• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów cystern typu 406R

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.135 129 19
Gdzieś w czeluściach YT odkopałem film z mieszanym składem brązowych DEC/GATX i niebieskimi cysternami TANKPOL Log..
Czy mógłby Kolega go tutaj zamieścić lub podać odnośnik do niego? Podejrzewam, że nie jeden z nas z chęcią zobaczy takie zestawienie z rzeczywistości, a że na modelu jest wcześniejsze logo... nie jest wykluczone, że wcześniej (ze "starym" logo) wagony jeździły w takim zestawieniu.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
802 89 3
Może się komuś przyda taka informacja, ale kiedyś od niechcenia w 2007 cyknąłem wahadełko cystern w Kutnie. No i na zdjęciu zielony byk ciągnie beczki 406R Tankpol i Orlen dokładnie takie jak wyszły w modelach, a jako ochronny jedzie 409Va! Myślę, że nie ma problemu żeby na naszych półkach, tortach i dioramach mieć takie zestawienie z 418V jako ochronny :)
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.976 275 41
UWAGI* : MALOWANIE , OZNACZENIE I CECHY KONSTRUKCYJNE CYSTERN 406R TYP 1979 r.

* PMR K.Koj

- od przełomu 1978/79 wprowadzono pałąk wokół uchwytów ( kotwic ) na starym typie podwozia - wersja wykonywana przez Robo ( błędy w opracowanej wersji modelu ! - m.in odległość kołpaków , zastosowanie rynien )
- od 1979 wszedł nowy typ podwozia - wersja wykonywana przez Piko .
- od ok.1984r weszło malowanie w kolorze czerwieni tlenkowej .
- w latach 80 nadal równolegle malowano na szaro dla odbiorców prywatnych np. "Nowa Huta" .

- od ok.1992/93 weszło logo "DEC"
- na początku lat 90 XXw malowanie czarne dla Zakładów Koksowniczych w Wałbrzychu .
 

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.411 3 0
A czym zasadniczo różnią się te podwozia - stary/nowy typ? Chodzi mi oczywiście o prawdziwe wagony a nie o modele Robo i Piko, bo zwłaszcza te drugie mają dość poważne odstępstwa w odwzorowaniu podwozia a ściślej ramy. Pytam, bo znam dość dobrze te cysterny i nie bardzo widzę różnicę pomiędzy modelami Robo i Piko, pomijając oczywiście uproszczenia czy niezgodności w modelach względem oryginału.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.239 30 1
Coś więcej na temat powyższego zestawu ?
Może oprócz zdjęcia jakiś opis był ? Mam na myśli jaka epoka itp. (choć przypuszczam,że V ) .
 

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.411 3 0
A propos tego zestawu cystern, w październiku 2019 r. upolowałem taką parkę na terenie rafinerii w Trzebini.

P1020659.jpg


P1020661.JPG


Muszę się przyznać, że chociaż mam zastrzeżenia co do zgodności konstrukcji modeli Piko tych cystern z oryginałem, to prawdopodobnie się skuszę na ten zestaw.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.976 275 41
mam zastrzeżenia co do zgodności konstrukcji modeli Piko tych cystern z oryginałem,
Nie pierwsza osoba to sygnalizuje ...
Może Kolega rozwinąć temat na czym polegaja te niezgodności ... ?
Pytam ponieważ zakupiłem 6 szt w IV ep i 2 w V ep ale jeszcze nie porównywałem oryginału z modelem nawet na podstawie zdjęć .
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
A propos tego zestawu cystern, w październiku 2019 r. upolowałem taką parkę na terenie rafinerii w Trzebini.

Muszę się przyznać, że chociaż mam zastrzeżenia co do zgodności konstrukcji modeli Piko tych cystern z oryginałem, to prawdopodobnie się skuszę na ten zestaw.
Ale, które z którym oryginałem? 406R to nie dość, że podtypy, ale jeszcze różne mioty rocznikowe.
 

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.411 3 0
Może Kolega rozwinąć temat na czym polegaja te niezgodności ... ?
Oczywiście, postaram się to wyjaśnić na ile mi się to uda. Chodzi przede wszystkim o ramę. Chyba najlepiej będzie to widać na poniższym zdjęciu ze strony Piko, gdzie zaznaczyłem czerwonym kółkiem elementy konstrukcji, które są totalnie skopane. Trudno trochę to opisać słownie, ale chodzi tu głównie o belki skośne łączące środkowe belki (podłużnice) z belką czołową, zupełny brak wspomnianych środkowych belek (podłużnic) w miejscu gdzie powinny one się znajdować, zamiast tego jest taki dziwny "łamaniec" zaznaczony strzałką. Do tego ta szeroka belka (prostopadła do ramy), do której mocowane są m.inn. opaski zbiornika jest w miejscu zaznaczenia kółkiem zdecydowanie za szeroka i nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością.
Oczywiście zdaję sobie sprawę, że zdecydowany wpływ na taką konstrukcję miało umieszczenie mechanizmu KKS, który dodatkowo jest bardzo widoczny, ale to nie zmienia faktu, że źle to wygląda. Natomiast myślę, że na pewno dało by się to zrobić lepiej.

Obraz3.jpg


Jest jeszcze parę innych "drobiazgów", jak znajdę dobre zdjęcia to pokaże o co mi chodzi.

ps. Drogi Draculo, parę postów wyżej też Cię o coś zapytałem i chyba zostałem zignorowany? :(
A czym zasadniczo różnią się te podwozia - stary/nowy typ? Chodzi mi oczywiście o prawdziwe wagony a nie o modele Robo i Piko, bo zwłaszcza te drugie mają dość poważne odstępstwa w odwzorowaniu podwozia a ściślej ramy. Pytam, bo znam dość dobrze te cysterny i nie bardzo widzę różnicę pomiędzy modelami Robo i Piko, pomijając oczywiście uproszczenia czy niezgodności w modelach względem oryginału.
Będzie miło jak się również do tego odniesiesz. Pozdr.

Dodam, że nie posiadam jeszcze modeli Piko i opieram się na razie tylko na zdjęciach ale myślę, że są one wystarczająco wiarygodne.
 
Ostatnio edytowane:

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.411 3 0
Ale, które z którym oryginałem? 406R to nie dość, że podtypy, ale jeszcze różne mioty rocznikowe.
Nie wiem czy dobrze zrozumiałeś o co mi konkretnie chodzi. Miałem na myśli głownie cechy konstrukcyjne ramy, co właśnie w poście wyżej opisałem. Natomiast według mojej wiedzy konstrukcja ramy zasadniczo była taka sama niezależnie od rocznika. Mówię tu ramie, którą (z nienajlepszym skutkiem) odwzorowało Piko, bo oczywiście był jeszcze inny typ tej ramy, chyba starszy i mniej finezyjny. Natomiast rama o której cały czas mówię, owszem, miała czasem drobne odstępstwa co do niektórych detali, ale nie miało to nic wspólnego z jej zasadniczą konstrukcją.
Dodam, że opieram się cały czas na własnej wiedzy praktycznej popartej wieloma zdjęciami, więc nie mam pełnej wiedzy teoretycznej i oczywiście mogę o czymś nie wiedzieć.
ps. Jak znajdę jakieś ciekawe zdjęcia w swoim archiwum to wrzucę.
 

Ranger

Znany użytkownik
Reakcje
2.697 10 1
Poprzecznice pod wózkami są za szerokie bo to uproszczenie. Można było zrobić to tak jak u nas co jest zgodne z rzeczywistością a pasy da się zamontować.
DSC00011.JPG DSC00149.JPG

Podobnie KKS można było ukryć pod belkami/podłużnicami. Gdy jest na wprost to go nie widać.
14.jpg 18.jpg
Dla mnie niedopuszczalne było aby było widać z góry pracujący dyszel KKS.

Ale cóż, lub wybrał wagony uproszczone za niewiele mniej i musi teraz się nimi karmić :D
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.976 275 41
ps. Drogi Draculo, parę postów wyżej też Cię o coś zapytałem i chyba zostałem zignorowany? :(
Nie nikogo nie ignoruję ...
Tylko za dużo zajęć w ostatnich dniach, także w hobby - odebrałem konwersje Ty2 od Fenixa , zakupiłem 32 wagony i 3 kieliszki ...
Natomiast sprzedaję sukcesywnie inne 35 wagonów - żeby odrobić się finansowo :p .
Mnóstwo wykreśleń i wpisów do inwentarza , kupa roboty ze zdjęciami , opisami , pakowanie , wypakowywanie ... :rolleyes:


Zasadnicza różnica z zewnątrz widoczna, to krótszy pomost w cysternach 406R produkowanych od 1979 r. ( wersja jaką produkuje Piko )
Ale to pozwoliło Piko lepiej wybrnąć z wychylnościa wózków w HO.

Natomiast takie "wykonanie" ramy przez Piko jakie opisujecie z Ranger ...to kryminał !
 

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
Odnośnie ostoi do cystern typoszeregu 406R/406Ra/406Rb to miały one 12 wykonań konstrukcyjnych (lub więcej bo o tylu wiem) przy czym istotna różnica nastąpiła z opracowaniem wykonania 6. Od poprzednich różnił się zawężającymi się końcami i przystosowaniem do zabudowy sprzęgu samoczynnego.
Zaznaczam że ostoja to jest tylko "szkielet wytrzymałościowy" i nie należy jej mylić z elementami przyspawanymi (wsporniki podzespołów) oraz urządzeniami zewnętrznymi (pomosty, drabiny itd).
Poniżej zrzuty z moich rysunków 3D jeden to wykonanie 4 a pozostałe 6 albo 7 (po tylu latach od narysowania nie jestem na 100% pewien).
Rysunki wykonane na podstawie dokumentacji konstrukcyjnej z dokładnością 0,1 mm z tym ze to TTka więc pewne uproszczenia były nieuniknione.
406R_1.jpg
406Rb_1.jpg 406Rb_2.jpg 406Rb_3.jpg 406Rb_4.jpg 406Rb_5.jpg
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.135 129 19
Czy takie cysterny zobaczymy również w ruchu międzynarodowym, czy użytkowane są wyłącznie na sieci PKP?
Owszem. Poniżej zdjęciach kilku wagonów należących do GATX znajdujących się w tym samym pociągu sfotografowanym w Vechten w Holandii w lutym 2011 roku:

- źródło: www.flickr.com/photos/ceescargowagons/5448995016
- autor: Cees
- opis: "GATX : 33 RIV 51 PL-GATXP 785 0 438-7, Zas
Location : Vechten
Cargo : Biodiesel"


2011.02.12. - Vechten - GATX - 33 RIV 51 PL-GATXP 785 0 438-7, Zas.jpg

- źródło: www.flickr.com/photos/ceescargowagons/5448994010
- autor: Cees
- opis: "GATX : 33 RIV 51 PL-GATXP 785 6 250-0, Zas
Location : Vechten
Cargo : Biodiesel"


2011.02.12. - Vechten - GATX - 33 RIV 51 PL-GATXP 785 6 250-0, Zas.jpg

- źródło: www.flickr.com/photos/ceescargowagons/8946702321
- autor: Cees
- opis: "GATX : 37 RIV 80 D-GATXP 796 3 443-2, Zas
Location : Vechten
Cargo : Biodiesel"


2011.02.12. - Vechten - GATX - 37 RIV 80 D-GATXP 796 3 443-2 - Zas.jpg

"Gratis" ;) dwie beczki innej konstrukcji z tego samego pociągu :) :

- źródło: www.flickr.com/photos/ceescargowagons/5448387361/
- autor: Cees
- opis: "GATX : 33 RIV 51 PL-GATXP 785 2 609-1, Zas
Location : Vechten
Cargo : Biodiesel"


2011.02.12. - Vechten - GATX - 33 RIV 51 PL-GATXP 785 2 609-1, Zas.jpg

- źródło: www.flickr.com/photos/ceescargowagons/8946704235/
- autor: Cees
- opis: "GATX : 33 RIV 51 PL-GATXP 785 2 665-3 - Zas
Location : Vechten
Cargo : Biodiesel"


2011.02.12. - Vechten - GATX - 33 RIV 51 PL-GATXP 785 2 665-3, Zas.jpg

Najciekawsza moim zdaniem jest "biała" beczka. Zarejestrowana w Niemczech... z przydziałem do stacji Altenburg... na zbiorniku jeszcze stare niebieskiego logo DEC... ślad po logo CPNu... po prostu odlot ;) ...
 

Podobne wątki