• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 (1:87) Plan stacji modułowej

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.703 51 5
#41
Zanim zaczniesz cokolwiek robić....weź sobie na warsztat kawałek deski, kawałek starego toru i zrób dioramę :) Jak wyjdzie, zrób następną z podłączeniem zasilania do toru.
Jak wyjdzie, wtedy zajmij się modułami. A te również zacznij od kawałka szlaku.

Tak mi radzili koledzy z forum (wszyscy, jak jeden mąż). I mieli rację. Zrobiłem dioramę....poszła na hasiok, ale duuuuuuużo się nauczyłem.
Tak jak Ci pisałem: POWOLI ;)
 
Reakcje
45 1 5
#42
W 100% zgadzam się z Krisem. Oprócz planowania bardzo ważny jest tez trening i próbowanie rożnych technik. Moja pierwsza makieta to było sześć modułów szlakowych i dopiero czwarty jakoś wyglądał. Na szóstym z kolei sie okazało że podwórze musi być z czegoś twardego a nie z giętkich płyt MDF...

Zacznij, tak jak mówi Kris, od dioramki, potem moduł szlakowy, jeden, drugi i potem stacja. Da Ci to też satysfakcję jak sobie postawisz tabor na dioramie. Dzięki takiej kolejności prawdopodobieństwo tego że Twoja stacja będzie przykuwać wzrok wzrośnie eksponencjnie... A tak to może być tak jak w tym dowcipie jak żona mówi do męża że chciałaby założyć na siebie na plażę coś takiego że ludzie nie będą od niej mogli oczu oderwać - na to on jej poradził żeby sobie łyżwy założyła...
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.493 2 0
#43
Może to i racja, tak więc czas odwiedzić castoramę, czy coś innego! :D
Jeszcze tylko elektrosadzarkę zakupić w listopadzie i do testów :p
Co do starych torów, to nie będzie problemów, gdyż mam ich duży nadmiar ;)
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.493 2 0
#44
Po kilku dniach, swobodnych przemyśleniach zmodyfikowałem (miejmy nadzieje, że ostatecznie ;)) moją stacje, długości segmentów. Ustaliłem już także konkretne budowle i pobawiłem się nieco z peronami i obiektami w 3D.
Oczywiście na razie nic nie buduje/kupuje do modułu stacji, gdyż muszę się upewnić w Krakowie co do torowiska :) W załączniku plan stacji, oraz widok z 3D.

Tor końcowy przy stacji, to tor z wyjazdem w jednym kierunku dla krótkiego składu, bądź jakiegoś autobusa szynowego.
Na górnym zaś rampa dla towarowych. Na środku tradycyjnie peron. Po bokach dwa krótkie tory odstawcze dla lokomotyw, lub wagonu.
Co do budynków, które opisałem to:
Dworzec- http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?cPath=2131_17_324_379_481&products_id=9309
rampa do małej przeróbki- http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?cPath=2131_17_324_379_979&products_id=9279
Boczne segmenty będą dłuższe o 10cm w stronę wyjazdu z stacji (z obydwu stron)

Co do planów na teraz, to czekam do listopada na elektrosadzarkę i biorę się za pierwszą dioramkę :)

Jeśli macie jakieś sugestie dot. planu, to chętnie przyjmę propozycje :)
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.703 51 5
#45
Wygląda to już całkiem nieźle. Jedyne, co mogę Ci podpowiedzieć z własnych obserwacji i doświadczenia kolegów modelarzy-modularzy :) to, że moduły z reguły są o długości 90cm. 110cm się nie spotyka, a na pewno nie szlakowych, bo te zewnętrzne można już pod to podciągnąć.

Działaj i pokazuj! (y)
 
Reakcje
45 1 5
#46
To 90cm wynika z długości torów typu flex. Roco mają 92cm a Tillig Elite około 89cm ale jak się dołoży podkłady to możma dociągnąć do 90cm. Na makiecie którą buduję mam jeden moduł 120cm. Wynika to z tego że łatwiej mi było zmieścić 100m peron (114cm w skali) na jednym module niż dzielić peron na dwa.

