• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

ziomus

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
Dość uważnie śledzę rynek modelarski i regularnie czytam to forum. Moim zdaniem projekt tego wagonu był bardzo dobrze przygotowany, powstał dość szybko produkt wysokiej klasy, model trzyma cenę na rynku wtórnym i jest na niego popyt bo trafia w potrzeby kolekcjonerów polskiego taboru (ogólnie rzecz ujmując). Jest całkiem sporo osób co jest w stanie zamiast 3 wagonów np; Roco, dopłacić i kupić 2 wagony Robo i nie potrzeba nikogo do tego specjalnie przekonywać. Niestety są też inne czynniki na które nie mamy wpływu jako prywatne osoby, a duże firmy jak Piko mają większe możliwości produkcyjne, inwestycyjne, prawne i logistyczne. Cieszę się jednak że udało się wyprodukować ryflaki i Y-ki, cieszą się popularnością, dlatego jestem dobrej myśli że prędzej czy później powstanie jakaś polska firma z zahartowaną ekipą, doświadczeniem i przewidywalnym planem wydawniczym.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.319 32 10
Dość uważnie śledzę rynek modelarski i regularnie czytam to forum. Moim zdaniem projekt tego wagonu był bardzo dobrze przygotowany, powstał dość szybko produkt wysokiej klasy, model trzyma cenę na rynku wtórnym i jest na niego popyt bo trafia w potrzeby kolekcjonerów polskiego taboru (ogólnie rzecz ujmując).
Ja jakoś nie widzę żeby nakład się wyczerpywał, zabawki Herisa już dawno wykupione a ICkowe malowania Robo kurzą się na półkach sklepów. A rynek wtórny to istnieje tylko dlatego, że nie ma co podczepić, kto by inaczej takie cudo sprzedał? Projekt faktycznie jest dobry, model wysokiej klasy, ale kiepskie rozeznanie rynku/strategia sprzedaży/umowy biznesowe sprawiły że jest jak jest. Żeby się nie powtarzać:
Osobiście nie za bardzo rozumiem taktykę produkcji: rozpoczęcie od rodziny 111A (np. konkretnie 111Ah) w malowaniu 4 epoki dawałoby potencjalnie większy zbyt (wszystkie kategorie pociągów) i przejęło klientów Herisa. Jak już musiał być 112Ag to czemu nie jako 'klasa' do uzupełnienia zestawów Bipowych SK-model, tylko ewenementy (2 z pasem, TLK)? Nie wiem też jakie były ilości w każdym numerze, ale skoro wciąż leżą to chyba większe, niż chłonność rynku.
Krótko mówiąc model piękny, ale smaczki jak 112Ag z permanentną '2' to się mogły (i sprzedały) w dziesiątkach, a nie tysiącach. A reszta czeka na zbawienie i blokuje dalsze wypusty.

Więc faktycznie potrzeba nam albo:
- rycerza na białym koniu który wykupi to wszystko, Polak z Kitajcem wypiją brudeszafta i zaleją nas niecierpliwie czekającymi modelami w kolorach wiśni i kremu
- grubej ryby z dużymi jajami/portfelem która przerobi Robo, przemaluje/przenumeruje to co się uparcie nie chce sprzedać i ruszy kolejne wypusty ze sprawdzonym (skutecznie przez Piko) schematem: max 250 w danym przydziale x minimum 2 numery

Ja może bym kupił kilka (na razie nie mam żadnego), ale jestem patriota lokalny i zbieram tylko to co się pojawiało w mojej wiosce. A producent też nie zadał sobie trudu wyedukować klientów na temat tych wagonów, żeby marzyli o tym żeby je kupić, nawet jeśli wczesniej tego nie planowali. Czytając herezje na profilu fb wnioskuję jednak, że nie miał o tym pojęcia: 'Wagon ze Szczecina będzie idealnym modelem uzupełniającym braki wagonów 1klas w tym malowaniu. Obecnie składy pociągów są wymieszane i nie należy się przejmować, czy zwracać uwagę na stacje macierzyste. Przykład pociąg TLK Karkonosze relacji Jelenia Góra/ Szklarska Poręba - Lublin przez Warszawę miał w swym składzie wagony z Gdyni.'
I tu z resztą wracamy do sedna: uzupełniającym co? Jestem pierwszy do zestawienia w modelu TLK Karkonosze, tylko nie mam z czego, to co mam uzupełniać?? Bipy (jak pisałem powyżej) czy od biedy YB Tilliga można uświetnić, nie fatamorgany.
No i ja lubię różne numerki, więc nawet jak sobie sprezentuję w końcu roboigreka, to będzie stał w okolicah 6 oliwkowych 120A od Piko.

Patrząc optymistycznie/realistycznie to formy modelu są i prędzej czy później użytek z nich będzie.
Klientom potrzeba tylko modelarskiej cierpliwości :)
 

avecez

Aktywny użytkownik
Reakcje
424 22 4
ROBO wypuścił tak pi razy oko kilkadziesiąt odmian wagonów. To że jeszcze zalegają IC i chyba parę ryflaczków gdzieniegdzie to może i dobrze, bo może osoby których do tej pory nie było stać mogą je nadal kupić po normalnej cenie a nie na aukcjach po dwukrotnie wyższej cenie. Cały czas mam nadzieję że nasz jedyny seryjny producent do końca się nie poddał i cdn. ;)
Sam posiadam tylko 6 wagonów ROBO i jeszcze kilka mi brakuje, ale te których mi brakuje niestety nie zalegają na półkach. Oprócz tego liczę na kilkanaście następnych w razie wznowienia działalności oraz na ELFa Kolei Śląskich. Co do ELFa to jest info na stronie. że jest to model na zamówienie, ale z braku funduszy na chwilę obecną nie zapytywałem o ten model, może ktoś coś wie na ten temat?
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.319 32 10
ROBO wypuścił tak pi razy oko kilkadziesiąt odmian wagonów.
Ale te kilkadziesiąt odmian to były ryflaki, z resztą po zawieszeniu współpracy z producentem planowane malowania tychże (jak KD) też nie zmaterializowały się

To że jeszcze zalegają IC i chyba parę ryflaczków gdzieniegdzie to może i dobrze, bo może osoby których do tej pory nie było stać mogą je nadal kupić po normalnej cenie a nie na aukcjach po dwukrotnie wyższej cenie.
Wedłu mojej logiki to niedobrze: producent ma zamrożony kapitał, a zatem mniej chęci/możliwości inwestycji w kolejne edycje, osoby chcące sprzedać mogą zrobić to tylko ze stratą (bo po sugerowanej cenie leża na półce) i marną szansą (bo klientem będzie tylko osoba którą skusi jedynie obniżona cena, w pelnej może to zrobić w każdej chwili ale się nie decyduje). Paradoksalnie te aukcyjne ceny (i nie dramatyzujmy że x2) są zatem dobrym wyznacznikem zapotrzebowania (zgodnie z prawem popytu i podaży).
Podobna sytuacja z resztą ma miejsce z wagonami ACME: niektóre sety BWE są dostępne i będą się tak jeszcze kisić, bo oryginału już nie ma na szynach, za to nowych wypustów nie widać.

Osobiście nie wierzę (choć chciałbym się mylić), żeby ktokolwiek porwał się na nowe formy do modeli igreków, bo wykonane dla Robo fizycznie istnieją i przy pewnych warunkach przejęcie ich może okazać się bardziej ekonomiczne niż nowy projekt. Ciekawi mnie czy w Piko jest jakaś inicjatywa, bo:
- wydają się być zadowoleni z polskiego rynku
- oliwkowe wagony sprzedadzą się bez problemu na ich rodzimym rynku (Niemcy)
- z projektu 120A mają gotowe wózki, a nawet generalny zarys bryły wagonu (profil dachu i ścian czołowych): w zależności od konstrukcji formy może mogłoby być możliwe jej wykorzystanie na inne igreki.
 

acdd

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Głupie pytanie zadam. Co znaczy odmiana ryflaka? Czy chodzi oto że inny numerek jest na wagonie? czy różnią się konstrukcyjnie?
W kwestii numerka wystarczy papier ścierny aerograf i kalkomanię... natomiast w kwestii konstrukcji można niektóre elementy (właściwie to wszystkie) zrobić samemu.
 

