Przyjrzałem się, tam jest -x w oznaczeniu. Szczerze mówiąc nigdy na oczy - ani na zdjęciach - nie widziałem wersji z tym pomostem... Gdzieś przy okazji pytania o Bdn-x wyczytałem, że literka '-x' w oznaczeniu pojawiła się bodaj w 1990 i dotrwała do ok. 1993 roku, czyli raczej Va. Tylko czy dotyczy to wagonów towarowych?
Litera "-x" w oznaczeniu serii wagonów towarowych PKP pojawiała się stopniowo od 1 stycznia 1980 roku, wraz z wprowadzeniem nowych zakresów numerów UIC dla wagonów towarowych, co oczywiście było niejako automatycznie związane ze zmianą oznaczenia serii danego wagonu, chociaż w przypadku wagonów niektórych typów, oznaczenie serii nie uległo zmianie, natomiast numer inwentarzowy już tak...
Tak było np. w przypadku wagonów węglarek typu 9W/4 i 9W/6 (z ham. ręcznym na pomoście), które przed rokiem 1980 oznaczone były na PKP taką samą serią, czyli .Es, a od roku 1980, odpowiednio - serią Es (bez hamulca ręcznego, z dwiema otwieranymi ścianami czołowymi) lub Eos (z hamulcem ręcznym obsługiwanym z pomostu, z jedną otwieraną ścianą czołową).
Właśnie dla odróżnienia, że dany wagon został już oznaczony nowym numerem inwentarzowym, PKP zdecydowały się na wprowadzenie (na okres przejściowy) dodatkowej litery "x" na końcu znaku serii, oddzielonej od niej myślnikiem.
W oznaczeniach UIC stosowanych przed 1 stycznia roku 1980, podobną rolę spełniała "kropka" (niewielkie kółko o średnicy 20-25mm) przed znakiem serii, która oznaczała, że wagon nosi już nowy numer inwentarzowy i nowe oznaczenie serii (zgodne z UIC).
O ile pamięć mnie nie myli, ostatnie wagony towarowe PKP otrzymywały to oznaczenie (czyli "-x") jeszcze w roku 1993. W następnych latach oznaczenie to "umarło śmiercią naturalną"...