Kartka pocztowa pochodzenia rosyjskiego, z fotografią browaru sieleckiego w Sosnowcu. Zdjęcie wykonano prawdopodobnie przed 1912 (rok upaństwowienia Warszawsko-Wiedeńskiej Drogi Żelaznej). Została wysłana już po I w. św., w dniu 26 sierpnia 1919 r. - data na stemplu pocztowym i odręcznie napisana, na wstępie krótkich pozdrowień.
Fot. 1. Awers.
Fot. 2. Rewers.
Fot. 3. Powiększenie wagonów piwiarek, widocznych na w/w kartce pocztowej. Jak dobrze widzę, na wagonach widnieje symbol W.W.D.Ż. (В.В.Ж.Д.), a pierwszy z nich opatrzony jest prawdopdobnie numerem 14 416
. Interesujące jest to, że jeden z wagonów ma napisy reklamujące browar w j. niemieckim, a drugi w j. rosyjskim.
W związku z powyższym mam pytanie. Czy reklama browaru w danym języku, występowała obustronnie na pudle wagonu, czy istnieje możliwość, że na tym samym wagonie, z jednej strony była np. w j. niemieckim, z drugiej, w j. rosyjskim ?
Dodatkowo mam też pytanie dotyczące numeracji piwiarek włączonych w skład parku taborowego PKP, rozpoczynającej się od np.
530 xxx z końca lat 20-tych i lat 30-tych XX w., opatrzonych symbolem
[P] ("P" w kwadracie), czyli wagon prywatny. Czy ta numeracja jest międzynarodowa (to znaczy czy nie mogła powtórzyć się w innym zarządzie kolejowym) ? Kto (instytucjonalnie, np. jakaś "komórka" UIC ?) regulował nadawanie konkretnych numerów wagonom prywatnym ? Czy było to w gestii tylko i wyłącznie zarządu kolejowego, w skład którego włączano wagony prywatne ?
Pytanie ma związek z tym, że są np. zdjęcia wagonów Deutsche Reichsbahn, z 20-lecia międzywojennego, opatrzonych 6-cyfrowymi numerami rozpoczynającymi się wprawdzie od 513 i symbolem [P] (czyli podobnie jak na PKP). Może to naiwne pytania i dla niektórych śmieszne, a odpowiedź jest oczywista (osobiście nigdy nie zagłębiałem się w ten temat), ale jeżeli numeracja była międzynarodowa i niepowtarzalna, to być może gdzieś za granicą (np. w odpowiedniej instytucji regulującej nadawanie numerów), są archiwalia (może nawet już zdigitalizowane
), dokumentujące w szerszym, ogólnym kontekście nadania tego typu numerów w Europie. Gdzie jest np. spis jakie zakresy. konkretne numery, były przydzielone dla wagonów, które były własnością browarów działających na terenie II RP. Czy warto więc szukać w sieci, dokumentów dotyczących oznaczeń wagonów prywatnych polskich przedsiębiorstw i firm z II RP, w archiwach cyfrowych np. francuskich czy niemieckich ?
Zdjęcia piwiarek
513 xxx DR są np. w książce wydawnictwa Eisenbahn Kurier:
Dwa przykłady z w/w książki: