• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Przystanek osobowy „Kosiorki”

SlyBird_95

Nowy użytkownik
Reakcje
31 0 0
#1
Witam wszystkich!

W raz z szanownym kolegą z klubu PGMK postanowiliśmy stworzyć własny kawałek kolejowego szlaku. Aby nie było zbyt prosto jak na pierwsze tego typu przedsięwzięcie zdecydowaliśmy się na budowę przystanku osobowego na łuku. Decyzję podjedliśmy po rozmowach z bardziej doświadczonymi kolegami, którzy wskazali czego najbardziej brakuje, podczas ustawiania makiet na imprezach. Całość składać się będzie z 8 skrzynek. Sześć tworzy łuk o promieniu 3 metrów i kącie 90°, a dwie pozostałe to proste skrzynki znajdujące się na każdym końcu. Skrzynki kupiliśmy gotowe, aby nie stracić zapału do pracy już na etapie stolarki, która zawsze jest najbardziej mozolna i każde niedociągnięcia na tym etapie powodują nawarstwianie się dalszych problemów.

1759858008590.png


Skąd nazwa Kosiorki?
Przystanek osobowy Kosiorki jest zlokalizowany na linii kolejowej nr 2 pomiędzy Siedlcami a Łukowem, przy miejscowości Borki-Kosiorki. To z niego często jako nastolatek jeździłem do szkoły w Siedlcach i w dalsze podróże, gdyż zlokalizowany jest niedaleko mojego rodzinnego domu. Nie jest on wykonany na łuku, ale nie tworzymy wiernej repliki.

1759858207295.png

1759858325455.png
1759858374164.png


Epoka będzie współczesna. Tory na podkładach betonowych od Roco oraz słupy trakcyjne, ale bez drutów.
Kusi mnie jeszcze wstawienie dawnego domku dróżnika jaki jeszcze jakiś czas temu stał przy peronie 1. Dawniej pracował w nim mój dziadek i sam spędziłem tam trochę czasu jako dziecko.
Sam budynek widoczny jest jeszcze w 2013 roku na zdjęciach ze Sreet View.
1759858778290.png


Taki plan, czas na budowę.
Budowa rozpoczęła się od złożenia i sklejenia dostarczonych skrzynek. Zamówienie przyszło bardzo szybko, więc było co robić.

1759859138548.png

1759859301439.png


Następnie przyszedł czas na perony. Musieliśmy zaadaptować skrzynki i umiejscowić krawędzie peronów tak, aby ich ustawienie nie powodowały kolizji z taborem. Tu z pomocą przyszedł kolega z forum „Sytzmer" z wątkiem budowy Przystanku osobowego „Warszawa Wyczółki" oraz kolega z pracy Mikhail, który udostępnił laser do cięcia sklejki.
Projektowanie, wycinanie, przystawienie, poprawki itd... Na szczęście poszło to szybko.

1759860001056.png
1759860037852.png


Po wstępnych przymiarkach i pierwszych szpachlowaniach już można sobie wyobrazić jak to będzie wyglądać.

1759860356736.png

1759860389647.png
1759860512509.png


Obecnie to wszystko, budowa idzie dalej. Kolejnym etapem będzie oczywiście szpachla i szpachla :) Wklejanie torów i dopiero później po dokładnym sprawdzeniu z różnym rodzajem taboru wklejenie peronów. W miarę możliwości będę przedstawiał tutaj postęp przy pracach. Jako, że jest to nasza pierwsza makieta modułowa prosiłbym o wyrozumiałość przy błędach. Sami obecnie się na niej uczymy jak poprawnie wykonywać moduły. Pozdrawiam wszystkich czytających :)
Siemka! :)
 

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.899 4 0
#2
Świetny projekt się zapowiada!
Mógłbyś coś więcej napisać laserze, co to za model i jak grubą sklejkę da radę wyciąć w sensownym czasie? :)
 
OP
OP
SlyBird_95

SlyBird_95

Nowy użytkownik
Reakcje
31 0 0
#3
Laser jest to jeden z tańszych
LONGER RAY5 20W
Może ciąć sklejkę do 8 -10 mm, ale dwa, trzy razy musi przejść. Zależy czy sklejka jest do lasera, czy zwykła i od jej poziomu wilgotności.
Ja robiłem wszystko na sklejce 3 mm z prędkością 160mm/min. Szybciej jest wyciąć coś 3 razy na sklejce 3 mm i później to skleić w 9mm niż wycinać od razu na grubszym arkuszu.
1759903097984.png
 

DannyK

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#8
Jedno pytanie wybacz ze takie, na tabliczce jest nazwisko takie jakie nosił ŚP. Mirek Kudrycki, przypadek.
To akurat nie jest przypadek. Mirek był moim ojcem. Większym przypadkiem było to że po jego śmierci tu trafiłem i poznałem fajnych ludzi z super pasją. Kolej zawsze była w domu czy to za sprawą dziadka maszynisty czy ojca który też ponad 10 lat przepracował w PKP ale mam wrażenie że nigdy nie była tak blisko. Pozdrawiam
 
OP
OP
SlyBird_95

SlyBird_95

Nowy użytkownik
Reakcje
31 0 0
#9
Projekt zapowiada się fantastycznie, mega kibicuję!

Modlę się o to, byście zdecydowali się na przechyłkę, nie będziecie żałować o_Oo_Oo_O
Jeszcze pomyślę nad przechyłką. Można wstawić kawałek sklejki z jednej strony podkładów, ale nie więcej niż 1-2 mm.
Nie chce też przekombinować, bo najlepiej byłoby zerwać ten podkład ze sklejki pod szynami i podłożyć coś pod niego jego, tak aby powierzchnia klejenia szyn była pod tym kątem jako całość.
Albo już na tej sklejce wkleić kawałeczek z jednej strony tej wstawki i resztę podszpachlować.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.611 454 99
#10
Jeszcze pomyślę nad przechyłką. Można wstawić kawałek sklejki z jednej strony podkładów, ale nie więcej niż 1-2 mm.
Powinna być obowiązkowo jeśli ma to odpowiadać realiom. Znawcy mawiają, że przechyłka 1mm w torze modelowym H0 jest już widoczna gołym okiem. a na zdjęciach tym bardziej. Nie wiem jaka to ma być linia kolejowa, ale cos mi świta, że wielkość przechyłki jest regulowana przepisami i zależy od "prędkości szlakowej" dla danej linii kolejowej.
 

Sytzmer

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
638 0 0
#11
Zrobienie przechyłki jest prostsze niż się wydaje. A oto moja instrukcja:
Skołować pasek balsy o wysokości od 1 do 2 mm (stała na całej długości, po prostu wybrać jedną)*.
Przykleić go tak, aby podnosił tor mniej więcej na wysokości wyższej szyny dla 1mm, albo na wysokości końca podkładu dla 2mm (są różne szkoły).
Początek rampy przechyłki (czyli od zera do maks wychylenia) zaczął bym w połowie pierwszej prostej skrzynki, a skończył (pełna przechyłka) w najpóźniej w połowie pierwszej łukowej skrzynki (analogicznie po drugiej stronie modułu).
Samą rampę ja robiłem z pasków kartonowych, które po kolei naklejałem, aż osiągnąłem ładny profil przejściowy.
Jeżeli szkoda nam tłucznia, można zaszpachlować pustą przestrzeń która pojawi się razem z przyklejeniem listewki, wtedy mamy ładną, jednolitą powierzchnię przechyłki do której ładnie się kleją tory.

Może mój sposób nie jest jedyny, nawet niekoniecznie najlepszy, ale na pewno działa i jest dość prosty.


*Maksymalna wysokość przechyłki na PKP PLK wynosi 150mm (podniesienie jednej szyny względem drugiej), czyli w skali będzie to koło 1,7 między szynami, Albo 2,3mm podniesienia końca podkładu względem początku po drugiej stronie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.344 602 30
#13
cos mi świta, że wielkość przechyłki jest regulowana przepisami i zależy od "prędkości szlakowej" dla danej linii kolejowej
Coś świta, ale tylko częściowo. Przechyłka zależy od dwóch czynników: prędkości i promienia łuku, z uwzględnieniem dopuszczalnego niezrównoważonego przyspieszenia dośrodkowego..
Maksymalna wysokość przechyłki na PKP PLK wynosi 150mm
To akurat się zgadza, ale warto dodać, że na odcinku przy peronie przechyłka nie powinna być większa niż 110 mm. A minimalna wartość to 20 mm, wyliczoną wartość przechyłki zaokrągla się do 5 mm. Tzw. rampę przechyłkową (zmiana przechyłki od 0 do wartości maksymalnej) wykonuje się na długości krzywej przejściowej, czyli odcinka toru, na którym promień łuku stopniowo maleje od nieskończoności (tor prosty) do założonej wartości promienia danego łuku.
 

Podobne wątki