Patrząc np na epokę V i jej podkategorie Va rozrzuć czasowy jest tej ostatniej jest dosyć spory (1989-2001). Czy rzeczywiście w jednym składzie można zestawić zarówno wagony z końca epoki komunizmu w Polsce i początku nowego milenium?
Przyjmując nawet 6-letni okres międzynaprawczy dla wagonów towarowych - nie. Dlaczego? Wagonowi, który w 1989 roku przeszedł naprawę i otrzymał dopuszczenie do jazdy przez następne 6 lat, kolejna naprawa wypadała w 1995 roku, a więc do 2001 roku mógł przejść przynajmniej jedną kolejną naprawę okresową, a to przy założeniu maksymalnego (?) 6-letniego okresu międzynaprawczego. Jeśli wagon przechodził naprawy co 4 lata to między 1989, a 2001 rokiem mógł przejść 2 naprawy, a jeśli co 3 lata to 3 naprawy, itd. Ja przy zestawianiu pociągów kieruję się prostą zasadą - "wyznaczam" okres, w którym modelowy pociąg miałby odwzorowywać oryginał i przystępuję do dobrania pasujących do niego modeli. "Weźmy na warsztat" np. pociąg towarowy z NRD z 1982 roku:
- proponowana lokomotywa:
BRAWA 41092
119 045-3
Rbd Dresden | Bw Dresden
REV ID HI 31.3.81.
Czy lokomotywa nadaje się do poprowadzenia pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak - model odwzorowuje fabrycznie nową lokomotywę, która na koniec marca 1981 roku została przydzielona do lokomotywowni w Dreźnie. Od tego czasu (mniej niż półtora roku) nie przeszła jeszcze pierwszej naprawy okresowej, a więc jej oznaczenia się nie zmieniły i przy uwzględnieniu - zapewne jeszcze niewielkich - śladów eksploatacji, które powinniśmy nanieść na model, można by go spokojnie zatrudnić do prowadzenia przygotowywanego pociągu.
- proponowane 18 modeli wagonów:
BRAWA 47269
31 RIV OPW 50 DR 199 2018-2
Gags-v [|1992|]
[4|Rev|Ebw|2.5.78]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Nie - wagon od naprawy okresowej z maja 1978 roku mógł być w eksploatacji przez 4 lata, a więc na początku maja 1982 roku wypadała mu kolejna naprawa okresowa, a nasz modelowy pociąg w założeniu miałby odwzorowywać pierwowzór, który teoretycznie latem (czerwiec, lipiec, sierpień) 1982 roku mógł kursować w odwzorowanym przez nas zestawieniu.
BRAWA 47955
27 MC 50 DR 222 7914-3
Hkms [| 2227 |]
[2|REV|M|23.6.78]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Nie - wagon miał dopuszczenie do ruchu tylko na okres 2 lat od zakończenia naprawy w czerwcu 1978 roku, a więc najprawdopodobniej latem 1980 roku już był po kolejnej naprawie.
Roco 66837
21 MC RIV 50 DR 070 2742-2[P]
Z [|0700|]
[3|REV|Que|1.10.78]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Nie - wagon od naprawy okresowej zakończonej w październiku 1978 roku mógł jeździć przez 3 lata, a więc do kolejnej naprawy mógł zostać skierowany na przełomie jesieni/zimy 1981 roku.
BRAWA 47270
31 RIV OPW 50 DR 199 2356-6
Gags-v [|1992|]
[4|Rev|Ebw|24.2.79]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak - następną naprawę wagon planowo mógł przechodzić zimą 1983 roku, a więc latem 1982 roku mógł być jeszcze w ruchu nosząc takie oznaczenia jak jego model. Oczywiście dla pełni realizmu wypadałoby nanieść ślady eksploatacji w stopniu adekwatnym do czasu eksploatacji trwającego ponad 3 lata.
PIKO 54830
21 MC RIV 50 DR 323 0311-1
Kkm [|3230|]
[2|REV|BlnWrs|30 7 79]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Nie - krótki dwuletni okres międzynaprawczy powoduje, że wagon latem 1981 roku powinien przejść kolejną naprawę, a więc nie nadaje się do pociągu z lata 1982 roku. Gdyby odwzorowywać pociąg z lata 1981 roku to... przyjmując jego pierwszą połowę (czerwiec, lipiec) można by wagon włączyć w skład, przyjmując że pozostawał w eksploatacji niemalże do ostatnich dni przed wypadającą kolejną naprawą okresową, a może właśnie był na nią podsyłany. Najwłaściwszym rokiem, z jakiego można by odwzorować pociąg z tym wagonem wydaje się być 1980 rok, czyli prawie rok od naprawy, a więc z lekką patyną, a gdyby przyjąć sierpień 1979 roku to wagon powinien się wręcz błyszczeć i "pachnieć" świeżą farbą.
Roco 46947
21 MC RIV 50 DR 217 4223-8 [P]
Heimatbahnhof: Bf. Zschopau
[5|REV|Bln Wrs|6.11.79]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak - jak najbardziej można użyć wagonu do pociągu z lata 1982 roku. Co prawda wagon był już po ponad półtora rocznej eksploatacji, ale w jego przypadku kolejna naprawa planowo przypadała dopiero w listopadzie 1984 roku.
Roco 67288
31 MC RIV 50 DR 097 0006-7 [P]
.Uacs [|0970|]
[Bahnhof Großkorbetha]
[4 REV| HAL |20.2.80]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak.
PIKO 54694
21 RIV MC 50 DR 912 4508-8
Ucs-v [|9120|]
[4|REV|M|24.4.80]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak.
PIKO 72173
01 MC RIV OPW 50 DR 150 4610-3
Gbs [|1500|]
[2|REV|Le|20.8.80]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak - mimo tylko dwuletniego okresu międzynaprawczego - tak jak w przypadku modelu PIKO 54830 - może on zostać użyty do odwzorowania pociągu z lata 1982 roku. Oczywiście powodem jest "bliska" 1982 roku data ostatniej naprawy z sierpnia 1980 roku. Następna naprawa to koniec lata 1982 roku, ale przyjmując, że nie odwzorowujemy końcówki lata to wagon mógł jeszcze służyć normalnie w ruchu w naszym pociągu z lata 1982 roku.
Roco 45973 A
01 RIV OPW 50 DR 55 3 7 780-6
Es [|5520|]
[REV|Dr|2.10.80]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Raczej tak - niestety nie mamy w trafarecie podanego okresu międzynaprawczego, ale zakładając, że wagon nie przeszedł naprawy tylko na okres jednego roku, można spokojnie przyjąć, że nawet, gdyby pozostawał w tych oznaczeniach w eksploatacji tylko dwa lata to do października 1980 roku może być wykorzystywany, a więc "spokojnie" "łapie się" do składu pociągu z lata 1982 roku.
PIKO 58912
21 RIV 50 DR 150 8173-4
Gbs [|1500|]
[4|REV|M|13.10.80]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak.
PIKO 58324 C
21 MC RIV 50 DR 902 1992-8
Uce [|9020|]
[REV|M|11.12.80]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak - podobnie jak w przypadku modelu Roco 45973 A, mimo iż nie znamy "terminu ważności" naprawy to byłoby czymś absurdalnym nie wykorzystać wagonu w składzie pociągu z 1982 roku.
PIKO 54693
21 RIV MC 50 DR 912 4296-0
Ucs-y [|9120|]
[4|REV|M|12.3.81]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak.
Rivarossi HR6056
11 RIV OPW 50 DR 592 3 452 – 6
Eals [5908]
[6|REV|Zw|17.10.81]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak. Wagon posiada długi 6-letni okres międzynaprawczy, a więc mógłby być użyty nawet w składzie modelowego pociągu odwzorowującego prawdziwy pociąg z lata 1987 roku - wówczas oczywiście z bardzo wyrazistą patyną adekwatną do czasu 6-letniej eksploatacji.
PIKO 54866
21 MC RIV 50 DR 529 6994-0
El [|5296|]
[1|REV|Z|14.4.82]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak. To bardzo rzadki przypadek, kiedy wiadomo, że wagon w takim stanie mógł pozostawać w eksploatacji tylko jeden rok, a więc między kwietniem 1982 roku, a kwietniem 1983 roku. Z tej racji, że nasz pociąg planujemy na okres lata 1982 roku "szczęśliwie" możemy go wykorzystać. Gdybyśmy jednak odwzorowywali pociąg z lata 1983 roku ów model wagonu nie powinien się w nim znaleźć... a może dostałby odroczenie na pół roku? Jego stan techniczny by o tym przesądził...
PIKO 58324 A
21 Mc RIV 50 DR 902 2841-6
Uce [|9020|]
[REV|Mei|12.5.82]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak.
Roco 66291
21 MC RIV 50 DR 561 0037-7
El [|5599|]
[3|REV|DR|27.5.82]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak.
PIKO 72178
01 MC RIV OPW 50 DR 150 1508-2
Gbs [|1500|]
[4|REV|M|18.6.82]
Czy wagon nadaje się do włączania w skład pociągu, który teoretycznie mógł jechać latem 1982 roku?
Tak. Ostatni z wagonów, który zaproponowano mógłby zasilić skład naszego pociągu z lata 1982 roku pod warunkiem, że "nie uparlibyśmy się", że na makiecie mamy początek czerwca 1982 roku. W każdym razie - wagon w składzie powinien zdecydowanie odznaczać się wyjątkową świeżością. Nie mamy w zwyczaju prezentować modeli z połyskującą powłoką typową dla niedawno położonej farby podczas naprawy, ale w tym przypadku byłoby to jak najbardziej adekwatne dla odwzorowywanego okresu.
Z 18 zaproponowanych modeli ostatecznie wykorzystalibyśmy 14 wagonów, ale tak "z czystym sumieniem" to w zasadzie 13. To oczywiście bardzo utopijna wizja, bo każdy z wymienionych modeli trzeba by spatynować w sposób adekwatny do czasu jaki upłynął od ich ostatniej naprawy do odwzorowywanego momentu z lata 1982 roku. W ten sposób moglibyśmy uzyskać niemalże perfekcyjnie odwzorowany miniaturowy pociąg towarowy. Oczywiście "kunszt" tego odwozorowania można by przedstawić tylko na odpowiednio dużych planszach ze zdjęciami i opisami szczegółów modeli i całego składu. W przeciwnym razie 99 % obserwatorów musiałby nam po prostu uwierzyć "na słowo", że wszystko się zgadza. Nie mniej w tym przypadku najważniejsza byłaby chyba satysfakcja tworzącego taki skład, nawet jeśli nikt inny nie doceniłby wysiłku jaki został włożony w jego powstanie.
Na koniec poruszę jeszcze jeden aspekt tej "zabawy". Postawię wpierw pytanie - czy poniższe dwa wagony można by wykorzystać do odtworzenia modelowego pociągu z lata 1978 roku?
PIKO 58376.A
11 RIV OPW 51 PKP 195 3 952-2
.Gags
[4|REV|Ow|20.02.78]
PIKO 58376.B
11 RIV OPW 51 PKP 195 3 836-7
.Gags
[4|REV|Ow|30.12.77]
Analizując okres od ostatniej naprawy okresowej do odwzorowywanego momentu można by z całą pewnością rzecz, że tak, ale... jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Odpowiedź na pytanie brzmi - nie można. Dlaczego? Modele wagonów odwzorowują pierwowzory już jako wagony włączone do wspólnego parku wagonów OPW. Nie nastąpiło to jednak wraz z zakończeniem ostatniej naprawy okresowej, ale później - w przypadku pierwszego wagonu (195 3 952) nastąpiło to 20.02.1979 roku, a w przypadku drugiego wagonu 30.12.1978 roku, a więc pierwszy wagon mimo odbytej w lutym 1978 roku naprawy, z tymi oznaczeniami może zostać włączony do składu pociągu dopiero z lata 1979 roku, podobnie i drugi. Niby szczegół, ale... jak się zagłębić w szczegóły to można się ciekawych rzeczy dowiedzieć.
W przypadku modeli wagonów piętrowych z przydziałem do Leszna (97059, 97060) w ten sam sposób analizując z jakiego de facto okresu modele odwozorowują swoje pierwowzóry, dojdziemy że mimo, iż na ich pudłach widnieją daty napraw zakończonych w 2011 i 2012 roku to modele odwzorowują stan pierwowzorów z przełomu 2012 i 2013 roku, kiedy to niemalże wszystkie pojedyncze wagony piętrowe eksploatowane przez Przewozy Regionalne miały naklejane naklejki z nowym przydziałem do stacji Leszno. Oba pierwowzory modeli w stanie tuż po naprawach miały bowiem przydział do stacji Poznań. Nie wiedząc tego moglibyśmy błędnie użyć tych modeli do odwzorowania pociągu z lata 2012 roku. To tak jeszcze jako ciekawostka ile się trzeba nieraz naszukać by wiedzieć co z czym łączyć, aby "wszystko się zgadzało"... teoretycznie

.