• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Piwiarki

OP
OP
Ariel Ciechańsk
Reakcje
299 3 0
Nowe, nowe jak nowe ;-). Mi znane. "Jelenia" wstępnie nie udało się potwierdzić. Ale ktoś mi robił kwerendę i mógł przeoczyć - wystarczy, że zapisano go np. jako wóz piwny czy piwiak.
Nadanie piwa z Lublina skończyło się na przełomie lat 1920. i 1930. Więc wagon mógł nie zdążyć się załapać do ksiąg inwentarzowych od 1935 r.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
469 5 3
(1) Pewnie niektórym dane znane, ale szerszemu ogółowi niekoniecznie. PKP-owskie piwiarki w spadku po nieboszczce monarchii. Ogółem - same strucle, długo raczej nie wytrzymały. Początkiem roku 1933 w ilostanie PKP znajdowały się 2 wagony serii Sp, od 1935 - tylko jeden, 745 010 (spoza tabeli). Numery 745 002 i 745 003 zapewne były obsadzone spadami z innych obszarów.

PKP(A) Bierwagen ex A-W.png


(2) Pewna poszlaka dla Kolegi @Ariel Ciechańsk, o ile nie jest mu znana ilość, bo o kilku na pewno wie :).
Dziennik Śląska Cieszyńskiego z 28 listopada 1923 roku napisał(a):
(...) Koni pociągowych Pinzgauerów i innych jest 12, krów 10, ponadto 2 auta ciężarowe do rozwozu piwa i 7 piwiaków, czyli własnych wagonów z napisem Browar Cieszyński. (...)
(3) A to się przyda? Informacje o powiększeniu ilostanu środków przewozowych K.E.D. Kattowitz. Ze stycznia i z maja 1897 roku.

1725827189098.png

1725826727711.png
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk
Reakcje
299 3 0
Numer, akurat gorzej widać. Ja przeanalizowałem chyba z 10 tych reklam i na 99,99% jestem pewien numeru. 530 147 tez ma Haberbusch. 530 244 ro wagon do przewozu żywych ryb, a 530 044 to Okocim. Zaś na530 344 to o kilka lat za wcześnie.
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk
Reakcje
299 3 0
I jeszcze takie dane ;)
Dyskusja o instalacji hamulców zespolonych przynosi nam interesujące informacje o eksploatowanym parku wagonów w II RP. I tak Biuletyn nr 28 z 18 kwietnia 1936 r. (13/908/0/101, k. 281) donosił, że na wspomnianą powyżej ankietę udzieliło odpowiedź 12 browarów posiadających łącznie 237 wagonów do przewozu piwa. Znacznie szerszą informację na ten temat przynosi nr 35 wyżej wspomnianego periodyku z 25 maja 1936 r. (13/908/0/101, k. 306-307). Wskazuje on, że w 1933 r. browary miały do dyspozycji 402 wagony, z czego 377 pojazdów własnych i 25 sztuk dzierżawionych od PKP bądź towarzystw zagranicznych z Wiednia i Budapesztu. W 1936 r. browary wydawały do ruchu już zaledwie 251 wagonów. Co ważne, większość z tych wagonów była nowa – 136 wagonów było zbudowane już po I wojnie światowej, większość zaś z pozostałych pochodziło z okresu na krótko przed wybuchem tej wojny. Na ogół znajdowały się one w doskonałym stanie. W 1935 r. przejechały one łącznie 1 636 461 km. Najliczniejszą grupę stanowiły w 1936 r. wagony o ładowności 12 ton – 105 szt. Wagonów o ładowności 15 ton było 99 szt. i tylko 27 szt. o ładowności 10 ton. W hamulce zespolone systemu Westinghouse’a było wyposażonych 53 szt. wagonów, zaś prawie wszystkie w hamulce ręczne. W 1938 r., autor Rynku żywca i mięsa zauważył, że oprócz posiadanych przez przedsiębiorstwo PKP (wg stanu na 1 marca tegoż roku) ‎546 wagonów‎ ‎lodowni, po państwowej sieci kolejowej kursowała‎ ‎pewna‎ ‎ilość wagonów‎ ‎lodowni‎ ‎prywatnych, z czego‎ ‎ 14‎ szt. stanowiły lodownie‎ ‎normalne,‎ ‎12‎ ‎przystosowane do przewozu‎ ‎ryb, a‎ ‎386 piwiarki (czyli sytuacja była nieco gorsza niż na początku lat 1930, ale znacznie lepsza niż w 1935 r.).