• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozy stojące jako pomniki.

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
@spur 1 nie wiem jak Ty, ale ja się doczekać nie mogę jak będzie się prezentował pomnik po "modernizacji" Krzyza. Może zrobią coś podobnego jak w Rzepinie z Ty51 :love:
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
Pozornie szybko im idzie... Zrobią linię to wezmą się za Krzyż. Warto focic co jest póki jeszcze jest co tam focic.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
Na rogu ulic Mikołaja Kopernika i Radziwiłłowskiej w Krakowie stoi taki "czajniczek". Z tego co wiem to jest to lokomotywa, która była na Młodzieżowej Kolejce "Lajkonik". Może zna ktoś więcej informacji o tej lokomotywie? Niestety znajduje się ona na terenie zamkniętym (prywatnym?) przez co nie można dopatrzyć się tabliczek firmowych itp. Fot. 14.02.2022r.
Screenshot_20220214_173142_com.android.gallery3d_edit_9259040624628.jpg


Edit. Nie mogę coś linku wkleić.. Dorzucam screen
Screenshot_20220214_174349_com.android.chrome.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.746 32 0
Na rogu ulic Mikołaja Kopernika i Radziwiłłowskiej w Krakowie stoi taki "czajniczek". Z tego co wiem to jest to lokomotywa, która była na Młodzieżowej Kolejce "Lajkonik". Może zna ktoś więcej informacji o tej lokomotywie? Niestety znajduje się ona na terenie zamkniętym (prywatnym?) przez co nie można dopatrzyć się tabliczek firmowych itp. Fot. 14.02.2022r.
Teren na którym stoi parowóz jest terenem Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Krakowie.
http://www.przedszkole1.d2.pl/

Wejść na teren przedszkola można, oczywiście trzeba się spytać i poprosić o możliwość zrobienia zdjęć parowozowi. Pracują tam bardzo miłe panie i sympatyczny pan, prawdopodobnie konserwator, który może także opowiedzieć co nieco o parowozie. Poniżej (w ramach uzupełnienia) fotografie czoła i drugiego boku parowozu oraz tabliczki firmowe. Data zrobienia zdjęć 24.07.2019 r.

T2-73 Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krakowie 24.07.2019 (1).JPG


T2-73 Przedszkole Samorządowe nr 1 w Krakowie 24.07.2019 (2).JPG


Tabliczka T2-73 (1) prawy bok budki.jpg


Tabliczka T2-73 (2) lewy bok budki.jpg


Jak widać na powyższych zdjęciach na tabliczce powielono oryginalny nr fabryczny 23161, jednak zapisano go w formie 23161/007 (po siódmej naprawie ?). Jest też data ukończenia naprawy - gruntownego remontu - w ZNTK Nowy Sącz - 29.06.1964. Tabliczki (identyczne) są po obu stronach budki maszynisty, innych tabliczek nie zauważyłem (pomimo dość szczegółowych oględzin parowozu).

Co do losów parowozu i historii kolejki "Lajkonik" (ale też np. krótkiej historii przedwojennej kolejki wąskotorowej Kraków (Salwator) - Bielany, łączącej m.in. krakowskie wodociągi na Bielanach i Zwierzyńcu) odsyłam do bardzo ciekawego artykułu "Młodzieżowa Kolej Wąskotorowa "Lajkonik" w Krakowie 1964 - 1966", autorstwa Pawła Jakuboszczaka, który ukazał się w Stalowych Szlakach nr 3/2013 na str. 34 - 47. Są tam niezwykle interesujące zdjęcia, w tym m.in. przedwojenne, z lat 60-tych, oraz pana Tadeusza Suchorolskiego z lat 70-tych (głównie odstawionego taboru oraz np. kolorowe, omawianego T2-73, z 1974 r. - posiadał wówczas zupełnie inne malowanie). Jedno z historycznych zdjęć przedstawia uroczyste otwarcie kolejki, w dniu 22 lipca 1964 r. Jest już na nim, zachowany do dziś T2-73. Bardziej dociekliwi dopatrzą się nieścisłości w związku z podaną datą 31.08.1964, przekazania parowozu na Kolejkę Młodzieżową, zamieszczoną na stronie, której screen zamieścił Pantograf, jednak data 31.08.1964 jest tylko formalną datą przekazania, bo parowozy trafiły do Krakowa ok. 1,5 miesiąca wcześniej. Jako ciekawostkę można dodać, że wraz z kolejką otwarto kawiarnię "Przystań", przejazd 4,5 km. trasą trwał ok. 18 minut, w pierwszą niedzielę planowego kursowania kolejki (26.07.1964) sprzedano aż 7 tys. biletów, a parowozy (dwa, T2-73 i T2-57, w 1961 na Kolei Myszynieckiej zmieniono im nazwy na T2-073 i T2-057, z "zerem") obsługiwali emerytowani, zasłużeni maszyniści, m.in. 72-letni pan L. Szczurek. Niestety w 1967 r. Kolejka Młodzieżowa już nie jeździła, w związku z czym, jeszcze raz zachęcam do zapoznania się z w/w artykułem, omawiającym bardzo krótki, a niezwykle ciekawy okres w historii "wąskotorowej" Krakowa.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
@Stanisław1972 nie twierdzę że się nie da wejść. Stwierdziłem fakt że lokomotywa stoi na terenie zamkniętym. Jak ma się czas i popyta to nigdzie nie robią problemów aby fot zrobić... Ja czasu nie miałem tyle aby czekać, szukać i pytać :( ale dziękuję za bogate info :D
 
Reakcje
3.746 32 0
@Stanisław1972 nie twierdzę że się nie da wejść. Stwierdziłem fakt że lokomotywa stoi na terenie zamkniętym. Jak ma się czas i popyta to nigdzie nie robią problemów aby fot zrobić... Ja czasu nie miałem tyle aby czekać, szukać i pytać :( ale dziękuję za bogate info
A ja nie dlatego, że tak pisałeś (bo nie pisałeś) :) tylko tak ogólnie, do informacji wszystkich :LOL: Po prostu, może ktoś, będąc w Krakowie, i mając chęć zrobienia szczegółowszych zdjęć parowozowi T2-73, skorzysta z tej informacji. Napisałeś "niestety znajduje się ona na terenie zamkniętym (prywatnym?)", więc z założenia nasuwa się myśl, że nie można tam wejść.
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
Stoi tam od kiedy pamiętam.
Inne fajne eksponaty stały na os. Podwawelskim. Nie wiem czy jeszcze stoją bo co poniektórzy mieszkańcy twierdziki że są niebezpieczne. Dzieci włazily na dachy i któreś tam chyba fiknęło.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
Kolejny eksponat jaki "trafiłem". Też wąski tor a dokładnie B2nt.
Screenshot_20220219_023714_com.android.gallery3d_edit_113824725831584.jpg

Ostatnio szukałem informacji gdzie co stoi... I przyznam że czasami jest sporo problemy aby odszukać lokalizację, dlatego postanowiłem prócz zdjęcia samej maszyny dodać screen z Google Map aby inni mieli łatwiej. O ile z parowozami jest łatwiej tak z innymi lokomotywa i jest już problem :confused:
Screenshot_20220218_182834_com.google.android.apps.maps.jpg
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
Przydała by się apka gdzie można by dodawać aktualne fot i zmiany gdzie fizycznie znajduje się tabor... Parozy jakiś odszukać można.. Ale inny tabor (np. spalinowy) to już masakra.
 
Reakcje
3.746 32 0
Miałem okazję nieco bliżej przyjrzeć się parowozowi typu Ferrum 47, stojącemu obok dworca PKP w Tczewie. Oprócz nieco „abstrakcyjnego” oznaczenia na budce: seria TKh49 i nr 11 (?), na zbieralniku pary, na tabliczce firmowej „FABRYKA LOKOMOTYW IM. F. DZIERŻYŃSKIEGO, CHRZANÓW”, widnieje nr 6046 i rok produkcji 1962 (?). Widać, że cyfry wybito wtórnie, prawdopodobnie w trakcie odnawiania parowozu, a może cała tabliczka jest tylko kopią oryginału.

Dlaczego - odnawiając parowóz - nikt nie zwrócił uwagi, na oryginalne numery i rok produkcji ? Z dostępnych informacji, zarówno w sieci, np. na stronie http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc=on&par=tkh5699 jak i literaturze, np. Bogdan Pokropiński „Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej” z 2007 r., parowóz stojący w Tczewie, to oryginalnie nr 5699 z 1961. Już sam rok wybity na tabliczce: 1962, wzbudza kontrowersje, bo wg dostępnych źródeł, parowozy Ferrum produkowane były do 1961 r. Czy może ktoś wie, skąd takie oznaczenia na tczewskim parowozie ? Nie wiem co o tym myśleć... ale zarówno oznaczenia na budce (nr inwentarzowy 11), jak i na tabliczce firmowej, wydają się z „koziej d... wzięte”. Kto, i w jakim celu zafałszowuje tak historię tego parowozu. A może jest w tym jakaś logika ? Nie wiem co o tym myśleć, ale nie za bardzo podoba mi się takie podejście do zabytków techniki.

Tczew. TKh49-11 (1).jpg


Tczew. TKh49-11 (2).jpg


Tczew. TKh49-11 (3).jpg


Tczew. TKh49-11 (4).jpg


Tczew. TKh49-11 (5).jpg


Tczew. TKh49-11 (6).jpg


Tczew. TKh49-11 (7).jpg
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.167 26 1
Dlaczego - odnawiając parowóz - nikt nie zwrócił uwagi, na oryginalne numery i rok produkcji ? Z dostępnych informacji, zarówno w sieci, np. na stronie http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc=on&par=tkh5699 jak i literaturze, np. Bogdan Pokropiński „Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej” z 2007 r., parowóz stojący w Tczewie, to oryginalnie nr 5699 z 1961.

Podejrzewam, że w czasie odnawiania parowozu, nikomu nie chciało się niczego sprawdzać i "nadano" maszynie taki numer, jaki jest obecnie. Możliwe, że założono również, że po za pewną, niewielką grupą osób, świadomych numeracji, historii i przydziałów parowozów, zdecydowanej większości ludzi to zwyczajnie zwisa.
 
Reakcje
3.746 32 0
zdecydowanej większości ludzi to zwyczajnie zwisa
Bo zwisa. Ważne że ładnie się prezentuje i można pooglądać...
To, że nawet 99,9 % społeczeństwu to zwisa, wiem dobrze, ale nie powinno to być argumentem do błędnego oznakowania parowozu. Ktoś (personalnie, instytucjonalnie) przecież ma "pod opieką" ten parowóz, i ten ktoś (być może nawet mający coś wspólnego z PKP) powinien dobrze wiedzieć czym dysponuje...

Gdyby przyjąć argument, że niemal wszystkim to zwisa, to równie dobrze na Ol49 stojącej w Starych Juchach, ktoś mógłby napisać na budce EU07, a na pomniku w Pile, na którego cokole ustawiono samolot Lim-2, równie dobrze mogło by być napisane F-16... i tak większości to by zwisało i nie "kłuło jej w oczy"...

Z wąskiego grona osób zawsze jakaś może zgłosić do właściciela eksponatu z nowymi tabliczkami, prawidłowymi nr i tyle
... już pędzę, lecę... :LOL:;) ... to trochę tak, jakbyś chcial mieć "blachy" na aucie z napisem PANTOGRAF, a ktoś kto je robi, napisał by PENTOGRAW ;) i na twoją uwagę, że coś nie halo, rozłożył ręce i powiedział: "niemal 100 % społeczeństwu to zwisa i prawie nikt nie zauważy różnicy, więc o co chodzi, jak się nie podoba, zrób sobie taką tablicę sam..." ;)
 

Podobne wątki