• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Prosta makieta 2,7 x 1,3 m

OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#61
Jestem przed złożeniem zamówienia na ostatnią partię torów. Zastanawiam się nad wkrętami do torów Piko 55298, sensowne jest takie mocowanie torów do płyty makiety ? (Pod tory oczywiście pójdzie korek)
 
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#63
Planuję scenerię zimową, więc wkrętów nie będzie widać. Chodzi mi o to, czy wkręty coś złapią przy 4 mm grubości warstwy korka. Płyta to OSB.
 
Reakcje
0 0 0
#64
MaRoco napisał(a):
Planuję scenerię zimową, więc wkrętów nie będzie widać. Chodzi mi o to, czy wkręty coś złapią przy 4 mm grubości warstwy korka. Płyta to OSB.
Jeśli to będzie stacjonarna makieta (nie moduł) z już na 100% ustalonym układem torów, to proponuję zrobić jak Kolega Paparazzi sugeruje - kleić do podłoża ;)
Wkręty jak już się uprzesz to do korka na pewno złapią i pewnie do płyty też ale będziesz chyba musiał nawiercać? Ja bym odpuścił te sobie wkręty ;)
 
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#65
Pooglądałem sobie tory Piko i w porównaniu do Geoline wyszło, że do moich celów (makieta zimowa) bardziej nadają się te drugie.
Dzięki uprzejmości kolegi z forum stałem się posiadaczem torów Roco w ilości wystarczającej do zrobienia mini-makiety zgodnie z planem na załączonym rysunku.
Będzie to, jak widać, prosta ujeżdżalnia dla taboru składająca się z owalu z bocznicą, z możliwością puszczenia składu po drugim zewnętrznym owalu (po torach wzdłuż ścian pomieszczenia).

Poddaję mój najnowszy planik pod ocenę i krytykę.

I jeszcze pytanko: jakie sygnalizatory świetlne powinny stać w miejscach oznaczonych iksami ?

PS. Zbędny mi w tym momencie stał się zestaw torów Piko A-Gleis, jak ktoś jest zainteresowany - zapraszam do działu Giełda.
 

Załączniki

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
62 0 0
#66
Na pewno brakuje Ci drugiej pary rozjazdów do opuszczenia kółka - póki co jest możliwość wyjazdu tylko w jednym kierunku.
 
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#67
Tak - zdaję sobie z tego sprawę. Tak już raczej zostanie - mam 5 rozjazdów i nie chcę w tą makietę inwestować następnych znacznych środków. Założenie, jak pisałem, jest takie, że ma to być ujeżdżalnia dla taboru bez jakiś specjalnych ambicji, nazwijmy to, "manewrowych".
Traktuję ten plan jako wprawkę przed bardziej skomplikowanymi projektami.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#68
Ciekawe :D
Niestety nie znam dokładnych planów. Ale przedstawie moje pomysły: :p

Plan 1
stacja węzłowa na górze, bocznica
możliwość wjazdu i wyjazdu z i na koło

Plan 2
stacja węzłowa i posterunek odgałęźny i bocznica
też możliwość wjazdu i wyjazdu na i z koła, kawałek wspólny

Mamy wtedy do czynienia z fajną stacją, możliwość wjeżdżania wyjeżdżania....

Nie wiem jakie plany na przyszłość, czy wzdłóż ścian też jakaś stacja?
Fajnie że robisz zime :D , zobaczymy co z tego będzie ;)
 

Załączniki

OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#69
Dzięki za propozycje Paparazzi, ale Twoje plany nie podobają mi się za bardzo.
Na "południowej" stronie makiety znajduje się operator, stąd narysowałem tam budynek stacyjny i perony. Jakie tam mogą być sygnalizatory ? Z 3 światłami czy 2 ?
Na Twoich planach na dole nic nie ma - słabo to wygląda pod kątem atrakcyjności dla obserwatora.

Przy wyjeździe w prawym górnym rogu będzie dołączony moduł z przystankiem osobowym na 1-torowym szlaku i to wszystko, jeżeli o chodzi o stacje czy budynki.

Sam jestem ciekaw jak mi ta zima wyjdzie.
 

Załączniki

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#70
Zależy :p
teoretycznie mogą być dwu, trzy, a nawet cztero komorowe a nawet w drastycznych niespotykanych przypadkach nawet pięcio ;)
zależy od założeń, gdyż to schemat bardzo uproszczony więc nie da się jasno określić. Według zasad na kolei powinno to wyglądać zupełnie inaczej, więc można dojść do najróżniejszych wniosków. ;)

Idąc na tak dalekie uproszczenia możesz sobie wybrać jakie chcesz :D

A i jeszcze jedno.
Jak zauważyłeś masz teraz do czynienia z zabawkowym tortem stąd dowolność sygnalizacji. Jak chcesz mieć po kolejowemu to zamień wyjazdowe na wjazdowe. Wjazdowe muszą być zawsze, a wyjazdowe niekoniecznie. Bedziesz miał wtedy znamiona prawdziwej stacji :idea:
 
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#71
Zapomnijmy na chwilę o reszcie układu torowego.
Aha - wjazdowe powiadasz, czyli w innych miejscach niż moje iksy, czyli mniej atrakcyjne, bo widoczne od tyłu, chyba że zmienimy punkt patrzenia na np. z boku.
2-komorowe czerwono-zielone ?
(Wiem, że ta makietka niewiele ma wspólnego z prawdziwą koleją)
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#72
tak czerwone i zielone, przy wyjazdowych. Żeby mieć więcej frajdy, reailizm i chyba też tak będzie ładniej, to zastosowanie 3-komorowych semaforów wjazdowych (pomarańczowe, czerwone, pomarańczowe), ew. jeśli promień łuku zwrotnicy jest równy lub większy niż promień łuku na szlaku to tylko czerwone i pomarańczowe. możliwość wyświetlenia sygnałów:
Sygnał S1: STOP
Sygnał S5: Jazda z największą dozwoloną prędkością w odstępie osłoniętym tym semaforem, a na następnym semaforze sygnał S1 "STOP".
(jak 3 komory)Sygnał S13: Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h w odstępie osłoniętym tym semaforem, a na następnym semaforze sygnał S1 "STOP".
Tylko mamy wtedy do czynienia z odjazdami na sygnały ręczne.
Sygnał zastępczy Sz - pominięty

Oczywiście to jest nada sytuacja karykaturalna nie mająca miejsca w rzeczywistości i dość skomplikowana poprzez swoją prostotę... Możesz zastosować tylko wyjazdowe, albo inne cuda, możesz wogóle pominąć, zobaczymy jak się inni wypowiedzą. To jest tort więc wlno w sumie wszystko :D

Jeszcze ciekawa propozycja :idea:
Może semafory kształtowe wjazdowe? dość realnie i całkiem prawdziwie i ciekawie by to wyglądało, (dużo takich sytuacji w rzeczywistości) jak chcesz pokombinować Semafor wjazdowy do montażu najlepszy na Twoją stację:
http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?cPath=2131_17_172_170&products_id=47396
Jako napęd może silniczki do zamka centralnego było o tym tu http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=1&t=333
 
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#73
Na stronie http://semafor.prv.pl/ znalazłem mijankę Biały Bór. Takie sytuacje jak na mojej makietce występują więc w rzeczywistości.
Mam prośbę: nie potrafię rozgryźć jakie kolory mają światła semaforów (czy raczej wskaźników) na skopiowanym z tej strony schemacie mijanki (proszę zignorować bocznice ładunkowe, których u mnie na makietce nie ma).
 

Załączniki

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#74
Powiem tyle, to nie jest zwykła mijanka, trafiłeś na specyficzną.:p
No więc od początku.
Na jednotorowych liniach z niewielkim natężeniem ruchu zastosowano mijanki samoczynne. Drogi przebiegu dla pociągów na mijankach układane są samoczynnie przez urządzenia, a maszyniści dostają zezwolenia na dalszą jazdę drogą radiową od odcinkowego dyżurnego ruchu nadzorującego sytuację na całym odcinku.
Stacja Biały Bór to stacja na lini Szczecinek - Słupsk, w całej Polsce jest tylko 8 takich mijanek. :D
Jak to działa?
Mijanki posiadają 2 semafory wjazdowe oraz 2 wyjazdowe. Ruch odbywa się zawsze po prawym torze patrząc w kierunku jazdy, z prędkością nie większą niż 40 km/h. Normalnie zwrotnice ustawione są na wyjazd z mijank. Podczas dojazdu pociągu do mijaneki zwrotnica automatycznie nastawiana jest na wjazd na tor prawy. Zwrotnica wraca do położenia zasadniczego po wjeździe pociągu na tor mijanki.
A o tym itd. tutaj: http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk_kapsch.php :ROFL:
mijanka.gif
 
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#75
Dzięki !, na Ciebie zawsze mogę liczyć Paparazzi.
Czyli wg ostatniego rysunku: zapalane są tylko światła czerwone oraz białe (na semaforach wjazdowych i jednym wyjazdowym od razu ze wskazaniem położenia zwrotnicy) w odpowiednich sytuacjach. Ten opis z Beskidzkiej Strony Kolejowej właściwie wszystko wyjaśnia.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#76
Raczej takiego rozwiązania nie polecam na makietę, choć ja wiem... pewnie uczyniłoby ją naprawdę ciekawą i wyjątkową. ;)
Rzadko można spotkać takie mijanki, na zaledwie 3 liniach, tylko w czasach współczesnych. Poza tym nie ma w ofercie takich semaforów, chyba że u Kluby na specjalne zamówienie, i trochę przerabiania. Sam nie jestem znawcą, kiedyś to znalazłem na tej stronie i mnie zaintrygowało :podstepny:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.856 525 30
#78
Brawo Paparazzi! Ciekaw jestem, jak wielu kolegów na forum to odgadło? Te trzy systemy zostały wprowadzone na PKP w latach 1990-tych.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 18
B
Planuję 14
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki