• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozy stojące jako pomniki.

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
Nie do końca. Co innego zlecić jak chcesz a co innego samemu sobie "kwiatka" strzelić. Owszem ktoś napewno nad tym trzyma piecze ale podejrzewam, że nikt z PKPu. Dlatego warto notować takie "kwiatki" aby ten 0.01% chętnych była świadoma.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.219 2 1
Peix z Kolei Mareckiej zostanie poddany renowacji pod okiem konserwatora zabytków i zamelduje się po renowacji w Markach w I połowie grudnia tego roku, o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem.
Zdjęcie z 13.10.2022 ... 15.10.2022 parowóz został przetransportowany do miejsca, gdzie zostanie przeprowadzony remont. Firma remontująca parowóz ma siedzibę w Gliwicach. Koszt robót ponad 400 tys. zł.

Px48-1778, stojący jako pomnik w Markach nigdy nie jeździł pomiędzy Warszawą, a Radzyminem, ale ile w nim obecnie z oryginalnego 1778? Px48-1778 to składak i nie wykluczone, że większość części, które wbudowane są w ten parowóz pochodzą z Peixów, które jeździły na Kolei Mareckiej, ale o tym nie dowiemy się nigdy.

samowarek.JPG
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
Orła w koronie to już mogli sobie podarować, bo to takie orwellowskie...
I tak i nie... Ważne że lokomotywa jest, dla osób postronnych i tak jest zachwyt, lepsze to niż bysmy mieli się golić. Już nie raz pisałem w różnych źródłach. Chcesz pomóc? To rękaw podwiń idź i pomóż. Zawsze znajdzie się osoba w "białych rękawiczkach" co będzie punktować odcień farby, smugi itp...
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.245 3 1
Peix z Kolei Mareckiej zostanie poddany renowacji pod okiem konserwatora zabytków i zamelduje się po renowacji w Markach w I połowie grudnia tego roku, o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem.
Zdjęcie z 13.10.2022 ... 15.10.2022 parowóz został przetransportowany do miejsca, gdzie zostanie przeprowadzony remont. Firma remontująca parowóz ma siedzibę w Gliwicach. Koszt robót ponad 400 tys. zł.

Px48-1778, stojący jako pomnik w Markach nigdy nie jeździł pomiędzy Warszawą, a Radzyminem, ale ile w nim obecnie z oryginalnego 1778? Px48-1778 to składak i nie wykluczone, że większość części, które wbudowane są w ten parowóz pochodzą z Peixów, które jeździły na Kolei Mareckiej, ale o tym nie dowiemy się nigdy.

Zobacz załącznik 927570
Odczuwam pewien dysonans poznawczy czytając zdania Peix z Kolei Mareckiej oraz nigdy nie jeździł pomiędzy Warszawą, a Radzyminem.
Numer kotła się zgadza, więc dlaczego składak?
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.952 45 3
Kolego, albo tak albo nie. Nie ma równocześnie tych dwóch stanów, tu nie obowiązuje mechanika kwantowa.

Zawsze znajdzie się osoba w "białych rękawiczkach" co będzie punktować odcień farby, smugi itp...
Możliwe, ale to nie do mnie zarzut, bo ja napisałem tylko o fałszowaniu historii.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.245 3 1

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.672 19 9
Ale układ rozrządu wygląda na niekompletny.
To typowy problem pomnikowych parowozów. Korbowody i częsci rozrządu były zazwyczaj zdejmowane z maszyn wyłączonych z ruchu, aby ich przetaczanie nie powodowało przesuwania tłoków w cylindrach. No i jak łatwo się domyśleć, takie zdemontowane elementy ginęły potem w różnych okolicznościach....
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.166 26 1
To typowy problem pomnikowych parowozów. Korbowody i częsci rozrządu były zazwyczaj zdejmowane z maszyn wyłączonych z ruchu, aby ich przetaczanie nie powodowało przesuwania tłoków w cylindrach. No i jak łatwo się domyśleć, takie zdemontowane elementy ginęły potem w różnych okolicznościach....
Można dorobić je z drewna. O ile mnie pamięć nie myli, tak zrobiono z jedną z Wsl-ek w Rudach.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.672 19 9
Można dorobić je z drewna..
Drewno jest raczej mało odporne na stanie "pod chmurką".
Ale OIDP, w jednym z dokumentów dot. utrzymania zabytku w postaci któregoś z parowozów-pomników czytałem o propozycji odlania z żeliwa duplikatów brakujących części układu napędowego i parorozdzielczego. Oczywiście z zastrzeżeniem, że ze względu na kruchość kopii, należy je zdejmować przy każdej ewentualnej operacji przesuwania parowozu, któego dotyczyło to opracowanie.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.166 26 1
Drewno jest raczej mało odporne na stanie "pod chmurką".
Ale OIDP, w jednym z dokumentów dot. utrzymania zabytku w postaci któregoś z parowozów-pomników czytałem o propozycji odlania z żeliwa duplikatów brakujących części układu napędowego i parorozdzielczego. Oczywiście z zastrzeżeniem, że ze względu na kruchość kopii, należy je zdejmować przy każdej ewentualnej operacji przesuwania parowozu, któego dotyczyło to opracowanie.
Żeliwo jest drogie. Trzeba zrobić drewniane modele tego, co ma być odlane, a potem formy odlewnicze. Dochodzi do tego obróbka mechaniczna odlanych części. Nakład pracy na wykonanie modelu dla odlewni, a gotowego drewnianego elementu, jest praktycznie taki sam. Dzisiaj są takie możliwości impregnacji drewna (na przykład epoksydem), że ja bym się tego nie obawiał.
 
Ostatnio edytowane:

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
486 1 0
Żeliwo jest drogie. Trzeba zrobić drewniane modele tego, co ma być odlane, a potem formy odlewnicze. Dochodzi do tego obróbka mechaniczna odlanych części. Nakład pracy na wykonanie modelu dla odlewni, a gotowego drewnianego elementu, jest praktycznie taki sam. Dzisiaj są takie możliwości impregnacji drewna (na przykład epoksydem), że ja bym się tego nie obawiał.
Akurat ten parowóz ma korbowody odlane z żeliwa. Modelem był oryginalny korbowód wypożyczony z Sochaczewa. Odlew wykonano w Sieradzu. Nie udało się wypożyczyć przeciwkorb i drążków mimośrodowych.
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.849 30 2
Czy ktos ma pojecia do kogo lub jakiej organizacji należą obiekty wygladajace na kiedys uzytkowane przez PKP przy stacji Czachowek wschodni .Na terenie stoja dwa wagony towarowe w stanie rozkladu,dwa wraki wagonow waskotorowych o mam nafzieje widoczny parowoz bezogniowy
https://forum.modelarstwo.info/threads/muzeum-komunikacji.13763/page-20#post-649097

Z kronikarskiego obowiązku informuję, że parowóz TKbb 4695 53KF-5 ex. "Muzeum Komunikacji w Warszawie", ex. Mazurskie Zakłady Roszarnicze w Szczytnie, ex. Przedsiębiorstwo Skupu Surowców Wtórnych w Szczytnie dotarł do wsi pod Tychami i stoi na terenie prywatnym. Z tego, co widać raczej będzie miał lepiej, niż gorzej. :)

IMG_20230128_195144.jpg


IMG_20230128_195147.jpg
 

Podobne wątki