robo

Znany użytkownik
Reakcje
642 11 6
Głupie pytanie zadam. Co znaczy odmiana ryflaka? Czy chodzi oto że inny numerek jest na wagonie? czy różnią się konstrukcyjnie?
W kwestii numerka wystarczy papier ścierny aerograf i kalkomanię... natomiast w kwestii konstrukcji można niektóre elementy (właściwie to wszystkie) zrobić samemu.
Wagonów typu ryflak są obecnie 4 odmiany:
- wagon 101A, który powstał na początku
4 światła, 2 czerwone i 2 białe, woKi typu 101
-wagon 102A światła końca składu wg. specifikacji UIC tak jak obecnie występujące w wagonach chciałby typu Y, Z, czyli 2 na
dole. Wózki typu 101
-wagon 102Ab taki jak o wyżej tylko wózkami typu 4ANc
-wagon 102Aa 1kl reszta tak jak w wagonie powyżej.
[DOUBLEPOST=1487503622,1487503056][/DOUBLEPOST]Jeśli chodzi o polski rynek to zgadzam się z powyższymi wypowiedziami odnośnie ceny i kupowania polskich produktów. Jednakże warto dodać jeszcze jedna kwestie, a mianowicie zwalczanie się wzajemne konkurujacych firm. Jako przykład mogę podać tu cenę wagonu 120A. Wyszedł on w tym samym czasie co Y. Jednak ten 2gi jest bardziej popularny. Widząc co się dzieje Piko obniżyło cenę modelu lub wręcz sprzedawało go z bardzo niskieą marżą. Cena za 1sztukę modelu wynosiła na początku tyle samo co obecnie wynosi wagon 401z, który w produkcji jest o wiele tańszy i prostszy, nie wspomnę o mniejszej ilości potrzebnych form wtryskowych. Ja niestety nie miałem pola do obniżenia ceny za Y ponieważ pazerny chińczyk ustawił dość wysoka cenę i na domiar wszystkiego ceny walut zmieniły się względem Juana co spowodowało podwyżkę o kilkadziesiąt zł. To natomiast przełożyło się na wzrost ceny końcowej o około 40zl. Niestety każda złotówka więcej w cenie modelu z fabryki przekłada się na 2zł dla ceny końcowej.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
Proszę mojej wypowiedzi nie odbierać w znaczeniu pejoratywnym. Bo chodzi oto że kiedy kupimy u Polaka a Polak u którego kupujemy kupi u Polaka to jest szansa ze te pieniądze do nas wrócą. Jeśli polskie wagony są drogie to powinniśmy je kupować ponieważ tylko taka postawa jest właściwą do tego żeby było nas na nie stać. W ów czas wagon nie będzie musiał być tani abyśmy mogli go kupić.
To są mądrości na poziomie "lepiej być bogatym i zdrowym niż biednym i chorym", które załamały się po pierwszej odpowiedzi Robo. Bo nawet Robo nie robi u "Polaka", bo albo taki "Polak" nie umie zrobić tego czego się wymaga, albo jak umie to cena jest zaporowa.
I zapytałeś się czemu ta forma taka droga? może wytłumaczysz Lumelowi, że jak formy będą tańsze to będzie miał więcej zamówień i przez to więcej zarobi?
A może się da! Bo kiedyś dało się zrobić formę na Eaos-w.
Skoro kupiłeś zapas Robo, to mam nadzieję, że znasz innych polskich producentów taboru i też ich wspierasz, zwłaszcza, że warto.
I zamiast zadawać "głupie pytaniania" o odmiany ryflaka, można najpierw wejść na stronę Robo i o nich poczytać.
 

acdd

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Pana temat stał mi się o tyle bliski że sam kiedyś podjąłem się przedsięwzięcia z którego musiałem zrezygnować... A jak czytam komentarze ludzi którzy chcieliby wagon czerwony zielony czy w kwiatki to myślę sobie... że zamiast kupić i dokonać drobnej konwersji we własnym zakresie to tak blokują sprzedaż czekając na nie wiadomo co. Przepraszam jeśli mówię herezje możliwe że jestem inny.

5 Pańskich wagonów tych IC Przemyśl właśnie do mnie idzie. myślę że przytulę jeszcze kilka/kilkanaście sztuk o ile będą dostępne.
 

acdd

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Panie 404W oczywiście że warto wspierać rodzimą produkcję... sam świata nie zbawię sam jeżdżę autobusem do roboty. Ale po to są imprezy modelarskie gdzie można spotkać się wspólnie i pojeździć nawet składem którego nie jest się właścicielem... Po to chyba jest ten portal aby łączyć ludzi wspólnej pasji.
 

acdd

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Generalnie to nie chcę tych wagonów udusić w szafie... po to je biorę abym mógł pojechać na imprezę i postawić na tory... i wszyscy będziemy mogli z nich skorzystać. Jak Pana poznam Panie 404w i się zakumulujemy to nie widzę problemu aby Pan chwycił za telefon i zadzwonił do mnie i powiedział "słuchaj stary jeździsz tymi wagonami? bo biorę urlop to bym chciał sobie pojeździć." "dobra to pożyczę Ci na dwa tygodnie... na imprezie w sosnowcu jak będę to mi oddasz tylko nie rozpier...ol". :) Zapisując się na to forum myślałem że taka atmosfera panuje wśród forumowiczów.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.680 443 99
Jak pamiętam admin już raz tu sprzątał po prośbie by trzymać się tematu, a niektórzy dalej ciągną temat teorii rynków...
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Podobna sytuacja z resztą ma miejsce z wagonami ACME: niektóre sety BWE są dostępne i będą się tak jeszcze kisić, bo oryginału już nie ma na szynach, za to nowych wypustów nie widać
Tak zestawy ACME - "BWE" zalegają, ale jest to moim zdaniem wynikiem tego, że tych zestawów ACME natłukło masę, były wznawiane, też z innymi numerami. W tym przypadku rynek się po prostu zapchał i tyle. Natomiast to, że pociągu tego de facto już nie ma to raczej nie jest problem.
Ja nie rozumiem dlaczego ACME nie zdecydowało się na edycję wagonów których już nie ma na półkach, a co za tym idzie można przyjąć, że jest na nie popyt? Np. wagony 136A i 139A (zwłaszcza) z zestawu Bystrzyca.Sam zakupiłem ten zestawy 2 lata temu i był to prawdopodobnie ostatni zestaw na rynku. Nie mówię już nawet o "Chrobrym". Kolejny przykład to "Wawel". Też wagon z tego zestawu 154A został wydany tylko w tym zestawie. Myślę, że to, że zestawy ACME takie jak BWE, Ost-West są jeszcze dostępne nie jest chyba jedyną przyczyną że ACME odpuściło nasze modele w tym roku. Coś tam się musiało podziać więcej.
 

acdd

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Dziś dotarły do mnie wagony... Powiem tak. Absolutne dzieło sztuki. Niebywały poziom precyzji wykonania i detalu. Istny obłęd. Doczepiłem wagony do eu07 cargo która posiada dosyć bogate detale jednak te wagony potrafią przyćmić blask nawet najlepiej wykonanej lokomotywy.

Pomijam już fakt że wagony kupiłem kierując się emocjami nie mniej teraz nie żałuję :) Obłęd obłęd i jeszcze raz obłęd.

Żadne zdjęcie nie jest w stanie odzwierciedlić prawdziwej jakości wagonu. Panie Robo nie piszę tego aby nakręcać panu marketing ale Pana produkt to Absolutne dzieło sztuki.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
B

bobby74

Gość
Tylko podklej delikatnie imitacje sprzęgów powietrznych bo zdarza się, że elegancko wypadają w użytkowaniu... ;)
 

Qiuna

Nowy użytkownik
Reakcje
10 4 1
Napisze to jeszcze raz. Ostateczna cena za Yka została podniesiona przez złodziejski system kapitalistyczny, w którym wartości walut są sztucznie pompowane. Normalny przelicznik Złotówki do Juana to 1:2. Po tym przeliczniku wagon kosztował by pomiędzy 240, a 260zł. Niestety, ktoś z pazernych tłustych świń zapragną więcej kasy i musimy wszyscy na to płacić czy to się podoba komuś czy nie, dlatego produkcja w kraju środka dobiega końca i to nie tylko w moim przypadku.
Po pierwsze dobra wiadomość, od 12 grudnia 2016 r. na chińskim rynku międzybankowym złoty jest bezpośrednio wymienialny na juana :) Produkcja może znowu zacznie się opłacać?
http://forsal.pl/artykuly/1000412,chiny-zloty-bedzie-bezposrednio-wymienialny-na-juana.html

Po drugie nie wiem dlaczego nazywasz kapitalizm złodziejskim system, skoro decyzje o przeliczaniu złotówek na euro, a dopiero potem na juana spowodowane są ustaleniami rządów, w tym rządu komunistycznej chińskiej republiki ludowej :)
 

robo

Znany użytkownik
Reakcje
642 11 6
Dziś dotarły do mnie wagony... Powiem tak. Absolutne dzieło sztuki. Niebywały poziom precyzji wykonania i detalu. Istny obłęd. Doczepiłem wagony do eu07 cargo która posiada dosyć bogate detale jednak te wagony potrafią przyćmić blask nawet najlepiej wykonanej lokomotywy.

