• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PIKO - modele wagonów typu 401Z

dariuszz94

Znany użytkownik
Reakcje
113 4 0
#21
Cytując profil PIKO Polska:
Wchodzimy do gry w 2017 mega mocnym uderzeniem! Zaczynamy od długo wyczekiwanej przez modelarzy węglarki 401Zb, modelu wagonu polskiej konstrukcji w skali H0. Model trafi do autoryzowanych sklepów w Polsce pod koniec stycznia. Limitowana ilościowo seria.
 
Ł

Łukasz31

Gość
#22
Sklep MM podaje datę na swojej stronie 15.03.2017 ale jak to już wielokrotnie bywało ta data się zmieniała
Pozdrawiam ciepło
Łukasz
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
338 1 0
#23
Czegoś mi w wagonie brakuje - miały nad zderzakami te charakterystyczne wystające elementy, bo to przecież zakamuflowane podczołgówki. Czyżby wersja/epoka odwzorowana w modelu miała służyć już tylko do przewozu rudy itp i była już ich pozbawiona?

Chyba się doczytałem: "Rudziarka 401Zb na PKP od epoki IVb Eamos wcześniej epoka IVa Eamos ( Wwzl ) ,wcześniej w epoce III a ,b ,c WWzl - nie ma odpowiednika na razie w modelu.
Różni się od modern-Eamos wykonaniem dodatkowych wsporników ."


Stacja Żurawica i Medyka zapełnione Eamos-ami to obrazki z początków mojej pracy na PKP... Wreszcie się doczekałem takiego modelu. Jeszcze do kompletu brak ET22...
 
Ostatnio edytowane:

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.976 275 41
#25
Atlas Wagonów Towarowych Kolegi Pawła już zakupiłem - TREŚĆ REWELACJA ! Projekt okładki... żenada ! - ten krój liter ze śmieciowych wydawnictw z bajkami wręcz nie przystoi do takiego dzieła.
No ale . Co to za idea z wersją platformy bez kłonic jaką Piko Nas uraczy ?
Czy platforma bez kłonic to powszechnie spotykana postać na sieci PKP w IV epoce ?
Czy to tylko "nowomarketingowy" pomysł od czapy producenta ?
Nie znam odpowiedzi na te pytania.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.602 8 0
#26
... moją uwagę zwróciła pomalowana na biało powierzchnia stopnia dla manewrowego (drugie zdjęcie PIKO). Nigdy nie spotkałem się z tak pomalowanym stopniem w rzeczywistości (oczywiście to nie znaczy, że coś takiego nie miało miejsca). Nie mniej zawsze mi się wydawało, że na biało maluje się boczne krawędzie stopni i takie też obserwowałem w "naturze". Na pytanie Dlaczego to jest tak pomalowane? polski przedstawiciel odparł, że PIKO wykonało model tak jak życzył sobie tego Pan @Krzysztof Koj. Na co ja odparłem, że Pan Koj mógł sobie życzyć aby było poprawnie, ale PIKO jak zwykle mogło coś spartaczyć, w związku z czym nie zdziwię się, jeśli się okaże, iż miało być tak jak mówiłem. Odpowiedzi raczy zapewne udzielić nam przygotowujący dokumentację do wykonania modelu Pan @Krzysztof Koj. Z niecierpliwością czekam aby dowiedzieć się czy wagon ten miał tak ciekawie pomalowany stopień czy jak zwykle PIKO raczyło coś spartaczyć :gwizd:.
Czegoś mi w wagonie brakuje - miały nad zderzakami te charakterystyczne wystające elementy, bo to przecież zakamuflowane podczołgówki. Czyżby wersja/epoka odwzorowana w modelu miała służyć już tylko do przewozu rudy itp i była już ich pozbawiona?
Dwie fotografie i tym samym odpowiedzi na pytania ... :)
Jeśli producent nie skoryguje w kolejnych wersjach malowania modelu, to będzie trzeba zamalować biały stopień samemu (biała tylko krawędź stopnia). Wypadało by też pomalować uchwyty dla spinaczy (pod zderzakami) - tu z kolei na biało.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.976 275 41
#30
Podsumowując jeden z wagonów (epoka VI) ma wyjść pod koniec stycznia. Kiedy zatem mają wyjść kolejne wagony i z których epok?
Wg.Loko Model ( sklep w Wwie ) wszystkie 3 zapowiadane warianty mają się ukazać jeszcze w styczniu .
Powtarzam ,wszystkie trzy w styczniu. Takie info.uzyskałem wczoraj od jednego z prowadzących sklep.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#31
Czegoś mi w wagonie brakuje - miały nad zderzakami te charakterystyczne wystające elementy, bo to przecież zakamuflowane podczołgówki. Czyżby wersja/epoka odwzorowana w modelu miała służyć już tylko do przewozu rudy itp i była już ich pozbawiona?

