Trudno w kilku słowach wyczerpująco wyjaśnić dość skomplikowane zagadnienie. Rzeczywiście, ETCS poziomu 2-go pozwala na większą przepustowość linii, więc jeżeli przepustowość uzyskiwana przy poziomie 1 wystarcza, nie ma potrzeby instalowania urządzeń poziomu 2 i można zwiększyć prędkość nawet do 250 km/h. Ale sprawa nie jest taka prosta: sieć GSM-R i tak trzeba budować, bo istniejący system analogowy 150 MHz jest już bardzo przestarzały i w związku z tym coraz bardziej kłopotliwy i kosztowny w utrzymaniu. Ponadto jego funkcjonalność już bardzo daleko odstaje od współczesnych potrzeb i istniejących rozwiązań. GSM-R jest europejskim standardem radiołączności kolejowej i jest już od wielu lat szeroko wprowadzany przez europejskie koleje, wcale nie tylko w związku z instalacją systemu ETCS (która, jak wiadomo, nie postępuje tak szybko, jak byśmy sobie tego życzyli).
Prawdą jest jednak również to, że dla poziomu 2-go ETCS sam GSM-R nie wystarcza, trzeba jeszcze zainstalować systemy sterowania ruchem, które za pośrednictwem GSM-R komunikują się z pociągiem i przekazują sygnały dotyczące jazdy pociągu (zezwolenie na jazdę, dozwoloną prędkość, sygnały zmniejszenia prędkości i zatrzymania i wiele innych). Jest także chyba oczywiste, że same urządzenia radiowe, wykorzystywane do przesyłania sygnałów sterowania pociągiem (ETCS), muszą spełnić wyższe wymagania dotyczące bezpieczeństwa i pewności transmisji, w porównaniu z radiem używanym tylko do komunikacji głosowej.
Z drugiej strony, instalacja ETCS poziomu 2-go pozwala na oszczędności na przytorowych urządzeniach sygnalizacyjnych, bo wszystkie sygnały są przesyłane bezpośrednio do lokomotywy. Jednak te oszczędności po pierwsze, są najbardziej widoczne przy budowie nowych linii (nie trzeba wtedy budować semaforów, podczas, gdy przy instalacji ETCS na istniejącej linii, semafory już i tak tam są), a po drugie, wymaga to wyposażenia wszystkich lokomotyw, kursujących na danej linii, w pokładowe urządzenia ETCS i GSM-R - bez tego lokomotywa jest "ślepa i głucha", a semaforów przecież nie ma.