Pomijam już fakt że wagony kupiłem kierując się emocjami nie mniej teraz nie żałuję :) Obłęd obłęd i jeszcze raz obłęd.

Żadne zdjęcie nie jest w stanie odzwierciedlić prawdziwej jakości wagonu. Panie Robo nie piszę tego aby nakręcać panu marketing ale Pana produkt to Absolutne dzieło sztuki.

Cieszę się bardzo, że te wagony sprawiły tyle radości. Niezwykle miło jest czytać takie komentarze.
[DOUBLEPOST=1487605547,1487604705][/DOUBLEPOST]
Po pierwsze dobra wiadomość, od 12 grudnia 2016 r. na chińskim rynku międzybankowym złoty jest bezpośrednio wymienialny na juana :) Produkcja może znowu zacznie się opłacać?
http://forsal.pl/artykuly/1000412,chiny-zloty-bedzie-bezposrednio-wymienialny-na-juana.html

Po drugie nie wiem dlaczego nazywasz kapitalizm złodziejskim system, skoro decyzje o przeliczaniu złotówek na euro, a dopiero potem na juana spowodowane są ustaleniami rządów, w tym rządu komunistycznej chińskiej republiki ludowej :)
Widzisz kolego wymiana pieniędzy to nie wszystko. Trzeba znaleźć bank, który prześlę te pieniądze bo nie wiem czy wiesz, ale transferowa walutą nie jest PLN, a $, €, i czasami £. Odnośnie złodziejskiego kapitalizmu to nie będę się rozpisywał po raz któryś. Przerabialem to na własnej skórze i wygląda to inaczej niż w podręcznikach do ekonomii. Podam Ci jeden przykład.
Masz do wysłania 40-50.000 euro. Musisz je kupić bo sprzedałeś towar. Złory spada w dół o 10 lub wiecej groszy. Euro idzie w dół względem Juana o następne kilka centów co daje kilkanaście groszy ( juan jest na stałym poziome ). Na jednej transakcji tracisz powiedzmy 16 000zl. Są 2 wyjścia: swap walutowe tu potrzeba kilkaset tysięcy euro lub poczekać aż sytuacja się unormuje. Czyli czekasz i czekasz, tracisz pieniądze, a konkurencja sprzedaje inne modele ciesząc się że ty stoisz. Dodam jeszcze że przywybraniu 1 opcji straciłeś 16000zl przy zamienię waluty, a bank się cieszy bo zarobił na tobie po przez spekulacje na walucie lub gospodarce.
Żaden rząd nie ustala cen walut, obecnie ustalają je spekulanci bo waluta nie ma odzwierciedlenie w gospodarczej kondycji państwa.
 
Ostatnio edytowane:

czang

Użytkownik
Reakcje
115 2 0
Szczególnie pięknie wyglądają z EU07 od SM. Można by rzec że to para stworzona dla siebie:) Ogólnie modele Robo mają coś w sobie, Ryflaki też.
 

Gethvar

Znany użytkownik
Reakcje
229 4 0
Żaden rząd nie ustala cen walut, obecnie ustalają je spekulanci bo waluta nie ma odzwierciedlenie w gospodarczej kondycji państwa.
Nie tak do końca, po prostu banki odeszły od emisji pieniądza, który by miał konkretne pokrycie w złocie, tak jak to onegdaj było z funtem szterlingiem (zanim jankesi nie wymusili odejścia od tego na zjednoczonym królestwie)
Tak z ciekawości pozwolę sobie zapytać, jakie były by warunki musiały zaistnieć aby ujrzeć wznowienie owych pięknych wagonów spod szyldu "robo"?
 

acdd

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Korzystając z okazji pragnę dołączyć kilka zdjęć... Wagony połączone są kinematyką krótkiego sprzęgu. Bezproblemowo pokonują zwrotnice tillig 6.34 stopnia... na tej zwrotnicy wagony płynnie jadą bez efektu złamanego pudła. Chyba wszyscy jechali tego typu wagonem, aby otworzyć okno trzeba było chwycić klamkę u góry okna i wcisną dzydzek... w tym modelu też jest klamka w oknach i też jest malutki dzydzek... :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Podobne wątki