Chyba się doczytałem: "Rudziarka 401Zb na PKP od epoki IVb Eamos wcześniej epoka IVa Eamos ( Wwzl ) ,wcześniej w epoce III a ,b ,c WWzl - nie ma odpowiednika na razie w modelu.
Różni się od modern-Eamos wykonaniem dodatkowych wsporników ."


Stacja Żurawica i Medyka zapełnione Eamos-ami to obrazki z początków mojej pracy na PKP... Wreszcie się doczekałem takiego modelu. Jeszcze do kompletu brak ET22...
Model z burtami to wersja po modernizacji, już tylko jako węglarka. Ale powinny wyjść też podtypy klasyczne. Dracula trochę pomieszał. Przeczytaj inne wpisy, zwłaszcza P. Terczyńskiego
Cyt.: " o 401Z. Generalnie należy wyróżnić trzy "mioty" tych wagonów:
1. Węglarko-platformy 401Z (prototypowe) i 401Z/1 (także seryjne) i powstałe z nich platformy - te produkowała Huta w Ostrowcu (1961 - 1963);
2. Węglarko-platformy 401Zb i platformy 401Ze - produkowane w Świdnicy dopiero od 1966 (401Zb) i 1968 (401Ze); informacja w zestawieniu CBKT-WT (chociaż w sumie to bardzo istotne źródło) jest zniekształcona, bo produkcję z lat 1968-70 wpisano w latach 1966-8;
3. Węglarko-platformy 401Zl, 401Zp i węglarki 401Zk powstałe w Gniewczynie poprzez rekonstrukcję nadwozi 401Zb/Ze w latach 90. i na początku tego stulecia."

[DOUBLEPOST=1483732958][/DOUBLEPOST]
Atlas Wagonów Towarowych Kolegi Pawła już zakupiłem - TREŚĆ REWELACJA ! Projekt okładki... żenada ! - ten krój liter ze śmieciowych wydawnictw z bajkami wręcz nie przystoi do takiego dzieła.
No ale . Co to za idea z wersją platformy bez kłonic jaką Piko Nas uraczy ?
Czy platforma bez kłonic to powszechnie spotykana postać na sieci PKP w IV epoce ?
Czy to tylko "nowomarketingowy" pomysł od czapy producenta ?
Nie znam odpowiedzi na te pytania.
Bez kłonic ;) ? Oczywiście tak podróżowały czołgi i inny sprzęt wojskowy, unieruchamiany za to łańcuchami.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
338 1 0
#33
Kolega się myli z tym kamuflażem.
A zakamuflowane, na co dzień wagon zupełnie cywilny, który łatwo i szybko można zmilitaryzować.
Gdzieś na początku lat 80. XXw na wojskowej stacji Kaplisze byłem na pokazie szybkiego rozburtowywania Eamos-ów suwnicą ze specjalnym uchwytem podnoszącym cztery burty na raz.
Inna sprawa że pokaz wyszedł tak sobie, część wagonów miała burty pospawane do gniazd...
 
