• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie, kolejowe nabrzeża portowe - dawniej i dziś

marian

Aktywny użytkownik
eSeMka
Reakcje
6 0 0
Znalazłem kilka zdjęć na temat w albumie "GDYNIA" autorstwa państwa Marii i Andrzeja Szypowskich. Książka została wydana w roku 1975 przez wydawnictwo "Sport i turystyka" z Warszawy z okazji XXX-lecia PRL. Opisy w niej mają lekkie ideowe i propagandowe zadęcie. Jednakże fotografie bronią się same (przynajmniej te tutaj zamieszczone) i oddają klimat tamtych czasów. Niestety nie podano przy zdjęciach daty ich wykonania.

Fotografia nr 127 (numeracja zdjęć zgodna z numeracją w książce) - J.Uklejewski, CAF
Podobna, kolorowa fotografia z okładki czasopisma "MORZE" jest zamieszczona na forum. Jednakże porównanie zdjęć pokazuje, że nie jest to to samo zdjęcie. Prawdopodobnie zostały wykonane w serii zdjęć (statek i wagony są te same, inne są osoby i wózek z ładunkiem przejechał już kilka metrów). Ponieważ numer "MORZA" jest z marca 1970 zatem zdjęcie zostało wykonane około tej daty lub nieco wcześniej.
Gdynia foto 127.jpg



Fotografia nr 139 - J.Uklejewski, CAF
Nabrzeże Fińskie przechodzi łukiem w Nab. Polskie
Gdynia foto 139.jpg



Fotografia nr 153 - Z. Kosycarz
Niestety nie napisano do kogo popłynie nasza Stonka.
Gdynia foto 153.jpg



Fotografia nr 157 - J.Uklejewski, CAF
Gdynia foto 157.jpg



Fotografia nr 162 - Z. Kosycarz
Tym razem widok z Nab. Polskiego na Nab. Fińskie
Gdynia foto 162.jpg
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
381 3 0


Polskie nabrzeża kolejowe, hmm, niestety z kolejowych akcentów zostały tutaj tylko szyny - ale port sam w sobie jest użytkowany :) wrocławski port miejski - ujęcie na portową zabudowę tą współczesną jak i historyczną.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.182 38 4
7 lat mija od ostatniego wpisu... Początek roku ze złotą łopatą ;) Za dużo nie widać, ale taki oto motyw mi się wyszukał na FLICKR. Może kogoś zainteresuje, może będzie odniesieniem do wyszukania czegoś więcej. Pod hasłem "Gdynia" u tego użytkownika jest jeszcze kilka zdjęć z portów. Dosyć ciekawe jest foto z samochodami Skody, ale to nie ten temat.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.110 9 0
Ja się tylko zastanawiam gdzie wysyłaliśmy wagony pasażerskie za granicę budowy powojennej zwane trochę niefortunnie zwężakami.
Kolega ma bystry wzrok ... :) No ale samo zdjęcie jest super !!! Gdybym wiedział w którym roku zostało wykonane - byłoby łatwiej coś wywnioskować ... ;)

"Zwężaki" (jak ja nie cierpię tego określenia ;) ) były eksportowane do Albanii. No może nie był to "normalny" eksport, a pomoc/dar zaprzyjaźnionego narodu/kraju jakim była Polska i jej klasa robotnicza ... Oprócz nowych TKt-48 do Albanii pojechały też nowe wagony osobowe. Te były zbudowane w ostrowskich ZNTK-ach.

I tak w pierwszej partii do Albanii trafiło 5 wagonów typu 2A (23W/2) które były budowane w Ostrowie w latach 1952-55. Z kolei w roku 1959 zbudowano i przekazano kolejne dwa wagony typu 8A/1.

Jeśli zamieszczona fotka faktycznie ukazuje transport drogą morską wagonów do Albanii - to jest to pierwsze zdjęcie tych wagonów które widzę. Jeśli dwa widoczne wagony są jedynymi, to jest duże prawdopodobieństwo, że są to wagony 8A/1.
 
Ostatnio edytowane:

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.680 31 1
Jak przesuniesz fotki w lewo, w prawo, to statek Marchlewski ujęty jest na innym zdjęciu datowanym na 1966r.
Inne, podobne zdjęcia Dąbrowskiego, czy Kopernika też datowane podobnie: 1967, 1969.
Choć na prawo od zdjęcia w opisie jest podpis:
4039 AMN MARCHLEWSKI - IMO 5221013 Port Gdynia Zarzad portu Gdynia 1960. Ul. Rotterdamska 9 Polska
Może to będzie wskazówka.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
0 0 0
Mam wątpliwości dotyczące datowania w/w zdjęcia. Lata dwudzieste to nie są na pewno, bo jeszcze wtedy nie było skończone nabrzeże Indyjskie. A ponieważ na zdjęciu stoi na nim już gotowy elewator zbożowy (w głębi po lewej), to uwieczniona scenka musi być po 37 roku. Natomiast żuraw portowy na pierwszym planie jest raczej konstrukcją powojenną. Przed wojną na Nabrzeżu Polskim stały dźwigi takie jak te w głębi (nr 15 i 16) produkcji MAN'a. Opieram się na pracach pana Sławomira Kitowskiego. Jeśli ktoś dysponuje zdjęciami, które by to podważały, będę niezmiernie wdzięczny za ich udostępnienie.

Zdjęcie to nie może być też późniejsze niż z 47 roku, bo stojący przy nabrzeżu statek "Baltrover" przeszedł wtedy pod banderę grecką i zmienił nazwę na "Ionia".

Reasumując: Zgodnie z moją wiedzą, zdjęcie to pochodzi z lat 46-47

Zdjęcie jest przedwojenne, wykonane po 1934 roku. Zdjęcie wykonano z dźwigu nr 32, który to wraz z widocznym na zdjęciu dźwigiem nr 31 został wyprodukowany i zmontowany na nabrzeżu w 1934. Dźwigi te zostały tam postawione w celu obsługi najwyższych pięter chłodni po jej rozbudowie. Miały wysokość podnoszenia 37 metrów. Źródło informacji "Frontem do morza" Anna Orchowska Gdańsk 2023. Strona 70

Pozdrawiam serdecznie
 

Podobne wątki