę to dziwne, że generator włącza się razem ze światłami - to by znaczyło, że nie da się włączyć generatora dymu bez włączenia świateł, a to byłby absurd. Ale w instrukcji jest też uwaga, że zworka obok gniazda dekodera decyduje o tym, czy generator włącza się przyciskiem świateł F0, czy oddzielnie, klawiszem F1 (lub F4, zależnie od modelu). Wystarczy przełożyć zworkę, żeby oddzielnie włączać światła (F0) i oddzielnie generator dymu (F1, ew. F4).
Dziękuje za szczegółowe objaśnienie myślałem żę jest to powiązane i zwiększając jasność świateł podniosę też amperaż na generatorze co zwiększy jego wydajność.
Tak czy siak przestawiając zworkę w alternatywne położenie będe aktywował generator z inną funkcją np. z F4 to będzie gwizdek konduktora.
U mnie akurat te alternatywne położenie nie działało i muszę włączać z F1
 

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
150 1 0
CV60 wpływa na wszystkie wyjścia. Ustawiać w nim można maksymalnie wartość 255, co daje pełną moc na wyjściach lub 0 (zero), co daje ten sam efekt. Wartości pośrednie dają różne wartości wypełnienia - generalnie świeci słabiej przy mniejszych wartościach, mocniej przy większych.
Ale jest CV114 i CV152, ktorymi można decydować jakie wyjście będzie "osłabione", a jakie daje pełną moc.
CV114 bit 0 odpowiada za wyjście przednich świateł, bit1 za tylne światło, bit2 za wyjście funkcyjne FO1 itd.
Jeśli do CV60 wpiszesz wartość 170, to wszystkim wyjściom obniżysz moc do ok. 2/3 maksymalnej. Ale wybierając odpowiednie bity w CV114 lub CV152 - np. wybierzesz wszystkie oprócz bitu 0 i 1, spowodujesz obniżenie mocy tylko na tych wyjściach.
A bardziej po ludzku - światła przednie i tylne będą świecić słabiej. Można tej metody użyć do włączania/wyłączania świateł długich/krótkich.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.922 577 30
Ampery byłyby te same, reguluje się napięcie.
... czyli pośrednio natężenia (amperów). Zwiększając napięcie, przy tej samej oporności odbiornika, spowodujemy zwiększenie natężenia, czyli amperów. Natomiast faktycznie dekoder nie pozwoli na zwiększenie natężenia prądu (amperów) powyżej określonej wartości.
 

xTOMOx

Użytkownik
Reakcje
99 58 9
@Andrzej Harassek Ojoj nie, nie chciało mi się pisać ręcznie, więc od :
Przegląd od AI
Iloczyn napięcia (wyrażonego w woltach, V) i natężenia prądu (wyrażonego w amperach, A) daje moc prądu elektrycznego (wyrażoną w watach, W). Innymi słowy, Waty = Wolty * Ampery (W = V * A). A moc to P = U * I, gdzie U to napięcie, a I to natężenie prądu.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.922 577 30
Iloczyn napięcia (wyrażonego w woltach, V) i natężenia prądu (wyrażonego w amperach, A) daje moc prądu elektrycznego (wyrażoną w watach, W). Innymi słowy, Waty = Wolty * Ampery (W = V * A). A moc to P = U * I, gdzie U to napięcie, a I to natężenie prądu.
To prawda, ale co z tego? Nie mówimy o mocy, tylko o zależności prądu od napięcia, a ono, zgodnie z prawem Ohma, wyraża się wzorem U = I * R, czyli natężenie prądu I = U/R, gdzie I to natężenie prądu w amperach, U - napięcie w woltach i R - oporność w omach. Prawo to dotyczy prądu stałego, przy prądzie zmiennym sprawa nieco się komplikuje, ale generalnie przy stałym oporze (przy prądzie zmiennym mówimy o impedancji), natężenie (ampery) zależy wprost od napięcia (woltów) zasilającego obwód.
 

xTOMOx

Użytkownik
Reakcje
99 58 9
Jakiej zależności prądu (jest ten sam) od napięcia ? I po co wplątywać w to oporność. Dzulian pytał o zwiększenie wydajności czyli mocy, SzymonG opisał zmianę mocy w CV, a pan brnie w zaułek.
@Dzulian jeśli zmiany nie pomogą, zmień na bardziej wydajny płyn do wytwornicy, pisz na priv, mam w ofercie 100ml.+ gratis najtaniej w PL.
 
Ostatnio edytowane:

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
150 1 0
@SzymonG a czy wiesz które CV może odpowiadać za genaretor ? Skoro nie ma o nic wspolnego ze światłami.
Producen Seuthe zaleca żeby w generatorze nr.11 maksymalnie było 70mA
Do zwykłej aktywacji (wł/wył) potrzebujesz wiedzieć pod jakie wyjście funkcyjne (FO) podłączysz odbiornik. Każde wyjście jest sterowane innym CV. Za działanie świateł "z przodu" włączanych przez przycisk F0 odpowiada CV33, światła "z tyłu" włączane przez F0, to CV34. Standardowo za F1 odpowiada CV35, za F2 CV36. No i tak dalej. Tu kłania się mapowanie funkcji. Szczegóły w instrukcji dekodera i/lub u producenta/dostawcy dekodera. Ogólnie każdy przycisk steruje jednym wyjściem - standard programowania, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby jednym przyciskiem zasterować więcej wyjść.
Nie wiem czy fabrycznie Twój dekoder jest przygotowany do obsługi generatora dymu.
Może być tak, że producent wszystko zaprogramował, a Ty masz tylko "wtyknąć" generator w gniazdo i już działa. Jeśli masz w instrukcji napisane, że np. F2 aktywuje generator, to podłączasz go do gniazda lub brązowego (chyba?) przewodu i "po robocie".
Jeżeli nie jest tak różowo, to musisz wiedzieć które wyjście funkcyjne dekodera jest wyjściem mocy - obsługuje większe obciążenia prądowe. Dla Zimo chyba jest to wyjście F02 sterowane przyciskiem F2. Jeżeli tym przyciskiem można włączać generator podłączony do wyjścia funkcyjnego FO2, to do CV36 trzeba wpisać wartość 8. Do tego można dorzucić dymienie na postoju (CV137), w trakcie jazdy stałą prędkością (CV138), podczas przyspieszania (CV139) i CV353, którym można określić czas po jakim generator sam się wyłączy. Trochę trzeba przypilnować mapowania funkcji, żeby nie podłączyć czegoś pod już zaprogramowane wyjście lub przycisk.


Poprawka!
Dopiero zaskoczyłem, że generator włączasz przyciskiem F1. No to w CV35 masz wartość 4.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 8
Tabor 0
Tabor 19
A
Tabor 5
Tabor 17

Podobne wątki