• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0e Px48 w 2024 - piotr66

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
188 0 0
#81
Myślę, że jednak Dobrzyn ma rację. Pomosty wzdłuż kotła powinny się zwężać ku przodowi parowozu, a wyglądają jakby miały stałą szerokość. Jeśli tak jest, to albo przód jest za szeroki, albo budka za wąska, albo jedno i drugie.
Ponadto zbieralnik pary i piasecznice wydają się być za wysokie, również komin i zawór bezpieczeństwa mają inne proporcje w porównaniu do oryginału. Dla porównania zdjęcie pierwowzoru z stosunkowo podobnej perspektywy.
 

Załączniki

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.477 7 0
#83
Parowozy serii Px48 pierwszego wykonania i niektóre drugiego wykonania miały zbieralnik pary przesunięty w stronę dymnicy. Można to zobaczyć na zdjęciach egzemplarzy o numerach 1724, 1726, 1739, 1741, 17xx, (zbieralnik jest umieszczony bardzo blisko dymnicy) oraz 1748 (podobnie). Parowozy trzeciego wykonania miały trochę większy zbieralnik pary przesunięty już bliżej środka walczaka (19xx, np. 1920), a niektóre egzemplarze posiadały znacznie większy zbieralnik pary, np. 1916. Wysoki i przesunięty do tyłu zbieralnik pary posiada również parowóz serii Px49-1797.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.991 32 2
#84
Jak Michał już wyjaśnił były różnice w usytuowaniu i wielkości zbieralników pary. Mam kilka wersji, bo tych różnic było bardzo dużo, poręcze, pomosty i inne, nie wiem nawet czy wszystkie wyłapałem a przejrzałem masę zdjęć i kilka oryginalów. Z tych wersji można będzie sobie złożyć konkretny egzemplarz. Komin faktycznie jest trochę za wysoki.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.477 7 0
#85
W moim odczuciu parowozy trzeciego wykonania mają bardziej dopracowaną sylwetkę. Sam parowóz, niezależnie od typu wykonania jest bardzo piękny i ma wspaniale dopracowane proporcje.
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
188 0 0
#86
Informacje Michała dotyczą innych aspektów, niż moje uwagi. Ale jeżeli według Twoich danych wysokość piasecznic (mająca też wypływ na wysokość zbieralnika niezależnie od jego wersji) jest poprawna, to temat można uznać za zamknięty.
Jednak w przypadku pomostów wątpliwości pozostają, bo zwężały się one ku przodowi we wszystkich egzemplarzach, nie da się więc tego wytłumaczyć różnicami w poszczególnych wersjach parowozu.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.991 32 2
#87
Pomosty - tak masz rację, więc powtórzę to co zawsze piszę przy parowozach: silniki sa zawsze przewymiarowane we wszystkich prawie modelach, wynika to z konieczności uniknięcia kolizji tłoka z wiązarami. Nie zwęziłem pomostów aby nie poszerzać budki, ale jeśli to się rzuca w oczy to poszerzę nieco budkę aby zrobić to zwęrzenie, może faktycznie szersza budka i zwęrzone pomosty będzie lepiej wyglądać.
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
188 0 0
#90
Silniki są przewymiarowane, ale powinno wystarczyć poszerzenie ich rozstawu o ok. 1,0 - 1,5 mm. A to można ukryć, przesuwając oś tłoka względem osi cylindra, lekko ingerując w kształt otuliny cylindrów i ewentualnie odrobinę (0,2 mm) poszerzyć pomosty. Takie rozwiązanie jest np. w modelu Px6 (DR 99) Veita, gdzie odstęp między osiami tłoków to 16,5 mm.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.991 32 2
#91
Marcin oczywiście tak. Wszystko to analizuje przy projektowaniu, ale o 1 - 1,5 mm niewystarczy bo juz same koła są sporo szersze od oryginalnych. Przesunięce tłoka względem cylindra też nie pasuje, źle wygląda gdy cylindry sa widoczne od przodu.
 

SebastianH0e

Nowy użytkownik
Reakcje
52 0 0
#92
Piotrze, jeśli uda się Tobie to zrobić, nawet kosztem niewielkiego poszerzenia budki maszynisty efekt będzie bardzo dobry.
Nie ma problemu aby to zrobić, ale kosztedm poszerzenia budki i tendra o ok 2 - 3 mm.
Czy ja dobrze rozumiem... Na obecną chwilę pomosty są za szerokie ale budka trzyma wymiar. Więc aby brak zwężenia pomostów nie rzucał się w oczy, poszerzona zostanie budka, aby i ona była za szeroka w stosunku do oryginału?
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
188 0 0
#95
Pomosty się zwężają, ale w inny sposób. Dobrze widać to np. na zdjęciu Adriana Kulika zamieszonym tu: http://rail.phototrans.eu/14,41543,0,FabLok_D_h2_Px48_1730.html. Albo na rysunku w książce wskazanej przez Dobrzyna na początku wątku. ;)
Ale nie wiem, czy jednak nie lepiej zostawić je bez zmian, bo poszerzenie budki sprawi, że nie dość, że jej szerokość nie będzie zgodna z oryginałem, to również proporcje będą niewłaściwe.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.991 32 2
#96
Marcin dzięki za to zdjęcie, miałem w myślach to zwężenie ale w trakcie pracy jakoś to zniekształciłem ale dobrze że mnie nakierowałeś na właściowy profil. Myślę że zrobię tak jak pokazałeś, budka jest nieco poszerzona ale tylko i 0,6 mm z każdej strony co nie wpłynie na proporcje a takie zwężenie będzie widoczne i pasujące, tak sądzę.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
J
Wąskotorówka 14
Wąskotorówka 19
Wąskotorówka 3
Wąskotorówka 5
Wąskotorówka 50

Podobne wątki