Parowóz 50 2652 ÜK zbudowany przez Zakłady Ostrowieckie (Ostrowizer Hochöfen und Werke AG) numer fabryczny 601/1943. Po 1945 pracował na kolejach NRD, w 1987 zakupiony przez Förderverein Industriemuseum Kaiserslautern od 1991 własność miasta Kaiserslautern.
Parowóz znajduje się w miejscu ogólnodostępnym, przy Parisärstraße 300, obok wjazdu do firmy Railmaint GmbH.
Zdjęcia wykonałem przy okazji transportu zestawów kołowych z Kaiserslautern do Monachium i z powrotem.
Parowóz znajduje się w miejscu ogólnodostępnym, przy Parisärstraße 300, obok wjazdu do firmy Railmaint GmbH.
Zdjęcia wykonałem przy okazji transportu zestawów kołowych z Kaiserslautern do Monachium i z powrotem.
Zakłady Ostrowieckie jednoznacznie kojarzą się (choć może tylko mi
Inną rzeczą jest numer fabryczny podany jako 601/1943. Oczywiście taki zakres numerów dla 30 szt. parowozów BR50-ŪK zbudowanych w Warszawie (od 587 do 616, DR nr 50 2638 - 50 2667, w tym cztery szt. wykończone już po wojnie, prawdopdobnie w Poznaniu) figuruje np. w książce autorstwa Bogdana Pokropińskiego - Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej, WKŁ, W-wa 2018 (na str. 136) ale wydaje się, że pan Bogdan Pokropinski podał prawdopdobnie nie numery fabryczne parowozów (a może te numery są prawidłowe ?), ale kotłów do nich, zbudowanych w tym samym zakładzie. Monografia Ty5 jaka ukazała się w czasopiśmie Stalowe Szlaki - dokładnie cz. 1 [Ryszard Stankiewicz, Parowozy serii Ty5. Część 1, Stalowe Szlaki nr 2/2022 (153), str. 2-19], podaje, że parowozy z Zakładów Ostrowieckich oddział w Warszawie nosiły numery fabryczne 401 - 430.
Sprawa wydaje się nieco zagmatwana, bo np. wg informacji dotyczących parowozu-pomnika 50 2652, zamieszczonych na internetowej stronie niemieckojęzycznej, gdzie nr fabryczny podany jest jako 415/1943, producent podany jest jako DWM - Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken AG, czyli Zakłady Cegielskiego w Poznaniu.
https://eisenbahn-museumsfahrzeuge....ahrzeuge/dampflokomotiven/baureihe-50/50-2652
gdzie Hersteller - Producent, a Verzeichnis der eingebauten Kessel - Lista zainstalowanych kotłów.
To jednak zapewne błąd. Wg w/w artykułu w Stalowych Szlakach (ale też np. Paweł Terczyński, Parowóz serii Ty5, Świat Kolei nr 6/2002, str. 10-17), numery fabryczne BR50 z poznańskiego DWM, to jak na ironię 369-440, czyli pokrywające się częściowo z warszawskimi, jednak w tym wypadku decydujący wydaje się pierwszy kocioł zamontowany na 50 2652, o nr 601/1943 zbudowany w warszawskiej filii Zakladów Ostrowieckich, wskazujący, że cały parowóz został również zbudowany w Warszawie, oraz rok produkcji 1943 (DWM budował "swoje" BR50 w 1941-42). Wynika z tego, że na w/w stronie niemieckiej jest błąd, chyba, że Ostrowiecer Hochöfen und Werke AG Werk Warschau w 1943 należało już (tak jak Cegielski) do konglomeratu przemysłowego Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken (DWM) i Niemcy w tym wypadku nie rozróżnili konkretnego producenta (???). Warszawski zakład i nr fabryczny 415 podane są także na poniższej karcie parowozu 50 2652 np. na stronie:
https://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=44679
W kontekście poruszonego tematu parowozu warto też dodać, że w sieci dostępne są też fotografie tabliczki firmowej tendra, jaki obecnie przypięty jest do parowozu. Widnieją one na w/w stronie internetowej (link wyżej), oraz np. na poniższej stronie:
https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1415476&lang=1&id=95452&action=portrait
Na tabliczce widać, że tender został zbudowany w 1940 r. przez monachijskie zakłady Krauss-Maffei (interesujące, że na tabliczce jest Kraus przez jedno "s") i nosi nr fab. 16037. Pierwotnie był więc "sparowany" prawdopdobnie z parowozem zbudowanym przez powyższy zakład, noszącym ten sam numer fabryczny 16037, czyli DR nr 50 828 (jeszcze typu standardowego, a nie wojennego typu uproszczonego BR50-ŪK). Jak tender ten trafił do parowozu stojącego obecnie jako pomnik w Kaiserslautern, i jaką historię służby miał orginalny tender od 50 2652, zbudowany w Warszawie - noszący zapewne ten sam numer fabryczny 415 (?), tego zapewne nie dowiemy sie już nigdy.
-
1
-
3
- Pokaż wszystkie