• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Robo TKt48

Max

Użytkownik
Reakcje
3 0 0
#42
TKt48, myślę, że rożne malowania i rożne przydziały nie będą problemem, warto natomiast rozważyć montowane osobno detale takie jak drzwi dymnicy, obudowa zbieralnika, wiatrownice, tak by bez zmiany głównej formy moc wykonać wiele wersji, w tym te z wczesnego okresu eksploatacji, jak i późnego oraz z pierwszej jak i drugiej serii.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.130 129 19
#43
Ciekawi mnie, dlaczego egzemplarz 149 ma czerwony sygnał w reflektorze z prawej strony.
Zazwyczaj spotykane były chyba z lewej, jak w przypadku numeru 125?
Podejrzewam zwykły ludzki błąd - zakładającemu reflektory zapewne po prostu pomyliły się strony i zamiast dać właściwy reflektor na lewą stronę, dał na "tę drugą lewą"...
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.237 30 1
#46
TKt48, myślę, że rożne malowania i rożne przydziały nie będą problemem, warto natomiast rozważyć montowane osobno detale takie jak drzwi dymnicy, obudowa zbieralnika, wiatrownice, tak by bez zmiany głównej formy moc wykonać wiele wersji, w tym te z wczesnego okresu eksploatacji, jak i późnego oraz z pierwszej jak i drugiej serii.
Tak do końca nie jest to możliwe aby na formie głównej zrobić dwa warianty. Pomiędzy parowozami z Cegielskiego i Fabloku były widoczne różnice a więc trzeba zrobić po dwie formy skrzyń wodnych, budek maszynisty, silników parowych aby odzwierciedlić obie wersje TKt48. Wersja pierwsza (TKt48/1) i tak w rzeczywistości po pierwszych naprawach głównych ( ok. końca lat 60 - tych) została dostosowana do wyglądu wersji TKt48/2. Znany mi jest tylko jeden parowóz, który do końca swej służby miał skrzynie wodne z pierwszej partii był to bodajże tendrzak jeleniogórski.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.130 129 19
#47
Tu macie 2 czarnuszki.... Z Jaworzyny Śl. i z Wolsztyna.
Ta w Wolsztynie też jest oliwkowa.
Potwierdzam - wolsztyńska TKt48-143 też jest oliwkowa. Ta różnica koloru wychodzi nieraz dosyć subtelna, w zależności od światła, toteż parowóz na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie czarnego, podobnie jak model Pm2-14. Dopiero spojrzenie na miejsca łączenia koloru oliwkowego i czarnego, umożliwia rozpoznanie faktycznych barw, szczególnie jeśli oglądana fotografia w tym "nie pomaga"...

- źródło: zbiory własne
- autor: @Remaj12
- opis: 6 marca 2023 roku - Wolsztyn - pięknie odnowiona, ale niestety nie znajdująca się w eksploatacji "TeKatka" TKt48-143, stoi ustawiona w pobliżu obrotnicy i hali wachlarzowej Parowozowni Wolsztyn.

DSC_4682.2.JPG
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.597 50 5
#48
Buda oliwkowa, a kocioł czarny....to może zmylić. Plus światło.....

Nie mniej, z niecierpliwością czekam na tekatkę od Robo. To w sumie jedyny parowóz, jaki mi się podoba.
Mam do niego niewytłumaczalny sentyment. :)

W Jaworzynie nawet sobie kupiłem koszulkę z Tkt48 :D
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.442 442 99
#50
Potwierdzam - wolsztyńska TKt48-143 też jest oliwkowa. Ta różnica koloru wychodzi nieraz dosyć subtelna, w zależności od światła, toteż parowóz na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie czarnego

Zobacz załącznik 1071581
To prawda. Jednak szkoda, że część pomników techniki malowana jest trochę od czapy. Przykładem jest lubelska Pt47-157 albo ustawiona w Skarżysku PT47-13. W tym drugim przypadku widać ją na zdjęciach w książce Wolna Droga w końcówce lat 80-tych w Lublinie i na tych zdjęciach jest budka w kolorze ciemnej oliwki, tak samo jak ciemno oliwkowe są jej wiatrownice (tutaj ostatni sfilmowany jej przejazd) i tender. Lokomotywa ta też w takich barwach widoczna jest w albumie "Ostatnie polskie parowozownie". Ten ciemno oliwkowy kolor jest mniej więcej taki jak na widocznej tu skrzyni wodnej w TKt48-143. Na wspomnianym filmie z przejazdu PT47-13 lokomotywa ta wydaje się być cała czarna. Obecnie pomalowana jest cała na czarno, czyli tak jakby nie zgodnie z historią. O Lubelskiej 157 nie ma co pisać bo walnęli ją całą na jasnozielono....
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.442 442 99
#53
Ta też jest czarna
Zobacz załącznik 1071590
Tyle że trochę biała.
Tele że tutaj chodziło jeszcze zupełnie o co innego (jeśli chodzi o te barwy) ....o upamiętnienie lidera zespołu Republika, G. Ciechowskiego pochodzącego z Tczewa. Ktoś tak tam to wymyślił i to zostało. Słusznie czy nie słusznie - wola lokalnej społeczności. Nie mnie to oceniać. Są trzy szkoły jeśli chodzi o te pomniki techniki, albo coś lokalnego upamiętniamy nie związanego z koleją (jak ta Tekatka), albo nawiązujemy do historycznych barw maszyny, albo malujemy "na pałę" bo się komuś coś wydaje, że tak będzie dobrze. Ostatnia opcja jest najgorsza i do tego nawiązałem pisząc szczególnie o Pt47-157. Tyle ode mnie jeśli chodzi o odniesienie się do mojej odpowiedzi na pierwotny wpis kolegi @Remaj12 .
 
Ostatnio edytowane:

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.290 93 9
#56
Chodziło mi o to, że na Tekatkach można było spotkać różnorakie barwy
Od jednolitego czarnego do jasnego zielonego :)a na pomnikach nawet różowego... i to w Polsce

Przykładowo: Muzealna TKt48-18 obsługujące regularne pociągi na trasie Wrocław Gł. - Jelcz-Laskowice
https://www.dawidfratczak.pl/galeria/327/327-15.jpg
1724760297871.png


Mnogość malowań to zaleta ... to produkcja modeli na lata :love:
Dosłownie Tekatka nada się do wszystkiego ... od dwuosiowych wagonów w III epoce do Bohunów PR w VI epoce
https://wrphoto.eu/details.php?image_id=35097&mode=search
1724760536708.png

Nie doceniacie poczciwej Tekatki... która swego czasu nawet prowadziła słynny ekspres Tatry na odcinku Chabówka - Nowy Sącz (!) Pozdrawiam
 

Podobne wątki