Weekend się zaczyna, więc dziś jeden z ciekawszych, jak dla mnie, modeli sportowych BMW M1 w moich zbiorach.
Na początek trochę historii…
Oryginał tego wyścigowego BMW M1, był zwycięzcą w mistrzostwach BMW M1 Procar z 1979 r.
Samochód, za kierownicą którego zasiadał słynny kierowca Niki Lauda, właściwie zdominował serię Procar w 1979 r. zwyciężając w trzech z ośmiu wyścigów. Pierwsze miejsce Niki Lauda zajął na torach: w Monako, Silverstone i Hockenheim. Samochód prowadzony był przez zespół Rona Dennisa - Project Four Racing (który później w 1980 r. połączył się z McLarenem).
W 1980 r. ten BMW M1 startował w wyścigach Procar., gdzie kierowany przez Hansa-Joachima Stucka w zajął trzecie miejsce w mistrzostwach, wygrywając na torach w Monako i Norisring. Samochód został sprzedany pod koniec sezonu 1980 firmie EMKA Productions (założona przez managera Pink Floyd) w celu wzięcia udziału w długodystansowych Mistrzostwach Świata (World Endurance Championship), zajmując 2 miejsce w klasyfikacji generalnej w wyścigu na torze Silverstone w 1981 r. oraz 3 miejsce w wyścigu 1000 km Brands Hatch. Startował także w dwóch edycjach 24-godzinnego wyścigu LeMans w specyfikacji Grupy 5 w 1981 r. i 1982 r. W obu wyścigach samochód nie ukończył wyścigu z powodu awarii silnika.
Ciekawostką jest, iż w 1982 r. jednym z kierowców tego BMW był Nick Mason, perkusista grupy Pink Floyd. Niestety, model z opisanych wyścigów jak do tej pory jeszcze nie znalazłem, a i nie wiem, czy w ogóle zostały wydane przez którąś z firm.
BMW M1 ProCar GP Monaco 1979 - Niki Lauda #5
Na początek fotka oryginału zaczerpnięta z wyszukiwarki google
A teraz już model wykonany został dla salonów dealerskich BMW i sprzedawany był w typowym jak dla BMW pudełku, które Niemcy nazwali klappbox.
I ostatnia fotka z figurką Niki Laudy (figurka produkcji Catrix), która właśnie trzy dni temu do mnie dojechała ze sklepu z Holandii.