• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
426 9 0
Szanowni Koledzy, zapytuję o składy pasażerskie kolei DR w latach 70 i 80 - czy wagon restauracyjny umieszczano na końcu/początku składu czy też wewnątrz. Zapytuję też o relacje pociągów pasażerskich PKP prowadzonych lokomotywami serii SU46 w latach 80. Bardzo dziękuję za informację.
Zasadniczo koniec początek składu, choć np w Stadtexpressach środek, oddzielając klasę 2 od 1.
Tak wynika że zdjęć. Może chodziło o obsługę logistyczną? - uzupełnianie zapasów, albo wagony obsługiwały na jednym obiegu więcej relacji niż reszta składu.
Stadtexpress za to miały stałe, przypisane wagony i jeździły w stałych zestawieniach.
To ustawianie wagonów w składach czasem było podyktowane np tym, że wagony bagażowe REKO lub Daa65 były w środku składu, by personel miał bliżej do przejścia przez tory z przesyłkami. Panie nie musiały dźwigać i taszczyć wózków z pakunkami przez cały peron.
Zdjęcia z gazety MEextra
Screenshot_20240405-065554_copy_759x1078.png Screenshot_20240405-064144~2_copy_1545x646.png Screenshot_20240405-064223~2_copy_1304x810.png Screenshot_20240405-064302~2_copy_1671x712.png Screenshot_20240405-064252~3_copy_1072x709.png
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.693 65 3
Szanowni Koledzy, zapytuję o składy pasażerskie kolei DR w latach 70 i 80 - czy wagon restauracyjny umieszczano na końcu/początku składu czy też wewnątrz. Zapytuję też o relacje pociągów pasażerskich PKP prowadzonych lokomotywami serii SU46 w latach 80. Bardzo dziękuję za informację.
Trochę na ten temat było w wątku o DR. W kwestii Stadte Express to do roku 1986 bodajże wagony przeważnie były rozmieszczone symetrycznie; WR w środku po jego obu stronach wagony 1 klasy. A na zewnątrz wagony 2 klasy. Potem zmieniono na układ asymetryczny czyli wagony 1 klasy, WR i wagony 2 klasy. Były jednak też nietypowe zestawienia tych pociągów w niektórych relacjach. W ruchu międzynarodowym bywało różnie bo było to też zależne od tego czy pociąg był dzielony na stacjach pośrednich czy na całej trasie jego skład nie ulegał zmianie.
 

Kolejowy jakub

Aktywny użytkownik
Reakcje
121 25 7
Międzynarodowy pociąg pospieszny "Karpaty"(wiecznie opóźniony :)) z Bukaresztu i wagonem bezpośrednim z Lokoshazy do Warszawy Wschodniej, skład starałem się wzorować na zdjęciu ostatnim na dole, tabor stanowi głównie wagony typu Bautzen.
Zdjęcie pierwsze: widok ogólny przy lepszym świetle,
Zdjęcie drugie: skład oczekuje na stacji na grupę wagonów z Ex Ernest Malinowski z Krynicy, w oddali słabo widoczna grupa wagonów z Krynicy do Warszawy Wschodniej,
Zdjęcie trzecie: ujęcie z końca składu grupy międzynarodowej, bautzen CFR stacje Bucaresti Nord
Zdjęcie czwarte: grupa wagonów Ex. Ernest Malinowski, chwilę potem zostanie podłączona do grupy pospiesznego "Karpaty",
Skład stanowią: EU07-466-Schlesienmodell, 2 klasa MAV Bautzen-Sachsenmodelle, Wlab CFR Sypialny-Amintiri Feroviare, 2x 2 klasa CFR Bautzen-Tilig, 2 klasa PKP-Sachsenmodelle, 1 klasa PKP- Robo, wagon PKP Bar-Robo, 1 klasa PKP Piko i dwa ostatnie 2 klasa PKP od Robo.
 

Załączniki

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.060 114 11
Taka perełka!! Piekny mix, którego raczej większość z nas by sie nie spodziewala w relacji rozkładowej. A jednak..

Screenshot_20240615_080415.jpg


Wg opisu relacja Wrocław-Poznań zaś na końcu kuszetka jako podsył (relacyjny) do Poznania dla pociągu Poznań-Zakopane

EU07-163 z pociągiem osobowym 67935 relacji Wrocław Gł. - Poznań Gł. przemierza pola irygacyjne na wrocławskich Świniarach.

Data: 13.06.2002

Źródło: tu
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.060 114 11
Ale ten podsył z pasażerami?
Nienl wiem ale mozesz sie zapytac na stronie fejsbuka "wgmnie". Pewnie nie, sie gdyż ten podsyl pomimo tego ze ten podsyl byl regularny a nie jednostkowy, to jako że wagon miał być podpinany do innej relacji (nocny do Zakopanego) to ja bym sobie nie robił dodatkowej pracy poprzez podwójne czyszczenie.

Mnie to akurat nie przeszkadza bo u mnie wszystkie sklady jeżdżą bez pasażerów ( i co gorsza bez maszynistów!!)
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.060 114 11
Jeszcze tak jakby ktoś mógłby potwierdzić co tam jest w tym składzie bo cos mi sie marzy takie kombo..

Czy ja dobrze zakładam ze jest jeden 609C (stacja Wroclaw?), 3x "Bohuny" (zakładam ze takie jak PIKO wypuszczało do tej pory z trumienka ze stacji Poznan). Do tego 112A (stacja ?) oraz wspomniana kuszetka (znów wrocławska, gdzyz zakładam bo inaczej by nie robili podsyłu?).
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.439 481 107
Dziekuję Kolegom za odpowiedzi. Do początku lat 80-tych planowo jezdził w pociągu Ost-West wagon B4D przedwojennej budowy. Czy zostal on później zastąpiony wagonem B5D (planowo)?
Ale zmodernizowany po wojnie.

Jeździł wagon SNCB 1/2 klasy, ale nie w W-wa - Hoek van Holland, a w "Ost-West" W-wa - Ostenda i nie był to OCEM19, a wagon belgijskiej budowy typu I1, z nitowanym pudłem - fakt, że trochę podobny do OCEM. Było już o tym, chyba w wątku o "Ost-West", były też jego fotki.
Na chwilkę chciałbym powrócić do pociągu "Ost-West" z 1977 roku (i dość dobrze znanego zdjęcia tego pociągu). Mianowicie wagon B4D kolei SNCF jest w modelu oferowany w wariancie z wózkami typu "WL" oraz "Y16".
W kontekście jego obecności w tym pociągu i w naszym pięknym kraju to który wariant jest odpowiedni ?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.693 65 3
Wagon DB to nie Gbs. Tylko Gs być może Gs212. Wymiarowo wielkości 23K.
A wagony kryte DB w latach osiemdziesiątych to był częsty widok na naszych torach nieraz także podczepiony do pociągu pasażerskiego. I raczej nie chodzi o przewóz poczty lub drobnicy. Bardziej podejrzewam że chodziło o szybkie dostarczenie wagonu do odbiorcy i lub jego szybki zwrot na kolej macierzystą. Za przetrzymywanie wagonów były kary umowne a za wagony DB trzeba było płacić w twardej walucie
 
Ostatnio edytowane:

rprail

Znany użytkownik
Reakcje
1.201 56 1
Wagon DB to nie Gbs. Tylko Gs być może Gs212. Wymiarowo wielkości 23K.
A wagony kryte DB w latach osiemdziesiątych to był częsty widok na naszych torach nieraz także podczepiony do pociągu pasażerskiego. I raczej nie chodzi o przewóz poczty lub drobnicy. Bardziej podejrzewam że chodziło o szybkie dostarczenie wagonu do odbiorcy i lub jego szybki zwrot na kolej macierzystą. Za przetrzymywanie wagonów były kary umowne a za wagony DB trzeba było płacić w twardej walucie
Zgadza się. Mam podobny Gs 213:
IMG_20240723_221337.jpg
Co ciekawe ten wagon ma złącze ogrzewania elektrycznego, więc mógł być swobodnie używany w składach pasażerskich. Tylko, czy to była instalacja przelotowa, czy rzeczywiście wagon tego typu miał ogrzewanie?
IMG_20240723_222032.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.693 65 3
To były przelotki. Wagony nie potrzebowały ogrzewania czegokolwiek natomiast część z nich wyposażono w przewody przelotowe ogrzewania. Właśnie po to by mogły w razie potrzeby być włączone do pociągu pasażerskiego w dowolne miejsce w składzie.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
Taka perełka!! Piekny mix, którego raczej większość z nas by sie nie spodziewala w relacji rozkładowej. A jednak..

Zobacz załącznik 1058563

Wg opisu relacja Wrocław-Poznań zaś na końcu kuszetka jako podsył (relacyjny) do Poznania dla pociągu Poznań-Zakopane

EU07-163 z pociągiem osobowym 67935 relacji Wrocław Gł. - Poznań Gł. przemierza pola irygacyjne na wrocławskich Świniarach.

Data: 13.06.2002

Źródło: tu
20240613192658_2002m-19_rsn.jpg


Ja już mogę sobie takie kombo złożyć (tylko z 2 bohunami) :)
Nie ważne, że przydziały inne ;):p
20240803_184111.jpg

20240803_184215.jpg
 

Podobne wątki