• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pm36-1

Reakcje
53 0 0
Kolejne pytanie: co dokładnie mówi szyld firmy?

Interesują mnie również uchwyty na klapach z przodu. Pojawiają się dopiero po światowej wystawie. Potem linie zniknęły.
 

SD

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.560 3 0
A wygląda bardzo podobnie do paru komputerowych obrazków, jakie nawet na forum były wrzucane. Nie było mi znane ani jedno zdjęcie Pm36-1 od tyłu. Czy jest gdzieś dostępny lepszy skan tej fotografii?
Andrzeju, zerknij na stronę 12 i 13 tegoż wątku - nieco ponad dwa lata temu to samo zdjęcie zostało zamieszczone tutaj w dużo większej rozdzielczości.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.462 552 30
zerknij na stronę 12 i 13 tegoż wątku - nieco ponad dwa lata temu to samo zdjęcie zostało zamieszczone tutaj w dużo większej rozdzielczości.
Masz rację Sławku, nawet sam to zdjęcie komentowałem. Jak widać, dwa lata wystarczyły, żeby zapomnieć. Szkoda tylko, że to zdjęcie jest sfotografowane telefonem, w dodatku krzywo. Wprawdzie kolega @Groch poprawił na ile się dało, ale przydałby się porządny skan oryginału. Może jednak to stowarzyszenie z Chrzanowa zechciałoby to zdjęcie (a może i inne?) szerzej udostępnić?
 
Reakcje
53 0 0
Szkoda, że sam nie chciałem rozpoczynać dyskusji na temat autentyczności zdjęcia, które ukradłem z forum...
Moje pytanie dotyczące zdjęcia brzmiało: Czy linie i felgi nie są w tym samym kolorze, czyli białym?
Drugie pytanie: co dokładnie mówi szyld fabryki?

Myślę, że spróbuję odtworzyć ten stan w moim modelu. Tutaj zderzaki (Puffer) są najwyraźniej czarne.
Hansjörg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.112 6 0
Ta ultramaryna jest za bardzo fioletowa/ violet/, aż razi, jest fantazy, parowóz powinien wg mnie być w takim samym kolorze jak wagony Nordexpresu -(ultramaryna idąca w stronę ciemnego błękitu / dark blue/, a nie fioletu/ violet/).Bryła/forma otuliny parowozu i tendra bardzo dobra, ale nad kołami i wiązarami trzeba jeszcze popracować. Powodzenia!
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
486 1 0
Ta ultramaryna jest za bardzo fioletowa/ violet/, aż razi, jest fantazy, parowóz powinien wg mnie być w takim samym kolorze jak wagony Nordexpresu -(ultramaryna idąca w stronę ciemnego błękitu / dark blue/, a nie fioletu/ violet/).Bryła/forma otuliny parowozu i tendra bardzo dobra, ale nad kołami i wiązarami trzeba jeszcze popracować. Powodzenia!
Odcień błekitu na wagonach CIWL zbliżony jest do RAL5011.
 
Reakcje
53 0 0
Dziękuję za komentarze. Więc nie widzę tam fioletu, może to oświetlenie. Jest to ultramaryna RAL5002, która jest również stosowana w samochodach austriackich. RAL 5011 jest „stalowoniebieski” i znacznie ciemniejszy. Pytanie więc brzmi, czy lokomotywa rzeczywiście była tak ciemna.
Z wyrazami szacunku,
Hansjoerg
PS: Ale to zabawne, że teraz każdy wie, jaki był właściwy kolor ;)...
 
Ostatnio edytowane:

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
245 12 1
Krótkie podsumowanie:
1. Nie ma żadnej dostępnej kolorowej fotografii Pm36-1. Przed wrześniem 1939 r. ta technika była w Polsce niemal nieznana, sporadycznie i na zasadzie ciekawostki fotografowano krajobrazy i motywy ludowe. Kolej się do tej tematyki nie załapała. Być może Niemcy po zdobyciu parowozu wykonali jakieś slajdy (bo wtedy królowały materiały światłoczułe odwracalne), ale to tylko hipoteza, bo nigdy nie ukazały się w przestrzeni publicznej.
2. Fotografia w "Kolejowym Przysposobieniu Wojskowym" to zdjęcie czarno-białe, pokolorowane przez grafika. Stąd wzięły się wg mnie niebieskie koła. Grafik spytał reportera: Jaki kolor miał parowóz? Ten odpowiedział: Niebieski (lub granatowy). Grafik nie wdając się w szczegóły zrobił wszystko na niebiesko. Zasady malowania parowozów PKP nie przewidywały niebieskich kół.
3. Na podstawie fotografii czarno-białych nie da się stwierdzić kolorów oryginału, nawet przez porównanie z sąsiednimi obiektami. Nawet współczesne programy komputerowe tego nie wymyślą. Teraz panuje moda na kolorowanie starych zdjęć, ale trzeba zadać projektowany kolor na każdy element fotografii.
4. Od 1935 r. wagony spalinowe i później ezt dla węzła warszawskiego były malowane na kolor jasnogranatowy. Najprawdopodobniej wagony pociągu turystycznego i Pm36 pomalowano takim samym lakierem. Byłoby dziwne, gdyby silono się na jakiś inny odcień. Zapewne marketingowym pomysłem wyjściowym było pokazanie w Paryżu składu wycieczkowego w kolorze innym, niż ówczesne, ponure wagony osobowe PKP - granat nasuwał się sam i do tego dopasowano kolor parowozu. Wtedy nie myślano jeszcze o obsłudze przez Pm36 jakichś międzynarodowych pociągów, zresztą nigdy do niej nie doszło.
5. Nie wiadomo, czy po Wystawie cały parowóz przemalowano (po co?), czy tylko zamalowano ozdobne listwy. Na to pytanie mógłby odpowiedzieć tylko jakiś wiarygodny świadek. Jak dotąd nie udało się znaleźć takiej relacji.
 
Reakcje
53 0 0
Dobry wieczór,
Przemalowałem Pm36-1 w kolorze RAL5011. Ona też ma teraz swoje kalkomanie. Mam nadzieję, że podoba Ci się ten kolor. W każdym razie lepiej pasuje do samochodów CIWL.


Z wyrazami szacunku,
Hansjoerg
 

Załączniki

Reakcje
53 0 0
Hallo Robert,
"ostoja" to jest podwozie. Na „kolorowym zdjęciu” jest w rzeczywistości pomalowany na czarno. Ale czytałem w #389, że koła i stery były czerwone jak w innych lokomotywach parowych tamtych czasów.
Beste GRüße,
Hansjörg
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
D
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 2
Koleje w Polsce 6
Koleje w Polsce 11

Podobne wątki