• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PKP (A) Wagony do przewozu węgla drzewnego

OP
OP
Kriz8

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
#21
Głównym źródłem pochodzenia, jest kierunek południowy - koleje z terenów byłej monarchii austro-węgierskiej.
Gdzieś tam się pogrzebało, to i coś tam się znalazło ;), więc mała aktualizacja poniżej.
Póki co, 100% pewności jednak nie mam, ale z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością, pozwolę sobie stwierdzić, że wagon/wagony z obrazka, był/były obecne na PKP.
Potwierdza się, że były, ale tylko 2 sztuki tego typu (wg normaliów Ib) ...

1725107029081.png

zdjęcie z tego wpisu kol. Wolfik
Niewiele, bo wg moich danych wybudowano ich 40 sztuk. Z czego, z dużym prawdopodobieństwem, wytłuszczone w poniższej tabeli znalazły się na PKP. Chociaż może i nie tylko te ... ;).

Zobacz załącznik 1002870
... i akurat raczej żaden z wytłuszczonych uprzednio, ani z zakresu zawierającego wagon ze zdjęcia "Kh 46423". Dwa austriackie rodzynki z początku XX wieku (tabela niżej), prawdopodobnie nosiły pierwotne numery odpowiednio 46 400 i 46 430.
Ogólnie, w spadku po zaborcach, PKP otrzymały kilkanaście wagonów. Trzonem, wg mnie, były wyżej wspominane.
Całkiem możliwe, że wśród tych kilkunastu, mogły się trafić również egzemplarze wagonów ex kkStB starszej konstrukcji, wagony ex MAV i innych post-węgierskich i sąsiedzko-węgierskich konstrukcji.
- Wyciąg zawiera łącznie 13 wagonów do przewozu węgla drzewnego, otrzymanych z repartycji taboru austro-węgierskiego. Z czego 7 szt. ex k.k.St.B. i 6 szt. ex M.A.V.
- Wśród wagonów austriackich, poza 2 wagonami zbudowanymi wg normaliów Ib, przejęto również 4 wagony z 1894 roku (wg normaliów Ia). Póki co, nie znalazłem żadnych informacji na ich temat, ale ... ich znane "gabaryty" kierują myśli ku niehamulcowym platformom serii Jk, budowanym w setkach, jak nie tysiącach, dla kolei austriackich (nie wykluczam takiej właśnie przebudowy).
- Do tego jeszcze rodzynek z 1884, z bardzo wczesnych normaliów Ia. Możliwe, że to jeden z pięciu wagonów, zbudowanych wówczas przez Ringhoffer'a dla Galizischen Transversalbahn.
- Odnośnie wagonów węgierskich - póki co, bariera językowa nie pozwala na jakąkolwiek sensowną kwerendę, ale ... kiedyś się to zmieni ;).
- Nie wiem też - czym, kiedy, i czy w ogóle - obsadzone były numery 751 004 i 751 005.

PKP(A) Holzkohlenwagen ex A-W.png


Wpis zakończę na numerze 751 014. Co dalej, o tym wkrótce ...
W związku z powyższym, powinienem teraz zakończyć na numerze 751 015 i poprawić numerację dla każdych kolejnych partii.
Póki co - pozostawię tak jak było. Z uwagi na niepewne obsadzenie numerów, podejrzewam wykorzystanie numeru(-ów) przez wagony przebudowywane w LRL. Nie znalazłem też jeszcze innego źródła, które nie kierowałoby od numeru 751 104 wstecz ...:).
 

Podobne wątki