• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii ET22

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.740 53 2
Nawiązując do pytania kolegi - czy dobrze łącze fakty, że skoro te napisy są "srebrne" to mają imitować "dolepione" na budę aluminiowe/metalowe oznaczenia, a nie zwyczajne namalowane farbą oznaczenia?
 

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.538 3 0
Oczywiście, że te oznaczenia na lokomotywach PKP (zielonych) były osobnymi elementami "przestrzennymi" a nie namalowanymi, ale również były w białym kolorze, choć nie wiem czy od początku ich eksploatacji lub w zależności od okresu ich produkcji. Niestety nie ma dobrego zdjęcia tej lokomotywy, ale np. tutaj http://rail.phototrans.eu/14,17556,0,PaFaWag_201E_ET22_1118.html widać, że na czole oznaczenia są białe. Sam zresztą wielokrotnie spotykałem zielone ET22 i zawsze miały białe te oznaczenia.
Wydaje mi się, że Piko robi tu jednak błąd z tym kolorem, co na modelu wygląda słabo, zwłaszcza patrząc pod pewnym kątem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.181 542 30
W wątku o SU46 wspomniałem o drobnej poprawie obwodów świateł, jakiej dokonałem w swoich modelach ET22 Piko. W fabrycznym wykonaniu sygnał manewrowy Tb 1 jest podłączony do wyjścia AUX6. Problem w tym, że światła świecą się zawsze po jednej stronie modelu, niezależnie od tego, w którym kierunku model jedzie. Zgodnie z przepisami, zasadniczo podczas manewrów, przy zmianie kierunku maszynista powinien przejść do drugiej kabiny i przełączyć światła na drugą stronę lokomotywy. Niestety, w modelu ET22 Piko nie jest możliwa symulacja takiego działania, bo nie da się włączyć sygnału manewrowego po drugiej stronie modelu. Ale na szczęście da się to zmienić. Dzięki poradzie jednego z kolegów z forum dokonałem niewielkiej modyfikacji obwodów lokomotywy i mam teraz możliwość niezależnego włączenia dolnych białych świateł po lewej i po prawej stronie lokomotywy. Do tego potrzebne jest jednak dodatkowe wyjście funkcyjne. I tu z pomocą przyszedł mi dziwny pomysł projektantów Piko. ;) Otóż w modelu ET22 jest możliwość włączenia jednocześnie obu górnych reflektorów - po co, nie mam pojęcia, ale to działa. Do zasilania tych świateł użyto wyjścia AUX7. I właśnie to wyjście można wykorzystać do sterowania dolnymi białymi światłami po drugiej stronie modelu. W tym celu konieczne jest przerwanie w dwóch miejscach ścieżek na płytce modelu i wykonać dwa połączenia (dodatkowym przewodem), włączają w każdym połączeniu po jednej diodzie prostowniczej. Nie mam zdjęcia płytki modelu przed przeróbką, więc miejsca przerwania ścieżek pokazałem na zdjęciach zrobionych już po zmianach. Strzałkami zaznaczyłem miejsca przerwania ścieżek i dodatkowe połączenia z diodami. Zaznaczyłem kierunek diody, a w miejscach przerwania ścieżek cienkimi kreskami pokazałem które połączenie ma zostać, a które trzeba przerwać - niestety, w jednym wypadku miejsce to jest częściowo zasłonięte nowym przewodem. Mam nadzieję, że będzie to w miarę czytelne i zrozumiałe. Po wykonaniu zmian konieczne jest oczywiście odpowiednie zmapowanie dekodera. Ja zrobiłem tak, że pod jednym przyciskiem mam włączenie sygnału Tb 1 zależne od kierunku jazdy, ale pod dwoma innymi przyciskami zrobiłem niezależne od niczego włączanie sygnału Tb 1 po lewej i po prawej stronie. Dzięki temu w razie potrzeby mogę mieć światło cały czas po tej samej stronie, niezależnie od kierunku jazdy, a nawet mogę włączyć wszystkie cztery dolne białe światła na raz.

Miejsca zmian:

Płytka 1a.jpg


Szczegóły jednego końca płytki:

Płytka 2b.jpg


I drugi koniec:

Płytka 3b.jpg


Oczywiście wykonując takie zmiany pozbawiamy się możliwości włączenia samych górnych świateł, ale mnie to w niczym nie przeszkadza.
 

Grześka

Aktywny użytkownik
MSMK
OKMK Piętrusek
Reakcje
180 6 0
Panowie, przepraszam, nie śledziłem wątku na bieżąco, może potrafię rozwiać nieco wątpliwości: ET22-1118 przeszedł poważny wypadek, najechanie na tył pociągu towarowego pod Skawiną, fakt powszechnie znany. Staranował 3 ładowne miałem węglarki... Z tą maszyną mam osobiste wspomnienia, miałem na niej służbę jako pomocnik w pierwszym dniu pracy po przejściu P"0" w Oświęcimiu (nockę), na niej miałem egzamin praktyczny (jak ktoś zna, przeprowadzał go MI Dzidek, równy facet) na maszynistę w 1994 oraz na "mojej" nocy wydarzył się wypadek. Foto kiepskiej jakości muszę zeskanować, młodzi nie czają, ale to były czasy wszech obecnych negatywów typu orwo czy kodak... Jedno przedstawia maszynę ściągniętą do stacji Skawina z resztkami wagonu zrobione dokładnie 29 lat temu, 29 marca 1996, a drugie przyjazd z Gliwic do macierzystej szopy po wykonanej naprawie awaryjnej. Jako ciekawostkę można dodać, że lokomotywa została zmodernizowana do ówczesnego poziomu NG i posiada jeden wózek z ET22-572. Kolejna kwestia: po połączeniu lokomotywowni, oświęcimskie maszyny nigdy nie miały opisu "Lok. Czechowice" tylko "Zakład Taboru w Czechowicach Dziedzicach", tak więc na modelu jest wszystko zgodne z rzeczywistością, z wyjątkiem braku odwzorowania sprzęgu międzywózkowego i sprzęgów pneumatycznych zasilających. Mam nadzieję, że pomogłem...
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.181 542 30
Kolegę @grosiszcze proszę o wyjaśnienie, z czym się nie zgadza w moim poprzednim wpisie o przeróbce świateł w modelu ET22, albo o wycofanie reakcji "jestem na nie". Wpis powstał na prośbę kolegów, którzy prosili o informację jak te światła przerobić.
 

Podobne wątki