• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Remont parowozu Piko BR-38 HO

Reakcje
0 0 0
#1
Witam,
niedawno wylicytowałem parowóz BR-38 który wymaga remontu ,ale większe zmartwienie jak na razie stanowi tender (węglarka) gdzie w owym modelu Piko napęd znajduję się w owym tenderze ,który samodzielnie zbiera prąd z szyn .Natomiast sama lokomotywa(parowóz) jest elementem dekoracyjnym i pomaga węglarce w zbieranie energii z szyn.Mój problem dotyczy węglarki a mianowicie gdy ją postawię na szyny i puszczę prąd (mały średni wysoki) to jeździ normalnie lecz gdy zatrzymam tender to lokomotywa staję i gdy ponownie nią ruszę to w 70%-tach przypadków tej sytuacji żarówka świeci co świadczy że prąd jest w węglarce natomiast tender stoi w miejscu ,dopiero jak się tender na włączonym prądzie dociśnie do torów i ruszy by silnik obrócił kilka cykli tender rusza jak by nigdy nic korzystając z prądu pozyskanego z szyn, przeczyściłem blaszki zbierający prąd z szyn , zębatki napędu styki doprowadzające prąd do silnika (natomiast samego silnika nie rozbierałem(nie znam się)) po zmierzeniu napięcia styków silnika to silnik dostaję prąd lecz nie kręci .
Proszę w związku z tym o pomoc co to może być . Uszkodzony silnik ? dodaję zdjęcie poglądowe ściągnięte z internetu.
Proszę o pomoc.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.479 552 30
#2
Witamy na forum.

Nie chcę zaczynać od negatywnych ocen, więc na razie tylko kilka uwag: niech Kolega luzak podejdzie do tematu na mniejszym luzie i trochę się skoncentruje. Pytanie jest tak bezładnie sformułowane, że ja nie bardzo rozumiem, o co chodzi. Przykład: prąd jest w węglarce natomiast tender stoi w miejscu. Proszę się chwilę spokojnie zastanowić, o co Kolega chce zapytać, a potem starannie sformułować pytanie i opisać co się dziej z modelem (zachowując interpunkcję i gramatykę, np lokomotywa staje, a nie lokomotywa staję).
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
9 0 0
#3
Ja zrozumiałem to w dużym skrócie tak: Świecące się żarówki świadczą, że prąd do napędu dochodzi, ale ten nie rusza... tak? Jeśli tak, to przesmarować to wszystko trzeba. Być może coś wymienić, może zacinają się przekładnie... Wygląda mi to na problem mechaniczny związany z przeniesieniem napędu z silnika na koła, które to przeniesienie napędu stanowi na tyle duży opór, że silnik nie kręci.
 
OP
OP
luzak12
Reakcje
0 0 0
#4
Witam,
niedawno wylicytowałem parowóz BR-38 który wymaga remontu ,ale większe zmartwienie jak na razie stanowi tender (węglarka) gdzie w owym modelu Piko napęd znajduję się w owym tenderze ,który samodzielnie zbiera prąd z szyn .Natomiast sama lokomotywa(parowóz) jest elementem dekoracyjnym i pomaga tenderze zbieranie energii z szyn.Mój problem dotyczy tendera a mianowicie gdy ją postawię na szyny i puszczę prąd (mały średni wysoki) to jeździ normalnie lecz gdy zatrzymam tender to tender staje i gdy ponownie nim ruszę to w 70%-tach przypadków tej sytuacji żarówka świeci co świadczy że prąd jest w tenderze natomiast tender stoi w miejscu ,dopiero jak się tender na włączonym prądzie dociśnie do torów i ruszy by silnik obrócił kilka cykli tender rusza jak by nigdy nic korzystając z prądu pozyskanego z szyn, przeczyściłem blaszki zbierający prąd z szyn , zębatki napędu ,styki doprowadzające prąd do silnika (natomiast samego silnika nie rozbierałem(nie znam się)) po zmierzeniu napięcia styków silnika to silnik dostaję prąd lecz nie kręci .
Proszę w związku z tym o pomoc co może być przyczyną braku reakcjii silnika na prąd ?
Proszę o pomoc.
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
9 0 0
#5
Dłuższego zdania nie dało rady sformułować? Wpis kolegi Andrzeja niewiele pomógł patrząc na nową wersję twojego. Mało brakowało, a cały /nowy/ wpis byłby jednym długim zdaniem. Proponuję czasem postawić kropkę zanim zaczniesz nową myśl.
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.284 3 0
#6
...jako uczestnik kilku for w tym jednego wypełnionego po brzegi gimbazą muszę z przykrością stwierdzić, że to niestety coraz częściej standard w polskim internecie. Puste i zakurzone półki na książki w dzisiejszych domach robią swoje...

