• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.386 18 1
Zdecydowanie tak twierdzę. Ma ten sam odcień co ściana czołowa. A one chyba nie były malowane na szaro.
Mnie się też tak wydaje. Ściana czołowa jest w jednolitym kolorze, takim samym jak dach, a więc i burty.
.jpg


Z kolei co do zdjęcia udostępnionego wcześniej przez kolegę @newermind - nie jestem przekonany, ale postawiłbym jednak na to, że dach jest szary
Wagonownia Janów.jpg
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.738 60 9
Więc co to jest za równa linia przebiegająca na oknami obydwóch wagonów? Według mnie widać tu zdecydowaną różnice w kolorach, przecież dachy są innego koloru, a może jestem daltonistą.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.173 504 30
To jest linia oddzielająca boczne ściany od dachu. W tym miejscu jest załamanie i różnica w odbiorze koloru może być skutkiem innego odbijania się światła. Nie przesądzam, czy dachy są oliwkowe czy szare, choć mnie się wydaje, że oliwkowe, ale głowy bym nie dał. Niestety, gra świateł i niedoskonałość fotografii (nawet współczesnej, cyfrowej) potrafią płatać figle.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.544 60 1
Pierwsze zdjęcie - u mnie na ekranie wygląda jakby ściana czołowa i dach nieco różniły się odcieniem od boków. Tyle tylko, że dużo czynników może przekłamywać kolor - kąt padania światła, nieco ubrudzony wagon, ówczesne klisze itp. Dlaczego trudno jest zaakceptować, że nie każdy dach był szary a malowano tym co było na stanie?
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.744 38 3
Popatrzcie na kąt padania światła. Drzewo przy peronie daje długi cień, więc Słońce jest dość nisko. A mając datę i miejsce wykonania fotografii można obliczyć jego położenia na nieboskłonie.
Ściana czołowa jest oświetlona oczywiście pod innym kątem niż boczne, przez to inaczej odbija światło i może się wydawać jaśniejsza. Pozostaje kwestia dachu. Tuż przy krawędzi ściany bocznej zaczyna się on oczywiście styczną do tejże krawędzi, zatem na krzywiźnie dachu oczekiwać należałoby jakiegoś delikatnie płynnego przejścia "jasności" (że się tak wyrażę w tym przypadku) od krawędzi ściany w stronę szczytu dachu. A tak nie jest. I nie można tego zrzucić na karb jakości fotografii, bo krawędź pionowa ściany czołowej błyszczy odbitym światłem Słońca, więc zdjęcie ma niezła dynamikę tonalną...
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.706 56 5
Nie ma się co kłócić ,dachy się brudziły ,a w większości wagonowni myto tylko boki ,nawet dzisiaj wagony typu 120 eksploatowane w Wolsztynie dachy mają brązowe od sadzy i rdzy. Zobaczcie na drugim "Warsie" jak się ładnie spatynował...
EU07-206 terhautz.jpg
Ol49-69 1.jpg
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.738 60 9
Złudzenie optyczne pociągnięte równo od poziomicy. No cóż, nie brnę dalej w tym temacie. Czekam na rozwój kolorowych wydarzeń.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
Co do zamieszczonego przeze mnie zdjęcia wagonu 111A, to mogę z całą pewnością stwierdzić, że wagon ten był cały oliwkowy, łącznie z dachem i nie mam co do tego żadnych wątpliwości. Jestem autorem zdjęcia i gdzieś w czeluściach negatywów, mam jeszcze fotkę z innego ujęcia.
Zamieszczając je chciałem tylko zwrócić uwagę na odbiór zdjęć monochromatycznych i ich interpretacji przez oglądających, jednak wątpliwości w kwestii prezentowanych wyżej zdjęć kolorowych, nie pozostawiają u mnie żadnych wątpliwości, że to nie ma sensu! Przecież malatura Bautzenów nie pozostawia żadnych złudzeń! Przynajmniej nie powinna, zwłaszcza w kontekście opinii świadków! Skąd więc takie wątpliwości? :eek:
Skoro więc rzeczy tak oczywiste budzą rozterki, to dyskusja i opinie na podstawie fotografii czarno-białych, absolutnie nie ma sensu i trzeba zaufać Autorytetom!
Pozdrawiam
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
Powiem wam tak - Były Takie i Takie.
http://swr.podkarpackakolej.net/wagony/img/b-oliwka.jpg
Proponuję zerknąć na zdjęcie
Nikt nawet nie próbuje tego negować! Oczywista jest obecność całych oliwkowych i takich z szarym dachem. Chodzi tylko o wydawanie przez czytających forum, opinii na podstawie fotografii!
Kolorowych "specjaliści" nie potrafią poprawnie odczytać, a kreują rzeczywistość na podstawie zdjęć czarno-białych.
Tylko tyle i nic więcej.
Z mojej strony EOT.
 

PX48-28

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 5 2
Nawet tutaj, na czarno białych zdjęciach widać szare dachy http://zeus.krb.com.pl/?50-lecie-produkcji-wagonow-osobowych-w-zakladach-h.cegielski-nr-1-1979,54
Albo nawet tu https://www.dcc24.eu/sites/default/files/images/17032_0.jpg
Tu pewnie też oliwkowy dach jest http://s8.flog.pl/media/foto/6000197_wagon-111a-jako-pociag-do-mody.jpg

Wystarczy ze starszymi majstrami pogadać, nie kojarzą by takie były, dach szary i tyle. Ciężko mi jest to podważyć tym bardziej, że więcej tu teoretyków niż praktyków, Piko niech robi swoje. Dla kogoś kto nie ma dwóch lewych rąk to nie będzie problem i tak bardziej opłacalne to będzie niż kupowanie pseudo modeli od Herisa z łatami i za małymi ramkami okiennymi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.173 504 30
Wystarczy ze starszymi majstrami pogadać, nie kojarzą by takie były, dach szary i tyle.
No to "starszym majstrom" pamięć zawodzi. Z całą pewnością były też wagony z oliwkowymi dachami, ale nie fabrycznie nowe, tylko po naprawach w ZNTK. Była już o tym mowa tyle razy, że chyba szkoda już więcej tracić czas.
 

Podobne wątki