Reakcje
81 0 0
#35
W końcu można pokazać zdjęcia modelu. Najpierw dwa "szpiegowskie" ode mnie ;):
(...)
Przed Świętami Bożego Narodzenia mając model w ręku, moją uwagę zwróciła pomalowana na biało powierzchnia stopnia dla manewrowego (drugie zdjęcie PIKO). Nigdy nie spotkałem się z tak pomalowanym stopniem w rzeczywistości (oczywiście to nie znaczy, że coś takiego nie miało miejsca). Nie mniej zawsze mi się wydawało, że na biało maluje się boczne krawędzie stopni i takie też obserwowałem w "naturze". Na pytanie Dlaczego to jest tak pomalowane? polski przedstawiciel odparł, że PIKO wykonało model tak jak życzył sobie tego Pan @Krzysztof Koj. Na co ja odparłem, że Pan Koj mógł sobie życzyć aby było poprawnie, ale PIKO jak zwykle mogło coś spartaczyć, w związku z czym nie zdziwię się, jeśli się okaże, iż miało być tak jak mówiłem. Odpowiedzi raczy zapewne udzielić nam przygotowujący dokumentację do wykonania modelu Pan @Krzysztof Koj. Z niecierpliwością czekam aby dowiedzieć się czy wagon ten miał tak ciekawie pomalowany stopień czy jak zwykle PIKO raczyło coś spartaczyć :gwizd:.
Witam ponownie,
może po pierwsze: wagon na opakowaniu jest błędnie opisany - to jest wagon typu 401Zp (a nie 401Zb), a jego znak serii - jak na modelu - to "Eamos" (a nie "Eamos-t", który odpowiada właśnie typowi 401Zb).
Co do stopnia - kolor biały byłby właściwy jedynie wtedy gdybyśmy patrzyli nań z góry, a pod wagonem leżał śnieg... :) - albowiem stopień jest ażurowy, wykonany z siatki. Zatem - niestety błąd leży po stronie Piko. Szkoda, że zabrakło tam człowieka z wyobraźnią, bo jak w ogóle można pomalować na biało coś, na co staje się ubłoconymi buciorami?
 

Darth Maul

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
398 1 0
#36
Pracuje już blisko 10 lat w jednej ze spółek naprawiajacych wagony dla PKP CARGO i potwierdzam, że jest to wagon typu 401Zp a nie 401Zb zasadnicza różnica to tak, że 401Zp ma metalową podłogę a Zb drewnianą a i ściany boczne są zakotwione w specjalnych gniazdkach w Zp są przyspawane do ostoi wagonu na stałe.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.447 442 99
#37
Nawiązując do informacji kol. Dracula, że w styczniu mają ukazać się 3 zapowiadane warianty, zastanawiające jest dlaczego pokazali tylko ten, który miał się pojawić najwcześniej, a nie wszystkie trzy.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.282 32 10
#39
Historia rodziny wagonów 401Z autorstwa Krzysztofa Koja + pełna sesja fotograficzna :
Dla nielubiejących fb i potomności:
W roku 1960 CBK PTK w Poznaniu opracowało projekt 4-osiowej węglarki o granicy obciążenia 60t, z wyjmowanymi ścianami o wysokości 950 mm, oznaczonej jako typ 401Z. Był to wagon zaprojektowany przede wszystkim do przewozu ładunków sypkich o dużym ciężarze właściwym, takich jak np. ruda żelaza, który po wyjęciu ścian, mógłby także służyć do przewozu ładunków o dużej masie skupionej (np. ciężkich pojazdów wojskowych). Wagony prototypowe typu 401Z ,w dwóch wariantach wykonania, a także serię informacyjną oraz pierwsze wagony seryjne oznaczone jako 401Z/1, wyprodukowano w Hucie Ostrowiec w latach 1961-63.
Po dokonaniu pewnych modyfikacji konstrukcji, polegających m. in. na zastosowaniu wózków typu 1XTa (co pozwoliło podnieść prędkość eksploatacyjną tych wagonów do 100 km/h), w roku 1966 wznowiono ich produkcję w Fabryce Wagonów „Świdnica”, oznaczając je jako typ 401Zb. W praktyce, wagony te używane były przez PKP do przewozu rudy żelaza, kursując niemal wyłącznie w zwartych składach pomiędzy wschodnią granicą Polski, a Nową Hutą oraz hutami Górnego Śląska. Budowę węglarek typu 401Zb kontynuowano aż do roku 1973, dostarczając je dla PKP także w wersji bez ścian, jako platformy serii Slps.
W oparciu o konstrukcję wagonu 401Zb produkowane były, również inne jego odmiany, jak: 401Zc (z ogrzewaną podłogą), 401Ze (platforma z kłonicami i ścianami czołowymi), 401Zh (węglarka do przewozu wlewków dla Huty Katowice), a także wersje eksportowe dla Węgier: 401 Zd (platforma z odchylnymi ścianami czołowymi), 405W (węglarka z wysokimi ścianami) oraz 405Wa (platforma bez kłonic i ścian do przewozu wyrobów hutniczych). Już po zakończeniu produkcji wagonów typu 401Zb, na bazie konstrukcji ich podwozi wykonano także niewielkie partie wagonów pojemnikowych do przewozu karbidu i wapna, typu 401Zg (1976) oraz 401Zf (1973). Ogółem, w latach 1961-1978 wyprodukowano 9544 wagonów z rodziny 401Z, w tym 1222 dla Węgier.
Wagony 401Zb okazały się konstrukcją udaną i trwałą, dlatego też PKP, a później także PKP Cargo, zleciły przebudowę części nadal znajdujących się w eksploatacji wagonów tego typu, chcąc dostosować je do ówczesnych potrzeb przewozowych. Powstały w ten sposób kolejne odmiany tej konstrukcji: 401Zk (węglarka z wysokimi ścianami), 401Zl (węglarka z odchylnymi ścianami czołowymi), 401Zp (węglarka ze stałymi ścianami i metalową podłogą). Rekonstrukcję zlecono Fabryce Wagonów „Gniewczyna”, gdzie w latach 1996-2004 przebudowano ogółem 2119 wagonów 401Zb i 401Ze na wagony wspomnianych wyżej typów. W latach 1999-2004 dokonano również przebudowy kilkuset wagonów z rodziny 401Z, głównie platform 401Ze, na wagony samowyładowcze systemu „dumpcar” typu 443V. Niezależnie od tego, na zlecenie różnych zakładów naprawy infrastruktury kolejowej, pewną ilość wagonów 401Zb/401Ze przebudowano także na platformy specjalne do przewozu podkładów kolejowych, oznaczając je jako typ 401Zm („Mastisa”). Autor: Krzysztof Koj
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.976 275 41
#40
W poście powyżej spora ilość info wreszcie od Naszego Głównego Archiwisty ! + info. z Atlasu Wagonów Towarowych drugiego Uznanego Krajowego Archiwisty Pawła Terczyńskiego.
Jednak trudno wszystkie odmiany węglarki 401Z szczegółowo - co do daty początku /miesiąc i rok / i końca produkcji - usystematyzować .
Zwłaszcza osobnikowi otamowanemu umysłowo o niskim IQ np.Dracula i jemu podobni :LOL:
Wałkuję temat ponieważ chcę dociec jak mam się "ubrać" w te wagony ?! :mad: w postaci wahadła węglarek z rudą + platforma/platformy.
Ile wagonów w wahadle zgodnie z ówczesną rzeczywistością / jakieś minimalne brutto czy średnie brutto takich wahadeł ?
I w jakiej epoce z interesujących mnie - IIIc lub IVa ewentualnie IVb ? Czyli nie wychodzących poza okres Klasycznej Kolei.

Czyli na podstawie info Gł.Arch.+ Kraj.Arch mamy :

Wagon 401Z
Okres produkcji 1961-63 Huta Ostrowiec i 1966 -1973 Świdnica.

- XII 1961 węglarka z wyjmowanymi ścianami 401Z prototyp I wersja : jednolite ściany czołowe i dwuczęściowe ściany boczne -razem 6 odejmowalnych segmentów / wózki ? / ilość wagonów - 1
- XII 1961 węglarka z wyjmowanymi ścianami 401Z prototyp II wersja : ściany czołowe dzielone na 3 i ściany boczne dzielone na 7 części - razem 20 odejmowalnych segmentów / wózki ? / ilość wagonów 1
- 1962 węglarka z wyjmowanymi ścianami 401Z seria informacyjna : jednolite ściany czołowe i ściany boczne dzielone na 3 - razem 8 odejmowalnych segmentów / wózki ? / ilość wagonów 29
- 1962 - 1963 węglarka z wyjmowanymi ścianami 401Z/1 produkcja seryjna : jednolite ściany czołowe i ściany boczne dzielone na 3 - razem 8 odejmowalnych segmentów / wózki ? / ilość wagonów 779
- 1966 - 1973 węglarka z wyjmowanymi ścianami 401Zb produkcja seryjna : jednolite ściany czołowe i ściany boczne dzielone na 3 - razem 8 odejmowalnych segmentów/
wózki 1XTa prędkość dopuszczalna 100km/h / ilość wagonów ; łączna węglarko-platform ( Eamos ) + platform ( Rpps ) 7356
- 1966 - do... ?*** węglarka w wersji bez ścian, jako platformy serii Slps ( pytanie moje : czy z kłonicami ? czy bez ?)/ ilość wagonów 775
- 1968 - 1973 węglarka platforma 401Zb w wersji : platforma z kłonicami Rpps ( kod w epoce IV ) / wózki 1XTa /
ilość wagonów 1996
- od 1966 ** lub od 1968 * do 1973 platforma 401Ze z kłonicami i ścianami czołowymi / wózki 1XTa / ilość ? - model Piko 58414


*** Cytat Krzysztof Koj : (...) dostarczając je dla PKP także w wersji bez ścian, jako platformy serii Slps - ( kod z epoki IIIc !- przypis mój )

** Cytat Paweł Terczyński : " Platformy 401Ze (z niskimi ścianami czołowymi i wyjmowanymi kłonicami) były dostarczane przez FWŚ dopiero od 1968 roku (i tak podałem w AWT) "


* Cytat Młodzikowski : "Wagony typu 401Ze budowano już od roku 1966 (w tym roku zbudowano ich 330 sztuk, w kolejnym 445 sztuk) a zakończono w 1973 roku ogólną ilością 2.741.
Taką informację można znaleźć w "Wykazie wagonów towarowych normalnotorowych wyprodukowanych po roku 1945" opracowanym przez CBKT-W w Ostrowie
w kwietniu 1979 r."



Dalej cytat Krzysztof Koj :
" W oparciu o konstrukcję wagonu 401Zb produkowane były, również inne jego odmiany, jak:

- 401Zc z ogrzewaną podłogą, - ( pytanie moje : węglarko-platforma ? )
- 401Ze platforma z kłonicami i ścianami czołowymi , - model Piko 58414

- 401Zh (węglarka do przewozu wlewków dla Huty Katowice),

Dalej cytat Młodzikowski :
" Na koniec wypada jeszcze dodać, że przytoczone opracowanie CBKT-W w grupie wagonów węglarek 4-ro osiowych (podaje)
- wagony typu 401Z i 401Z/1 - budowane od 1961 - 67 roku w łącznej ilości 1.610 sztuk, które po modernizacji przekwalifikowano jako wagon typu 401Za,
- wagony typu 401Zb - budowane od 1968 - 73 roku w łącznej ilości 4.758 sztuk.
Wagony typu 401Ze budowano już od roku 1966 (w tym roku zbudowano ich 330 sztuk, w kolejnym 445 sztuk) a zakończono w 1973 roku ogólną ilością 2.741.
Taką informację można znaleźć w "Wykazie wagonów towarowych normalnotorowych wyprodukowanych po roku 1945" opracowanym przez CBKT-W w Ostrowie
w kwietniu 1979 r.

Dalej cytat Krzysztof Koj :
- a także wersje eksportowe dla Węgier:
- 401 Zd (platforma z odchylnymi ścianami czołowymi),
- 405W (węglarka z wysokimi ścianami) oraz
- 405Wa (platforma bez kłonic i ścian do przewozu wyrobów hutniczych).


Już po zakończeniu produkcji wagonów typu 401Zb, na bazie konstrukcji ich podwozi wykonano także niewielkie partie
- wagonów pojemnikowych do przewozu karbidu i wapna, typu 401Zg (1976) oraz 401Zf (1973).

Ogółem, w latach 1961-1978 wyprodukowano 9544 wagonów z rodziny 401Z, w tym 1222 dla Węgier.


Pojawia się jeden główny problem z historią produkcji wagonu 401Z w latach 1966-1973
Problematyka jego wersji jako platformy.
Czy odpowiedzią na ten problem nie jest przyjęcie następującej systematyki tego zagadnienia.
A mianowicie :
1966 produkcja węglarki 401Zd w wersji platformy Slps z kłonicami bez ścian czołowych ilość 330szt
1967 produkcja węglarki 401Zd w wersji platformy Slps z kłonicami bez ścian czołowych ilość 445szt
1968 - 1973 produkcja platformy 401Ze na PKP Rpps z kłonicami i ze ścianami czołowymi 1996szt
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki