• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii EP09

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
875 90 3

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
950 121 8
Światła nie były najmocniejszą stroną PIKO, ale te z EP09 na fotce to skandal. Górna lampa zwłaszcza. Mamy rozwiniętą bazę poza rynkowych akcesoriów odbłyśnikowo-blaszkowych, damy radę i to jest dobre dla gospodarki.
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
950 121 8
Wg mnie chodzi o ramki namalowane wokół napisu PKP oraz EP09…. - to chyba w zamyśle producenta ma być zaakcentowanie, że była to tablica …. Wg mnie mało udane
Innowacyjne podejście do cieniowania napisów w celu uzyskania trójwymiarowości. Co ciekawe, wypusty modeli coś jak BR143 miały przyklejane blachy napisów.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
8.286 136 1
Odnośnie EP09-001, mam pytanie, z którego roku pochodzi ta fotka?: KLIK

Na ulotce opisali epokę IV. W Krakowie służyła od 1987 roku. Czyli zakładamy, że tak wyglądała od początku eksploatacji.
AI odpowiada, ze: Zdjęcie przedstawiające lokomotywę EP09-001, autorstwa Pawła Terczyńskiego, pochodzi z 1993 roku. Jest to często cytowana fotografia w kontekście historii polskiej kolei i lokomotyw serii EP09.
Ze zdjęć oryginału wydaje się, że malowanie na początku było jednolite. Dopiero później pojawiły się lekko odróżniające się dwa odcienie żółto/brązowe. Więc należy mieć wątpliwości czy model przedstawia wersję fabryczną z 1987 roku
AI podpowiada też inną datę : Data i miejsce wykonania: Fotografia pochodzi z 4 września 1991 roku.
Rzeczona fotografia pochodzi sprzed czerwca 1991 roku. Lokomotywa ma jeszcze oryginalne jednoramienne wycieraczki (niestety nie udało mi się ustalić dokładnej daty modernizacji, tj. wymiany wycieraczek jednoramiennych na dwuramienne).
Poniżej, informacje o EP09-001 z facebookowej strony Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu:
W minioną środę, 30 lipca, została odstawiona kolejna lokomotywa serii EP09 – tym razem egzemplarz o numerze 001. Na fotografii widoczna jest jeszcze „prawdziwa” EP09-001, która opuściła zakłady PaFaWag w 1986 roku. Choć posiada już drobne ślady modernizacji, takie jak elektryczne, dwuramienne wycieraczki w miejsce pneumatycznych jednoramiennych, wciąż prezentuje się niemal w swoim fabrycznym wyglądzie.
Szczególnie charakterystyczne, było to "złote" malowanie zastosowane na dwóch prototypowych egzemplarzach.
Lokomotywa ta uległa poważnemu wykolejeniu w październiku 1993 roku. W wyniku tego incydentu przeprowadzono naprawę awaryjną, w ramach której wykonano dla niej nowe pudło. Podczas naprawy, ukończonej w marcu 1995r., EP09-001 jako pierwsza lokomotywa serii otrzymała nowy typ podparcia pudła – Flexcoil. To rozwiązanie zdecydowanie wyróżniało "nową" 001 na tle pozostałych lokomotyw z numerami inwentarzowymi poniżej 038.
Na zdjęciu EP09-001 oczekuje z pociągiem Ex „Krakus” z Krakowa Głównego na odjazd ze stacji Warszawa Zachodnia. W tamtych czasach był to jeden z najbardziej prestiżowych pociągów w Polsce, dlatego zestawiano go z najnowocześniejszego dostępnego taboru. Widoczne za lokomotywą wagony były praktycznie nowe – wagon restauracyjny Bautzen89 pochodził z partii 17 sztuk zakupionych przez PKP w 1989 roku, a stojący za nim wagon 2 klasy typu Görlitz90 był wręcz „pachnący nowością”, gdyż dostarczono go rok później, w 1990 roku.
Warszawa Zachodnia, 08.06.1991 r.
526653459_1286541270148820_7826326998231132124_n.jpg


Reasumując, model EP09-001 od PIKO będzie odzwierciedlać lokomotywę od momentu wprowadzenia jej na stan ewidencyjny PKP do momentu przeprowadzenia małej modernizacji (wymiany wycieraczek).
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.880 416 7
Czyli będzie to model w "okresie przejściowym". Ze względu na wycieraczki /sic!/. Mogę jedynie dodać, że pamiętam gdy w wraz z kolegą zobaczyliśmy ową lokomotywę po raz pierwszy na Warszawie Wschodniej z ex "Krakus" właśnie w okolicach lat 87-88 i jak jej "dizajn" wzbudził niesmak... EU07 przy niej były po prostu o wiele "ładniejsze" mimo ogromnej różnicy wieku ;)...
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
950 121 8
Czyli będzie to model w "okresie przejściowym". Ze względu na wycieraczki /sic!/. Mogę jedynie dodać, że pamiętam gdy w wraz z kolegą zobaczyliśmy ową lokomotywę po raz pierwszy na Warszawie Wschodniej z ex "Krakus" właśnie w okolicach lat 87-88 i jak jej "dizajn" wzbudził niesmak... EU07 przy niej były po prostu o wiele "ładniejsze" mimo ogromnej różnicy wieku ;)...
Ponieważ EU07 ma brytyjskie DNA, a tam projekty pojazdów są ponadczasowe.
Ciekawe, kto zaprojektował wygląd zewnętrzny EP09. Przypomina to EN94 linii WKD, trend który powstał w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego. Jednym z głównych projektantów w Instytucie był Zdzisław Lewalski. Absolwent Wydziału Lotnictwa PW. W latach siedemdziesiątych osiadł w Kanadzie pracując w Hawker Siddley Thunder Bay, Ontario. Międzyinnymi projektował „BiLevel Coach”, do tej pory produkowany obecnie przez Alstom (poprzednio UTDC, Bombardier). Szeroko stosowany na liniach dojazdowych wielkich miast Ameryki Północnej.
 

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 3 0
Rzeczona fotografia pochodzi sprzed czerwca 1991 roku. Lokomotywa ma jeszcze oryginalne jednoramienne wycieraczki (niestety nie udało mi się ustalić dokładnej daty modernizacji, tj. wymiany wycieraczek jednoramiennych na dwuramienne).
Poniżej, informacje o EP09-001 z facebookowej strony Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu:
W minioną środę, 30 lipca, została odstawiona kolejna lokomotywa serii EP09 – tym razem egzemplarz o numerze 001. Na fotografii widoczna jest jeszcze „prawdziwa” EP09-001, która opuściła zakłady PaFaWag w 1986 roku. Choć posiada już drobne ślady modernizacji, takie jak elektryczne, dwuramienne wycieraczki w miejsce pneumatycznych jednoramiennych, wciąż prezentuje się niemal w swoim fabrycznym wyglądzie.
Szczególnie charakterystyczne, było to "złote" malowanie zastosowane na dwóch prototypowych egzemplarzach.
Lokomotywa ta uległa poważnemu wykolejeniu w październiku 1993 roku. W wyniku tego incydentu przeprowadzono naprawę awaryjną, w ramach której wykonano dla niej nowe pudło. Podczas naprawy, ukończonej w marcu 1995r., EP09-001 jako pierwsza lokomotywa serii otrzymała nowy typ podparcia pudła – Flexcoil. To rozwiązanie zdecydowanie wyróżniało "nową" 001 na tle pozostałych lokomotyw z numerami inwentarzowymi poniżej 038.
Na zdjęciu EP09-001 oczekuje z pociągiem Ex „Krakus” z Krakowa Głównego na odjazd ze stacji Warszawa Zachodnia. W tamtych czasach był to jeden z najbardziej prestiżowych pociągów w Polsce, dlatego zestawiano go z najnowocześniejszego dostępnego taboru. Widoczne za lokomotywą wagony były praktycznie nowe – wagon restauracyjny Bautzen89 pochodził z partii 17 sztuk zakupionych przez PKP w 1989 roku, a stojący za nim wagon 2 klasy typu Görlitz90 był wręcz „pachnący nowością”, gdyż dostarczono go rok później, w 1990 roku.
Warszawa Zachodnia, 08.06.1991 r.
Zobacz załącznik 1135679


Reasumując, model EP09-001 od PIKO będzie odzwierciedlać lokomotywę od momentu wprowadzenia jej na stan ewidencyjny PKP do momentu przeprowadzenia małej modernizacji (wymiany wycieraczek).
Idąc za informacjami z książki pojazdu, wycieraczki na EP09-001 wymienione zostały na elektryczne w trakcie odbudowy w PaFaWagu w 1994 roku, w związku z tym do wypadku miała zabudowane wycieraczki pneumatyczne i nie jest prawdą to co napisano powyżej a nie pamiętam żeby wycieraczki pneumatyczne były też z 2 ramionami.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.984 577 30
Idąc za informacjami z książki pojazdu, wycieraczki na EP09-001 wymienione zostały na elektryczne w trakcie odbudowy w PaFaWagu w 1994 roku, w związku z tym do wypadku miała zabudowane wycieraczki pneumatyczne i nie jest prawdą to co napisano powyżej a nie pamiętam żeby wycieraczki pneumatyczne były też z 2 ramionami.
To jak rozumieć zdjęcie Ryszarda Boduszka, zamieszczone we wpisie 652 wyżej i skąd tam się wzięły wycieraczki nowego typu, z prostowodami (bo nie chodzi o jedno lub dwa ramiona, tylko o dodanie tzw. prostowodów, zapewniających, że pióro wycieraczki jest zawsze pionowe)? Lokomotywa ma już nowe wycieraczki, ale wciąż oryginalne pudło, w oryginalnych barwach. Przy odbudowie po wypadku dostała już nowe, standardowe malowanie.

Tak że nie szafowałbym tak beztrosko kategorycznymi stwierdzeniami o tym, że coś jest, albo nie jest prawdą...
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
875 90 3

Podobne wątki