• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
Nawet tutaj, na czarno białych zdjęciach widać szare dachy http://zeus.krb.com.pl/?50-lecie-produkcji-wagonow-osobowych-w-zakladach-h.cegielski-nr-1-1979,54
Albo nawet tu https://www.dcc24.eu/sites/default/files/images/17032_0.jpg
Tu pewnie też oliwkowy dach jest http://s8.flog.pl/media/foto/6000197_wagon-111a-jako-pociag-do-mody.jpg

Wystarczy ze starszymi majstrami pogadać, nie kojarzą by takie były, dach szary i tyle. Ciężko mi jest to podważyć tym bardziej, że więcej tu teoretyków niż praktyków, Piko niech robi swoje. Dla kogoś kto nie ma dwóch lewych rąk to nie będzie problem i tak bardziej opłacalne to będzie niż kupowanie pseudo modeli od Herisa z łatami i za małymi ramkami okiennymi.
Ręce opadają przy takich "praktykach"...
Panie Andrzeju! Może pora powalczyć o merytoryczność forum, a nie tylko o poprawną pisownię?
Jakie ma znaczenie, czy jakikolwiek ignorant, napisze takie bzdury poprawną polszczyzną, czy nie?
Przepraszam za osobiste "wycieczki", ale gdyby - dajmy na to, na forum lotniczym- ktoś piękną polszczyzną napisał, że Mig-29 o numerze 54, nigdy nie latał w "czeskim" malowaniu z szachownicą, to byłby to jego ostatni wpis na forum!!
Tutaj nawet w miarę poprawną polszczyzną można napisać dowolne bzdury i podważyć opinie prawdziwych Autorytetów ( ja nie jestem, ale ich słucham! ), przekazy świadków, czy wręcz kwestionować zamieszczane zdjęcia - Bo ja widzę inaczej, niż widzi reszta!!
Rence opadjom pszy takih praktykah,,, ;)
Pozdrawiam.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.446 442 99
To żeby zakończyć dyskusję na temat dachu :
modele będą odwzorowywać stan na rok 1988. A poniżej skan ze " Świata Modeli " przedstawiający malowanie wagonów 112 A w okresie od roku 1978.
Na wizualizacjach ze Świata Kolei widać też że były różne kolory ram okiennych. Na pierwszym (z epoki IVb) są wyraźnie wpadające w kolor mosiądzu, czy jak to tam zwać...
Skoro kolega nadmienił, że modele będą odwzorowywać stan na rok 1988 to raczej PIKO nie wyda modeli z ramami okien w takim 'mosiężnym' kolorze. No chyba, że chodzi o to, że pierwsze modele będą na stan z 1988 r i że kiedyś ukażą się także w malowaniu z epoki IVb z szarym dachem. Fajnie by było.

A co do "wałkowania" tematu koloru dachów wydaje mi się, że wpis kolegi wyżej - ze skanem ze Świata Kolei - wystarczająco rozjaśnił sprawę. Nie ma więc już po co tego wałkować i wklejać kolejnych dowodów na to jakie dachy były. Nie sądzicie chyba, że rysunki z artykułu ze Świata Kolei to wymysł autora.... Już ktoś napisał. Były i takie i takie. Pierwotnie szare, a w epoce IVc także całe oliwkowe.
 
Ostatnio edytowane:

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 69 32
Ręce opadają przy takich "praktykach"...
Panie Andrzeju! Może pora powalczyć o merytoryczność forum, a nie tylko o poprawną pisownię?
Jakie ma znaczenie, czy jakikolwiek ignorant, napisze takie bzdury poprawną polszczyzną, czy nie?
Przepraszam za osobiste "wycieczki", ale gdyby - dajmy na to, na forum lotniczym- ktoś piękną polszczyzną napisał, że Mig-29 o numerze 54, nigdy nie latał w "czeskim" malowaniu z szachownicą, to byłby to jego ostatni wpis na forum!!
Tutaj nawet w miarę poprawną polszczyzną można napisać dowolne bzdury i podważyć opinie prawdziwych Autorytetów ( ja nie jestem, ale ich słucham! ), przekazy świadków, czy wręcz kwestionować zamieszczane zdjęcia - Bo ja widzę inaczej, niż widzi reszta!!
Rence opadjom pszy takih praktykah,,, ;)
Pozdrawiam.
Jeden z lepszych wpisów w ostatnim dziesiecioleciu na tutejszym forum ! Ale znajac życie zaraz zarobisz z 10 negatywów za swój wspias bo obraziłeś forumowe guru ! Nepotyzm, kolesiostwo ,dupoliztwo....oto co na tym forum mozna spotkać ! Metytorycznych i ciekawych wpisów jak na lekarstwo, poza tym ....jak można zauważyc , zrobiło sie tu tak ciekawie że sporo wartościowych osób przestało tu zagładać ! Warto nad tym pomyśleć ! I czekam na oceny :) jak zawsze :)
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.446 442 99
....jak można zauważyc , zrobiło sie tu tak ciekawie że sporo wartościowych osób przestało tu zagładać !
Myślę, że wartościowych osób nic nie powstrzyma, by wyrazić swój merytoryczny pogląd na sprawę. Obrażanie się, docinki "głupszym", czy unikanie konwersacji bo ktoś coś...., wszak to domena dzieci. Ja bym więc tego aż tak nie rozkminiał.... bo właśnie to trąca dziecinadą. Dzieci trzeba uczyć i prowadzić je, a nie ich unikać :) Może właśnie wtedy wyjdzie na wierzch edukacyjna rola forum. Chyba, że to same dzieci, to sorry... ha ha...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.173 504 30
Może pora powalczyć o merytoryczność forum, a nie tylko o poprawną pisownię?
...
gdyby - dajmy na to, na forum lotniczym- ktoś piękną polszczyzną napisał, że Mig-29 o numerze 54, nigdy nie latał w "czeskim" malowaniu z szachownicą, to byłby to jego ostatni wpis na forum
Wydaje mi się, że walczymy nie tylko o poprawną pisownię. Ale walka o merytoryczny poziom nie powinna oznaczać eliminowania błędnych wypowiedzi, a tym bardziej ich autorów. Usunięcie z forum autora nawet najbardziej bzdurnych wypowiedzi mnie osobiście nie wydaje się najlepszą metodą walki o poziom forum. Ale w tym dziale nie ja jestem moderatorem, więc nie będę podejmował żadnych działań. Sądzę tylko, że należałoby zakończyć tę dyskusję, a przynajmniej w tym temacie, bo już za daleko odeszliśmy od tematu wątku.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
Tu paradoksalnie dach może być szary, tyle że bardzo ubrudzony i pokryty rdzawym nalotem, przez co wydaje sie oliwkowy :)
Świetne zdjęcie! A czy coś więcej na temat tego wagonu mógłbyś napisać - numer UIC, data i miejsce wykonania zdjęcia? Janów znalazłem koło Częstochowy, ale tam chyba kolej nie dociera.
Widać, że to staroć - dwa stopnie wejściowe i podwinięte pudło, poza tym chyba jeszcze nie doczekał się naprawy głównej, bo posiada rozkładane uchwyty końcówek na ścianach czołowych oraz otwierane okna w drzwiach wejściowych. Te elementy likwidowano podczas NG.
Aż dziw, że dotrwał do końca lat 90. w takim stanie.
To prawda, aż dziw, że ten wagon typu 111A (bez żadnych dodatkowych literek odmian tego typu! :)) dotrwał do tego czasu bez naprawy głównej.
Czy to możliwe? Teoretycznie tak, chociaż mało prawdopodobne. Mogło być również tak, że wagon ten przeszedł naprawę główną na tyle wcześnie (czyli np. w roku 1985), że nie wymieniono mu jeszcze drzwi, wsporników sygnałowych i nie przerobiono mu ogrzewania elektrycznego na jednonapięciowe (wagon na zdjęciu ma wciąż wielonapięciową skrzynię wybiorczo-przełączającą, starszego typu AWO-14).
O tym, że wagon ten przeszedł już naprawę główną, świadczy moim zdaniem fakt, że jego wnętrze jest już wyłożone sklejką z okleiną w kolorze drewnopodobnym, podczas gdy pierwotnie, wagony te miały wnętrze w kolorze jasnoszarym. Jest więc możliwe, że jest to wagon z początku produkcji wagonów tego typu, czyli z lat 1969-70.
Niestety nie znamy numeru tego wagonu, więc niczego dokładnie nie ustalimy.
Faktem jest, że w Łodzi było dość dużo wagonów typu 111A z początkowego okresu ich produkcji.

Jeśli chodzi natomiast o kolor dachu tego wagonu, to z całą pewnością nie był on (w tych latach) w kolorze nadwozia, lecz w kolorze ciemnoszarym, co było charakterystyczne dla malowania wagonów osobowych PKP, po naprawach w ZNTK, przeprowadzanych na początku lat 90-tych.

Co do miejsca wykonania tego zdjęcia, chciałbym wyjaśnić, że chodzi w tym przypadku o Janów w Łodzi! A dokładnie o byłą Wagonownię Pozaklasową PKP Łódź-Widzew, w której przepracowałem kilka dobrych lat...
Wcześniej, wagonownia ta (utworzona w roku 1956) nosiła nazwę Widzew Janów, a jeszcze wcześniej: Parowozownia Pomocnicza Widzew Janów.
W roku 1989 Wagonownia PKP Łódź Widzew połączona została z Wagonownią PKP Łódź Kaliska, tworząc Wagonownię PKP Łódź.
 
Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.574 120 86
Kurcze... Pamietam jak mialem z 8 lat i wsiadalem tak samo przez okno na dworcu Wroclaw Glowny. Najpierw ja, potem bagaze a na koncu tata ;) Ech to byly czasy ;)
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
To prawda, aż dziw, że ten wagon typu 111A (bez żadnych dodatkowych literek odmian tego typu! :)) dotrwał do tego czasu bez naprawy głównej.
Czy to możliwe? Teoretycznie tak, chociaż mało prawdopodobne. Mogło być również tak, że wagon ten przeszedł naprawę główną na tyle wcześnie (czyli np. w roku 1985), że nie wymieniono mu jeszcze drzwi, wsporników sygnałowych i nie przerobiono mu ogrzewania elektrycznego na jednonapięciowe (wagon na zdjęciu ma wciąż wielonapięciową skrzynię wybiorczo-przełączającą, starszego typu AWO-14).
A czy zdarzało się, że pomimo wymiany urządzeń sterujących ogrzewania elektrycznego pozostawały one w starej szafie pod podwoziem? Powiększenie zdjęcia pozwala stwierdzić z dużym prawdopodobieństwem, że czwarta grupa cyfr w numerze wagonu to 38, co mogłoby świadczyć jednak o ogrzewaniu jednonapięciowym.

Krzysztof Koj napisał(a):
Jeśli chodzi natomiast o kolor dachu tego wagonu, to z całą pewnością nie był on (w tych latach) w kolorze nadwozia, lecz w kolorze ciemnoszarym, co było charakterystyczne dla malowania wagonów osobowych PKP, po naprawach w ZNTK, przeprowadzanych na początku lat 90-tych.
Moje obserwacje nie są tak jednoznaczne. Częściej dachy malowano na szaro, jednak widok dachu w kolorze pudła, czyli oliwkowym, nie należał do wyjątków. Oliwkowe dachy zdarzały się nawet na wagonach przeznaczonych do ruchu ekspresowego, czyli oliwkowych z szerokim kremowym pasem pod oknami, czyli jeszcze na początku lat 90.
Moim zdaniem dachy malowane na szaro stały się standardem wymaganym przez PKP i ich komisarzy odbiorczych w ZNTK, dopiero po wdrożeniu, do niedawna obowiązującej kolorystyki zielono-kremowej dla wagonów 2 klasy, czerwono-kremowej dla 1 klasy, pomarańczowej dla wagonów pocztowych, itd. - czyli gdzieś od 1994 roku.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.446 442 99
To skoro już mowa o tych kolorach dachów... Motyw z filmu "Komedia Małżeńska" film z 1993 roku...... (ta dwójka w rogu to niegdysiejsze logo TVP2...).

Typem - Odpowiednik PIKO 97602:

komedia-malzenska02.jpg


komedia-malzenska07.jpg


Kolory uchwytów tylko srebrne (w modelu mają być czerwone z tego co widziałem).
To co, teraz zajmiemy się rozkminianiem sprawy uchwytów? :)
(oczywiście żartuję) ha ha

Na zdjęciach motyw z epoki Va.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki