Troszkę niedoskonały, oczywiście nie wszystko pamiętam, mimo starości a może właśnie dlatego .... ale....
No cóż, jest takie powiedzenie
starość nie radość i zapewne dotyczy to także pamięci
. A swoją drogą, nie wiem ile Pan ma lat, ale musiałby Pan mieć dobrze ponad 70, chcąc pamiętać oznakowanie wagonów pocztowych PPTiT z pierwszej połowy lat 50-tych...
Nigdy nie śmiałbym mówić, czy pisać, że model tego wagonu pocztowego jest doskonały, ale śmiało mogę napisać, że jest prawidłowo i prawdziwie oznakowany.
- nie spotkałem wagonu pocztowego, na którego jednej ścianie bocznej były umieszczone dwie trąby / ówczesne logo PPTiT
A ja spotkałem
. Oczywiście na zdjęciach wykonanych przed 1958 rokiem. Co więcej, umieszczenie dwóch znaków poczty, po obu stronach polskich wagonów pocztowych było typowe i zgodne z obowiązującymi wówczas przepisami.
Nawet 2-osiowe wagonypocztowe typu 5G, zbudowane w latach 1955-56 przez ZNTK Ostrów (a więc wagony polskiej budowy powojennej !), miały takie właśnie rozmieszczenie znaków poczty (czyli po dwie "trąbki pocztowe" na obu ścianach bocznych).
- tabliczka kierunkowa ma kształt tabliczek poczty niemieckiej - nasze były prostokątne...
To prawda, polskie tabliczki z kursem ambulansu były prostokątne (nawet już przed wojną !), ale były równocześnie stosowane tabliczki wzoru niemieckiego.
Przykładowo, nawet wspomniane wyżej wagony typu 5G budowane dla PPTiT w latach 1955-56, fabrycznie wyposażone zostały jeszcze w tabliczki wzoru niemieckiego (takie same jak na omawianym modelu firmy Roco !), co wyraźnie widac na zdjęciach fabrycznych wagonów typu 5G. A więc nie jest to sprawa tak jednoznaczna, jak mogłoby się z pozoru wydawać...
Myślę więc, że umieszczenie tabliczki z relacją ambulansu wg niemieckiego wzoru, na wagonie pocztowym niemieckiej budowy przedwojennej, jest jak najbardziej uzasadnione.
- tabliczki kierunkowe nie były przymocowane na ścianie wagonu ale były umieszczone w oknach wagonu , po jednej z każdej strony.
To zależy w jakich latach. Już od końca lat 60-tych z pewnością tak właśnie było, a wcześniej bywało różnie. Od lat 20-tych, przynajmniej do końca lat 50-tych, tabliczki z relacją ambulansu były z całą pewnością umieszczane na zewnątrz wagonu w specjalnych uchwytach. W innym przypadku, polskie wagony pocztowe nie byłyby przecież wyposażone w uchwyty do tabliczek zewnętrznych, a nawet w/w wagony polskiego typu 5G, były jeszcze wyposażone w te uchwyty (i jak wyżej wspomniałem, w zewnętrzne tabliczki wzoru niemieckiego)...
(...) Napisałem oczywiście o wagonach będących własnością PPTiT.
Ja również miałem na myśli wyłącznie wagony będące własnością PPTiT