Tak jak pisał @jafrap należy wszystko przeczyścić bo prawdopodobnie rdza i kurz zrobiły swoje. Jeśli to nie pomoże to już tej lokomotywy raczej nic nie ruszy co nie znaczy, że nie można z niej zrobić jakiegoś ciekawego elementu na dioramie:

 

kociol

Aktywny użytkownik
Reakcje
197 5 0
#7
Sprawdziłbym szczotki, bo być może się kończą. najlepiej wyciągnij silnik i sprawdź czy w jakimś położeniu nie blokują się przekładnie.Również sprawdź styki na silniku może są zanieczyszczone. Silnik spróbuj podłączyć na krotko, wówczas będziesz wiedział jak pracuje i spróbuj go zatrzymać palcami. Jak zrobisz to z łatwością to może świadczyć o uszkodzonym wirniku.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.687 112 11
#8
Proponuje najpierw podlaczyc kabelki zasilania bezposrednio do silnika, bedzie wiadomo czy problem jest w silniku. Nic nie napisane o czyszczeniu kol, mozliwe ze brudne kola (obrecze) sa powodem braku odbioru pradu.
 

TODAKO

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Szczotki i komutator - brak dobrego styku i to wszystko. Jakis "kontakt" w sprayu moze zalatwic sprawe o ile silnik nie jest hermetycznie zamkniety.
 

michal-c74

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
#11
Ja używam na zębatki smar Fallera nr. kat. 170489, bardzo fajny o odpowiedniej konsystencji co powoduje, że nie spływa z zębatek. Natomiast do np. nitów łączących wiązary oraz do osi kół, które wchodzą w ostoje stosuje oliwę Roco
nr. kat. 10906.
 
OP
OP
luzak12
Reakcje
0 0 0
#12
hmm rozumie ,interesuje mnie remont w domowych warunkach bez ponoszenia kosmicznych kosztów czyli nie chce kupiować najlepszych smarów najlepszych firm tylko coś z domowego zakątka np:eek:lej samochodowy ,smar klasyczny , smar sylikonowy ,smar teflonowy smar wazelinowy do maszyn który byłby najlepszy do posmarowania trybów silnika i trybów układu napędowego? co do wiązarów to z 1 str mam kompletne wiązary zaś z drugiej muszę dokompletować,lecz na razie skupmy się na silniczku w tenderze .
[DOUBLEPOST=1422046840,1422046517][/DOUBLEPOST]
Dłuższego zdania nie dało rady sformułować? Wpis kolegi Andrzeja niewiele pomógł patrząc na nową wersję twojego. Mało brakowało, a cały /nowy/ wpis byłby jednym długim zdaniem. Proponuję czasem postawić kropkę zanim zaczniesz nową myśl.
niestety nei udało mi się edytować pierwszego postu w celu poprawy moich niechlujnych sformułowań.
[DOUBLEPOST=1422046966][/DOUBLEPOST]
Proponuje najpierw podlaczyc kabelki zasilania bezposrednio do silnika, bedzie wiadomo czy problem jest w silniku. Nic nie napisane o czyszczeniu kol, mozliwe ze brudne kola (obrecze) sa powodem braku odbioru pradu.
opisałem w temacie że tender dostaję prąd gdyż światełka świecą a silnik pomimo posiadania prądu na obwodzie nie kręci.
 

michal-c74

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
#13
Ok, rozumię Cię. Jeśli masz ograniczony budżet to kup sobie smar TF - silikon + teflon, też się nada. Koszt to ok. 10-15 zł, jeśli dobrze pamiętam. A poza tym posłuchaj wskazówek kolegów, zerknij do środka silnika. Tam może być masa brudu, którą należy usunąć....
I jeszcze jedno pokaż zdjęcie Twojego silnika a nie jakiegoś tam ściągniętego z sieci bo tak to nawet nie wiadomo w czym może być problem.
To tyle ode mnie.
 

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#15
Dla mnie problem ewidentnie tkwi w silniku, zużyte szczotki lub zanieczyszczony komutator. Rozebrać, wymyć jakimś płynem do styków elektrycznych, wysuszyć i złożyć. Przy rozbieraniu uważać na wyskakujące elementy. Proponowałbym wymienić szczotki (2 sztuki), w silnikach Piko był to dość zużywający się element.

http://www.makieciarz.pl/gutzold-01168-szczotka-weglowa-1-szt-id-1161.html
 
OP
OP
luzak12
Reakcje
0 0 0
#17
Witam zapodaję zdjęcia silnika w środku ,PS wiele silników rozbierałem lecz takiego nie widziałem wiec liczę na wasze sugestię.
[DOUBLEPOST=1422257281][/DOUBLEPOST]nie wiem jak się dobrać do trybów silnika gdyż są dobrze zabudowane .Same tryby kręcą się bez żadnych oporów i są ,,suche'' jak pieprz .
[DOUBLEPOST=1422258111,1422257014][/DOUBLEPOST]przy teście kręcenia na sucho ( goły silnik podłączony do zasilacza piko) silnik tak samo się jakby blokuję i nie kręci.
co może być tego przyczyną?
 

Załączniki

OP
OP
luzak12
Reakcje
0 0 0
#20
ok , przeczyściłem komutator , a pod szczotki tymczasowo podłożyłem blaszki dystansujące by lepiej dociskały te co mam .Posmarowałem zębatki smarem sylikonowo teflonowym tryby , w rezultacie tender chodzi jak należy , na tenderze brakuje 3 gumek przyczepnościowych na napęd ,
średnica koła (ta węższa średnica dotykająca tory na płasko) 1cm, http://www.makieciarz.pl/gutzold-01158-gumka-przyczepnosciowa-h0-id-618.html ta dobra będzie ?
 
Ostatnio edytowane: