• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Prosta makieta 2,7 x 1,3 m

Reakcje
0 0 0
#1
To mój pierwszy post na forum, więc witam wszystkich serdecznie. Chciałbym zbudować prostą makietę 270 na 130 cm.
W programie SCARM machnąłem wstępny szkic. Tory to Piko A-Gleis, minimalne łuki R2.
Jak widać jest to szlak dwutorowy "w kółko", z małą stacją i bocznicą na dole oraz drugą bocznicą wewnątrz owalu. Aby maksymalnie wydłużyć perony przeniosłem zwrotnice na łuk i w związku z tym pierwsze pytanie:
Czy nie będzie tam za ciasno i składy będą się mogły swobodnie mijać ? Chodzi o zawężenie, które powodują równoległe łuki R2 przy wejściu w połączone ze sobą rozjazdy łukowe.
Druga sprawa: napędy podmakietowe planuję użyć Conrada. Czy konieczne jest polaryzowanie krzyżownic przy rozjazdach Piko ? Chciałbym uniknąć kompikacji z tym związanych, a z tego co patrzyłem, są napędy także bez polaryzacji.

Bardzo liczę na Wasze porady, opinie, czy też propozycje zmian.
 

Załączniki

  • 44,4 KB Wyświetleń: 970

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.709 51 5
#2
Witaj na forum :)

Widzę, że czytasz forum ze zrozumieniem. Mam wobec tego pytanka do projektu.
Co zamierzasz zapodać na tej makiecie? Jakie funkcje będą pełnić te bocznice(środkowa i dolna)?
 
OP
OP
MaRoco
Reakcje
0 0 0
#3
Witaj Kris.
Co do funkcji bocznic - tego jeszcze nie wiem. Może pojawią się propozycje, co tam może się znajdować ?
Ta bocznica w owalu to będzie pewnie jakiś zakład: tartak, kamieniołom, itp.
Zapomniałem napisać, że sterowanie lokami będzie cyfrowe Roco, max 2-3 składy.
Aha - epoka IV/V, mam już spalinowozy BR 112 kolei DR i BR 218 DB z zestawów startowych odpowiednio Roco i Piko. Parowozów nie przewiduję.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
330 2 0
#7
MaRoco napisał(a):
Czy nie będzie tam za ciasno i składy będą się mogły swobodnie mijać ? Chodzi o zawężenie, które powodują równoległe łuki R2 przy wejściu w połączone ze sobą rozjazdy łukowe.
Nie sądzę na projekcie wszystko ok. :)
Ja bym te dwa dolne rozjazdy do torów bocznych zamienił na dodatkowy tor na stacji. Mógłbyś puścić wtedy te 3 pociągi, ewentualnie pokusiłbym się o jeszcze jeden rozjazd do jakiegoś magazynu i peron oczywiście :p

Od razu wyjaśniam w torach Piko i przy użyciu standardowych sprzęgów występujących zazwyczaj naturalnie w kupowanym taborze nie ma niebezpieczeństwa zazderzakowania się taboru więc na ma potrzeby stosowania wstawek prostych przy odwrotnych łukach, dzięki czemu oszczędzamy dużo miejsca 8)
 

Załączniki

  • 45,8 KB Wyświetleń: 736

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.709 51 5
#8
Paparazzi97, Ty i te Twoje pomysły :) Nie mówię, że są całkiem złe, ale wynikają ewidentnie z Twojego wieku i braku doświadczenia. Totalna fantazja :)

Tu masz pomysł dobry, ale. Żeby był całkiem sensowny, dałbym te "zielone tory" do środka, a na łukach wstawił po obu bokach krótkie tory proste - uzupełniające. Np. G119
Paparazzi, gdzie tam na dole dasz magazyn ? W powietrzu? :)

MaRoco, jak będę miał więcej czasu, to spróbuję w Scarmie pokazać Ci ze 2 projekty, które mogą Ci się spodobać.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
330 2 0
#9
To była taka luźna propozycja żeby na stacji był chociaż jeden tor dodatkowy gdzie by można było przyjąć jakiś pociąg. :) A to czy jest u góry czy na dole ma niewielkie znaczenie. :p Poza tym dałem na dole ze względu na przejścia zwrotnicowe, które w przypadku gdy tor dodatkowy jest u góry należałoby odwrócić (tak jak na rysunku, magazyn pominęty:p )
 

Załączniki

  • 44,8 KB Wyświetleń: 655

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.709 51 5
#10
Paparazzi, nie czytasz dokładnie i ze zrozumieniem. Napisałem do środka, nie do góry.

Poniżej planik sklecony na szybko. Moja propozycja. Nie opisywałem, ale chyba "prostokąciki" są sugestywne, co do ich przeznaczenia.
 

Załączniki

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.941 143 0
#11
Wjazd na prostokącik magazynowy, znajdujący się przy prostokąciku dworcowym, może być utrudniony w momencie zajęcia drugiego (tego z prawej) prostokącika magazynowego
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
330 2 0
#12
Mnie się wydaje że ów prostokącik blokujący wjazd do magazynu to lokomotywnia. Proponowałbym coś takiego, w Piko A-Gleis nie ma pojedyńczych rozjazdów krzyżowych więc dałbym tam zwykłego anglika DKW, Lokomotywnia może się wprawdzie tam nie zmieścić ale ostateczne decyzje zależą oczywiście od twórcy :D
 

Załączniki

OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Dzięki za propozycje. Od Paparazziego wziąłem zmieniony układ rozjazdów na łukach. Tak mi się bardziej podoba.
Kris: tak jak pisał Misiek - trochę za ciasno po prawej stronie stacji. Z drugiej strony Twoja propozycja narzuca przeznaczenie budynków, czego ja nie mam. Wrzucam to co mam obecnie w załączniku.
Ciągle waham się jakie przeznaczenie będzie tej dolnej bocznicy. Może jakieś sensowne propozycje ?
Ważna informacja: obszar "placu boju" został ograniczony do 2.5 na 1.25 m, taką mam płytę na makietę.
Chyba pozostanę przy 2 torach z peronami, to będzie raczej przystanek osobowy z bocznicą towarową i bez "szopy" na lokomotywę. Chociaż możliwość puszczenia 3 składów jest kusząca.
Otoczenie leśne, mało budynków, na rysunku zaznaczyłem drogę asfaltową. Oczywiście wszystko to jest na razie "schematem ideowym" - rozmieszczenie poszczególnych elementów jeszcze się pewnie nieraz zmieni, także na etapie budowy.

Paparazzi 97 napisał(a):
w torach Piko i przy użyciu standardowych sprzęgów występujących zazwyczaj naturalnie w kupowanym taborze nie ma niebezpieczeństwa zazderzakowania się taboru
A co jeżeli będę chciał użyć innych sprzęgów ? Te standardowe nie za bardzo mi się podobają.
Właśnie: jakie są bardziej realistyczne sprzęgi - łatwo dostępne i bez problemów z wymianą ?
 

Załączniki

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
330 2 0
#14
MaRoco napisał(a):
Ciągle waham się jakie przeznaczenie będzie tej dolnej bocznicy. Może jakieś sensowne propozycje ?
np.: browar, tartak, magazyny np. zakładu przetwórstwa owoców, fabryki np. mebli, , kopalnia węgla brunatnego, zakład tekstylny, huta stali, przetwórnia ryb, zakłady chemiczne, mleczarnia, wytwórnia serów, papiernia, rafineria, elektrownia, możliwości jest duuużo
Choć przy stacji proponowałbym zwykły magazyn i rampę czołowo-boczną, ewentualnie jakaś waga wagonowa czy skrajnik itp.

Chyba pozostanę przy 2 torach z peronami, to będzie raczej przystanek osobowy z bocznicą towarową i bez "szopy" na lokomotywę. Chociaż możliwość puszczenia 3 składów jest kusząca.
Szkoda tego 3 toru bo jak przyjedzie pociąg z bocznicy u góry i będzie chciał podstawić wagony do tej bocznicy na dole i wykona oblot składu to wstrzyma cały ruch. Zawsze na tym 3cim torze możesz zatrzymać jakiś pociąg, przetrzymać wagony itp. Może ten plan Cie natchnie, nie konkretnie pod wymiary, proponuje go mocno ograniczyć, chodzi w nim głównie o pokaznie nieregularności makiety


Otoczenie leśne, mało budynków, na rysunku zaznaczyłem drogę asfaltową. Oczywiście wszystko to jest na razie "schematem ideowym" - rozmieszczenie poszczególnych elementów jeszcze się pewnie nieraz zmieni, także na etapie budowy.
Czyli bardzo fajnie :D

A co jeżeli będę chciał użyć innych sprzęgów ? Te standardowe nie za bardzo mi się podobają.
Właśnie: jakie są bardziej realistyczne sprzęgi - łatwo dostępne i bez problemów z wymianą ?
http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=11&t=5903
wszystko o sprzęgach, pogmeraj na forum dużo ciekawych informacji znajdziesz
 

Załączniki

OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
Ano widzisz - w dziale "Techniki modelarskie" jeszcze nie byłem, a trzeba.
Plan makiety jaki wrzuciłeś - bardzo fajny, ale na większą powierzchnię. Co to za zakład, ten w owalu, który potrzebuje 3 oddzielnych torów ?
U mnie to będzie coś bardziej kameralnego.
Ogólnie, z racji posiadanego taboru, chciałbym uchwycić chociaż trochę klimat takiego szlaku:
http://www.youtube.com/watch?v=c5FTqacy ... -29rybiJtN
chociaż u mnie to będzie szlak dwutorowy.
Zamiast tunelu spóbuję użyć odpowiednio wysokich drzew, aby miejscami "schować" szlak.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
330 2 0
#16
To tylko taki plan można tam dać dowolną ilość torów i dowolny zakład ;)
Szlak naprawdę klimatyczny 8) choć ja osobiście wolę jednotorówkę
Fajnie że zrobisz porządny las tego czego mi na makietach zawsze brakuje, choć myślę że jakiś mały tunel doda uroku ale już jak chcesz
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.709 51 5
#17
Mój planik, to tylko luźna propozycja. Misiek - racja, z prawej strony ciut za mało miejsca, ale jak pisałem, robiłem na szybko.

Paparazzi - rampa czołowo-boczna to dobry pomysł na dolną bocznicę, bo na magazyn tam niewiele miejsca. Chyba że malusi. Zresztą tam na dole wogóle mało miejsca.

Niemniej MaRoco, fajny planik i życzę powodzonka.
Służę pomocą i czekam na relację :)
 
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
3 przelotowe tory wyglądałyby jakoś tak (załącznik). Chciałbym zachować jednak podział, że ostatni zaznaczony na zielono peron pełniłby funkcję awaryjnego, czy też towarowego lub "służbowego".
 

Załączniki

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
330 2 0
#19
O i to jest właśnie coś takiego :D ekstra :p jednak przy takim założeniu odwróciłbym jednak te przejścia zwrotnicowe żeby było po kolejowemu :D Maiłbyś fajną prawdziwą stację i to właśnie jest to
rezygnujesz z magazynu? skoda by było... jeden tor powinien całkowicie wystarczyć
 
OP
OP
MaRoco

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#20
Nie, nie rezygnuję. Pokazałem tylko dolną połowę makiety.
Aktualna wersja projektu: przeniosłem zwrotnice "obwodnicy" na łuk, powstało miejsce na plac przeładunkowy w dolnej części makiety.
A teraz zwrotnice są nie po kolejowemu ?
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 18
B
Planuję 14
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki