• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Nowości PKP 2025

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.709 392 7
Na razie, jak porównuję, to najbardziej "odrobione" wagony Y/B 70 to modele wykonane przez Piko. Chyba, że teraz Tillig czymś zaskoczy, ale tu manewru w odniesieniu do PKP nie ma za dużo - ile można wyprodukować modeli /nawet z różnymi numerami/ wagonu 2. klasy, który jako jedyny jeździł po sieci PKP.
 
OP
OP
A

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.306 122 1
"Handmuster" znaczy dosłownie ręczny wzór, ręcznie wykonany prototyp. W tym wypadku to określenie jest bardzo umowne, bo na obrazku jest po prostu stary model. W niemieckich katalogach przy wizualizacji zazwyczaj używa się słowa "Photomontage".
Wydaje się, że nie zawsze tłumaczenie zagranicznego wyrazu "słowo w słowo" jest właściwe i nie zawsze oddaje to co autor miał na myśli.
Dla mnie, bez względu czy niemiecki producent będzie umieszczał w katalogach słowo "Handmuster - TILLIG" (ręczne malowanie), "Bildretusche - PIKO" (retusz obrazu) czy "Photomontage - Roco" (fotomontaż), właściwym tłumaczeniem tych słów jest "wizualizacja".
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.418 137 19
Na razie, jak porównuję, to najbardziej "odrobione" wagony Y/B 70 to modele wykonane przez Piko.
Firma PIKO nie produkuje modeli wagonów typu Y/B 70, a modele wagonów typu Y'69, które nie były eksploatowane przez PKP, a przez DR oraz ČSD, a później także ČD.
Chyba, że teraz Tillig czymś zaskoczy, ale tu manewru w odniesieniu do PKP nie ma za dużo - ile można wyprodukować modeli /nawet z różnymi numerami/ wagonu 2. klasy, który jako jedyny jeździł po sieci PKP.
Wbrew pozorom jest zapotrzebowanie na dobrze zrobiony model wagonu typu Y niemieckiej budowy w polskich oznaczeniach. Podejrzewam, że największym zainteresowaniem mógłby się obecnie cieszyć model wagonu w barwach TLK, ale jak widać producent nie zdecydował się w tym roku na produkcję takiej wersji modelu.
 
OP
OP
A

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.306 122 1
Pytanie do Kolegów.
TILLIG (70067) w swoim najnowszym katalogu zapowiedział zestaw modeli pod nazwą Górny Śląsk/Oberschlesischen Eisenbahn z epoki II.
Na modelach oprócz nazewnictwa niemieckiego jest również polskie. Co to była za kolej:niepewny:

70067-HM.jpg
 

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
357 2 0
Wagony oznaczone jako "Oberschlesien" należały do Oberschlesische Eisenbahn AG (Górnośląska Kolej), która była jedną z najważniejszych kolei na Górnym Śląsku. Kolej ta została założona w 1841 roku i od 1842 do 1847 roku zbudowała główną linię kolejową Breslau (Wrocław) – Kosel (Kędzierzyn-Koźle) – Myslowitz (Mysłowice).
Kolej Górnośląska (Oberschlesische Eisenbahn AG) została włączona do pruskich kolei państwowych (KPEV) w 1883 roku. Przed nacjonalizacją była jednym z największych przedsiębiorstw kolejowych w Europie.
 
OP
OP
A

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.306 122 1
Wagony oznaczone jako "Oberschlesien" należały do Oberschlesische Eisenbahn AG (Górnośląska Kolej), która była jedną z najważniejszych kolei na Górnym Śląsku. Kolej ta została założona w 1841 roku i od 1842 do 1847 roku zbudowała główną linię kolejową Breslau (Wrocław) – Kosel (Kędzierzyn-Koźle) – Myslowitz (Mysłowice).
Kolej Górnośląska (Oberschlesische Eisenbahn AG) została włączona do pruskich kolei państwowych (KPEV) w 1883 roku. Przed nacjonalizacją była jednym z największych przedsiębiorstw kolejowych w Europie.
Wszystko się zgadza co napisał Kolega. Tylko zestaw jest opisany na II epokę (okres międzywojenny) a na samych modelach, jak się dobrze przyjrzy, naniesiona jest data rewizji z lat 30-tych. Czyli już po nacjonalizacji Kolei Górnośląskiej. I do tego napisy w języku polskim.
Dla tego się zastawiam, czy można łączyć to w jedną całość. Czy jednak to nie był jakiś inny twór:niepewny:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30
Czy jednak to nie był jakiś inny twór
Był, ale szczegółów nie znam, trzeba byłoby pogrzebać w literaturze, bo Google niczego nie podrzucają. W wolnej chwili spróbuję czegoś poszukać. Ogólnie chodzi o okres po I wojnie światowej, kiedy obszar Górnego Śląska był przedmiotem sporu między Polską a Niemcami, miały miejsce trzy powstania i plebiscyt, w wyniku czego nastąpił ostateczny (w tamtych czasach) podział Górnego Śląska między Polskę i Niemcy. Wagony tam eksploatowane miały właśnie takie podwójne oznaczenia, ale, o ile wiem, nie było oddzielnego przedsiębiorstwa kolejowego i z dawną Koleją Górnośląską, o której pisał kolega @prezesedi nie miało to już chyba nic wspólnego.
na samych modelach, jak się dobrze przyjrzy, naniesiona jest data rewizji z lat 30-tych
Ja nie widzę żadnej daty, ale mój wzrok już nie ten, co dawniej...
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.327 32 10
Czy jednak to nie był jakiś inny twór:niepewny:
Zainteresowałem się koleją "plebiscytową", a konkretnie wspólnym parkiem taborowym, który Polska i Niemcy utworzyły w 1922 r. (Polsko-niemiecka konwencja Górno-Śląska zawarta w Genewie dnia 15-go maja 1922 r.). Wagony były specjalnie oznaczone (z konwencji "Wagony towarowe, przydzielone niemieckiej sieci kolejowej, otrzymają napis « Oberschlesien », a pod nim « Górny Śląsk », jak również nowy numer; wagony towarowe, przydzielone polskiej sieci kolejowej, otrzymają napis « Górny Śląsk », a pod nim « Oberschlesien », jak również nowy numer.")
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.218 2 1
W komentarzach do posta Obeschlesien / Górny Śląsk z facebookowej Grupy Wagony jest sporo informacji na temat wspólnego parku wagonów górnośląskich. Modele z napisami "Oberschlesien/Górny Śląsk" i "Górny Śląsk/Oberschlesien" są produkowane od wielu lat, ale z ich dostępnością jest problem. Ostatni, jaki można było kupić jeszcze w grudniu 2024 to 2-osiowy wagon węglarka O Halle H0 z budką hamulcową, Tillig 76698. Numer inwentarzowy wagonu: 502 237. W najmowszym katalogu firmy Tiling jest ten sam model, ale z innym numerem inwentarzowym oraz zamieniona jest kolejność nazwy na "Górny Śląsk/Oberschlesien" oraz nazwa serii.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
112 3 0
Wagony oznaczone jako "Oberschlesien" należały do Oberschlesische Eisenbahn AG (Górnośląska Kolej), która była jedną z najważniejszych kolei na Górnym Śląsku. Kolej ta została założona w 1841 roku i od 1842 do 1847 roku zbudowała główną linię kolejową Breslau (Wrocław) – Kosel (Kędzierzyn-Koźle) – Myslowitz (Mysłowice).
Kolej Górnośląska (Oberschlesische Eisenbahn AG) została włączona do pruskich kolei państwowych (KPEV) w 1883 roku. Przed nacjonalizacją była jednym z największych przedsiębiorstw kolejowych w Europie.
Owszem było coś takiego. Ale na pewno w państwie pruskim jej wagony nie nosiły polskich napisów.
Natomiast tu chodzi o wagony wspólnego parku górnośląskiego. Był to twór poplebiscytowy po podziale Górnego Śląska na część polską i niemiecką. Miało to ułatwić funkcjonowanie powiązanego ze sobą przemysłu górnośląskiego i całego regionu. Twór ten występował do końca lat 30tych.
A ile pamiętam Tillig [czy jescze Sachsenmodelle"] wydał podobne wagony ze 20 lat temu.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.330 94 9
Owszem było coś takiego. Ale na pewno w państwie pruskim jej wagony nie nosiły polskich napisów.
Natomiast tu chodzi o wagony wspólnego parku górnośląskiego. Był to twór poplebiscytowy po podziale Górnego Śląska na część polską i niemiecką. Miało to ułatwić funkcjonowanie powiązanego ze sobą przemysłu górnośląskiego i całego regionu. Twór ten występował do końca lat 30tych.
A ile pamiętam Tillig [czy jescze Sachsenmodelle"] wydał podobne wagony ze 20 lat temu.
W 1925 roku zakończył się czas obowiązywanie umowy zawartej odnośnie Śląska i rozpoczyna się wojna celna z Niemcami :)

Fakt ten spowodował szukanie nowej drogi żelaznej stąd budowa linii Kalety - Podzamcze omijającej Kluczbork i magistrali węglowej
To by było dziwne, gdyby w takiej sytuacji jeszcze kursowały pociągi z węglem przez granice... chyba że to był proces :rolleyes:
Ciekawe wagoniki - jaki parowozik byłby idealny do tego zestawu?

Ile tych wagoników z takim opisem wcześniej wyszło :oops:Ma ktoś statystykę?
Pozdrawiam :love:I się cieszę - lepsze to niż nic ... Marnie Tillig, oj marnie
 
Reakcje
112 3 0
W 1925 roku zakończył się czas obowiązywanie umowy zawartej odnośnie Śląska i rozpoczyna się wojna celna z Niemcami :)

Fakt ten spowodował szukanie nowej drogi żelaznej stąd budowa linii Kalety - Podzamcze omijającej Kluczbork i magistrali węglowej
To by było dziwne, gdyby w takiej sytuacji jeszcze kursowały pociągi z węglem przez granice... chyba że to był proces :rolleyes:
Ciekawe wagoniki - jaki parowozik byłby idealny do tego zestawu?

Ile tych wagoników z takim opisem wcześniej wyszło :oops:Ma ktoś statystykę?
Pozdrawiam :love:I się cieszę - lepsze to niż nic ... Marnie Tillig, oj marnie
Oprócz węgla były też inne towary. Wojna celna nie trwała całe międzywojnie. Przejrzyj hasła "kopalnia" , huta" czy "wagony" na NAC, to zobaczysz jak to wyglądało.
Wagoników wyszło co najmniej kilka - wygooglaj i poinformuj innych - tylko może załóż odpowiedni temat. Parowóz - z PKP jest jedynie Tr11, ale z Lwowskim przydziałem, więc słabo. Więc raczej DRB/DRG.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 86
Tabor 10
Tabor 48
Tabor 18
Tabor 28

Podobne wątki