@Merlin - teraz czekamy na dioramkę :)
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.493 2 0
#47
Tak więc, czy 90cm jest w końcu obowiązkiem, czy nie? W normie czytałem, że moduł nie może być jedynie krótszy niż 3m, a nie było nic wspomniane o dł. segmentu 90cm. Tak więc niewiem teraz co począć :/
 
Reakcje
45 1 5
#48
Z obserwacji wynika że trochę jest tak że norma jest normą i jest dość luźno przestrzegana. Na przykład kwestie dotyczące zieleni i tłucznia na końcach modułów chyba bardzo często nie są przestrzegane. Jak popatrzeć na filmy na youtube z różnych spotkań makietowych to widać gdzie kończy się jeden moduł a zaczyna drugi. Odpowiednie przepisy normy miały temu zapobiec ale teoria jest teorią a praktyka praktyką.

Jeśli zrobisz skrzynki które mają 120cm długości i będą się one ludziom podobać to nikt nie powinien Ci zabronić uczestnictwa w imprezach. Wydaje mi się że jedynymi kryteriami uczestnictwa jest to czy prezentowana makieta jest "odpowiedniej jakości" i czy profile przejściowe są takie że można Twój moduł włączyć w makietę choć o różnych ściskach stolarskich się też już czytało.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.646 519 30
#49
Nie jestem autorytetem w normach, ale ja bym się tym nie przejmował. Z praktycznego punktu widzenia istotne są połączenia z zewnętrznymi modułami, innych modelarzy. Co jest w środku mojej części nie ma znaczenia.

Ja jeszcze proponuję następujące modyfikacje. Warto jeszcze przesunąć w lewo rozjazd, zaznaczony czerwoną strzałką, ale wtedy następny wchodzi na granicę segmentów.

towarowo osobowa 1.jpg
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.493 2 0
#50
Skoro nie jest to normą, to to tak zostawię. Nie mam zbytnio, jak tego podzielić :/
Co do twojej propozycji Andrzej, to jest kusząca :podstepny: Jednak nie będe mógł wtedy sobie lokiem po torach manewrować :( To jeszcze sprawa do obmyślenia, w każdym razie długości skrzynek takie zostają :)
 
Reakcje
45 1 5
#52
NIe rozumiem czemu nie mógłbyś manewrować? Rozjazd zaznaczony czerwoną strzałką zostaje na tej samej skrzynce, jedynie jest przesunięty w lewo, ten z drugiej skrzynki jest też wtedy przesunięty maksymalnie w lewo. Jeśli zachodzi na połączenie skrzynek to przecież można te skrzynki wydłużyć.
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.493 2 0
#53
Poprawione wg. sugestii.
Tak się teraz zastanawiam, czy peron tak ustawiony może być. W prawdę mówiąc nie kojarze takich i teraz nie wiem :/
Co do manewrowania, to chodziło mi o wyjazd lokiem w lewą stronę za zwrotnice. Ale to kiedyś zrobi się wstawki ;)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.646 519 30
#54
No, ale nie do końca. Ja proponowałem jeszcze zamianę miejscami rozjazdów w torze głównym po prawej stronie tak, by (jadąc od prawej strony) najpierw był zjazd w prawo na tory towarowe, a potem zjazd w lewo, na tor przed dworcem. Wprawdzie skróci to nieco dolny tor (to starałem się częściowo skompensować przesuwając rozjazdy po lewej stronie), ale wydłuży dolne tory towarowe.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.703 51 5
#55
Moja uwaga co do długości skrzynek była niepełna, co teraz zauważyłem.
Chodziło mi o względy praktyczne - czyli transport.

Poza tym zgadzam się z kol. Andrzejem co do wszelkich modyfikacji układu torowego :)
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.493 2 0
#58
Chodzi mi oto, że zazwyczaj jest taki układ:
---------
[][][][][]
----------
----------
[][][][][]



A ja mam taki
--------
[][][][]
-------
[][][][]

Wiem, że nieco żle objaśnione graficznie, ale meritum dobre ;)
--- tory
[][]peron
 
Reakcje
45 1 5
#59
Eeee tam, nie zawsze. Na małych stacjach jest tak jak na Twoim planie. Szczerze mówiąc to na tak małej stacji można dać mniejszy budynek (Krakow albo inny) i zrobić perony jednokrawędziowe.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.646 519 30
#60
Można tak, jak radzi kolega walter_r, a można też to zmienić. Wystarczy wyrzucić wstawki proste na połączeniach toru dolnego (przed dworcem) z głównym i dołożyć takie wstawki na połączeniach toru głównego z torami górnymi (towarowymi). Dzięki temu można będzie peron wyspowy przenieść nad tor główny.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 3
Planuję 18
Planuję 66
Planuję 6
Planuję 14

Podobne wątki