• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Prosta makieta 2,7 x 1,3 m

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.219 51 6
#21
MaRoco napisał(a):
3 przelotowe tory wyglądałyby jakoś tak (załącznik). Chciałbym zachować jednak podział, że ostatni zaznaczony na zielono peron pełniłby funkcję awaryjnego, czy też towarowego lub "służbowego".
ja bym sobie odpuścił ten trzeci "służbowy" peron !
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#22
Rozjazdy są średnio dobrze rozstawione. Wyobraź sobie że jepociągiem z prawego górnego rogu po torze właściwym czyli tym po prawej... i masz możliwość wjechania i wyjechania tylko na jeden tor stacyjny a z przeciwnego kierunku zaś możesz wjechać i wyjechać na wszystkie tory. :p



Coś takiego byłoby oki, tor boczny do magazynu na stacji --> opcjonalnie
Tu widać masz większe możliwości. A i wystarczy że Twój peron będzie miał 2krawędzie więc jeden peron wyspowy na środku, 2 jednokrawędziowe albo jak tam sobie już planujesz :D
 

Załączniki

OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#23
A więc kolejne zmiany: będą 2 perony, tor 3 będzie odstawczym dla potrzeb placu przeładunkowego.
Jeśli dobrze rozumiem: "właściwy" tor to ten po prawej stronie patrząc w kierunku jazdy, wystarczy więc puścić po mojej makiecie ruch odwrotnie do kierunku ruchu wskazówek zegara.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.741 52 5
#24
Są kraje, gdzie jeżdżą "odwrotnie", tzn lewy jest właściwy, a prawy w przeciwnym kierunku. Tak jest np w Szwajcarii.

To makieta domowa, więc możesz sobie jeździć jak chcesz :)

Z dodatkowego peronu nie musisz rezygnować pod warunkiem, że będzie miał jakikolwiek kontakt ze "światem zewnętrznym", jak przejazd przez tory, czy winda towarowa.
Choć w V epoce już takie perony po prostu są. Nie służą już prawie niczemu.
 
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#25
Na prawdę mogę jeździć jak chcę ? to ekstra ;)
Tor trzeci będzie bez peronu - to już postanowione. Nie ma sensu stacja z 3 peronami na takiej mini-makiecie.

Z innej beczki: nie mam jeszcze żadnego fajnego składu osobowego. Przymierzam się do takiego zestawiku DB (zał.).
Loka już mam, wagony to Silberling 2 kl. oraz Silberling 1/2 kl., czyli Piko 57657 i 57658 z serii Expert.
Jakieś opinie na ich temat ? Warto to kupić ?
Coś podobnego wjeżdża na stację pod koniec filmiku na youtube, który wcześniej podlinkowałem.
Czy do mojej mini-makiety będzie to pasowało ? Wagony te mają 303 mm długości. Przymierzałem się już do krótszych Rekowagenów, lecz są droższe i trzeba by ich co najmniej 3.
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.741 52 5
#26
Uważam, że taki składzik jest w sam raz. Reko były w IV i V epoce (DB i DR).
To obecne DB AG, czyli V i VI epoka. Dobrze, jakbyś resztę miał też w tej samej epoce, żeby się komponowało.
:)

Silberlingi są chyba srebrne, ale też kursowały w IV i V epoce. Gdzieniegdzie i dziś kursują.
 
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#27
Zamieszczam aktualną wersję planu.

Czy mógłbym prosić któregoś z kolegów o propozycję rozmieszczenia sygnalizatorów ? Tak jak pisałem, makietka będzie umiejscowiona w DDR w IV epoce, nie wiem czy to coś zmienia. Ruch odbywa się odwrotnie do kierunku ruchu wskazówek zegara. Może też być sygnalizacja wg polskich standardów.

Zrezygnowałem z czerwonych Silberlingów - to raczej V epoka.

Liczę na wszelkie uwagi, także krytyczne.
 

Załączniki

  • 32,8 KB Wyświetleń: 350

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.741 52 5
#28
Eeeee, no super układzik i ten odcinek paradny piękny :) Prostota jest wygodą :)

Z silberlingów nie musisz rezygnować. Toż jeździły w IV epoce, choć w DB tylko.
A Ty chcesz DR, co nie przeszkadza, bo w na początku V epoki tabor się mieszał tuż przed połączeniem w DB AG.
 
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#29
Ten odcinek paradny to będzie za plecami operatora - choć może kiedyś pokuszę się o jakiś fajny most.

Silberlingi w kolorze czerwonym były chyba od 1996 roku, a srebrne z epoki IV, którą zbieram, mi się nie podobają. Ale przemyślę jeszcze kwestię - jak nie znajdę jakiegoś fajnego składu typowego dla IV epoki DR.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#30
Ja mam jeszcze drobną uwagę

Jak zapewne widać różnica jest nie wielka. choć w rzeczywistości problem ten zdecydowanie dużo większy... Przyjmijmy że owa stacja na linii dwutorowej posiada 2 tory główne zasadnicze gdzie przyjmowane są pociągi i gdzie znajdują się perony. Dodatkowo dobudowano tor dodatkowy tylko i wyłącznie dla pociągów towarowych, aby mogły zostać wyminięte przez pociągi pasażerskie. Twój plan stawia fundamentalny problem. Pociągi mogą być wymijane właściwie w tylko jednym kierunku. Raczej nie budowano przejść zwrotnicowych bez sensu... To sprawi masę kłopotów nawet podczas zabawy na torcie. Takie stacje miały zazwyczaj 2 tory główne zasadnicze jednokierunkowe i pewną liczbę torów dodatkowych. (stąd przerywanymi strzałkami tzw "jada pod prąd") W przypadku gdy zastosujemy sygnalizację to będzie to wyglądało w niewielkim stopniu karykaturalnie. Możesz później żałować tego ograniczenia.

Wariant z moją wcześniejszą propozycją wyglądu stacji

Sygnalizacja kształtowa czy świetlna :?:
 

Załączniki

  • 37,3 KB Wyświetleń: 307
  • 26,2 KB Wyświetleń: 309
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#31
Przemyślę to co napisałeś. Aktualny plan maksymalizuje długośc 3 torów na stacji, ale rozważę to jeszcze.
Sygnalizacja świetlna - wariant minimalistyczny ;-)
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#32
Może i maksymalizuje ale kosztem dużego ustępstwa... Te parę centymetrów a dwukierunkowy tor...
Mam kompromis :D
Proszę przesunięcie przejścia zwrotnicowego nieco wcześniej więc wydłużenie niewielkie torów stacyjnych które zostaną skrócone przy przebudowie prawego górnego rogu
 

Załączniki

  • 36,2 KB Wyświetleń: 264
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#33
OK Paparazzi, zrobiłem to samo, tylko że przejście na wjeździe jest na łuku, bo takie mam zakupione zwrotnice.
Aha, teraz ruch odbywa się zgodnie ze wskazówkami zegara, chociaż może być też odwrotnie. Faktycznie: możliwości manewrowe są znacznie większe. Dzięki !
Wydaje mi się, że budynek stacyjny przesunę na drugi koniec peronu, a nastawnia będzie przy "północnym" wjeżdzie. W sumie wyszła taka stacyjka "złamana na kolanie", żeby się zmieściła w kącie pokoju.
 

Załączniki

  • 37,6 KB Wyświetleń: 252

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#34
Nastawnie to jedna większa (tzw. dysponująca) i jedna mniejsza (tzw. wykonawcza) przy głowicach stacyjnych. Musisz dać je w miarę równolegle do torów ;)

Mogą być problemy z obsługą bocznicy, może przenieś ją tak jak w pierwotnym założeniu na szlak

Heh stacja zajmuje teraz ponad połowę makiety :LOL:
 
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#35
Gdzieś na forum czytałem, że może być 1 nastawnia przy wjeździe na stację. Tak też ją umieściłem (należy pamiętać, że to wszystko jest tylko schematem ideowym - jedynie tory są w skali).
Szlak już się właściwie skończył, nie ma raczej sensownego miejsca na żaden zakład, pozostają tylko bocznice w obrębie stacji po jej wydłużeniu.
Może to nie wynika wprost z planiku, ale moja makietka będzie miała kształt podkowy z miescem dla operatora pośrodku. Ramiona "podkowy" będą połączone "mostem".
A propos "budynku stacyjnego" - to może za dużo powiedziane - myślę o czymś takim (zdjęcie ze strony http://www.altmarkdampf.de)
 

Załączniki

  • 117,7 KB Wyświetleń: 247

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#36
Prosze wyszło mi coś takiego tyle że z przesuniętą bocznicą :D
Masz też dokładny opis nieco zacytowany ;)
Jest to typowa mała stacja na linii dwutorowej, obsługująca najczęściej lokalny ruch pasażerski oraz ruch towarowy. Na stacji tej można przepuszczać pociągi bez zatrzymania po torach głównych zasadniczych nr 1 i 2, przyjmować pociągi pasażerskie z zatrzymaniem na torze nr 1 i 2, oraz przyjmować pociągi towarowe z obydwu kierunków na tor nr 3 w celu wyprzedzenia przez pociąg pasażerski. Na tor nr 3 są również przyjmowane pociągi towarowe zbiorowe obsługujące punkty ładunkowe na linii. (czyli np. Twoja bocznica szlakowa) Tory stacyjne główne zasadnicze nr 1 i 2 są jednokierunkowe
Przyjmując założenie, że stacja ma posiadać dwie nastawnie (jedna z nich jest nastawnią dysponującą, druga nastawnią wykonawczą) oraz ma mieć sygnalizację świetlną – determinujemy tym samym typ urządzeń srk, jakimi będą mechaniczne scentralizowane urządzenia srk z sygnalizacją świetlną.

W tak przyjętym układzie w większości przypadków nie stosuje się osobnych sygnalizatorów do jazd manewrowych, które prowadzone są na sygnały ręczne, podawane przez personel ruchowy z nastawni. Można jednak je zastosować, jeśli wymagają tego szczególne miejscowe warunki.

W tak przyjętym układzie torowym i osygnalizowaniu stacji jest możliwe przyjmowanie pociągów z torów niewłaściwych oraz wyprawianie pociągów ze stacji na tory niewłaściwe.

P.S. A o jeszcze jedno :p tak zaprojektowana sygnalizacja idzie na wiele ustępstw
 

Załączniki

  • 41,7 KB Wyświetleń: 247
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#37
Cytujesz PP ? Tak czy siak - dzięki.
Nie wiem czy zdecyduję na te wszystkie sygnalizatory, nie można zmniejszyć ich ilości ? Wyprawianie z budynku stacyjnego na rozkaz, ograniczenie tylko do jednego kierunku ruchu ? Np. na zdjęciu powyżej: skąd maszynista wie, że ma się zatrzymać, przecież nie ma tam żadnego sygnalizatora.
Ja chciałem tylko pojeździć a nie zastanawiać się, jakie światełko zapalić ;-)

Tam gdzie zaznaczyłeś na zielono bocznicę to akurat będzie przyczółek mostu oraz możliwe że wjazd do tunelu. Bocznica tylko tam gdzie jest albo wcale.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#38
Częściowo tak :D
Możesz pominąć tarcze ostrzegawcze, a ta bocznica troche komplikuje...
reszty już raczej nie, zobaczymy
Może tak: Zyskasz dość długą bocznice :p
 

Załączniki

OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#39
Nie bardzo - mam w zestawie zwrotnicę prawą WR.
To musi być coś w obrębie stacji, najlepiej tam gdzie zaznaczyłem, tam jest miejsce.
Na zachodnim przyczólku mostu będzie "krajobraz", góra, las, itp.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 18
B
Planuję 14
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki